Tvätta hojen

upupreho

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSXR 600 -98
Hur tvättar man hojen på bästa sätt, först avfettningsmedel sedan......:confused:
Är det ok att spruta avfettningsmedel på motorn:confused:

En spann me en kvarts dl diskmedel , yes t.ex e fint för kåpor,motor o resten.
Låt verka o gnugga o skölj.

Avfettning använder du bara på ställen du behöver - bakfälg,sving och liknande.
Avfettning är värdelöst mot allt annat än feta oljor,fett och skall användas där det förekommer sådant.
Avfettning är ju en tunnflytande olja som löser den tjockare...

En spann me en kvarts dl diskmedel , yes t.ex e fint för kåpor,motor o resten.
Låt verka o gnugga o skölj.

Avfettning använder du bara på ställen du behöver - bakfälg,sving och liknande.
Avfettning är värdelöst mot allt annat än feta oljor,fett och skall användas där det förekommer sådant.
Avfettning är ju en tunnflytande olja som löser den tjockare...

"Yes" har en slipande effekt så det skulle inte jag använda på lackade ytor...

/Carin

Hur tvättar man hojen på bästa sätt, först avfettningsmedel sedan......:confused:
Är det ok att spruta avfettningsmedel på motorn:confused:

Börja med att du spolar hojen först. (Högtryck rekomenderas) Använd dig sen av nån avfettningsmedel som är menad för hoj tvätt och försäk se om lacken och ev plasten tål detta. Diskmedel gör inte detta på hojplasten. (Hojplasten reagerar och tappar sin lyster/bleknar om du gör det) Börja ned ifrån och upp (detta för att inte små stenar osv inte repar ditt lack) undvik axlar kedja osv detta tar du för hand sedan.

När du är klar med detta, shamponerar du hojen använd nya svampar endast. sedan duschar du av mc:n

Sedan tar du dig an kedjan och andra känsliga delar för hand. (Vinylwipes Armor All dukar)

När du är klar med detta och om du har lust tar du en cleener som du polerar torr på tank, fälg osv för att till sist lägger på ett par lager med vax. Glöm ej att smörja kedjan, hjul axlar osv...

Själv använder jag endast Vinylwipes Armor All
"vinyl polish" Plast hållare med gul lock som finns att köpa på de flesta mackar och avfettningssprej mot andra fläckar funkar grymt bra.

Lycka till och kör försiktigt, för du vill köra imorn oxå... :tummenupp

Last edited:
Själv tycker jag att man bör vara försiktig med att använda högtryckstvätt på motorcyklar, detta sedan min kompis lyckades paja sin kylare med ett sånt aggregat.

Sen finns det de som säger att man kan skada lager osv. om man använder högtryck.

Börja med att du spolar hojen först.

Är beredd att tycka tvärtom. Spolar du hojen först och sedan lägger på avfettning så lägger sig bara avfettningen på vattnet eftersom de vill skikta sig så jag lägger alltid i de fallen jag behöver använda avfettning den först, låter den verka och sedan spolar jag av den försiktigt med högtryck utan att spola direkt mot svinglagren/kedja och andre delar där det lätt kan tränga in vatten. Sen fram med svampen och tvätta den och sedan skälja av den utan högtryck sen sämskinn för sedan efter den är torr polera den lite om det behövs =)

Lägger du vatten sen avfettning brukar inte det bli nog rent så när du sen svampar den så blir det lätt tvättrepor i lack/kåpor.

Alla gör iofs olika så det som känns bäst är ju helt klar bästa sättet.:tummenupp

Själv tycker jag att man bör vara försiktig med att använda högtryckstvätt på motorcyklar, detta sedan min kompis lyckades paja sin kylare med ett sånt aggregat.

Sen finns det de som säger att man kan skada lager osv. om man använder högtryck.
Helt rätt! På kåpor är det ingen fara men vattnet från en högtryckstvätt tränger genom packningar utan större problem och det är inte önskvärt. Ta en vanlig trädgårdsslang istället, resultatet blir detsamma.

