Tappat suget efter dödsolyckorna

Känner precis likadant. När man hör om allt hemskt som hände under förintelsen, WTC 11sept eller tsunamivågen, visst, klart man tycker synd om anhöriga

Jag vet inte om du förlorat vänner, eller "bara" kännt någon bekant som känner en bakant som gått bort.. Men sak samma, jag känner folk som inte längre finns. Men samma fol har varit nära att ha haft kol på mig iom korkade "acts" - kommer inte på korrekt svenska ord..

Men det är en lustig känsla. Snarare kuslig.

*peppar peppar, så in i helvete* - visst har man varit nära att åka av fatalt, men jag känner folk som klotat i snitt 2 gånger per säsong, samt jag känner de som åkt 29 år skadefritt. För vissa är det lotteri, för andra inte.

I grund och botten så handlar det om riskmedvetande, alla har inte samma förmåga, eller tallang, att hantera en supersport hoj på gatan. Precis som jag är kass på hemslöjd. Jag erkänner att jag är dålig på vissa områden, och jag skulle aldrig i mitt liv ge mig in på vissa typer av aktiviteter. Medan många gånger - man möter unga grabbar som "chakat hoj för att gasa helvete å va cool", men som kanskeinte riktigt kör för att ha kul, och som gång på gång på gång, oavsett miltal, fattar fel beslut.

Det är så extremt nyanserat, alla är olika, många kör olika hojar, olika ålder mm mm, det enda man kan konstarera är "unga män på starka hojjar, dör oftare" - sen då? Jag har sagt det förr, och sagt det igen, men vissa har inte rätt psyke för att hantera en effektstark hoj, det krävs tålamod, och tallang för att hantera en r-hoj fullt ut på gatan. Det bara är så... Alla har inte rätt egenskaper för mc-körning, jag ser alldels för många som hela tiden drar fel spår, inte kollar döda vinkeln, kommer till en raka - ger järnet- utan at tänka på t-korsningen 300 meter längre fram - eller för den delen inte har nerver eller tålamd att hålla igen, drar om "en slö biljävel" som har möjlighet att svänga åt ngt håll. Personligen kör jag bara om, om det är raksträcka utan möjlighet för en bil att ta av.....

peppar peppar, men jag har kört r-hoj i 8 år, och säkert 3 gånger fler mil per år är snittet, aldrig någonsin varit i närheten av de klassiska dödsorsakerna. för mig är det overkligt, man får svårt att koppla det till ens egna åkning. visst självklart kan man råka ut för oljespill, vilda djur eller ett mötande rattfyllo, men de klassiska farorna känns overkliga. jag håller aldrig mer än tillåten hastighet där faror lurar, många gånger 50 på 70-väg, där jag anser att det finns risker.

kan inte folk bara ge fan i att "dra på" utan atttänka efter. man läser hela tiden om helt onödiga olyckor, ofta i stan, eller korsningar.

håll igen för fan!!!!

Fick en liten fundering....

Om vi för ett ögonblick struntar i att åtgärda problem med andra trafikanter. Alltså att få bilister att inte göra idiotiska filbyten, svängar, etc, utan enbart fokuserar på oss motorcyklister.

Hur mycket tror ni döds- och olycksstatistiken för motorcyklister skulle sjunka (om den sjunker alls?) om samtliga motorcyklar under en säsong körde enligt laglig fart på allmänna vägar? (banåkning exkluderad)

Och som sagt, jag vet "det är inte bara motorcyklistens fel", men vad tror vi?

-10% ?
-50% ?
-90% ?

Fick en liten fundering....

Om vi för ett ögonblick struntar i att åtgärda problem med andra trafikanter. Alltså att få bilister att inte göra idiotiska filbyten, svängar, etc, utan enbart fokuserar på oss motorcyklister.

Hur mycket tror ni döds- och olycksstatistiken för motorcyklister skulle sjunka (om den sjunker alls?) om samtliga motorcyklar under en säsong körde enligt laglig fart på allmänna vägar? (banåkning exkluderad)

Och som sagt, jag vet "det är inte bara motorcyklistens fel", men vad tror vi?

-10% ?
-50% ?
-90% ?
Skaderisken eller de skador man drar på sig vid en eventuell olycka måste öka något otroligt med farten, oavsett om det är en utsvängande bil som missbedömer hojåkaren pga av farten eller hojåkaren som missbedömer den utsvängande bilen. Detta fungerar självklart även på oyckor där bilar inte är iblandade, spelar ingen roll om det är grus i kurvan, punktering eller förarfel, hög fart kommer alltid att öka riskerna för att man skadas värre eller rent av förolyckas.

Någon kanske vet om det finns någon statistik på i hur många olyckor farten, i den mån den har varit över den lagliga, finns presenterad? Fast även om det finns det så tror jag den är rätt missvisande, för det är väl något man inte alltid kan utreda, eller tycker är relevant exempelvis vid singelolyckor med dödlig utgång, där skuldfrågan i så fall skulle vara helt klar? Dessutom är det nog alltför ofta så att de kompisar som var med vid en eventuell dödsolycka håller tyst om eventuella farter över det lagliga efteråt. Dels för att det inte längre är relevant då det givtevis inte hjälper den/dom drabbade på något sätt, dels för att man är rädd för vilka konsekvenser det kan ge för det egna körkortet, och dels för döva sitt eget samvete och/eller för att man inte vill uppvisa för andra att man själv eller personen ifråga inte klarade att hantera hojen i dessa farter.

Det blir som sagt enbart spekulationer, men farten är nog alltför ofta en av dom stora faktorerna, så att det skulle göra en stor skillnad om alla följde hastighetsbegränsningarna är nog ställt bortom alla tvivel :rolleyes:

själv

jag tror inte farten i alla lägen är avgörande. Men om vi alla utgår från att bilen som står vid mittlinjen kan svänga vänster, och utgår från att bilen vid vägkanten kan svänga ut. Har en ständig riskbedömning när vi kör i kombination till lägre fart så tror jag själv att vi kan få ner olyckstalen med säkert 30-40%.

Sedan har vi olyckorna som vi inte kan unvika så lätt:
olja i kurvor
bilister som gör omkörningar fast man kommer att mötas front-front
mekaniska fel på mc´n
(dessa kan väl undvikas oxå, men inte så enkelt som att se sig för)

...även om det (uppenbarligen) är farligare att flyga skärm än att åka hoj, så formligen bombarderas inte skärmflygare av dödsbud...

Då måste jag fråga dig om du läst någon tidning eller medlemsblad från de som pysslar med fallskärmshoppning och skärmflygning. Jag har sett sådana. Det är tämligen ofta man hittar minnesrunor och liknande där.

Nu är det en avsevärt mindre community än t.ex. sporthoj.com, men skulle lika många pyssla med den sortens hobby så skulle vi nog översköljas av dödsbud.

jag tror inte farten i alla lägen är avgörande.
Det tror inte jag heller i den bemärkelsen att det inte alltid är farten i sig som skapar faran, även om det nog är så alltför ofta.

Tror också att en del av det som IronMike skrev är en stor del till varför vissa olyckor händer, nämligen att väldigt många inte alls kan hantera sin hoj så bra som dom tror när allt inte längre gick som planerat. Det är precis som han skrev så att vi alla har olika fallenhet för olika saker, och att en del helt enkelt aldrig kan/kommer att bli lika bra på att hantera en hoj som vissa andra, oavsett hur länge man kör eller har kört.

Jag kan ta mig själv som ett exempel, även om jag varken har en sporthoj i egentlig mening eller tillhör dom värsta fartfantomerna på något sätt. Jag har stunder när jag är medveten om att jag kör rätt nära gränserna för vad jag klarar, och då går det duktigt fort även i kurvorna med min gamla hoj, tillräckligt för att haka av även en och annan betydigt moderna sporthoj med bättre chassie/väghållning etc. Lägg då märke till att jag skrev nära gränserna för vad jag klarar, för hojen klarar betydligt mer trots sin gamla hopplösa konstruktion, så det är inte den som är den felande länken där. Om jag då istället sätter mig på en nyare sporthoj med betydligt bättre väghållning så kan jag garanterat åka ännu fortare i kurvorna, men fortfarande är det ju jag som är begränsningen, och jag skulle förmodligen bli ifrån åkt av en bättre förare på min gamla hoj iaf. Det är bara att konstatera att jag inte är 17år och heter Filip Backlund när det svänger, och att han förmodligen alltid kommer att vara snabbare än mig oavsett om han sitter på en aldrig så mycket sämre hoj för tillfället.

