Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Det är helt riktigt Shirin!

Man tror en massa...
Men byggt på ren sannolikhet så uppträdde inte pudeln aggressivt. Det är bara min ödmjukhet som förbjuder mig att skriva ATT den inte gjorde det.
Men. Visst...det ÄR ett antagande.

Är det efter DIN sanning som du gör detta antagande??
Min sanning säger mej att ett handikappat djur strider hårdare, visar mer aggresiva signaler, för att skrämma bort motståndare/hot, för att hunden i fråga vet om att den inte klarar en fight. Aggresiva hundar har oftast ont eller har något bortfall av sinne (läs lukt, syn, hörsel). Detta gör hunden till en rädd hund, en labil hund, en aggresiv hund.

/Carin

Min sanning/erfarenhet

watson skrev:
Min sanning säger mej att ett handikappat djur strider hårdare, visar mer aggresiva signaler, för att skrämma bort motståndare/hot, för att hunden i fråga vet om att den inte klarar en fight. Aggresiva hundar har oftast ont eller har något bortfall av sinne (läs lukt, syn, hörsel). Detta gör hunden till en rädd hund, en labil hund, en aggresiv hund.

/Carin

Du träffade aldrig min handikappade hund va? För även om hon var liten var hon ju en hund, så jag hoppas att hon också räknas. På slutet var det inte många rätt på den hunden. Vid dryga 14½ år var hon fortfarande med oss på diverse bandagar och även bikeweek. Hon var sågottsom döv, blind och sjuk (tandlös, tumörer och hjärtfel, givetvis var hon pigg och glad också annars hade hon inte fått vara kvar). Aggressiv var hon dock inte, inte rädd för mycket heller. (osäkerhet har dock hänt att man sett om någon hund vart för framfusig, och givetvis har det hänt att att hon bjäbbat ifrån om hon känt sig trängd, men oftast bara gått undan).
Hundar har alltid blivit nyfikna/intresserade osv. av denna lilla varelse. Oftast var det ensidigt. Hon var en mästare på att dissa andra hundar, vilket inte gjorde de mindre intresserade. På bikeweek fick hon en hoppande påhälsning av glad söt lös oförstående rottweilervalp, bla en gång när hon krökte rygg... Hon såg inte ut att bry sig eller bli rädd eller arg (jag vet hur hon betedde sig då också), och eftersom hon inte blev skadad traskade hon några steg och krökte vidare..
Samma vecka träffade hon på två chihuahua-pojkar som hon först verkade dissa, innan hon plötsligt försökte leka med en av dom, och leka med andra hundar hade hon inte gjort sen jag avlivade hennes bästis bordercollien.

Min bc blev också 15 år. När hon fick mig som matte var hon 2½ år och tackade absolut inte nej till slagsmål, och muckade även ganska ofta med andra hundar(hon skadade dock aldrig någon annan hund, men blev tuggad på själv vid något tillfälle).
Det här var väl inget vi aktivt jobbade bort faktiskt, annat än att hon lyssnade på mig och tydde sig till mig.
När vi sen mötte hundar på promenad gick hon in bakom mig och kikade nyfiket fram, var det någon gurgel- eller morrhoppa vi mötte kunde hon "hmmmma" när den andra hunden försvunnit en bit, och malligt tassa vidare framför mig tillsammans med Ronia. Det här fortsatte hon med även när hon blev till åren. Hon visade dock aldrig någon aggresivitet på ålderns höst, trots dålig hörsel, svajig bakdel och förmodad värk(sjuk hon med).

Vad vill jag säga med det här då? Att jag tror du har fel i ditt påstående? Njaeee.. det kan säkert stämma - men jag har inte stött på det. Jag tror att det är som med "ullegullehundarna" (mycket bättre samlingsnamn än mördar/kamphund tycker jag ;)) att man inte KAN dra alla över en kam (även om folk vill det).
Min erfarenhet av bla mina gamlingar och även gamlingar på hundhotellet (bla en blind och döv 16 åring), visar inget av att gamla hundar har något intresse att visa en sida av sig som inte stämmer. Å andra sidan varför skulle de? Det kan ju finnas någon som ska slåss då och då förlorar de.
Mina hundar har varit trygga med mig, kanske det gör att de inte behövt visa sig "kaxiga" på ålderns höst. (eller innan det för den delen).

Nu har jag dock sen en vecka en ny 2,5 kilos hårboll som är världens mest bedårande lilla varelse. Dock är hon rädd för andra hundar och det visar hon genom att bete sig som en gremling på uppåttjack. (vid närmre eftertanke är jag nog glad att hon inte är av en 60-kilos ras :D )
Jag som avskyr hundar som skäller har nu en egen bjäbb-ebba. Ska bli spännande att se hur det går när hon blir säkrare (kan inte vara så lätt att lämna alla sina polare i kenneln - å andra sidan får hon ha sina människor för sig själv) i värsta fall kommer jag misslyckas och få dras med en hårboll till kamphund som trots sin litenhet kommer äta andra hundar. Beware!:tungan

jag har alltid varit emot ett förbud mot sk "kamphundar",
men efter en o annan återvistelse till min barndoms stockholmsförort(da ghetto) så börjar jag bli tveksam till folks rätt att ha hund överhuvudtaget, och varför man av alla hundraser måste välja en sk "kamphund" är i 9 fall av 10 för att balla sig för polarna, dessutom så verkar det som att det inte spelar någon roll att det är köksavlat o helt galet...

Själv är jag inte ett dugg hundrädd trots att jag blivit attackerad 2 gånger och fått åka in till plingplongstugan efter den ena.
MEN när man ser en "adidaskille" som håller hunden lite slappt i kopplet samtidigt som han pratar i mobil, så blir man faktist lite rädd, för en hund med ett "klenare typ av psyke" som attackerar kan man faktist enligt egen erfarenhet få lugn mha kommandon om man är hundvan, detta lär väl knappast fungera på en köksavlad rasande sk "kamphund".

INFÖR FÖRBUD MOT ALLA HUNDAR NU, tillåt när folk har tagit "licens" för hund!!!
Hur man löser det, man får väl sektionera in olika nivåer av licens, kanske pomeranian(dvärghundar) kan det räcka med ett skriftligt prov, medans kraven ökar ju farligare en hund anses vara.

Att hundar är individerar är helt enkelt något man får acceptera, bättre att vara för försiktigtig än att vara för slapp när det gäller liv och död i värsta fall.

Om man nu är så jävla hundvan o bäst o kan hantera en sk "kamphund" så kan man väl iaf lyckas med att ta en licens, lätt som en plätt!

Visst kan jag hålla med om att man kan tycka att hela samlingen av "kamphundar" är väldigt ståtliga i en renrasig och kontrollerad avelsform, men detta djur verkar tämligen olämpat för gemene man/gangsta att äga.

ps. vill ni se ytterligare ett exempel så kan ni gå ner o kolla aLkiZkerringen här i sumpan som springer runt med en argentinsk dog utan nån som helst koll, accident waiting to happen...ds
'
Dogo_Argentino_.jpg

Last edited:
Det är helt riktigt Shirin!

Man tror en massa...
Men byggt på ren sannolikhet så uppträdde inte pudeln aggressivt. Det är bara min ödmjukhet som förbjuder mig att skriva ATT den inte gjorde det.
Men. Visst...det ÄR ett antagande.
Men oxå gränsande till visshet.
För hur kaxig är en blind (och döv?) hund?
Likaså antar jag (för rimlighetens skull, och för att komma vidare utan att älta) att kamphunden var den som gick till attack.
JAg har ännu inget känt fall i minne om pudlar som attakerar kamphundar.
Visst. Jag kan ha fel, men det är som det heter: Rimliga antaganden för att föra resonemanget.
Ett vanligt sätt att gå vidare på inom vetenskap bl.a
Sen får man väl revidera teorierna vartefter nya kunskaper dyker upp.
Inget konstigt i det.

Skyll ingen arrogans på mig! Jag försöker verkligen att lyssna här och inte (som du säger) "patronisera" (ursäkta ett litet mikroskratt. Sött ord. ;))
patronize = behandla nedlåtande

Men ok, det är ff ett antagande.

Sen: Nej jag bestämmer inte hur det var irl. Jag bestämmer hur jag vill TRO att det var. Eller ännu hellre: Hur jag UPPFATTAR det som skrivs om det hela.
Det ÄR min rättighet och ingen kan ta den ifrån mig.
Bara ändra den.

Som du märker FÖRSÖKER jag verkligen hårt....
Men om man hela tiden skall stångas mot vad man anses sa, eller anses menade så blir ju sakfrågan helt åsidosatt.

Dagens boktips till dig.
The behavoral biology of dogs edited by P. Jensen
Den är från i år och är en sammanställning av forskningartiklar.

Där kan bla läsa om dvärgpudlars begränsade sociala förmågor jämfört med vargars och Amstaff (sic!) om varför och hur olika hundraser skiljer sig i beteende och "social kompetens" sinsemellan. ;)
Plus annat intessant om hundens evolution, domectisering och utveckling.

:hej

Jag är helt emot förbud för vissa typer av raser, och tycker att kamphundsmotståndarna har helt befängda argument oftast i den här debatten. MEN! att försvara hunden som bet ihjäl Pudeln, det blir bara löjligt. Det är väl bättre att beklaga och försöka förklara att det är inte rastypiskt för Amstaff. En hund som är vid sina sinnens fulla bruk, känner inte hot från en gammal sjuk hund. Hade det varit en ung Pudelhane som sprungit fram och morrat hade det varit förstående om det blivit slagsmål. Men i det här fallet var det fel i huvudet på hunden som bet.

Jag är helt emot förbud för vissa typer av raser, och tycker att kamphundsmotståndarna har helt befängda argument oftast i den här debatten. MEN! att försvara hunden som bet ihjäl Pudeln, det blir bara löjligt. Det är väl bättre att beklaga och försöka förklara att det är inte rastypiskt för Amstaff. En hund som är vid sina sinnens fulla bruk, känner inte hot från en gammal sjuk hund. Hade det varit en ung Pudelhane som sprungit fram och morrat hade det varit förstående om det blivit slagsmål. Men i det här fallet var det fel i huvudet på hunden som bet.

Och den bitande hunden är avlivad så hundägaren tog sitt ansvar.

Jag som hundägare anser att även om det kommer fram en morrande hund och som vill attackera min hund ska min hund inte svara. I min flock är det jag som är ledare och ska försvara oss.

precis, hundägaren tog sitt ansvar som dom skulle, och du har helt rätt i att det är ägaren som ska vara flockledare.

Förbjud Blattehundarna!

Vore bra om man införde lite kurser för alla dom som har kukkomplex (kamphundsägare). USCH!

Last edited:
Här i stan så finns det ett gäng tuffa killar som har rakade huvuden och massa tatueringar och sen hund. Vad är det för hund? Jag vet ärligt talat inte förutom att de i folkmun kallas kamphundar. Och det är knappast konstigt att man blir hundrasist när man ser detta folk springa omkring med dessa vovvar med alltför ofta tvetydig stamtavla....

Tråkigt nog har det blivit just så att man har fördomar mot människor som ser ut på ett visst sätt också (precis som vanligt så ligger det ju tyvärr ofta en hel del sanning bakom det). Jag har själv rakat huvud och ett gäng tatueringar (som snart blir fler också) och bor i en förort till STHLM. Däremot saknar jag "kamphund". Får jag ingen respekt i min hood om jag inte köper en sån tror du :va
Jag kanske får respekt ifall dem skulle se mina två kampkatter (Cornish rex)?

Den röd/vita skall snart bli mamma :yoparty

Bifogat

• Båda katterna.jpg
    Båda katterna.jpg
    128.2 KB · Visningar: 29
Allt du gör när du skriver retar människor, varför då skriva överhuvudtaget?
Men du kan ju sitta bakom din dator och hoppas på att du får större **** för det var väl det du hoppades på eller? :va

RETAR? är vi på dagis? Är man man nog att köra MC ska man nog kunna klara lite munhuggande utan att börja lipa. Du bor i vivalla eller hur? :tummenupp

Starstriker: släng upp en poll om förbud mot kamphundar :pannkyss

Last edited:
RETAR? är vi på dagis? Är man man nog att köra MC ska man nog kunna klara lite munhuggande utan att börja lipa. Du bor i vivalla eller hur? :tummenupp

Äh. Vi har haft så många kamphundstrådar här nu. Jag vet redan hur det skulle sluta (=tråden stängs eftersom kamphundsanhängarna springer till admin och grinar). Been there done that. Men du får gärna starta en poll om du tycker det är värt besväret, kanske med fler svarsalternativ än två eftersom vissa här är väldigt nyanserade i sina åsikter.

Sätter du upp en poll så tänk noga igenom svarsalternativen så att inte kamphundsvännerna börjar vrida och vända på svaren bara. Vi har sett det förut :tummenupp

Det finns väl ingen som kan tala om hur en hund kände sig?
Däremot kan man väl spekulera i hur en hund uppträtt vid ett givet tillfälle?

(Jag har personligen svårt att tro att en blind, döv och lam pudel kan uppträda särskilt fientligt)

Är det ingen mer än jag som ser skillnaden här?

Först kan jag be dig om ursäkt för att tidigare ha varit omogen och hoppat på dig. Du har naturligtvis rätt till din åsikt :tummenupp Likaså har jag rätt till min.

Du har i tråden lagt många sakliga, uppriktiga och sanna argument på ett bra sätt, men du har också provocerat i många inlägg och tryckt på folks knappar. Tyvärr fungerar det så att folk reagerar på när man blir tryckt på knapparna mest. Sen utbryter allt i munhuggandes. :önödigtgläfs

Vi ser alla skillnaden på djur och djur. En blind och döv pudel utgör inte något större hot mot något levande väsen :fakta

Själv är jag INTE för ett förbud av "kamphundar" då jag har personliga och positiva erfarenheter från rasen/raserna. Dem jag har träffat och varit hundvakt åt har varit av ullegullkaraktär :)

En hund som inte är mentalt stabil, och kan utgöra en fara för människor bör avlivas, oavsett ras. Om sedan "kamphundarna" har procentuellt flera som inte är mentalt stabila så får man avliva flera av den rasen. Det sista är dock inget jag personligen tror (att det är fler instabila hundar av " rasen kamphund").

Skulle inte det kunna vara en lösning? Att genomföra grundliga mentalitetstester på alla hundar? Visst innebär det en kostnad för ägare/uppfödare, men som jag ser det så är det något man skulle kunna ta.

Vid oprovocerad attack mot människa eller onaturlig attack mot andra djur så är det bara att avliva hunden.

Eller tänker jag fel nu igen :va

Ja retas, fattar du inte vad det betyder?
Försökte använda en bra "ton".

Nej jag bor inte i vivalla, jag bor i tybble, vill du komma och hälsa på?
Vem har lipat?

Sen kan ni slänga upp vilken poll ni vill det är nämligen ingen som bryr sej om er iaf.
Försök få uppmärksamhet på nått annat sätt istället.
Patetiska människa.

Tja, tror vi kan enas om att det här i vissa fall är ett ägarproblem och vissa fall ett hundproblem. I vissa fall både och.

Ett hundkörkort vore inte så tokigt kanske. Man tar det en gång, som ett körkort, och man kan bli av med det, som ett körkort. Det skall dessutom kosta pengar så att det svider att bli av med det.

En hundbesiktning är nog inte heller en dum idé, med krav som matchas mot resp. hundtyp. Låga krav för småhundar och högra krav för potentiellt farliga hundar.

Är man en seriös hundägare borde man inte invända mot ett dylikt förslag. Förhoppningsvis tröttnar Stoffarna och köper sig en katt eller nåt istället. Tränas det inte agility med kaniner också förresten?

Först kan jag be dig om ursäkt för att tidigare ha varit omogen och hoppat på dig. Du har naturligtvis rätt till din åsikt :tummenupp Likaså har jag rätt till min.

Du har i tråden lagt många sakliga, uppriktiga och sanna argument på ett bra sätt, men du har också provocerat i många inlägg och tryckt på folks knappar. Tyvärr fungerar det så att folk reagerar på när man blir tryckt på knapparna mest. Sen utbryter allt i munhuggandes. :önödigtgläfs

Vi ser alla skillnaden på djur och djur. En blind och döv pudel utgör inte något större hot mot något levande väsen :fakta

Själv är jag INTE för ett förbud av "kamphundar" då jag har personliga och positiva erfarenheter från rasen/raserna. Dem jag har träffat och varit hundvakt åt har varit av ullegullkaraktär :)

En hund som inte är mentalt stabil, och kan utgöra en fara för människor bör avlivas, oavsett ras. Om sedan "kamphundarna" har procentuellt flera som inte är mentalt stabila så får man avliva flera av den rasen. Det sista är dock inget jag personligen tror (att det är fler instabila hundar av " rasen kamphund").

Skulle inte det kunna vara en lösning? Att genomföra grundliga mentalitetstester på alla hundar? Visst innebär det en kostnad för ägare/uppfödare, men som jag ser det så är det något man skulle kunna ta.

Vid oprovocerad attack mot människa eller onaturlig attack mot andra djur så är det bara att avliva hunden.

Eller tänker jag fel nu igen :va

Äh. Vi har haft så många kamphundstrådar här nu. Jag vet redan hur det skulle sluta (=tråden stängs eftersom kamphundsanhängarna springer till admin och grinar). Been there done that. Men du får gärna starta en poll om du tycker det är värt besväret, kanske med fler svarsalternativ än två eftersom vissa här är väldigt nyanserade i sina åsikter.

Sätter du upp en poll så tänk noga igenom svarsalternativen så att inte kamphundsvännerna börjar vrida och vända på svaren bara. Vi har sett det förut :tummenupp

Försöker helatiden att ge dej en chans.
Men det går ju inte längre.
Vem har sprungit till admin och grinat?
Om du vill prata starsriker kan du komma hem till mej så kan vi disskutera det här mellan fyra ögon.
Sittandes bakom din dator så snackar du bara massa skit, men jag är bombsäker på om man snackar med dej irl då kanske du skulle säga nått vettigt.
OBS det är inget hot utan bara ett försökt till att få slut på skitsnacket. OBS

/mvh Jonas

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show