Min Tur (Bye, lappen bye bye)

Eller så kan man ha en "garageöppnare" på hojen.
Då kan inte lasern mäta farten....

Bifogat

• 20070521.jpg
    20070521.jpg
    36.6 KB · Visningar: 161
blev av med lappen förra sommaren!
fick indraget 2 månader men sänkt till 1 månad pga att jag körde 8 mil enkel resa till jobbet osv.
klart man skall göra vad man kan för att behålla/få till baka lappen så fort som möjligt!

//Robin

förklara nu vad har den för funktion, varför kan inte lasern mäta farten:confused: :confused:

En pryl jag köpt som ska slå ut lasern, kan även köpa tillbehör som T.e.x öppnar garegeporten.

Företaget som säljer pröjsar mina böter om jag får några.
Hoppas det funkar tror knappast han pröjsar mina taxiresor om det inte funkar... :D

En pryl jag köpt som ska slå ut lasern, kan även köpa tillbehör som T.e.x öppnar garegeporten.

Företaget som säljer pröjsar mina böter om jag får några.
Hoppas det funkar tror knappast han pröjsar mina taxiresor om det inte funkar... :D

vill du dela med dig??:D :D
var har du köpt dem??

Lite offtopic men...hävda aldrig att din hastighetsmätare visade 125 eller 135 eller vad som helst. Det kan ALDRIG lindra. Den enda effekt det kan få är att de mäter upp din hastighetsmätare och bötfäller dig för det om den visar för lite.

Lite offtopic men...hävda aldrig att din hastighetsmätare visade 125 eller 135 eller vad som helst. Det kan ALDRIG lindra. Den enda effekt det kan få är att de mäter upp din hastighetsmätare och bötfäller dig för det om den visar för lite.

..Vilket den givetvis inte ska göra och jag har aldrig stött på någon som visar för lite!

Jag brukar inte vara gnällig men spara mig dina fåniga kommentarer.

Faktum är att jag är säker på att min hastighetsvisare visade under 140 men kan som sagt ha en felaktigt visande mätare. Sen vet jag ju inte exakt när dom mätt min hastighet. Dessutom ska vi komma ihåg att poliser oxå är människor med känslor, olika smak och även fördomar. Precis som du och jag!

Förövrigt så finns dom där reglerna som du tycker jag försöker bända på av en anledning och om dom nu inte följs så anser jag att man inte ska bli dömd för det.

Låt den som inte syndat kasta första stenen!

Skulle kunna tänka mig att ni kommer till ett förfarande där de testar ditt fordon och ser vad mätarn visar.
Det var kanske inte SÅ smart att säga till polisen att du kalibrerat mätaren.
M.a.o VET ju polisen att det GÅR att ställa om = du kan likaväl ställa ner den inför just en koll.

Visar det sig emellertid ATT din mätare visat(visar) fe (och dom inte upptäcker din speedohealer som du givetvis håller tyst om), så ska du gå fri.

Jag har en speedohealer... ;)

Last edited:
Och när vi ändå är inne på ämnet....

Vilket är det bästa sättet att kontrollera hastighetsmätaren? har funderat på GPS, men eftersom dom flesta GPS'er väl visar på 5-10 meters noggrannhet så borde väl inte det vara helt tillförlitligt.

Ett annat alternativ borde vara att exakt mäta ut ett avstånd och ta tid, men att mäta avstånd exakt... tja, så är man ju tillbaka på ruta noll.

.

lite OT;

har, här på NZ (där några av världens bästa mcvägar måste finnas, häckeberga med bättre asfalt möter norges vyer ungefär) så "flashar" polisen en. dvs mötande polisbilar mäter hastigheten, snurrar runt snabbt som attan och jagar ifatt en. än så länge bara moderata summor dock: 80-100$=500SEK.

De måste nämligen försöka ha en hög "haffa-%" och samtidigt dra in sin provision. Och lättast är då att inte bötfälla för för höga hastigheter, då det krävs mer pappersarbete. Sen att de har "gigantiska" problem med rattonykterhet är väl en annan sak (undrar om de får provision på haffade såna också..hm).

Ska iaf försöka ta reda på mer hur "flashen" fungerar, för det är sannerligen inte vanligt med laser härnere.

Ps förebyggande svar; näe, det är inte direkt lönt att försöka dra ifrån, så många vägar att välja på finns helt enkelt inte.. ds

..Vilket den givetvis inte ska göra och jag har aldrig stött på någon som visar för lite!

Tja, trådstartaren säger att hans visade 125 eller 135 efter drevning men att han klockades för 143. Han kanske borde vara glad att Harry inte begär hastighetsmätarkontroll också :)

är jag helt tappad om ja undrar vad en speedohealer är för nått nu då ? :P

Nejdå! :D

KOrtfattat: Signalgivaren till hastighetsmätaren sitter numera på utgående axeln (nånstans) och skickar signaler med ett visst intervall som motsvarar en viss hastighet, helt naturligt.

MEN när man drevar om så stör man ju detta från fabrik kalibrerade förhållande så att mätaren visar "fel"

Det här rättas till med en liten dosa som kan programmeras att konvertera de "felaktiga" signalerna till rätt.
Vad som sedan man kalibrerar MOT är olika, men en GPS är väl enklast och bäst.
Sen knappar man bara in en ny konstant i dosan och vips visar mätaren rätt!

