Smärtstillande kan leda till död?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Till råga på eländet så består den "nya" receptfria migränmedicinen Eeze av Diklofenac. Hepp!

Jag har aldrig lyckats bli "hög" av mina värktabletter fast jag fått vissa med "morfinliknande" ämnen i :)

Att biverkningar dyker upp efter långvarig användning är inte konstigt, det går inte att prova medicinerna till 110%. Ingen läkemedelsproducent släpper ut en ny medicin innan den är provad enligt alla regler som finns, och det finns regler :)
Jag har jobbat inom läkemedelsindustrin och det tar mååånga år innan en medicin släpps ut på marknaden.

Att diklofenack ens får säljas...
Trodde det var nåt man likt neurocedyn numera bara dumpade i tredje världen...
MEn nej, när jag skulle köpa smärtstillande gel, så var ett par av dem med DF.... Voltaren bl.a
Diklofenac har ju fler baksidor än framsidor, faktiskt värre än Cortison om man ska ha en värstingliga på biverkningar...

MEn nej, när jag skulle köpa smärtstillande gel, så var ett par av dem med DF.... Voltaren bl.a
Diklofenac har ju fler baksidor än framsidor, faktiskt värre än Cortison om man ska ha en värstingliga på biverkningar...

Vänta bara tills du skall börja äta Warfarin (den aktiva substansen i antikoagulansmedlet Waran som ges till många äldre är precis samma sak som råttgift)

Som jag skrev i det inlägget du citerade så har jag astma och allergier som skulle förvärras avsevärt mycket om jag började röka. Jag "väljer "då att ha ont och kunna andas bra istället för att bli bra mycket sämre i lungorna också.
Det kanske vinner mot vissa läkemedel när man börjar jämnföra men det gör väldigt många saker när man väl börjar jämnföra.
Tack för omtanken men jag står över brasset :)

Hasch brownies är lösningen! :banana

Cortison är vidrigt men också otroligt bra. Ett typiskt preparat som man hatälskar. Vem vill ha hemska inflammationer eller dyl? Men är man beredd att se ut som en Michelingubbe med tunnt hår istället? Nu gäller det inte hydrocortisonsalva direkt utan stora doser av steroider.

Vänta bara tills du skall börja äta Warfarin (den aktiva substansen i antikoagulansmedlet Waran som ges till många äldre är precis samma sak som råttgift)

JOtack... min närmaste livskamrat äter Waran sedan länge...

Cortison är vidrigt men också otroligt bra. Ett typiskt preparat som man hatälskar. Vem vill ha hemska inflammationer eller dyl? Men är man beredd att se ut som en Michelingubbe med tunnt hår istället? Nu gäller det inte hydrocortisonsalva direkt utan stora doser av steroider.

JOtack... se föregående svar. Full "pott" även där...
Och hatälska var bra. Eller njutånger?
Ivfsh, tur att de finns. De förbannade preparaten...

Last edited:
Ja, det blir många val mellan pest eller kolera :) Jag har faktiskt fått sluta med några mediciner eftersom jag tyckte att biverkningarna var värre än värken. Och jag är glad att jag jobbat med mediciner och läkare så att jag har kunnat stå på mig när de påstått att "den tabletten har inga biverkningar"

En sak till som jag konstaterat är att tabletter med samma verksamma substans har olika effekt beroende av fabrikat! Något att tänka på när Apoteket vill byta.

Ja, det blir många val mellan pest eller kolera :) Jag har faktiskt fått sluta med några mediciner eftersom jag tyckte att biverkningarna var värre än värken. Och jag är glad att jag jobbat med mediciner och läkare så att jag har kunnat stå på mig när de påstått att "den tabletten har inga biverkningar"

En sak till som jag konstaterat är att tabletter med samma verksamma substans har olika effekt beroende av fabrikat! Något att tänka på när Apoteket vill byta.

Ja. Och samma tablett kan ha olika verkan före och efter ett (längre eller kortare) uppehåll i medicineringen! Ännu knepigare faktiskt, och har inte enbart med tillvänjning/allergisk reaktion att göra.
Häpp!

Jag har själv bytt åsikt lite angående smärtstillande. Detta efter att ha haft problem men grymma smärtor i tåleden för ett par år sen. Mha Voltaren kunde jag i alla fall fungera hyfsat när det var som värst. Just nu har jag opererat ena foten pga stel stortåled och nästa tar jag nästa vecka. Ska bli så skönt att kunna springa och gå långt och länge utan att ha värk och svullet i 3-4 dagar efteråt!

Har för övrigt Diklofenak, samma som Voltaren, och Ketogan som painkillers nu. Konstigt nog knappt ont så jag har bara behövt två Diklofenak idag när det var som värst. Tror det var pga att jag gick runt lite för mycket.

Jag vet sen tidigare att man blir jävligt ofokuserad av värk. Det är jobbigt både fysiskt och psykiskt att gå runt med smärta.

ÄR det lika stor "risk" om man använder kräm som med just tabletter? Såg inte programmet, tycker uppdrag granskning ballat ur allför många gånger. Dosering och överkänslighet är egentligen vad allt handlar om.

ÄR det lika stor "risk" om man använder kräm som med just tabletter? Såg inte programmet, tycker uppdrag granskning ballat ur allför många gånger. Dosering och överkänslighet är egentligen vad allt handlar om.

Man klarar magen om man slipper tabletterna, men krämen är inte ofarlig trots att den verkar "lokalt" och inte i hela kroppen!

Doktorn och jag skrattade gott när vi läste bipacksedeln till Orudis (det var den första krämen som kom, och den var receptbelagd då) Där stod det att man skulle tvätta händerna noga efter att man smort in krämen just för att inte överdosera. Men jag hade fått den för att smörja in fingerlederna :D
Smörja - tvätta bort :va

Inte LIKA stor risk eftersom krämen inte absorberas lika mycket som tabletterna gör och därmed får du en lägre dos i blodomloppet.

Det som är skadligt med dessa preparat påverkar kroppen via blodet..alltså..det är inte tabletterna som ligger o fräter i magen..så om man fick tillräckligt stor dos av dessa krämer skulle samma biverkningar uppstå men det är mycket svårt att uppnå. Rätta mig gärna om jag har fel ni som kanske vet :)

Jag går och väntar på att få cortison sprutor i ryggen pga diskbråck.Jag ska få tre sprutor med tre veckors mellanrum.
Och ja blir lite orolig för Michelingubbe å tunnt hår,har du lust att förklara
lite mer vad som kan hända/biverkningar vore bussigt.:pannkyss

Voltaren skall man dock vara försiktigare med, det är en ganska läskig medicin..även om den är bra på vad den skall göra..dvs stilla smärta. Men den skördar onekligen ganska många offer.
Vi hade ett föredrag om det på jobbet när jag jobbade på Irland och det var kusliga grejer. Men det används ju som Non-Stop inom sjukvården både här och där..:skrämd

Är det bara på mig som voltaren inte funkar öht :va Får säga till läkaren om han funderar på o skriva ut dom att dom gör ingen somhelst skillnad på mig.

Är det bara på mig som voltaren inte funkar öht :va Får säga till läkaren om han funderar på o skriva ut dom att dom gör ingen somhelst skillnad på mig.

Det ÄR så att vissa mediciner inte fungerar för vissa människor. Antingen är det så att man får så mycket biverkningar att man inte kan ta dom eller så får man helt enkelt inte önskad effekt alls. Då är det bara att leta vidare i drogträsket ;)

Jag går och väntar på att få cortison sprutor i ryggen pga diskbråck.Jag ska få tre sprutor med tre veckors mellanrum.
Och ja blir lite orolig för Michelingubbe å tunnt hår,har du lust att förklara
lite mer vad som kan hända/biverkningar vore bussigt.:pannkyss

Detta är om du har en sjukdom som tex Reumatism när du har svåra inflammationer och måste ta cortisontabletter eller nadra steroidpreparat för att bli av med och hålla borta inflammationen. Ofta måste man ta det under en längre tid och då kan det bli så att man blir rund i ansiktet (sk moonface).
Men som sagt det är av en längre tids användande av stora doser.
Jag skrämde dig i onödan :kiss Filåt

Last edited by a moderator:
Mikke, kul att du åker sporthoj och är rädd för att dö av smärtstillande.

Lite som nån som äter skräpmat hela veckan, är smällfet, och är rädd för att motionera för att han sett på teve att nån idrottsman dött av överansträngning.

Detta är om du har en sjukdom som tex Reumatism när du har svåra inflammationer och måste ta cortisontabletter eller nadra steroidpreparat för att bli av med och hålla borta inflammationen. Ofta måste man ta det under en längre tid och då kan det bli så att man blir rund i ansiktet (sk moonface).
Men som sagt det är av en längre tids användande av stora doser.
Jag skrämde dig i onödan :kiss Filåt[/QUOTE]

De låter bra de,har du hört om någon blivit bra från diskbråck med cortison behandling?Läkaren ja pratat med säger det är fiffty/fiffty och om de inte funkar så ska dom operera istället.

Så länge du inte skall ha hårt sex - läs bögsex :) så är det inga problem. Ibuprofen är inte speciellt våldsamma värktabletter.

Pappa käkar en ask i veckan pga en gammal motorcykelolycka som delade bäckenbenet i 3 delar

Detta beskriver ett liv med det kroniska smärttillståndet Fibromyalgi väldigt bra.

Till alla friska som ej förstår eller till er friska som vill förstå hur det är att leva
med fibromyalgi föreslår jag att ni går till jobbet med...

En begynnande förkylning.
Lite små feber

Dov huvudvärk eller lite dov tandvärk.

Malande mensvärk, eller känningar åt gallan.

Lägg 5 till 10 småstenar i skorna.

Tag med en gummiklubba eller liknande
och slå med jämna mellanrum lite varstans på kroppen.

Tag en dos med citodon så att hjärtat börjar hoppa så smått.

Drick ett rogivande te så att du har svårt att hålla dig vaken.

Ät en hel påse katrinplommon.

Tag en lång bit tejp och sätt den längs med ryggraden, så att det känns
spänt och stelt när du böjer dig.

Spola händerna i kallt vatten, känn smärtan och stelheten.

Det och lite till är vardagsplågor.

Utöver det här finns det sämre dagar då får man multiplicera detta med ett
lämpligt tal.
En liten fråga - Hur många av er orkade med de första timmarna ?
första dagen ? veckan ? månaden ? året? Åren?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back