Smärtstillande kan leda till död?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Den europeiska läkemedelsmyndigheten Emea har efter en genomgång av samtliga cox-2-hämmare inte kunnat se någon ökad risk för akuta hjärt-kärlsjukdomar, förutom vid intag av Vioxx som numera är indraget.

Intressant att slutsatsen i programmet var att _alla_ cox-2-hämmare ger ökad risk för akuta hjärt-kärlsjukdomar. Alltså motsatsen till vad du beskriver. Kommer inte ihåg vem/var som kom fram till detta (en amerikanskt organisation tror jag). Det intreassanta är inte vem som har rätt av de båda, utan snarare att de kommer fram till olika slutsatser. Detta i sig är imho skäl nog att ta bort preparaten från marknaden eller åtminstone se över dem ytterligare en gång.

Låt oss inte glömma att läkemedelsind. handlar om globala stora marknader mer _stora_ pengar med allt vad det innebär.

Oavsett vilket kan jag inte tycka annat än att något är _förbannat_ fel när fullt friska elitidrottande 24-åringar faller ihop och dör. :( Då har jag svårt att se hur man kan motivera preparatens legalitet på marknaden.

Den europeiska läkemedelsmyndigheten Emea har efter en genomgång av samtliga cox-2-hämmare inte kunnat se någon ökad risk för akuta hjärt-kärlsjukdomar, förutom vid intag av Vioxx som numera är indraget.

:tummenupp

Har du källor? Skulle vara kul att läsa =)

(Nu är inte jag super på engelska, och inte medicinsk engelskla heller. Men - http://www.vioxx.com/rofecoxib/vioxx/consumer/index.jsp)

PS. Jepp, nedre rygg är öm fortfarande och jag fick gå upp kl 06 för att dricka vatten, kände inte av ryggen så mkt jus då men förmodligen som som gjort att jag vaknat. =(

Grejen med Cox hämmare (tex Voltaren/ Diklofenac) är att de påverkar via blodomloppet. Så det är inte som många tror att de ligger o fräter på magslemhinnan, själva tabletten alltså.

De hämmar utsöndrandet av enzyzm som behövs i tillverkningsprocessen av prostaglandin, som i sin tur behövs för en frisk slemhinna i magen (prostaglandin behövs i hela kroppen). Detta medför här att magslemhinnan inte får lika stark motsåndskraft mot syran som utsöndras i magsäcken o sedan går vidare i tarmsystemet.

I magsäcken får magsyran så pass lågt pH som 2 och detta fräter duktigt på slemhinnan (eller magsäcksmuskulaturen under slemhinnan eller tarmväggen) om inte den är uppbyggd som den skall.

På människor som redan har en känslig magslemhinna eller tarmslemhinna är detta ganska farligt.
Inte ovanligt att vi fick fall på Op med äldre människor som hade blödande duodenalsår där man misstänkte Diklofenc/ Voltaren som utlösande faktor.

MikkE om du söker på COX hämmare, NSAID (Voltaren/Dikolfenac, Ibuprofen, Aspirin, Vioxx etc), antiinflammatoriska preparat etc så skall du finna info :tummenupp

Last edited by a moderator:

För att återgå till din fråga Zee. Jag tycker att jag visade i mitt svar att jag tycker tvärtemot vad du sade. Voltaren är ett sådant preparat som jag gärna ser en kraftigt reducerad användning av.

Det var en svagt provocerande fråga från min sida bara. Jag påstår inte något. Ville att poängen skulle komma från dig som har mer dignitet som (f.d.?) sjuksköterska än vad jag har som lowlife scumbag IT-whore. :D

Men sen gillar jag att skoja med dig också, för du är så snäll alltid. :)

:backontop

Det var en svagt provocerande fråga från min sida bara. Jag påstår inte något. Ville att poängen skulle komma från dig som har mer dignitet som (f.d.?) sjuksköterska än vad jag har som lowlife scumbag IT-whore. :D

Men sen gillar jag att skoja med dig också, för du är så snäll alltid. :)

:backontop

:kiss

jag är fortfarande legitimerad sjuksköterska ;) men jag har nog inte mer dignitet än du har för det :)

Last edited by a moderator:
Till råga på eländet så består den "nya" receptfria migränmedicinen Eeze av Diklofenac. Hepp!

Jag har aldrig lyckats bli "hög" av mina värktabletter fast jag fått vissa med "morfinliknande" ämnen i :)

Att biverkningar dyker upp efter långvarig användning är inte konstigt, det går inte att prova medicinerna till 110%. Ingen läkemedelsproducent släpper ut en ny medicin innan den är provad enligt alla regler som finns, och det finns regler :)
Jag har jobbat inom läkemedelsindustrin och det tar mååånga år innan en medicin släpps ut på marknaden.

Jag har en sjukdom som dessutom inte erkänns som sjukdom av vissa läkare, fibromyalgi.

Har precis som du Fibromyalgi samt whiplash och förstörd vänster axel. Det är ju två platser det värker i konstant (nacke och axel) men det "roliga" med fibromyalgin är ju det att ena dagen har man så ont i knät så man håller på att bli gråhårig, nästa gör det fasansfullt ont i ryggen etc. Tror att det är därför många inte väljer att tro på oss och den sjukdomen hette ju tidigare SVBK (SvedaVärkBrännKärring) i de flesta journaler. Det tog enormt lång tid innan F.kassan godkände sjukskrivning för denna sjukdom då den enligt deras register inte existerade.
Tyvärr gör ju alla värktabletter, precis som du skrev, att man får äta magmedicin vilket ju gör ytterligare några tabletter/dag. Sen om man som jag har fler sjukdomar som kräver medicinering så kommer man lätt upp i 12-15 tabletter/dag och det då på bra dagar.
Listan kan göras milslång med symtom, känslor och omgivningens kommentarer.
Du får gärna skicka PM, lägga till mig på MSN ifall du vill prata, skönt att få prata med folk som förstår :)

Jag personligen har svårt att förstå varför så många behöver tabletter för att hantera livet. Det märks ju tydligt att nästa stora trend kommer att vara smärtstillande som marknadsförs ordentligt just nu, tidigare var det antidepressiva. Undrar vad som blir nästa? Sömn? Aptit?

Intressant att slutsatsen i programmet var att _alla_ cox-2-hämmare ger ökad risk för akuta hjärt-kärlsjukdomar. Alltså motsatsen till vad du beskriver. Kommer inte ihåg vem/var som kom fram till detta (en amerikanskt organisation tror jag). Det intreassanta är inte vem som har rätt av de båda, utan snarare att de kommer fram till olika slutsatser. Detta i sig är imho skäl nog att ta bort preparaten från marknaden eller åtminstone se över dem ytterligare en gång.

Problemet är bara att där inte finns några trovärdiga publicerade studier där man kunnat verifiera att det scenario som målas upp i programmet stämmer. Tvärtom så finns där mängder med studier där man har undersökt preparaten och inte funnit något dyligt samband.Bla så finns där en bra summering av riskerna med Cox2 publicerade i senaste Lancet som är det mest ansedda publikationen på området.

Varför har dessa läkare som då har hittat ett samband inte publicerat detta i någon medicinsk tidskrift? Det hade varit en jättenyhet med globalt genomslag så om de kunde påvisa detta skulle deras forskningsbudgetar vara säkrade många år framöver.

Last edited:
Varför har dessa läkare som då har hittat ett samband inte publicerat detta i någon medicinsk tidskrift? Det hade varit en jättenyhet med globalt genomslag så om de kunde påvisa detta skulle deras forskningsbudgetar vara säkrade många år framöver.
Är det inte så att väldigt mycket av forskningen kring mediciner betalas av läkemedlsföretagen? Svårt att se att forskning som går emot deras vinstintresse skulle leda till så värst mycket stötta...

Jag är inte på något vis insatt i hur det fungerar inom somatiken, men att gå på läkemedelsinfo inom psykiatrin har väldigt lite med forskning att göra och väldigt mycket med marknadsföring.

Är det inte så att väldigt mycket av forskningen kring mediciner betalas av läkemedlsföretagen? Svårt att se att forskning som går emot deras vinstintresse skulle leda till så värst mycket stötta...

Jag är inte på något vis insatt i hur det fungerar inom somatiken, men att gå på läkemedelsinfo inom psykiatrin har väldigt lite med forskning att göra och väldigt mycket med marknadsföring.

Klart mycket forskning betals av privata intressen men där sker omfattande forskning som är oberoende av vad läkemedelsbolagen tycker.
När det sen gäller färdiga läkemedel och info till läkarna blir man dock mörkrädd, där är läkemedelsbolagen direkt hopplösa de vill att man skriver ut just deras läkemedel mot i princip allt och marknadsföringen är direkt oetisk.

EDIT: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed Pubmed är en företckning över de flesta publicerade vetenskapliga artiklar med bra sökfunktion, tyvärr kan man inte läsa fulltext av allt om man inte är prenumerant på tidningarna men du kan bilda dig en uppfattning om vilken forskning som pågår.

Fass samanfattar det hela rätt bra:
Kliniska prövningar och epidemiologiska data tyder på att användning av ibuprofen, särskilt i höga doser (2400 mg dagligen) och vid långtidsbehandling, kan medföra en liten ökad risk för arteriella trombotiska händelser (till exempel hjärtinfarkt eller stroke). Epidemiologiska studier tyder sammantaget inte på någon ökad risk för hjärtinfarkt vid användning av ibuprofen i låg dos (t ex ≤1200 mg dagligen).

Patienter med okontrollerad hypertension, hjärtsvikt, etablerad ischemisk hjärtsjukdom, perifer arteriell sjukdom och/eller cerebrovaskulär sjukdom bör endast behandlas med ibuprofen efter noggrant övervägande. Liknande övervägande bör göras innan längre tids behandling av patienter med riskfaktorer för kardiovaskulära händelser ( t ex hypertension, hyperlipidemi, diabetes mellitus, rökning) påbörjas.

Slutsats: Pilla inte i dig mer än 1200mg dagligen om du tänkte göra det under lång tid då detta kan medföra ökad risk för bla hjärtinfarkt. Har du hjärtproblem från början så ät bara pillerna vid enstaka tillfällen ex vid huvudvärk.

Last edited:
Klart mycket forskning betals av privata intressen men där sker omfattande forskning som är oberoende av vad läkemedelsbolagen tycker.
När det sen gäller färdiga läkemedel och info till läkarna blir man dock mörkrädd, där är läkemedelsbolagen direkt hopplösa de vill att man skriver ut just deras läkemedel mot i princip allt och marknadsföringen är direkt oetisk.

Företagens forskning, tester och kontroller är mycket hårt styrd av myndigheterna (var iaf)
Läkemedelskonsulenterna ska vi tala tyst om, de är gräsliga men säljer troligen med provision :gnissla
Iofs så fick jag på 60-talet provat ut lämpliga P-piller med gynekologens läkemedelsprovförpackningar :) Han tackade och tog emot proverna som han sedan lät patienterna få gratis för att få en sort som passade :D
De var nämligen sa-ans dyra på den tiden :gnissla

Mrs. Laphroaig: PM kommer när fingrarna vill vara med :)

Jag har sedan en lång tid tillbaka kronisk svår värk samt sedan 2 år tillbaka en whiplash skada och en förstörd vänster axel efter trafikolycka.
Den kroniska värken påverkar nack/axelskadan och tvärtom, jag lyckas inte rehabilitera mig tillbaka till ett liv utan smärta och är halvt förtidspensionär pga detta. Sömnen påverkas av värken och värken påverkas av sömnen, det blir som ett ekorrhjul som hela tiden snurrar efter ett tag.

Det känns inte alls bra att tvingas äta så här mycket läkemedel för att kunna fungera någorlunda men jag har i dagsläget inget val. Utan värktabletter klarar jag inte ens av känslan av kläder mot kroppen eftersom kläderna är för tunga, täcket i sängen gör ont att ha på sig, det gör ibland ont att gå för att jag har så pass ont under fötterna att jag gråter för varje steg jag tar.
Jag behöver ibland hjälp för att vända mig i sängen eller att komma upp ur sängen. Värktabletterna kapar smärttopparna så pass mycket att jag sakteliga kan försöka leva dag för dag men oavsett hur mycket tabletter jag skulle stoppa i mig så blir jag aldrig någonsin smärtfri.
Det är svårt att förklara kroniska smärtor, bland annat nervsmärtor för någon som kanske inte upplevt så mycket smärta och då menar jag inte dig personligen utan mer allmänt.
Hoppas att det gav dig ett rätt ok svar iallafall. Frågor/åsikter om mitt liv tas via PM

Oj damn.
Har du aldrig testat alternativ medicin som att röka brass eller andra tyngre droger?

Kolla över internet, finns alltid nån läkare som ska experimentera - det hade jag lätt testat istället för att gå resten av livet som du gör.

Oj damn.
Har du aldrig testat alternativ medicin som att röka brass eller andra tyngre droger?

Kolla över internet, finns alltid nån läkare som ska experimentera - det hade jag lätt testat istället för att gå resten av livet som du gör.

Tror att det var någon som försökte att odla själv och röka hash men åkte dit :D Kan ha varit i England. Och jo, det testas med sådana droger också mot kronisk smärta, men knappast här i Sverige

Oj damn.

Röka brass har jag inte provat :) , har även astma och allergier och då är det inte så lämpligt att röka sen skulle jag nog ha svårt att röka brass om jag ser till mig själv och egna värderingar.
Alternativ medicin har jag inte testat några läkemedel men har provat chi gong, akupressur, fibromassage, taktil massage, basal kroppskännedom skola, avslappningsövningar, andningsövningar, vattengympa.. tja jag kan hålla på ett tag till :)
Svårt att experimentera då alla mina mediciner måste gå ihop samt att jag är allergisk mot en mängd olika läkemedel och ingredienser.

Har efter en MC olycka jävligt ont i benet för mer eller mindre varje steg jag tar..
Fick utskrivet en massa olika smärtstillande men jag vägrar ta dom, tycker det är hemskt att inte kunna lita på mina sinnen..

Ville bara skriva det för att visa lite sympati för Morsan och Mrs. La(hur fan det nu stavas)..
Måste vara ännu värre att behöva käka smärtstillande och ändå inte bli av med smärtan..

Har dock en pillerknaprare till far så jag är inte helt inne på läkarnas direkt oansvariga sätt att konstant skriva ut div. piller..

Röka brass har jag inte provat :) , har även astma och allergier och då är det inte så lämpligt att röka sen skulle jag nog ha svårt att röka brass om jag ser till mig själv och egna värderingar.

Jag hade inte haft några moraliska betänkligheter över maja om min kropp var i samma skick som din verkar vara i..

Om man jämför vissa läkemedel mot maja så tror jag nog att maja rätt ofta skulle vinna i en bieffekts kamp..

Men det är ju ändå ganska olagligt så det är ju inte aktuellt, men du kanske borde prova?

Last edited:
Jag hade inte haft några moraliska betänkligheter över maja om min kropp var i samma skick som din verkar vara i..

Om man jämför vissa läkemedel mot maja så tror jag nog att maja rätt ofta skulle vinna i en bieffekts kamp..

Men det är ju ändå ganska olagligt så det är ju inte aktuellt, men du kanske borde prova?

Som jag skrev i det inlägget du citerade så har jag astma och allergier som skulle förvärras avsevärt mycket om jag började röka. Jag "väljer "då att ha ont och kunna andas bra istället för att bli bra mycket sämre i lungorna också.
Det kanske vinner mot vissa läkemedel när man börjar jämnföra men det gör väldigt många saker när man väl börjar jämnföra.
Tack för omtanken men jag står över brasset :)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back