Jag har fått ner från 2 till 1 månad genom att min dåvarande chef skrev att jag var ångerfull men samtidigt verkligen behövde mitt körkort eftersom jag skjutsade mycket viktiga personer på jobbet och så. :confused:

OBS! Detta var år 2000, det var innan det var jag som var viktig och fick skjuts. OBS!

Men i alla fall, det var inte för hastyighet utan annan vårdslöshet men så var det i alla fall.

Apropå ämnet så fick jag min första svenska fortkärningsbot á 2400 i morse. Nyköpingspolisen är verkligen så nitisk som de har rykte om. Men, jag räknade snabbt ut att under mina 10 år med körkort så blir det bara 20kr/mån för att ständigt välja själv, klart värt. :)

Och apropå "Sporthojsrasism" så hörde jag snutt fitan i morse säga till kollegan att "jaha, bara fina bilar idag" så de är nog s.k. rasister gente allt möjligt de där gamla getskinnen. Dessutom märker man att man kommit en bit från civilisationen när snutten tycker man har "fin bil" för att man har en 3 år gammal SAAB. :rofl

Men visst, det är ju värt att parkera som man vill och köra som man vill så man ska inte klaga. Men att bli av med körkortet är oacceptabelt, kör snyftisar 'til you die. En sak som var fin med brevet jag hade (tror jag) var att arbetsgivaren:
1. Skrev att de starkt tog avstånd från mitt förkastliga beteende
2. Lät sekreterare skriva ut brevet "enligt uppdrag" så det såg ut som han var högre chef än han var
3. Brevpapper från ett av världens största företag hjälper nog mer än om det är Leffes Bygg som handskriver

Kör hårt, outlaw 4-ever!!!!!!!!!!111111111111

Jag har fått ner från 2 till 1 månad genom att min dåvarande chef skrev att jag var ångerfull men samtidigt verkligen behövde mitt körkort eftersom jag skjutsade mycket viktiga personer på jobbet och så. :confused:

OBS! Detta var år 2000, det var innan det var jag som var viktig och fick skjuts. OBS!

Men i alla fall, det var inte för hastyighet utan annan vårdslöshet men så var det i alla fall.

Apropå ämnet så fick jag min första svenska fortkärningsbot á 2400 i morse. Nyköpingspolisen är verkligen så nitisk som de har rykte om. Men, jag räknade snabbt ut att under mina 10 år med körkort så blir det bara 20kr/mån för att ständigt välja själv, klart värt. :)

Och apropå "Sporthojsrasism" så hörde jag snutt fitan i morse säga till kollegan att "jaha, bara fina bilar idag" så de är nog s.k. rasister gente allt möjligt de där gamla getskinnen. Dessutom märker man att man kommit en bit från civilisationen när snutten tycker man har "fin bil" för att man har en 3 år gammal SAAB. :rofl

Men visst, det är ju värt att parkera som man vill och köra som man vill så man ska inte klaga. Men att bli av med körkortet är oacceptabelt, kör snyftisar 'til you die. En sak som var fin med brevet jag hade (tror jag) var att arbetsgivaren:
1. Skrev att de starkt tog avstånd från mitt förkastliga beteende
2. Lät sekreterare skriva ut brevet "enligt uppdrag" så det såg ut som han var högre chef än han var
3. Brevpapper från ett av världens största företag hjälper nog mer än om det är Leffes Bygg som handskriver

Kör hårt, outlaw 4-ever!!!!!!!!!!111111111111

Träffade cheferna idag och berättade om problemet. Dom skrattade! (troligtvis i desperation pga. personalbristen) Men dom lovade att iaf skriva en riktig snyftis så jag hoppas åtminstonde på kortare indragning.

Räknade lite i går natt och enligt uppgift ska min Kawa göra 290 km/h i topphastighet helt orginal (antar att det är verklig hastighet). Jag toppade den i helgen med nuvarande drevning och en speedohealer som är inställd på att dra av 18%. Den visade då 240 km/h.

Om man då drar av 18% på 290 så ska den nya topphastigheten visa 238 km/h. Vilket betyder att min mätare (om uppgifterna om topphastighet orginal stämmer) fortfarande visar ca +1% fel.

Med andra ord är min mätare korrekt inställd och jag hävdar bestämt att jag inte låg över 140 km/h. Sen har jag ju förståss lite att säga mot polisen som alltid verkar få sista ordet.

Det jag hoppas på är att kunna hävda att det står under RPS föreskrifter om laserhastighetsmätare 3 kap. 5§ att dom ska stå så nära vägens tänkta körriktning som möjligt utan att utsätta sig för fara (vilket jag anser att dom inte gjort). Dessutom är jag tveksam till avståndet dom lasra mig på (får vara max 400m) och att jag låg bakom betongsuggor som borde skymt sikten för lasern.

Jag försöker med andra ord inte någon fuling utan kräver endast rättvisa. Om det nu visar sig att polisen aggerat rätt så får jag väl köpa det.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back