Juridiskt problem med ägarbyte

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Jag har stött på ett ganska kraftigt problem, jag sålde min 125cc i vintras och nya ägaren körde hem den, vi hade upptäckt att den flödade soppa (men visste inte vad det berodde på), senare visade sig hem hos den nya ägaren att flottören gått sönder och tagit in bensin. De bytte den själva och när de satt tillbaka den gick hojen inte mer än 150-200 meter då bakhjulet låste sig (som tur var var detta i låg hastighet), det visste inte vad som var fel så de lämna in den på en mc-firma som genast konstaterade vad som hade hänt, motorn hade skurit.

Eftersom det inte finns någon garanti kvar och dessutom både han och jag varit och meckat med förgasaren (oavsett skulle inte garantin gällt). Jag hade gått upp i munstycke för att just förhindra en sån här händelse (kört i 1,5 år med den inställningen, problemfritt), vilket de klagat på servicen att den gick för fett. Och nya ägaren hade bytt flottör.

Frågan är vems är ansvaret? Varken nya ägaren eller jag hade någon aning om att det skulle kunna vara nått fel på hojen när den såldes. Felet skulle lika gärna ha varit mitt som den nya ägarens.

Är det någon som vet juridiskt vem som bär ansvaret?

Tack på förhand
Anton

PS. hitta inte något passande forum på hjälpforumet så jag la den här. Flytta gärna om det finns ett mer passande forum.

Han kan nog inte göra så mycket i det här fallet.
Måste kunna bevisa att du borde vetat om problemet som leder till att motorn skar.

Köpte själv en BMW 328 som jag blåste motorn på efter 2 dagar. 4 månader senare står bilen fortfarande i ett garage. hehe.
Någon som e intresserad av att köpa billigt? ;)

han måste kunna bevisa att felet fanns när du hade hojen...

Köpte själv en BMW 328 som jag blåste motorn på efter 2 dagar. 4 månader senare står bilen fortfarande i ett garage. hehe.
Någon som e intresserad av att köpa billigt? ;)[/QUOTE]

Vad är det för 328? utrustning och pris??
Det är ju en riktig bil så klart det kan va av intresse :D

Tycker själv att det är väldigt tråkigt att det hände såklart, ska kolla igenom köplagen. Var och kolla på hojen på verkstaden och den hade olja i oljetanken, kan ju vara så att det hamnat nått skit i slangen som täppt till...

Tack för alla svar

Sålde du den som privatperson så köpte han hojen i befintligt skick dvs han kan glömma att få ut något av dig (om du inte vill vara bussig)

Samma gäller om du säljer/byter in en hoj hos en handlare,du är inte tvingad till att lämna någon garanti.

Har han betalat och hämtat den så är det enl lagens mening hans.

Last edited:
Sålde du den som privatperson så köpte han hojen i befintligt skick dvs han kan glömma att få ut något av dig (om du inte vill vara bussig)

Samma gäller om du säljer/byter in en hoj hos en handlare,du är inte tvingad till att lämna någon garanti.

Har han betalat och hämtat den så är det enl lagens mening hans.

Ok, vill ju vara rätt hyglig men inte så sugen på att punga ut pengar, ska snarare göra allt för att lösa det på bästa sätt för båda parter...

Köparen har rätt att häva köp (även dom som gått under befintligt skick ) dock måste han påvisa felaktigheter.

Felaktighet defineras enl köplagen så här:

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan.

Du har efter vad jag har förståt berättat allt och sålt han en körbar och besiktigad hoj så då har du gjort vad du kan.

Last edited:
Tvåtakt... Dom skär. Minst 3ggr/säsong. Så är det ju bara. Fixa och kör vidare.

Säljer alltid fordon som 'ett stycke skrot', oavsett hur fina/fula de är, för att vara säker.
'I befintligt skick' är en förlegad term som inte funkar längre.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back