fralle1 = YES !!!!
Yesbox, du rammar klockrent in.. Och på samtlige punkter jobbas det med positiv ton...[/QUOTE
Vad roligt att fler tycker som jag - det är alltid trevligt.....
Det är bra att dessa frågor vädras och framför allt arbetas med i en central organisation, eftersom vi i våra soffor och under våra hjälmar kan svära till vi blir blå och ingenting händer.
Jag tycker personligen att det är dags att driva frågorna ytterligare ett steg längre och ställa frågan: "Om vi motorcyklister, (och bilister), ska betala en förhöjd "skatt" för att vi ska betala våra skador - hur är det med rökare, alkoholister, idrottsutövare, överviktiga, stress-sjukskrivna mfl? Alla dessa kategorier utsätter sig för förhöjda risker medvetet men inte får de betala en förhöjd skatt för att de ska få vårdas på sjukhus? Jag är för vårt Svenska skattesystem där vi hjälper människor i NÖD men nu får det vara nog. Vi ska själva betala extraskatter så fårt vi sticker ut lite i mängden men ändå ska skatten betalas. För vad? Vägarna blir sämre och sämre, här i skåne är de under all kritik, sjukvårdsköerna längre och sämre hjälp för de som behöver det.
Jag vet inte hur exempelvis SMC's arbetsplan är men jag skulle förorda en lite mer "aggresiv" insats med tyngd bakom argumenten, inte bara insamlingar. Jobba för att ta fram riskanalyser, riskvärderingar, jämförelse med de ovan nämnda grupperna där samhällskostnaden jämförs. Jag tror att vi motorcyklister inte kostar i närheten av vad alkoholism och rökning gör.
Vi kanske behöver gå så långt så vi funderar på ifall detta inte är att välja ut en grupp människor och behandla dem annorlunda jämfört med den stora massan?? Om vi hojåkare skulle kunna kalla oss "folkgrupp" så kanske en storskalig stämning för hets mot folkgrupp??
Som sagt: jag vet inte vad som görs på smc men ni gör säkert ett bra jobb så Keep up the good work.