Så att vara en bra förare ska inte jämställas med att vara en snabb förare när vi pratar om att köra på allmän väg, för en bra förare är en förare som vet sina begränsingar och tillkortakommanden, och håller sig inom dessa ramar med relativt stor marginal dessutom. För det är stor skillnad i hur man hanterar en situation där något händer beroende på omgivning och en rad faktorer, och det kommer alltid att vara två väsentligt skilda saker att öva undamanövrar, bromsprov och däcksläpp på en en tom övningsbana mot när du har en mötande bil framför ögonen och paniken kommer krypande.

Vi kommer dock aldrig från det faktum att skaderisken ökar med farten, så även om farten i sig inte skapade problemet/faran, så kommer utgången av en olycka oftast att bli mycket värre ju högre farten är.

Då måste jag fråga dig om du läst någon tidning eller medlemsblad från de som pysslar med fallskärmshoppning och skärmflygning. Jag har sett sådana. Det är tämligen ofta man hittar minnesrunor och liknande där.

Nu är det en avsevärt mindre community än t.ex. sporthoj.com, men skulle lika många pyssla med den sortens hobby så skulle vi nog översköljas av dödsbud.

TACK!

Det är ju precis det jag menar... Jag måste tappat förmågan att uttrycka mig med tanke på att det inte gått fram.

Det tror inte jag heller i den bemärkelsen att det inte alltid är farten i sig som skapar faran, även om det nog är så alltför ofta.

Så att vara en bra förare ska inte jämställas med att vara en snabb förare när vi pratar om att köra på allmän väg, för en bra förare är en förare som vet sina begränsingar och tillkortakommanden, och håller sig inom dessa ramar med relativt stor marginal dessutom.

Vi kommer dock aldrig från det faktum att skaderisken ökar med farten, så även om farten i sig inte skapade problemet/faran, så kommer utgången av en olycka oftast att bli mycket värre ju högre farten är.

Kortat ner citatet lite :)
Oh vad jag instämmer med dig :tummenupp :tummenupp

Tycker du att varje tur känns som den presumtivt sista, tycker jag du borde stanna hemma. Kan inte vara nyttigt att gå omkring och känna så.

TACK!

Det är ju precis det jag menar... Jag måste tappat förmågan att uttrycka mig med tanke på att det inte gått fram.

Jag syftade på att dessa grupper också översköljs av dödsbud - men inom sin egen community. Precis som vi gör det och uppmärksammar det därför att vi befinner oss i vår...

Hmmm... men jag kanske har VM i att slå in öppna dörrar... ska läsa lite noggrannare nästa gång. :rolleyes: :)

Last edited:
Jag syftade på att dessa grupper också översköljs av dödsbud - men inom sin egen community. Precis som vi gör det och uppmärksammar det därför att vi befinner oss i vår...
Tyvärr är det naturligtvis så, förlorade en av mina bästa vänner i en fallskärmsolycka. Att man ser mindre av det utifrån beror troligen på två saker, dels är det en mycket mindre och tightare community, och dels har media inte samma intresse av att frossa i det eftersom läsarna i allmänhet inte kan relatera till det på samma sätt. Alla har sett en motorcykel blåsa förbi i (för) hög fart på samma vägar de själva vistas, men fallskärmshoppning och skärmflygning vet folk inte mer om än att det är något farligt som sker någon annanstans.

Jag vet inte om du förlorat vänner,

-----

håll igen för fan!!!!

1. Anledningen till att jag känner som jag gör är antagligen att så många som stått mej väldigt, och då menar jag väldigt nära mej, har gått bort. Jag har haft tur som har hela min familj kvar, men mer är det inte. Så du får ursäkta mej så väldigt. Men jag anser inte att du har rätt att klandra ner på mej bara för att du TROR att jag är en 16 kille, som levt livet fram till idag, som inte vet om vad livet egentligen innebär. Jag är ju såklart bara ett moppefucko som inte har några åsikter eller värderingar, som alla andra 16åringar. Och har vi åsikter, får vi dom nerskitna av nån jävla 40 årig besserwisser, som såklart, i alla lägen vet bäst. (Ursäkta mitt språkval).

2. Ursäkta igen för att jag har åsikter. Jag kan inte hjälpa det. Förlåt, i fortsättningen ska jag inte tänka eller tycka något mer. Det överlåter jag er felfria & fullärda veteraner göra.

