Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Så här har en journalist SKRIVIT tidigare under dagen:

[02-05-07]Kamphund sliter sig och går till attack
Två gånger attackerade pittbullen en rottweiler. Han högg tag i halsen och vägrade släppa min hund, berättar ägaren chockat efter händelsen. Kamphunden som stod bunden utanför en äffär i Norrköping slet sig och sprang i full karriär mot paret. Det var full attack. När han anföll rottweilern dundrade de båda in i bilen intill, berättar hon. Efter drygt tre minuters hundslagsmål kom ägaren till pittbullterriern och tog bort sin hund - som inför fyra poliser sliter sig och anfaller rottweilern på nytt. Ägaren är nu misstänkt för bristande tillsyn av hund, enligt polisen. (Källa:Folkbladet)

Fan. När slet sig en tax senast och attackerade en kamphund?

Om jag skriver tilla aftonbladet idag o berättar om min mormors hund som jag va ute med idag o berättar om incidenten vi va med om idag. Tror ni det kommer komma med då.
Vi va ute o gick i skogen o helt plötsligt springer en grand danois o biter min mormors collie över nacken. Lyckade inte få bort hunden fören jag fick hjälp av en annan person.
Detta skulle aldrig komma med i tidningen för då kan de inte rubricera de som kamphund o läsarna skulle inte bli lika intresserade.
Att hundar attackerar hundar finns många orsker till. Visst pitbullen i norrk kan säkert ha nån mental störning. Eller så kände den sig trängd eller försökte försvara den andra pitbullen som också stod bunden där (samma ägare).
Men för att få ett vettigt svar på de så är de bra att polisen tar in hunden för undersökning. Är de nåt fel på den ska den givetvis avlivas. Men man måste se det från andra vinklar.

Jag tycker att du skall göra din röst hörd och skriva till Aftonbladet.
De kanske inte skriver om din incident den första gången, men kanske den artonde?

Seså. Sätt igång och skriv nu och se till att kvällstidningarna viktar sin rapportering! Om du får med din artikel där ska jag personligen se till att länka till den från den här tråden.

Om jag skriver tilla aftonbladet idag o berättar om min mormors hund som jag va ute med idag o berättar om incidenten vi va med om idag. Tror ni det kommer komma med då.
Vi va ute o gick i skogen o helt plötsligt springer en grand danois o biter min mormors collie över nacken. Lyckade inte få bort hunden fören jag fick hjälp av en annan person.
Detta skulle aldrig komma med i tidningen för då kan de inte rubricera de som kamphund o läsarna skulle inte bli lika intresserade.
Att hundar attackerar hundar finns många orsker till. Visst pitbullen i norrk kan säkert ha nån mental störning. Eller så kände den sig trängd eller försökte försvara den andra pitbullen som också stod bunden där (samma ägare).
Men för att få ett vettigt svar på de så är de bra att polisen tar in hunden för undersökning. Är de nåt fel på den ska den givetvis avlivas. Men man måste se det från andra vinklar.

(1) Vart skrev jag att det var jag?

(2) Skalman läs mina andra inlägg så får du väl göra en bedömning därifrån?
Annars behöver du inte öppna din ovanligt stora käft eller hur?

(1) I samma ögonblick som du skrev under det med ditt eget namn, för att ge sken av att vara författaren.

(2) Jag har läst rätt många inlägg av dig, och de senaste i denna tråden bestrider inte min tes om din verbala förmåga att debattera.

Last edited:
(1) I samma ögonblick som du skrev under det med ditt eget namn, för att ge sken av att vara författaren.

(2) Jag har läst rätt många inlägg av dig, och de senaste i denna tråden bestrider inte min tes om din verbala förmåga att debattera.

Fast som jag uppfattar gsxabusers text så har jan ju rätt i mycket av det som står där. Vi tror och påverkas av det som står i massmedia och skriker ofta efter förbud och hårda insatser mot det vi ogillar, om det sedan gäller bidragsfuskare, kamphudar eller sporthojar kvittar. Och det riktar sig i allmänhet alltid mot marginal företeelser, inte f-n är man så dum i massmedia at man ger sig på det som den stora massan håller på med. Små grupper ligger helt enkelt risigt till i samhället om de gör något som faller utanför ramarna.
Det jag uppfattar som tråkigt är iofs att de flesta inte inser hur påverkade de blir av massmedia eller att en nyhet är en nyhet just för att den inte är så vanlig. Så min gissning är att vi kommer att fortsätta att få se dessa artiklar ända till dess att tillräckligt många reagerar för att våra politiker ska ta i med hårdhanskarna. Vare sig förbud är effektivt eller inte. Kom ihåg var ni läste det första gången!:yoparty

Att sedan texten andas en hel del politiska toner är en annan sak.
Å det är möjligt att jag missuppfattar den.

