Vad förvånar såhär långt?

En uppdatering efter Le Mans.

Plats 1-4 är ju inte förvånande så här långt när man har hunnit vänja sig vid att Stoner är en av titelkandidaterna. Men sedan:

Roberts sist i tabellen! Efter Guintolli, Nieto och Jaqcue. Jag gissar att de gör som Ilmor snart. Tråkigt med tanke på hur bra förra säsongen gick.

Hoffmann på plats 10 är lite av en överraskning, men framför allt vilka han har under sig i tabellen efter fem körda race:

• Världsmästaren (oskadad och på en likadan hoj som trean i tabellen!)
• Barros
• Checa

Vermeulen på plats 5, före Hopkins, känns som en felskrivning. Men så är det. Han har tagit poäng i alla race och fyllde på med 25 nya igår. Men kommer säkert sakta men säkert dala ner genom tabellen; om det inte blir ovanligt mycket regn framöver.

Bifogat

• ställning_motogp.jpg
    ställning_motogp.jpg
    98 KB · Visningar: 95
Olivier Jaques hade jag inga förhoppningar på men maken till missflyt...

Nakano imponerar verkligen när han ÄNTLIGEN fått riktigt material att åka på ;)

Capirossi är blek i år och Edwards tar dåligt med poäng.

Hayden till och med sämre än väntat.

EDIT: Och Tamada är slut... Sopslut!

En som borde leverera snart om han ska bli lika bra som Rossi i historieböckerna är ju Butter. Visst, han är med där uppe och gör sällan ett dåligt race men från det till att axla Rossis mantel är det en bit.

En som borde leverera snart om han ska bli lika bra som Rossi i historieböckerna är ju Butter. Visst, han är med där uppe och gör sällan ett dåligt race men från det till att axla Rossis mantel är det en bit.

Han har ju flest poäng bland hondaförarna, trots en nolla i år.
Men övertygande har han inte varit, har knappt någon hondaförare vart, förutom elias monsterrace i turkiet.

Han har ju flest poäng bland hondaförarna, trots en nolla i år. Men övertygande har han inte varit, har knappt någon hondaförare vart, förutom elias monsterrace i turkiet.
Honda förvånar nog alla med en hoj som ser påtagligt blek ut. Både Melandri och Pedrosa har visat att de verkligen kan briljera; i år ser de ut att anstränga sig för att alls hänga med. Honda har haft lika dålig utdelning med sin 800 som Suzuki har haft positiv. Jag tycker detta är något bra eftersom det kan leda till att alla fabrikat blir attraktiva val för alla förare. För inte så länge sedan var Honda det enda fabrikat som kunde vinna över en hel säsong. Nu ser det ut som om alla kan det. Kanske får vi se Hopkins på Yamaha, Stoner på Suzuki och Hayden på Kawasaki om något år?!

Märkena ser väldigt jämna ut i år, bara ducati som ser ut att ha ett övertag.
Tycker även det ser ut som bridgestone-åkarna varit bättre på att välja däck.

Märkena ser väldigt jämna ut i år, bara ducati som ser ut att ha ett övertag.
Tycker även det ser ut som bridgestone-åkarna varit bättre på att välja däck.

Ja, jag tror också att rätt förare kan vinna på vilken hoj som helst.
Kawasaki ser ju resultatmässigt bleka ut men deras största problem i år, och antagligen även de senaste åren (mtp Nakanos prestationer i år) är förare som helt enkelt inte är bra nog. Förstår inte riktigt hur dom tänker...

Ja, jag tror också att rätt förare kan vinna på vilken hoj som helst.
Kawasaki ser ju resultatmässigt bleka ut men deras största problem i år, och antagligen även de senaste åren (mtp Nakanos prestationer i år) är förare som helt enkelt inte är bra nog. Förstår inte riktigt hur dom tänker...

Vad gäller nakano tror jag det inte bara beror på honom, honda har inte fart, och minolta-teamet har inte verkat vara så vasst. Så ny cykel, nytt team och inget av det verkar vara tiptop. Som det ser ut nu hade nog kawa vart bättre för honom i år.
Tycker ändå RdP visat framfötterna på att åka fort i år.
Sen vet jag inte vilken förare som är ledig som är bättre än OJ. Synd att de missade Biaggi :D

Honda förvånar nog alla med en hoj som ser påtagligt blek ut. Både Melandri och Pedrosa har visat att de verkligen kan briljera; i år ser de ut att anstränga sig för att alls hänga med. Honda har haft lika dålig utdelning med sin 800 som Suzuki har haft positiv. Jag tycker detta är något bra eftersom det kan leda till att alla fabrikat blir attraktiva val för alla förare. För inte så länge sedan var Honda det enda fabrikat som kunde vinna över en hel säsong. Nu ser det ut som om alla kan det. Kanske får vi se Hopkins på Yamaha, Stoner på Suzuki och Hayden på Kawasaki om något år?!

Håller helt och hållet med!
So far so good!

Hur länge har Hayden kontrakt med repsol/Honda?
Hur skulle Biaggi passa på en 800 kubikare?

Hur länge har Hayden kontrakt med repsol/Honda?
Honda är inte den enda tillverkaren som gör skenbart märkliga förarrekryteringar; jag tror de tecknade ett 2-årskontrakt med TrickDaddy efter titeln. 2008 alltså. Men om han inte gör en plötslig och mycket kraftfull uppryckning har jag svårt att se hur han kan köra Repsol/Honda nästa år. Kanske blir det Konica?

Hur skulle Biaggi passa på en 800 kubikare?
Det verkar inte riktigt gå att tala om "en 800 kubikare" eftersom de olika fabrikaten verkar mycket olika. Men på pappret skulle det passa honom. Jag tror vi får se honom i MotoGP nästa år hos Ducati d’Antin.

Last edited:
Det verkar inte riktigt gå att tala om "en 800 kubikare" eftersom de olika fabrikaten verkar mycket olika. Men på pappret skulle det passa honom. Jag tror vi får se honom i MotoGP nästa år hos Ducati d’Antin.

Varför skulle han gå till MotoGP för att harva runt i mellanskiktet i ett halvbra team?

Honda är inte den enda tillverkaren som gör skenbart märkliga förarrekryteringar; jag tror de tecknade ett 2-årskontrakt med TrickDaddy efter titeln. 2008 alltså. Men om han inte gör en plötslig och mycket kraftfull uppryckning har jag svårt att se hur han kan köra Repsol/Honda nästa år. Kanske blir det Konica?

TrickDaddy sitter nog rätt säkert på sin repsol-sits åtminstone nästa år också, USA-marknaden är viktig. Men det finns ju en annan jänkare nu som visar framfötterna också.

Tror inte Biaggi kommer tillbaka till motogp heller, tror det kommer plockas upp mer nytt blod från 250 de nästa åren.

Och varför tror du att HRC skulle göra sig av med sin amerikanske världsmästare pga en eventuellt misslyckade säsong?

Varför skulle han gå till MotoGP för att harva runt i mellanskiktet i ett halvbra team?
Biaggi skulle inte "harva runt i mellanskiktet" - det har han aldrig gjort i GP. Vilka team tänker du på som är "halvbra"? Är t.ex. Repsol/Honda ett "halvbra" team eftersom den regerande världsmästaren ligger elva i sammandraget?

Biaggi skulle inte "harva runt i mellanskiktet" - det har han aldrig gjort i GP. Vilka team tänker du på som är "halvbra"? Är t.ex. Repsol/Honda ett "halvbra" team eftersom den regerande världsmästaren ligger elva i sammandraget?

Jag syftade på D'Antin stallet som du nämnde. Biaggi hade under sin tid bättre styrningar än så i MotoGP. Repsol/Honda är ett bättre team än D'Antin Ducati, och Biaggi är en bättre förare än Hayden. Men tror du han hellre kör för 4:e, 5:e platser i MotoGP än om titeln i WSBK?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...