Vad för squish på en Aprilia Rs 125?

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Hejsan!
Någon som vet vad jag borde ha för squish på min Aprilia Rs 125?
Tack på förhand!
// Mayer

Man brukar säga minst 1.00 mm squish per 60 mm slag vid 10k rpm.

Intressant tumregel!
I min gamla (numer sålda) 1200 sportstermotor lade Cala squishen på 0,8 mm. Den funkade/funkar fint. Den hade 3 13/16" i slag (ca 97 mm) men varvade å andra sidan "bara" 7000 rpm.

/J

Intressant tumregel!
I min gamla (numer sålda) 1200 sportstermotor lade Cala squishen på 0,8 mm. Den funkade/funkar fint. Den hade 3 13/16" i slag (ca 97 mm) men varvade å andra sidan "bara" 7000 rpm.

/J

ok, sluta prata hieroglyfer.... förklara, vad är squishen?

:va -finns säkert folk som undrar

ok, sluta prata hieroglyfer.... förklara, vad är squishen?

:va -finns säkert folk som undrar

Har inte hundra koll men jag kan ge det ett försök :va

Området mellan kolvtoppens ytterkanter och toppen i övre dödläge är det dom pratar om det som inte är förbränningsrum
När bränsleblandningen komprimeras ska squischen se till att det blir rörelse i blandningen och bättra på förbränningen

/ Per

Enl min gamla A-G Bell bok:
Minimum squish
50-80cc 0,6-0,8
100-125 0,7-0,9
175-250 1,0-1,4
300-500 1,1-1,5

Att tänka på:
  • Plana inte bara av tätytan utan att ha koll på vad grundkompressionen blir.
  • Mindre squish än original kräver att du håller koll när du byter någon komponent pga ev tolleransskillnader i tillverkningen.

Det beror helt och hållet på hur mycket du vill hålla på och pilla när du byter kolv/vev men runt 0,8mm är lagom i den motorn....

Sen är det ett helvete att anpassa orginaltopparna till både rätt squish och lagom komp, skall man mecka med squish är det VHM toppar med utbyteskammare som är melodin. Mitt tips blir att om du åker gata så behåll det som det är orginal, skall du åka 125 junior måste det vara orginal.....

Last edited:
Har inte hundra koll men jag kan ge det ett försök :va

Området mellan kolvtoppens ytterkanter och toppen i övre dödläge är det dom pratar om det som inte är förbränningsrum
När bränsleblandningen komprimeras ska squischen se till att det blir rörelse i blandningen och bättra på förbränningen

/ Per

En korrekt beskrivning! Korrekt squish ökar även marginalen mot knack.
:tummenupp

/J

Det beror helt och hållet på hur mycket du vill hålla på och pilla när du byter kolv/vev men runt 0,8mm är lagom i den motorn....

Sen är det ett helvete att anpassa orginaltopparna till både rätt squish och lagom komp, skall man mecka med squish är det VHM toppar med utbyteskammare som är melodin. Mitt tips blir att om du åker gata så behåll det som det är orginal, skall du åka 125 junior måste det vara orginal.....

Joo, asså jag skall åka gata och jag vill ha det som original. Men jag har precis nicasilat om cylindern och skall därför byta packningar till både foten och toppen och jag har fått med ett antal i olika tjocklekar...Men om man tar den tjockaste till foten och sen den näst tjockaste till toppen, räcker det med att kompmäta då och om man sen ser att det är på tok för lågt så sätter man en tunnare i toppen? Och så kan man skita i squishen? :va
// Mayer

Joo, asså jag skall åka gata och jag vill ha det som original. Men jag har precis nicasilat om cylindern och skall därför byta packningar till både foten och toppen och jag har fått med ett antal i olika tjocklekar...Men om man tar den tjockaste till foten och sen den näst tjockaste till toppen, räcker det med att kompmäta då och om man sen ser att det är på tok för lågt så sätter man en tunnare i toppen? Och så kan man skita i squishen? :va
// Mayer

Är spännande farligt att göra på det sättet. Och kompmäta säger ingenting om squishmåttet.

Montera ihop med mittpackning, stick sedan in 2 bitar lödtenn 1,5mm tjockt genom tändstiftshålet och dra runt motorn ett varv.
Mät hur tjockt lödtennet blev så har du ett hyfsat hum om hur stort/litet squish du har.
Om inte du får någon hoppressning med 1,5mm tenn så prova med 2mm men då är du fel ute med packningar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg