Min 2-taktare "4-taktar" Rs

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Ännu ett problem med Rsen...
Har aldrig riktigt fått nån stabil inställning på luftskruven så jag vet inte riktigt om det är problemet men iaf så när jag försöker varva hojen så kommer jag bara upp i cirka 7-8k varv sen börjar den 4-takta. Annars går den fint, och när man kommer förbi problemområdet som är runt de varven så går den hur fint som helst. Har bytt huvudmunstycke till 140 och lågfartsmunstycke några storlekar större om det kan vara till någon hjälp!

snubben in da house:
Har bytt huvudmunstycke till 140 och lågfartsmunstycke några storlekar större om det kan vara till någon hjälp

Låter som den går alldeles för fett, om det är en avstrypt full power hoj bör 132 till max 135 vara rätt bestyckning.....

DP says: Inte bra att feta på för mycket bara för att vara på säkra sidan....

snubben in da house:
Har bytt huvudmunstycke till 140 och lågfartsmunstycke några storlekar större om det kan vara till någon hjälp

Låter som den går alldeles för fett, om det är en avstrypt full power hoj bör 132 till max 135 vara rätt bestyckning.....

DP says: Inte bra att feta på för mycket bara för att vara på säkra sidan....

Varför ska du jämt skriva så flashiga inlägg? "Snubben in da house" ? Sen nån slut kommentar "DP says"?:va Har du sekreterare som skriver åt dej eller?

Att du orkar bry dig över huvudtaget..

Som sagt, den går antagligen för fett!

Vem bryr sig hur han skriver... enligt mig så är DP iaf den grymaste personen på aprilia eller av dem jag sett på SH iaf

Jag trodde också den gick för fett, men hur förklarar ni då att den går "fint" efter dessa problemvarv? Jag har, eller ägaren innan mig har klippt bryggan i cdi:n men det känns ju som att det bara är problem vid dessa varv, så kanske kan det vara nåt tändningsfel?

Jag trodde också den gick för fett, men hur förklarar ni då att den går "fint" efter dessa problemvarv? Jag har, eller ägaren innan mig har klippt bryggan i cdi:n men det känns ju som att det bara är problem vid dessa varv, så kanske kan det vara nåt tändningsfel?

dom går fint på högvarv även om dom går lite för fett, det är just mellanvarven som den surar ner sig på..

Har nu krigat i flera veckor för att få det att funka, större munstycken, mindre munstycken, You name it! Men Nej det vägrar funka, fortfarande håller den på att jobba sig. Just nu har jag 134 huvudmunstycke och 75 lågfart men den går skit vid dessa varv, vafan kan vara fel?

Går den rent på låga ? sedan bludder ? sen rent igen ? då är det nålclipset du ska höjja så du sänker nålen, då går den snålare på mellan registret och ditt blödder bör försvinna

Kom ihåg med att när du ställer luftskruven så är det ett kvarts varv i taget som gäller, och framför allt. GÖR en SAK i taget skruva inte på allt å byta å ha dig utan utgå från det huvudmunstycket du hade först, och lågfart, ha luftskruv 2½ varv ut, och prova med clipset längst upp. Sen kan det ju komma efter justeringar med luft. Om den skulle döa på gas på låga så är det luftskruven som ska in, då stryper du luften. Och tvärt om om den skulle böa så ut me skruven ett kvarts varv tills du fåt en fin respons.

Som sagt tror du har clipset fel.

Last edited:
jag skrev ju just det prulle, läs inläggen före du skriver kankse ? :tungan
Jo rent, eller relativt, det går ju inte att från tomgång fullgaspådrag då blödder. Sen i mellan går den skit sen rent igen. Det finns ju en skruv på som jag alltid trott var luftskruven men nu börjar ja tvivla, finns de nån på PHBH 28an? Ska testa med nålen också..

men ja är nästan säker på att det är nålen som krånglar, kom ihåg att för varje steg du flyttar upp clipset sänker du bensin mängden på mellan regisret, nålen åker längre ner och öppnar inte lika mkt, och ju mer sänker clipset ju mer öppnar nålen och då får han mer på mellan. Du skulle ha mindre ioch med att den blöddra.

Hade exakt samma problem. Då va det avgasporten som inte stängde. Prova att göra rent den.
Jag satte även dit en liten fjäder som hjälper till solenoiden att stänga.

Hade exakt samma problem. Då va det avgasporten som inte stängde. Prova att göra rent den.
Jag satte även dit en liten fjäder som hjälper till solenoiden att stänga.
Skulle kunna vara det för ja tröttnade på att hela tiden fixa med porten så jag fixade så den alltid är öppen. Men den borde väl gå att köra men även fast man inte har avgasporten aktiv, för nu går det verkligen inte.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back