Vart jag än kommer, blir jag nertryckt för mina åsikter. Det finns alltid nån som är emot mej, och som såklart är så mycket bättre än mej, och inte kan ha fel. Det är faktiskt på forum på internet som man kan få sina åsikter sagda, och försöka berätta för andra människor här i Sverige hur man tycker & tänker. Men visst, såklart att jag har fel här oxå, jag är ju trotsallt inte mogen nog att kunna tänka när jag är såpass ung som jag är.
Har du aldrig funderat på det faktum att många av de svenskar som inte kör motorcykel, inte gillar motorcyklister. Detta för att en liten del av "oss" kör som idioter. Men ironmike, som du har skrivit, verkar det som om du är en dom som har lite innanför pannbenet när dom kör. Men när det gäller 125cc, så är det en större del av "oss" som kör som idioter. Och på det sättet blir vi nerklandrade av motorcyklisterna med mer kräm i kärran, och med mer år på nacken. Är det rätt? Samma sak gäller ju mopedister, fast i ännu större grad. Där är det en ännu större del av alla mopedister som kör som idioter, men då är alla sura på ALLA mopedister.
Är det rätt? Ja, det kanske några tycker.

Och nu kommer jag till varför jag drog upp detta. Jag är 16 år. Nu, bara för att det finns en hel del 16-17 åringar som är helt ute på fel bana här i livet, betyder det (såklart) att jag också är sådan. Alla 16årigar är fjortisar som åker runt på sina mopeder, vandaliserar, dricker sig fulla varje helg och tycker det är skitcoolt. Och jag, som inte är sådan, får ta skit från alla, höra hur idiotisk jag är, hur fjortis jag är och all annan skit, JAG får ta för mina såkallade vänner.
Är det rätt? Ja, det kanske några tycker.

Jag får väl avsluta att säja förlåt till ironmike, och alla andra lite äldre här på forumet, för att jag hade mina egna åsikter. Så det är bara att sätta igång nu, citera mej, skriv hur dum jag är, hur fel jag har. Jag har hört det innan, och har inget problem att ta emot all sån skit igen.

Och såklart, cred till alla som har orkat läsa detta.

Och såklart, cred till alla som har orkat läsa detta.
Du missuppfattar mig tot...

Jag tog också lappen när jag va 16.. som så få andra gör. Men det är skillnad, att va 18 och köpa R6a - plocka bort strypningar, än att va 16 å köra 125a. En R6a utan strypningar, för en oerfaren 18 åring anser jag vara rysk roulette. Dels för att man tror sig vara mer mogen än vad man är, det är en känslig ålder. Samt själva klivet, "sist man va ute å åkte på egen hand, så körde man moped", klivet upp på en nyare r-hoj är extremt stort.

När man är 16 är man som en svamp, man lär sig otroligt mkt mer och lättare än en 40 åring som börjar köra r-hoj efter att ha kört bil i över 20 år. Tror många som tar lappen när dom är 16 - blir duktigare på att hantera cykeln med några års träning, än den som börjat sent. En 125a är snäll att lära sig på, det är som en trimmad moppe - säkrare att lära sig grunderna på. Sen finns det dom som säger "det är samma risk oavsett", men det finns ingen statistik som backar upp korkade uttal som att "man kan lika gärna börja direkt på en K6a bara man är försiktig"...

Samma sak som med skidåkning eller vad som helst, bilsport... Man börjar inte med formel1, utan man börjar med gocart å lär sig grunder, för att med åren avancera.

Så mitt inlägg tidigare, har inget med ålder att göra. Utan riskmedvetande kontra erfarenhet osv.

Till slut så känns det som om diskussionen börjar ta sig en konstruktiv utveckling.

Att R-hojs körning handlar om riskmedvetenhet,
Att vistas i trafiken handlar mycket om erfarenheter.
Gammal eller ung!! Har ingen betydelse.

Att det finns en mentalitet mellan hojförare är ju ingen hemlighet.
En strandad gubbjävel på som tror sig kunna styra en R-Hoj, och ett moppefucko på en R6:a med bortplockade strypningar.
Själv tillhör jag nog den strandade delen i samligen.

Hur kommer vi vidare??
Hur kan vi tillsammans förbättra riskmedvetenheten.

SMC kämpar på sitt sätt för hela MC sverige,
Vi R-hojs åkare dividerar alldeles för mycket sins i mellan utan att egentligen komma någon vart.

Ironmike, Strömma och några andra..
De åsikter, den erfarenhet som ni har.
Som ni dessutom har en bra förmåga att kommunicera.
Hur får vi ut det tankesättet till gemene man?

Uner de två år som jag befunnit mig på två hjul, och läst på SH så är det här den absolut första tråden som verkligen enligt min uppfattning berör kärnan i vårt problem.
För problemet är vårt, Filip Backlund 16 år, Jag själv 40 år.

Jag har inget bra svar för att lösa det just nu, med risk att bli väldigt politisk nu, så tror jag att om vi med hjälp av SMC, Sporthoj, kanske andra organ gemensamt kan skapa något...

Hjälp mig här!!

Jag skall fortsätta fundera på vad..

Till slut så känns det som om diskussionen börjar ta sig en konstruktiv utveckling.

Att R-hojs körning handlar om riskmedvetenhet,
Att vistas i trafiken handlar mycket om erfarenheter.
Gammal eller ung!! Har ingen betydelse.

Att det finns en mentalitet mellan hojförare är ju ingen hemlighet.
En strandad gubbjävel på som tror sig kunna styra en R-Hoj, och ett moppefucko på en R6:a med bortplockade strypningar.
Själv tillhör jag nog den strandade delen i samligen.

Hur kommer vi vidare??

SMC kämpar på sitt sätt för hela MC sverige,
Vi R-hojs åkare dividerar alldeles för mycket sins i mellan utan att egentligen komma någon vart.

Ironmike, Strömma och några andra..
De åsikter, den erfarenhet som ni har.
Som ni dessutom har en bra förmåga att kommunicera.
Hur får vi ut det tankesättet till gemene man?

Uner de två år som jag befunnit mig på två hjul, och läst på SH så är det här den absolut första tråden som verkligen enligt min uppfattning berör kärnan i vårt problem.
För problemet är vårt, Filip Backlund 16 år, Jag själv 40 år.

Jag har inget bra svar för att lösa det just nu, med risk att bli väldigt politisk nu, så tror jag att om vi med hjälp av SMC, Sporthoj, kanske andra organ gemensamt kan skapa något...

Hjälp mig här!!

Jag skall fortsätta fundera på vad..

Själv öppnade jag tråden förbjud sporthojar och oj vad reaktioner jag fick. Både positiva och negativa. Några kommentarer var liksom inte vatten värd. De var under all intelligensnivå. Min mening var bara att få igång disskussionen
för att på nåt sätt komma tillrätta / minska olyckerna inget annat.
Två grupperingar fanns
- De som hade som målsättning att försöka hålla hastighetsbegränsningarna.
- De som tyckte sig stå över lagen och själv avgjorde hur fort man skulle köra.

Ja jag vet , hastigheten är inte alltid det som avgör men det är dock en viktig parameter för att få ner olycksstatistiken.
Gå gärna in och läs inläggen i den tråden och begrunda.
Hur som helst hoppas jag ALLA får en härlig mc-sommar och förhoppningsvis olycksfri.
Vi har alla det gemensamt att vi älskar köra hoj.:yoparty

Hur kommer vi vidare??

I grund och botten så handlar det om riskmedvetande,

Nej det handlar inte om riskmedvetande -- det handlar om förares accepterade risknivåer. Förlusterna som sker är i huvudsak ett resultat av att människor accepterar risker.

Förbättrad riskuppfattning leder i en av två riktningar och beroende på om man under- eller överskattar riskerna. Om en förare utvecklar bättre förmåga att bedöma risken för en viss situation, och föraren tidigare överskattat risken för denna situation -- så kommer han/hon nästa gång kompensera för detta genom mindre återhållsamhet. Det intressanta blir ju då om förare över- eller underskattar. Det är ju naturligtvis väldigt varierande för olika situationer och individer -- men forskning visar ofta att stora gruppers uppskattade nivå av risk stämmer ganska väl överens med objektiv risk. Därför blir det svårt att hävda att förbättrad riskuppfattning leder till minskade förluster, annat än för delar ur gruppen -- men då i motsatt riktning för andra delar ur gruppen.

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...