Sen är jag lite nyfiken kring varför ni använder avfettning under sommarhalvåret?

Mvh

Diskemdel löser det som ligger på kåpor,tank och sadel lätt.
Diskmedlet är populärt bland proffs därför att det är blandbart med vatten och löser fett,minskar ytspänningen och löddrar - skonsam schampootvätt

Avfettning använder man på oljiga delar - det är inte blandbart med vatten - utan rinner iväg.

Högtryckstvättar är bra för att vika ihop dom där mysiga flärparna i kylarna...liksom att slakta packboxar till hjulena.
Avfettning har även en förmåga att tränga in här - det är ju en form av 5-56.
Högtryckstvättar gör sig bäst när man skall tvätta crossar rena från lera.

Jag kanske gör helt fel men när jag tvättar min häller jag lite vatten över till att börja med... sen har jag vanligt turtle bilschampo och tvättar hela cykeln med en vanlig svamp. Dock har jag avfettning till fälgarna.
Sen sköljer jag av allt och sprutar på turtle snabbwax, torkar med sämskinn.
Klart!

Resultatet blir åtminstone bra! =)

Fick ett tips..

Blanda gul såpa med ljumet vatten .. spraya hojen med detta låt "nästan" torka.
Skölj med ljumet vatten, upprepa ev 1 gång till.
Tvätta med schampo skölj och vaxa.

Låter rimligt eftersom såpa är fett och fett löser fett ...

jag har putsat mina glasögon i alla år med yes...dom är faktiskt lite repiga...:tuttar

men neeeeej! Använd inte avfettning! Ni bleker ju sönder plasten. Helt onödigt.
Högtryck är onödigt då vattnet lätt tränger in i lager mm. Min bike blir aldrig skitig eftersom jag bara kör när det är torrt ute (bara damm)... och då räcker det alldeles utmärkt med vanlig vattenslang. Det viktiga är att ingen smuts finns kvar när man går på med svampen för då blir det ytliga repor. Så kör ni när det är blött så är nog högtryck att rekommendera... men då får man vara försiktig.

Avfettning är som sagt HELT onödgt. Använd en vanlig tvättsvamp och bilschampo. Tvätta då enbart dom lackade ytorna. Torka sen biken med sämsskinn. Sen kan du spraya fälgar och annat med 5-56 och putsa upp med en trasa.

Jag är mästerputsaren så dom här tipsen kan man lita på!

Är det någon här som har gjort lackförsegling (typ Tefcar) på en MC någon gång?

Hade en Saab förut som hade tefcar-behandling och det blir fruktansvärt fint, och skiten bara ramlar av.

Nackdelen, är ju att ytorna blir väldigt hala. Så om man måste bromsa så finns risk av man inte riktigt får grepp med låren kring tanken.

Någon som har testat?
Vad tror panelen? :)

/H

Jag använder diskborste på gjutna olackerade aluminiumdelar. Man når äver in bakom skivorna på framhjulet med en disk borste. Är man riktigt seriös så tar man fram varmluftspistolen och bockar till diskborsten så att man verkligen kommer åt överallt.

Är det någon här som har gjort lackförsegling (typ Tefcar) på en MC någon gång?

Hade en Saab förut som hade tefcar-behandling och det blir fruktansvärt fint, och skiten bara ramlar av.

Nackdelen, är ju att ytorna blir väldigt hala. Så om man måste bromsa så finns risk av man inte riktigt får grepp med låren kring tanken.

Någon som har testat?
Vad tror panelen? :)

/H

Jag mr.cap-behandlar min. Hur bra som helst... all skit rinner av direkt och flugorna etsar sig inte fast :fakta

Åker du på flugfria vägar?

:dummer
Blir ju bara lite framtill... behövs det så tar man lite bug remover.

He he gör inte som min polare och använd svinto när man skall ta bort flugor från kåpan. :gnissla

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back