R1 startar ej. Behöver hjälp fort!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Igår när jag skulle köra hem från jobbet så gick det ej att starta min R1 årsmodell 00. Det fanns ingen ström. Jag tänkte att jag nog hade glömt parkeringsljuset på så att den laddat ur. Jag åkte till jobbet igen på kvällen och kopplade startkablar melllan min bil och R1'an. Slog på tändningen och då fanns det ström(såklart). Så fort jag tryckte på startknappen på R1'an så slockna allt. Så fort jag släppte startknappen så började det ticka i en svar liten box som sitter bakom batteriet(i färdriktning sett). Inte den stora svarta boxen i mitten bakom batteriet utan den som sitter till vänster . Jag tror att det kan vara något slags relä kanske? Jag åkte hem och laddade upp mitt mc-batteri och monterade i det idag. Får ingen ström alls och det tickar i den svarta boxen(relät). Så fort jag trycker in startknappen slutar tickandet.
Jag har kollat alla säkringar(alla sex i säkringslådan och de två som sitter vid batterit) och alla säkringar är hela. Vad har hänt. Vad ska jag göra för att få hojen att funka. Vad är den lilla svarta boxen för något. Är det ett relä och är det den som är paj tror ni?

Om den lilla svarta dosan har två M6-muttrar på pinnbult som indirekt förbinder batteriets pluskabel (ja, den röda tjocka, helt enkelt) med sig själv så prova att kortsluta med en skruvmejsel eller dylikt mellan muttrarna. Startar hojen då,eller om startmotorn går, så har ditt startrelä lagt ner. De kan göra det efter ett tag, längre eller kortare beroende på hur bra skydd de har från väderelementen.

Kolla också positiva (röd) och negativa (svart) kablarnas förbindning till batteriet. Sitter de löst brukar det där fenomenet med att allt slocknar och reläet klickar uppstå pg.a för hög resistans vid batteripolerna.
Troligtvis är felet enkelt och de har vibrerat loss. Rengör vid behov, dra åt dom, och duscha över lite vaselin eller fett.

Om den lilla svarta dosan har två M6-muttrar på pinnbult som indirekt förbinder batteriets pluskabel (ja, den röda tjocka, helt enkelt) med sig själv så prova att kortsluta med en skruvmejsel eller dylikt mellan muttrarna. Startar hojen då,eller om startmotorn går, så har ditt startrelä lagt ner. De kan göra det efter ett tag, längre eller kortare beroende på hur bra skydd de har från väderelementen.

Kolla också positiva (röd) och negativa (svart) kablarnas förbindning till batteriet. Sitter de löst brukar det där fenomenet med att allt slocknar och reläet klickar uppstå pg.a för hög resistans vid batteripolerna.
Troligtvis är felet enkelt och de har vibrerat loss. Rengör vid behov, dra åt dom, och duscha över lite vaselin eller fett.

Nej det är inte den dosan med två m6bultar. denna dosa jag snackar om sitter längre bak mot kutsen. inte på den sidan säkringslådan sitter utan på andra sidan. det går in en jäkla massa småkablar in i denna låda. kanske 10 stycken.

jag har precis dragit dit batterikablarna hårt så dom sitter som dom ska.

jag måste verkligen få igång hojen för jag vill inte ha den stå nere på stan över nätterna. känns inte bra.

ingen som har några andra idéer? jag måste verkligen lösa detta snabbt

ingen som har några andra idéer? jag måste verkligen lösa detta snabbt

Startreläet är kass - kostar 825,00. Om det tickar i den boxen där det även sitter en 30A säkring är det startreläet.

Mvh//ZS

Edit: Va fan måste läsa hela svaret först, sorry!

Ditt batteri är urladdat. När du trycker in startknappen så tar startmotorn så mycket ström att spänningen faller drastiskt i och med att batteriet är urladdat. Finns inte tillräckligt hög spänning i batteriet så "tickar" alla relän man försöker aktivera.
Ladda batteriet eller hjälpstartkoppla från en bil eller annat fordon så kommer du dig hem.

kan inte va så enkelt att batteriet är dött och måste bytas ?

Hej
Jag håller med om att det låter som dålig kontakt!
Ifall det inte hjälpte att dra åt anslutningarna vid batteriet så gör samma sak med alla kablar som går från batteriet till startreläet och vidare till startmotorn, någonstans på denna kabel tar de ut plus till övrig el på hojjen (kolla även den)
Gör samma sak med minusen, se till att det är bra kontakt mellan ramen och minusen (anslutningen som sitter fast i ramen)
Ibland hjälper det inte att bara dra åt anslutningarna utan man måste först lossa anslutningen och dra runt kabelskon för att få bort oxidhinnan och sen dra åt den igen.

Lycka till!

på min 99a jag hade blev det samma fel. hojen dog, när man tryckte på starknappen smattrade det i relät bakom batteriet. kollade om hojen fick soppa men det fick den inte, testade att tvångsmata soppapumpen me 12v, då gick den, slutsatsen blev att bränsle/startrelät va skrot så jag köpte ett nytt, monterade, slog på tändningen, då surrade pumpen så fint i nån sekund och sen startade hojen så fint så. så mitt tips är relät! som nån här skrev tidigare så kostade det runt 800kr

jag har provat att starta den med starthjälp från min bil så det är inte batterit som är paj.

jag har kollat nästan alla ledningar och alla är hårt dragna men jag får kolla det igen.

tyson. skulle kunna vara detta bränsle/starträlä du pratar om. relät som tickar för mig sitter längst bak i vänstra hörnet under sadeln om man sitter i färdriktning. relät är ungefär lika stort som en tändsticksask. det går ca 10 tunna kablar in i relät och det sitter inga säkringar på relät.

jag har provat att starta den med starthjälp från min bil så det är inte batterit som är paj.

på min förra hoj en FZR dog den med, klickade till när jag tryckte på starten
men allt slocknade ... laddade batteriet men fick ingen ström från det trots 24h laddning ... hoppas du hittar felet snart !:tummenupp aldrig kul o ha en hoj stående !!

finns det något sätt man kan koppla sig förbi detta relä så att jag kan köra hem hojen innan jag köpt relä?
finns det något sätt man kan mäta upp relät eller nått så att man kan kolla om det är paj. det är så trist att bara chansa och köpa nya svindyra delar och sen visar det sig att det inte var den som var felet i alla fall.

jag har kollat nästan alla ledningar och alla är hårt dragna men jag får kolla det igen.

tyson. skulle kunna vara detta bränsle/starträlä du pratar om. relät som tickar för mig sitter längst bak i vänstra hörnet under sadeln om man sitter i färdriktning. relät är ungefär lika stort som en tändsticksask. det går ca 10 tunna kablar in i relät och det sitter inga säkringar på relät.

tyvärr satt inte mina reläer där dom skulle, tidigare ägaren hade "lösdrift" på alla elprylar under sadeln. men det låter att det kan stämma, storleken låter rätt och jag tror det var runt 10 kablar som gick in i det.

surrar soppapumpen när du vrider på tändningen?

tyvärr satt inte mina reläer där dom skulle, tidigare ägaren hade "lösdrift" på alla elprylar under sadeln. men det låter att det kan stämma, storleken låter rätt och jag tror det var runt 10 kablar som gick in i det.

surrar soppapumpen när du vrider på tändningen?

när jag vridet på tändningen så börjar detta relä att ticka. det är det enda som låter. när jag trycker in startknappen blir relät tyst. när jag släpper startknappen igen så börjar relät ticka. bensinpumpen hörs inte alls.

när jag vridet på tändningen så börjar detta relä att ticka. det är det enda som låter. när jag trycker in startknappen blir relät tyst. när jag släpper startknappen igen så börjar relät ticka. bensinpumpen hörs inte alls.

precis så var det på min hoj med. jag vill inte lura dej till å slänga 825kr i sjön men jag hade chansat på nytt relä.
/mvh erik

precis så var det på min hoj med. jag vill inte lura dej till å slänga 825kr i sjön men jag hade chansat på nytt relä.
/mvh erik

det är ingen här som har koll på hur man mäter upp ett relä så att man kan se om det är paj? jag ringde och snackade med yamahaåterförsäljare och dom rekommenderade inte att jag bara skulle chans och köpa nya elektronikprylar utan dom tyckte man skulle mäta upp. dock tyckte dom att jag mycket noga först skulle göra rent och skrubba upp alla kontakter så att jag är säker på att det inte bara är glapp. ska dra ner på lunchen och försöka skrapa rent kontaktytor för att se om det hjälper

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg