Är du medlem i en mc-klubb?

Är du medlem i en mc-klubb?

• Antal röstningar
    0

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Ja som frågan lyder, är du medlem i en mc-klubb?

Har funderat lite grann på mc-klubbsverige eftersom jag varit engagerad i UMCC (Umeå motorcycleclub) en längre tid. Jag får intrycket från forumet att en stor del av sporthojsåkarna inte är medlemmar i någon mc-klubb.

Finns det inga klubbar där ni bor eller är ni inte intresserade av klubblivet?
Andra orsaker?

Nej, eller smc. men det räknar jag inte som en klubb på samma sätt.

Anledningen: behöver man en tröja med ett klubbnamn för att åka med folk och ha kul? Jag tycker inte det i varje fall. Onsdagsåkningarna arrangerade av blåskägg är ett bra exempel på att det inte behövs.

Man kan väl åka flera ihop utan att ha klubb men personligen tycker jag det är lite roligare att ha en klubb. Jag tror intresset och "samordning" kan öka/funka bättre då.

Anledningen: behöver man en tröja med ett klubbnamn för att åka med folk och ha kul? Jag tycker inte det i varje fall. Onsdagsåkningarna arrangerade av blåskägg är ett bra exempel på att det inte behövs.

Visst är det lätt att hitta folk att samåka med även utan att vara aktiv i en klubb.

Men det finns andra fördelar. Jag kunde inte meka speciellt mycket då jag köpte min första hoj (typ byta olja). Genom klubben har jag fått hjälp med min första ventiljustering, växellådsrenovering mm så nu är det inga problem med att meka i hojen längre.

Sen kan en klubb köpa in saker som gynnar medlemmarna. Tex däckmaskinen som står i UMCC klubblokal. Kostade inte speciellt mycket i inköp som beggad men ger mycket mervärde för medlemmarna.

Jag har helt enkelt inte engagerat mig i att försöka hitta en lämplig klubb. Det finns så många prioriteringar... :)

SMC har väl listor på anslutna klubbar, men de andra kan ju vara svåra att hitta... Eller finns det några alternativa listor på klubbar någonstans, förutom SMC's?

Jag har alltid tänkt mig att MC-klubbar enbart är som de man läste om i Allt om MC på nittiotalet, en sammanslutning av runda korvbrödsgubbar och hjälp-jag-börjar-bli-gammal-tanter, med vidriga jeansvästar fulla av märken, stolt glidandes gatan fram i sina blänkande fotöljer med stereon på högsta volym.

Men så kanske det inte är? :-)

/perris

Jag har alltid tänkt mig att MC-klubbar enbart är som de man läste om i Allt om MC på nittiotalet, en sammanslutning av runda korvbrödsgubbar och hjälp-jag-börjar-bli-gammal-tanter, med vidriga jeansvästar fulla av märken, stolt glidandes gatan fram i sina blänkande fotöljer med stereon på högsta volym.

Men så kanske det inte är? :-)

/perris

Det kanske är så i många fall...MEN det är ju bara att dra ihop 10-15 sporthojsåkare. Leta rätt på en klubb som verkar ha schysst lokal och gå med där. Vips så är det ingen runda-korvbrödsgubbar klubb längre och eftersom ni är unga och aktiva kommer ni att bli invalda i styrelsen på nästa årsmöte. Efter två år har ni förvandlat runda-korvbrödsgubbarklubben till en riktigt schysst klubb (eftersom nu ytterligare 50st glada sporthojsåkare anslutit sig) med fet lokal och hela kittet!

Busenkelt :tummenupp

Det kanske är så i många fall...MEN det är ju bara att dra ihop 10-15 sporthojsåkare. Leta rätt på en klubb som verkar ha schysst lokal och gå med där. Vips så är det ingen runda-korvbrödsgubbar klubb längre och eftersom ni är unga och aktiva kommer ni att bli invalda i styrelsen på nästa årsmöte. Efter två år har ni förvandlat runda-korvbrödsgubbarklubben till en riktigt schysst klubb (eftersom nu ytterligare 50st glada sporthojsåkare anslutit sig) med fet lokal och hela kittet!

Man ska alltså kidnappa en klubb då alltså? För att komma åt lokalen.

:rolleyes:

Se på tusan, lät som en riktigt lurig plan det! :-)

Är inte nå värst besk på runda gubbar, om sanningen ska fram så är det helt enkelt så att detta är min första riktiga säsong, och jag har därför inte hunnit reflektera över klubb-biten så mycket än. Jag har fullt sjå att njuta!

/perris

Man ska alltså kidnappa en klubb då alltså? För att komma åt lokalen.

Nja, så kan man förståss också se på det. Fast bara för att den aktuella klubben blir mer aktiv och det kommer ett gäng medlemmar med sporthojar så kan faktiskt den "gamla verksamheten" fortgå på sidan om.

Att starta en ny klubb är i alla fall garanterat jobbigt och risken att den dör ut inom tre år är överhängande.

Hade jag hittat en klubb med däckmaskin, bromsbänk, mekplatser, bandagar osv som ni verkar ha i Umeå, fast i Stockholm hade det varit grymt att gå med där.

Däremot är jag inte sugen på att vara tvungen till att stå i nån klubblokal två gånger om året och servera fika på klubbets café.

Jepp, SMC och inget annat.
Kanske räknas som intresseförening när jag tänker efter..... :huvet

Last edited:
Hade jag hittat en klubb med däckmaskin, bromsbänk, mekplatser, bandagar osv som ni verkar ha i Umeå, fast i Stockholm hade det varit grymt att gå med där.

Däremot är jag inte sugen på att vara tvungen till att stå i nån klubblokal två gånger om året och servera fika på klubbets café.

Att vi har dom grejer vi har är förståss på grund av att vi fixat aktiviteter som genererat pengar. Sånt kräver givetvis att medlemmarna ställer upp och hjälper till. Vi tvingar ingen att ställa upp och jobba men klubben går å andra sidan inte runt utan att nån gör det heller.

Däremot så ska det vara roligt att hjälpa till, inte nåt som man är tvungen till.

Fanns ingen lämplig så jag med ett par SH medlemmar startade en :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing