N.Blomqvist
Gudomlig sporthojare
skillnaden ligger i att nästan ingen trippar dagligen på hallucinogener, mycket vanligare med tjack (inte så farlig överdos) och heroin (farlig överdos) då dessa droger är starkt beroendeframkallande
"Tjack", amfetamin, är väl inte beroendeframkallande i sig?
Beroendet kommer sig väl av att missbrukaren "skapar" beroendet av psykologiska orsaker.
"Jag ska på fest ikväll, bäst jag tar ett G innan så jag kommer i form", blir lätt, "ååååå... måndag... jag behöver ett G för att orka ta mig till jobbet..."
Det är väl således hjärnan som lurar kroppen med sitt belöningssystem i området i hjärnbarken där minnet sitter? Hjärnan minns välbehaget av drogen och skapar ett "beroende" som dock inte på långa vägar kan liknas vid ett kemiskt beroende.
Kokain och amfetamin fungerar ju på just det viset, men amfetamin är en syntetisk drog utan egenskaper att utveckla ett kemiskt beroende.
De skador som utvecklas av en amfetaminist begräsar sig ju, förutom de uppenbara skadorna på slemhinnorna i näsa och svalg, till sömn- och ätstörningsrelaterade skador pga. drogens påverkan "mat- och sovklockan" för att uttrycka sig bokstavligt.
Resultatet av för lite sömn och kost är ju sedvanliga bristsjukdomar och rubbningar i immunförsvaret, vilka inte i sig beror på drogen, men är ett direkt resultat därav.
Följdsjukdomar pga. tex. orena sprutor och "verktyg" bör ju även nämnas i samanhanget.
Last edited: