Dör man inte av hoj dör man av något annat

skillnaden ligger i att nästan ingen trippar dagligen på hallucinogener, mycket vanligare med tjack (inte så farlig överdos) och heroin (farlig överdos) då dessa droger är starkt beroendeframkallande

"Tjack", amfetamin, är väl inte beroendeframkallande i sig?

Beroendet kommer sig väl av att missbrukaren "skapar" beroendet av psykologiska orsaker.

"Jag ska på fest ikväll, bäst jag tar ett G innan så jag kommer i form", blir lätt, "ååååå... måndag... jag behöver ett G för att orka ta mig till jobbet..."

Det är väl således hjärnan som lurar kroppen med sitt belöningssystem i området i hjärnbarken där minnet sitter? Hjärnan minns välbehaget av drogen och skapar ett "beroende" som dock inte på långa vägar kan liknas vid ett kemiskt beroende.

Kokain och amfetamin fungerar ju på just det viset, men amfetamin är en syntetisk drog utan egenskaper att utveckla ett kemiskt beroende.

De skador som utvecklas av en amfetaminist begräsar sig ju, förutom de uppenbara skadorna på slemhinnorna i näsa och svalg, till sömn- och ätstörningsrelaterade skador pga. drogens påverkan "mat- och sovklockan" för att uttrycka sig bokstavligt.

Resultatet av för lite sömn och kost är ju sedvanliga bristsjukdomar och rubbningar i immunförsvaret, vilka inte i sig beror på drogen, men är ett direkt resultat därav.

Följdsjukdomar pga. tex. orena sprutor och "verktyg" bör ju även nämnas i samanhanget.

Last edited:
Tråkigt att höra vbg_snake

För den nyfikne så kan jag berätta att jag käkade middag i samma huslänga som han bodde i igår. Bara 5 trappuppgångar bort. Min kompis mände visst vemod över det inträffade.

"Tjack", amfetamin, är väl inte beroendeframkallande i sig?

Beroendet kommer sig väl av att missbrukaren "skapar" beroendet av psykologiska orsaker.

"Jag ska på fest ikväll, bäst jag tar ett G innan så jag kommer i form", blir lätt, "ååååå... måndag... jag behöver ett G för att orka ta mig till jobbet..."

Det är väl således hjärnan som lurar kroppen med sitt belöningssystem i området i hjärnbarken där minnet sitter? Hjärnan minns välbehaget av drogen och skapar ett "beroende" som dock inte på långa vägar kan liknas vid ett kemiskt beroende.

Kokain och amfetamin fungerar ju på just det viset, men amfetamin är en syntetisk drog utan egenskaper att utveckla ett kemiskt beroende.

De skador som utvecklas av en amfetaminist begräsar sig ju, förutom de uppenbara skadorna på slemhinnorna i näsa och svalg, till sömn- och ätstörningsrelaterade skador pga. drogens påverkan "mat- och sovklockan" för att uttrycka sig bokstavligt.

Resultatet av för lite sömn och kost är ju sedvanliga bristsjukdomar och rubbningar i immunförsvaret, vilka inte i sig beror på drogen, men är ett direkt resultat därav.

Följdsjukdomar pga. tex. orena sprutor och "verktyg" bör ju även nämnas i samanhanget.
det stämmer fint det :) anledningen till att många får problem är att de inte klarar av att ta avtändningen utan de fyller på vilket sedan också måste fyllas på. amfetamin i sig är inte skadlig för kroppen utan det är "felaktig användning" (i brist på bättre ord) som skapar problemen.

vet inte hur länge han satt men minns jag rätt så finns det ett fenomen som gör att de som sitter inne gärna stannar kvar fast straffet är slut då det är jobbigt att komma ut.

är nog längre strafftider som det handlar om men det är nog tufft ändå och man vet inte vad han varit med om, kanske medveten överdos eller ett försök att fly en stund...., trist i alla fall.

Eller så är det samma fenomen som andra missbrukare har. Det gäller allt ifrån droger, cigaretter, alkohol, mat, osv.

"Jag skall bara ta en sista XXXX. Sen får det vara slut. Sen skall jag ta och räta ut mitt liv."

Det är samma tankesätt som håller fast rökare, alkoholister, hetsätare och narkomaner.

"Jag skall bara ta en sista XXXX. Sen får det vara slut. Sen skall jag ta och räta ut mitt liv."

Det är samma tankesätt som håller fast rökare, alkoholister, hetsätare och narkomaner.

Sant, fan man borde sluta snusa, röka och kröka... =/

Sant, fan man borde sluta snusa, röka och kröka... =/

mja, röka är något som de flesta borde sluta med, iaf röka vanliga cigaretter, de flesta studier visar väl att snus inte är direkt farligt för en? alkohol kan man gott fortsätta med om man vet med sig att man kan kontrollera det.

Inte så lätt att sluta "cold turkey".
Rökte en hel del hasch mellan 16 och 22 års ålder.
Provade även amfetamin och lite annat.
Haschet var "min drog".
16 år sedan jag rökte på sist, men blir fortfarande sugen då och då.
Har vänner som ramlat dit ordentligt på tyngre droger.
Den som inte varit med kan inte föreställa sig vilken ångest man känner under avvänjningen.
Detta parat med medvetandet om att det räcker att upprepa något man gjort tusentals gånger innan (utan att det hänt något) för att allt skall kännas KANON gör det svårt att stå emot.
Hur många tror (med föregående, samt kunskap om att man ingenstans har så lätt för att skaffa droger som på fängelse) att kompisen hållt sig ren under interneringen, som i sig är ångestskapande?
Tragiskt.
Antar att han var en vanlig hyvens grabb som ramlat dit.
Inte olik oss här på forumet.
Hojar är vår drog: Tänk er livet utan..
Gånga med 100!

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...