Sedan när det gäller debatt, där du ju verkar stolt över din egen förmåga, kunde du t.ex. försöka förhålla dig mer till textens innehåll och grundtanke än hur du anser att den personen är som har lagt in den. :7peta
Vad skönt att jag fick vara lite besserwisser igen!

Här i stan så finns det ett gäng tuffa killar som har rakade huvuden och massa tatueringar och sen hund. Vad är det för hund? Jag vet ärligt talat inte förutom att de i folkmun kallas kamphundar. Och det är knappast konstigt att man blir hundrasist när man ser detta folk springa omkring med dessa vovvar med alltför ofta tvetydig stamtavla.
Nu bryr jag mig inte det minsta om denna hund-debatt då jag aldrig kommer skaffa en "kamphund" eller för den delen kämpa mot eller för ett förbud, men det måste ju vara något speciellt hos hunden som gör att så många vill ha just en sådan vovve? Men vad? Nu säger jag inte att alla i den här tråden har en sådan vovve pga det, men det känns som att överlag så är det av samma anledning.

Förresten, att ni inte tröttnar på att diskutera detta. Har man inte klargjort vad man tycker och tänker vid det här laget så har man svårt för att argumentera...

Intressant. Vad ska man med en hund med hög "bytesdrift" till?
Mig veterligen används inte dessa hundar som jakthundar, men jag kanske har fel?

Begreppet breakstick låter för övrigt helt befängt. Ska man behöva verktyg för att kunna sära på hundar som slåss med varandra eller människor? Isf skulle jag nog hellre förespråka en Beretta 92F.

Jo, det ska jag minsann berätta för dig. :D
Hundar med hög bytesdrift är bla vinthundar och de används till jakt och racing.
Pitbull med korsningar och även raserna Dogo Argentino och Amerikansk bulldog används i sina hemländer (och andra länder där jakttypen är tillåten) till sk "catch and hold" på ffa vildsvin. Hunden håller bytet tills människan når fram och avlivar, ofta i mycket svårgenomtränglig terräng.
Bytesdrift och kamplust är karaktärisktisk för många terrierraser (små slagskämpar som media inte fått upp ögonen för i hund vs hund-sammanhang) och många används till jakt, bla grytjakt.
Andra användningsområden där bytesdrift kanaliseras till annan mänsklig nytta och nöje genom träning och dressyr är ex:
http://www.lawdogsusa.org/testing.html
http://www.wallacethepitbull.com/
http://www.cascascorner.com/irondog.php
Avslutningsvis om tittar man över på "the dark side" så finns det länder där hundkamp inte är förbjudet, bla Balkanländerna. Där är bytesdriften (och den medföljande kamplusten) tillsammans med hård bortselektering av hundar som inte är psykiskt stabila och människovänliga det centrala i avelsarbetet.

För ett nutida exempel på kamphundarnas historiska användningsområde "hantering av boskap". Tjurar är och har aldrig varit att leka med och mer än en människa har varit tack skyldig till hund för liv och lem:
http://www.liveleak.com/view?i=f1e4b_4607
(Hunden i filmen är en bullterrier :yoparty)

Breakstick är inget befängt. Att lirka upp käkarna på en hund som greppat (se ovan, inte nödvändigtvis i slagsmål...) och inte vill släppa med ett verktyg är bra mycket tidseffektivare än att vänta ut dem eller använda fingrarna. Säkrare för fingrarna också om man slinter och hunden tar nytt grepp.
Använder man berettan är hunden synnerligen oanvändbar för framtida användning... dessutom är jag verkligen inte mycket för eldgivning på öppen gata som metod för avbrytande av hundslagsmål/avlivning eller vapeninnehav generellt heller. :D

Last edited:
Ok. Hur många (i Sverige exempelvis) använder sin kamphund till jakt, racing, catch & hold, grytjakt eller hantering av boskap?

Kom igen nu. Kamphundar behövs inte i Sverige. De är inte lämpade som sällskapshundar heller för den delen vilket vi sett flera bevis på i denna tråd.

Jo, det ska jag minsann berätta för dig. :D
Hundar med hög bytesdrift är bla vinthundar och de används till jakt och racing.
Pitbull med korsningar och även raserna Dogo Argentino och Amerikansk bulldog används i sina hemländer (och andra länder där jakttypen är tillåten) till sk "catch and hold" på ffa vildsvin. Hunden håller bytet tills människan når fram och avlivar, ofta i mycket svårgenomtränglig terräng.
Bytesdrift och kamplust är karaktärisktisk för många terrierraser (små slagskämpar som media inte fått upp ögonen för i hund vs hund-sammanhang) och många används till jakt, bla grytjakt.
Andra användningsområden där bytesdrift kanaliseras till annan mänsklig nytta och nöje genom träning och dressyr är ex:
http://www.lawdogsusa.org/testing.html
http://www.wallacethepitbull.com/
Avslutningsvis om tittar man över på "the dark side" så finns det länder där hundkamp inte är förbjudet, bla Balkanländerna. Där är bytesdriften (och den medföljande kamplusten) tillsammans med hård bortselektering av hundar som inte är psykiskt stabila och människovänliga det centrala i avelsarbetet.

För ett nutida exempel på kamphundarnas historiska användningsområde "hantering av boskap". Tjurar är och har aldrig varit att leka med och mer än en människa har varit tack skyldig till hund för liv och lem:
http://www.liveleak.com/view?i=f1e4b_4607
(Hunden i filmen är en bullterrier :yoparty)

Breakstick är inget befängt. Att lirka upp käkarna på en hund som greppat (se ovan, inte nödvändigtvis i slagsmål...) och inte vill släppa med ett verktyg är bra mycket tidseffektivare än att vänta ut dem eller använda fingrarna. Säkrare för fingrarna också om man slinter och hunden tar nytt grepp.
Använder man berettan är hunden synnerligen oanvändbar för framtida användning... dessutom är jag verkligen inte mycket för eldgivning på öppen gata som metod för avbrytande av hundslagsmål/avlivning eller vapeninnehav generellt heller. :D

Ok. Hur många (i Sverige exempelvis) använder sin kamphund till jakt, racing, catch & hold, grytjakt eller hantering av boskap?

Kom igen nu. Kamphundar behövs inte i Sverige. De är inte lämpade som sällskapshundar heller för den delen vilket vi sett flera bevis på i denna tråd.

Det var svaret på frågan vad man har en hund med hög bytesdrift till...

Så kom igen själv! Det är mer än en person som berättat för dig vad man har kamphundsraserna till i sverige.

Förutom att de är en utmärkt sällskapshund till familjer som har TID, KUNSKAP och ENGAGEMANG för en aktiv hundras som behöver arbeta (vilkensom) så används de till:
Agility
Spår och sök
Lydnad
Weightpull

Är det inte ganska jobbigt att vara så grundlurad och manipulerad av media som du har blivit och att inte kunna se myntets båda sidor?

Det är inte jag som är grundlurad, utan kamphundsägarna som tror att man behöver ett labilt muskelknippe (med käftar som går i lås så hårt att man behöver en käpp för att bända isär dom) för att träna agility, spår och sök, lydnad och weightpull.

Det där kan man göra med vilken annan trevlig hundras som helst.

(Vill man kunna dra mycket kan man köpa en 4x4 bil istället)

Ang. myntets båda sidor så är det just det som är så trist - att just det här myntet inte bara har en framsida utan också en BAKSIDA som folk (jag själv inräknad) är förbannat skeptiska till.

Det var svaret på frågan vad man har en hund med hög bytesdrift till...

Så kom igen själv! Det är mer än en person som berättat för dig vad man har kamphundsraserna till i sverige.

Förutom att de är en utmärkt sällskapshund till familjer som har TID, KUNSKAP och ENGAGEMANG för en aktiv hundras som behöver arbeta (vilkensom) så används de till:
Agility
Spår och sök
Lydnad
Weightpull

Är det inte ganska jobbigt att vara så grundlurad och manipulerad av media som du har blivit och att inte kunna se myntets båda sidor?

Blip kolla andra sidan. Redan skrivit om den attacken

Oj sorry! Men med tanke på hur resonemanget går bland kamphundsälskarna härinne så tycker jag att det var konstigt att det inte var rottweilern som attackerade pitbullterriern från början!

Det är inte jag som är grundlurad, utan kamphundsägarna som tror att man behöver ett labilt muskelknippe (med käftar som går i lås så hårt att man behöver en käpp för att bända isär dom) för att träna agility, spår och sök, lydnad och weightpull.

Det där kan man göra med vilken annan trevlig hundras som helst.

(Vill man kunna dra mycket kan man köpa en 4x4 bil istället)

Ang. myntets båda sidor så är det just det som är så trist - att just det här myntet inte bara har en framsida utan också en BAKSIDA som folk (jag själv inräknad) är förbannat skeptiska till.

Ge dig! Käftarna går inte i lås. Det är en anatomisk och fysiologisk omöjlighet. Det handlar om att hunden inte vill släppa eftersom den inte finner någon motivation till att göra det. En renrasig väl avlad hund av vilken ras det än må vara är inte labil, ffa inte APBT. Sluta med antromorfismen när du betraktar djur så får du en sannare bild av vad du ser.

Att man kan göra samma saker med en annan hundras är inget hållbart argument eftersom ingen hundras är den den andra lik. Jag känner fö inte till någon otrevlig ras. Otrevliga individer av alla raser finns det däremot.

(Vill man kunna lyfta tungt köper man en lyftkran istället för att träna tyngdlyftning...Vill man tävla lydnad köper man en robothund man programmerar. Vill man ha ett helt meningslöst, miljöförstörande, egoistisk nöje köper man en motorcykel. :rolleyes: )

Majoriteten av hundraserna har samma baksida (eller framsida, eftersom det är de egenskaperna som är grunden till domectiseringen), nämligen att de är ett rovdjur som är potentiellt farligt för andra varelser om det får rå sig själv. Så vilka raser/egenskaper "ska bort" eller (som jag ser det) vilka människor skall inte äga hund?

Last edited:

Majoriteten av hundraserna har samma baksida (eller framsida, eftersom det är de egenskaperna som är grunden till domectiseringen), nämligen att de är ett rovdjur som är potentiellt farligt för andra varelser om det får rå sig själv. Så vilka raser/egenskaper "ska bort" eller (som jag ser det) vilka människor skall inte äga hund?

Såklart att alla raser har en baksida, det är bara det att den är tydligare för kamphundsraserna. Det är bara att betrakta statistiken som fö talar sitt eget tydliga språk, men det kanske inte är tydligt nog?

Vilka raser som skall bort? Ja du. Kamphundar och dess avarter kanske?

Men det är fortfarande det att de är mer folk som bara vill se coola ut o inte har en aning om va som krävs för att få en sådan hund till det den egentligen kan bli. Pitbullen var från allra första början den kom en utmärkt sällskaps hund. Men det är allt för mycke folk som inte har en aning om va om krävs av denna hund. De skaffar den för att den ser kraftig ut o som penis förlängare.
Alla vet att de krävs utbildning på väldigt många ställen. Arbeten, Idrotter, Vapen mm allt för att de ska kunna utföras så säkert som möjligt. Detsamma gäller hundar.
Dessa människor som skaffar pitbulls som penis förlängare är inte intresserade av att skaffa sig en pudel för de ser inte coola ut. De skiter i vad som krävs för att ha en pitbull eller vilken större arbetshund överhuvud taget. Därför går de oftast fel o rasen får ta smällen

Kamphundarna ska bort. De har inte i samhället att göra. Fler och fler attacker talar sitt tydliga språk. Barn och vuxna ska främst gå trygga på gatorna. Att några egoistiska människor prompt ska ha kamphundar som de inte kan hantera skiter jag och många med mej högaktningsfullt i.

Jag instämmer, men det är enklare att förbjuda typen än att tillse att hunden hamnar i orätta händer.

Men det är fortfarande det att de är mer folk som bara vill se coola ut o inte har en aning om va som krävs för att få en sådan hund till det den egentligen kan bli. Pitbullen var från allra första början den kom en utmärkt sällskaps hund. Men det är allt för mycke folk som inte har en aning om va om krävs av denna hund. De skaffar den för att den ser kraftig ut o som penis förlängare.
Alla vet att de krävs utbildning på väldigt många ställen. Arbeten, Idrotter, Vapen mm allt för att de ska kunna utföras så säkert som möjligt. Detsamma gäller hundar.
Dessa människor som skaffar pitbulls som penis förlängare är inte intresserade av att skaffa sig en pudel för de ser inte coola ut. De skiter i vad som krävs för att ha en pitbull eller vilken större arbetshund överhuvud taget. Därför går de oftast fel o rasen får ta smällen

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC