SMC Jesper på SVT nu om olyckor

SMC har ett forskningsprojekt på gång med VTI (Vägtrafik Inspektionen) och NTF.

SMC har ombett att man dröjer 1 år innan att man sammanställer resultaten. Vi har även talad om att man kommer troligen inte se nått bra resultat på dom befintliga data som vi har.
Anledning; Vi lyckadas att få tag i dom med sporthojsprojektet som verkligen var den största riskgrupp. Flera av dessa kör idag inte längre på landsväg, eftersom dom tycker det är för farligt. Därför blir det en tuff uppgift att hitta en likvärdig referens grupp :va

Nu tänkte jag en poll här på SH, men frågan är om sk bandagar ska ingå :gnissla

Ja, "farligheten" på landsväg åstadkom ju en svensk världsmästare i RR också :)

Bar att dom tog upp att man får köra på Barkarby, men resten av landet då?!
Skulle finnas fler ställen att leka på!

Om projektet med att köra på avlysta ställen faller väl ut, vilket innebär att vi kan se en minskning av buskörandet på olämpliga ställen, så är det nog inte helt omöjligt att det blir rikstäckande.
Samverkansgruppen i Stockholm tar intiativet och framtiden får utvisa vad det bär med sig. Vi hoppas givetvis på en förändring, så vi hoppas att vi ses på våren och sommarens stunt & street kvällar.

// Jannica, en del av Samverkansgruppen i Stockholm

SMC har ett forskningsprojekt på gång med VTI (Vägtrafik Inspektionen) och NTF.

SMC har ombett att man dröjer 1 år innan att man sammanställer resultaten. Vi har även talad om att man kommer troligen inte se nått bra resultat på dom befintliga data som vi har.
Anledning; Vi lyckadas att få tag i dom med sporthojsprojektet som verkligen var den största riskgrupp. Flera av dessa kör idag inte längre på landsväg, eftersom dom tycker det är för farligt. Därför blir det en tuff uppgift att hitta en likvärdig referens grupp :va
Det är väl en utmärkt referens? Om de inser att deras sätt inte är lämpligt på landsväg måste väl båda alternativen "ändrat sitt beteende" och "slutat köra landsväg" vara lyckade resultat av kursen?

Jag börjer nästen snart att tröttna på att stå upp för sporthojs kollektivet :va
Tror inte att någon fattar hur mycket kraft vi på SMC läggar in på att den ska finnas kvar. Lika pinsamt som det är att gena i en kurva, för man kör över sin förmåga - lika pinsamt är det inte att vara med i SMC..

Fortsätt! Jag tycker du skötte dig bra och gjorde ett seriöst intryck.
Har varit med i SMC tidigare men gick ur för jag fattade inte vad ni gjorde för nytta, men ska nog gå med igen nu. Organisationen behövs nog för att "rädda" sportisarna.

Fortsätt! Jag tycker du skötte dig bra och gjorde ett seriöst intryck.
Har varit med i SMC tidigare men gick ur för jag fattade inte vad ni gjorde för nytta, men ska nog gå med igen nu. Organisationen behövs nog för att "rädda" sportisarna.

Organisationen behövs för att rädda hela kollektivet... Sportisar blir givetvis dom mest drabbade men hela kollektivet kommer att lida. Kanske inte nu i första skedet men du kan fethaja att steg två kommer att kosta flis...

Drevet på (supersport)hojar är i full fart, det ser man helt klart i upplägget för detta inslag med trunkerad statistik mm.
Jag tycker Jesper och polisen gjorde sitt bästa för att visa att vi MC-åkare är trevliga vanliga människor och inte galna självmordspiloter.
Om vi skall ha supersporthojjar på våra vägar framöver behövs det nog en stor attitydförändring från denna minoritet.... d.v.s. mindre "fuckyou burnouts" ;-) och mer slicka röv big time :D

Drevet på (supersport)hojar är i full fart, det ser man helt klart i upplägget för detta inslag med trunkerad statistik mm.
Jag tycker Jesper och polisen gjorde sitt bästa för att visa att vi MC-åkare är trevliga vanliga människor och inte galna självmordspiloter.
Om vi skall ha supersporthojjar på våra vägar framöver behövs det nog en stor attitydförändring från denna minoritet.... d.v.s. mindre "fuckyou burnouts" ;-) och mer slicka röv big time :D

Om du med det menar att köra lagligt och visa hänsyn håller jag med dig :)

Hej alla, jag har ett par kommentarer till den här diskussionen som jag vill dela med mig:

1. Glöm inte att insteget till tråkiga custom cyklar sker väldigt ofta genom sporthoj, så om man tar bort sporthojssegmentet så kommer även "ni andra" att lida för det. "Ni" blir färre och SMC tappar styrka mm. (Jag skriver "ni" för att det verkar vara en uppdelning här, vi snackar inte om motorcyklister utan sporthojar vs. "tråkhojar". Ni som inte kör sporthojar, ni bryter mot lagen varje gång ni överträder hastighetsbestämmelser likaså oavsett med hur mycket.

Det handlar inte om att vi "sporthojscyklister" ska börja sköta oss för att Svensson tycker illa om oss. Det är vi Svensson som kör hoj. Alla rötägg är oönskade vare sig de kör en GSXR1000 eller hottad BMW318 med raggartärningar. Gasa på landsväg säger endel men i nästa mening ska man inte köra om en bil. Vad tror ni bönderna tycker om att man gasar på småvägar i landsbygden? Där om någonstans ska man väl ta det lugnt för där förväntar barnen som leker inte någon större trafik. Åsikter, åsikter, åsikter - alla tycker olika därför finns reglerna. Vad du tycker är ok, är enligt någon annan inte det.

2. Vägverkets "nollvision" är upphovet till allt ont. Det finns ingen annan bransch där man siktar på 0-risk. Vad är kostnade för det sista räddade livet? Det är en kostnad som man som samhälle eller organisation inte är beredd att betala. Därför accepteras risker inom alla områden, transport av farligt gods, sjukvård, industrier och utsläpp, ja överrallt. Men inom vägverket tror man att man ska nå absolut 0-risk och har stirrat sig blind på att uppnå detta så man har tappat bort sig på vägen.
a) Satsa på förarutbildning inom HELA mc segmentet
b) Bättre vägar
c) Otroligt hård och nogrann kontroll vid skolor mm
d) Skippa hetsjakten på fortkörning vid stora vägar
e) Starkare nykterhetskontroll hos Lastbilschaufförer och bilister (Fulla chaufförer kör våra farligt godstransporter på vägarna om man tror på aftonbladet)
f) Inför trafikutbildningsstunden i vår kära skitdåliga SVT där nya trafikregler informeras om, vanliga olyckstyper förhindras med info... En 10 minuters trafiklektion med Linus på linjen eller nåt varje dag eller vecka.
g) Inför trafikutbildning för bilister och cyklister som inte kan trafikregler.
h) Viktigast av allt - ge unga förare verktyg och möjligheter att klara livhanken genom utbildning, förebyggande och hjälp - INTE med ekonomisk utfrysning.

Tack för ordet! För er som orkat er igenom detta babble ger jag en stor applåd.
Om vägverket läser detta står jag gärna till tjänst med att formulera en handlingsplan som kommer få ner olyckor tilll en "acceptabel" nivå.

Som sista kommentar kan jag säga att jag är stolt över Lunds motorcyklister - de kör vettigt och med insidan av skallen. Däremot skånes bilister är under all kritik och kan inte ens enkla trafikregler.

Hej alla, jag har ett par kommentarer till den här diskussionen som jag vill dela med mig:

1. Glöm inte att insteget till tråkiga custom cyklar sker väldigt ofta genom sporthoj, så om man tar bort sporthojssegmentet så kommer även "ni andra" att lida för det. "Ni" blir färre och SMC tappar styrka mm. (Jag skriver "ni" för att det verkar vara en uppdelning här, vi snackar inte om motorcyklister utan sporthojar vs. "tråkhojar". Ni som inte kör sporthojar, ni bryter mot lagen varje gång ni överträder hastighetsbestämmelser likaså oavsett med hur mycket.

Det handlar inte om att vi "sporthojscyklister" ska börja sköta oss för att Svensson tycker illa om oss. Det är vi Svensson som kör hoj. Alla rötägg är oönskade vare sig de kör en GSXR1000 eller hottad BMW318 med raggartärningar. Gasa på landsväg säger endel men i nästa mening ska man inte köra om en bil. Vad tror ni bönderna tycker om att man gasar på småvägar i landsbygden? Där om någonstans ska man väl ta det lugnt för där förväntar barnen som leker inte någon större trafik. Åsikter, åsikter, åsikter - alla tycker olika därför finns reglerna. Vad du tycker är ok, är enligt någon annan inte det.

2. Vägverkets "nollvision" är upphovet till allt ont. Det finns ingen annan bransch där man siktar på 0-risk. Vad är kostnade för det sista räddade livet? Det är en kostnad som man som samhälle eller organisation inte är beredd att betala. Därför accepteras risker inom alla områden, transport av farligt gods, sjukvård, industrier och utsläpp, ja överrallt. Men inom vägverket tror man att man ska nå absolut 0-risk och har stirrat sig blind på att uppnå detta så man har tappat bort sig på vägen.
a) Satsa på förarutbildning inom HELA mc segmentet
b) Bättre vägar
c) Otroligt hård och nogrann kontroll vid skolor mm
d) Skippa hetsjakten på fortkörning vid stora vägar
e) Starkare nykterhetskontroll hos Lastbilschaufförer och bilister (Fulla chaufförer kör våra farligt godstransporter på vägarna om man tror på aftonbladet)
f) Inför trafikutbildningsstunden i vår kära skitdåliga SVT där nya trafikregler informeras om, vanliga olyckstyper förhindras med info... En 10 minuters trafiklektion med Linus på linjen eller nåt varje dag eller vecka.
g) Inför trafikutbildning för bilister och cyklister som inte kan trafikregler.
h) Viktigast av allt - ge unga förare verktyg och möjligheter att klara livhanken genom utbildning, förebyggande och hjälp - INTE med ekonomisk utfrysning.

Tack för ordet! För er som orkat er igenom detta babble ger jag en stor applåd.
Om vägverket läser detta står jag gärna till tjänst med att formulera en handlingsplan som kommer få ner olyckor tilll en "acceptabel" nivå.

Som sista kommentar kan jag säga att jag är stolt över Lunds motorcyklister - de kör vettigt och med insidan av skallen. Däremot skånes bilister är under all kritik och kan inte ens enkla trafikregler.

YES !!!!

:yoparty :rock :klappar

Helt rätt....

fralle1 = YES !!!! :yoparty :rock :klappar

Yesbox, du rammar klockrent in.. Och på samtlige punkter jobbas det med positiv ton...

Håller med dig till 100% :tummenupp

Fralle1.... utmärkt !

Gillade iden för punkten f: "Inför trafikutbildningsstunden i vår kära skitdåliga SVT där nya trafikregler informeras om, vanliga olyckstyper förhindras med info... En 10 minuters trafiklektion med Linus på linjen eller nåt varje dag eller vecka. "

Dansken: Kanske det är något som SMC kan pusha för? Eller gör "vi" det redan?

Pågår det någon form av diskussion för att bättre bilda allmänheten genom TV, tidning, radio ?

/H

:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar

Kunde inte skrivit det bättre själv!! :yoparty

Alltså, jag blir förvånad om folk blir förvånad !

Först vill jag säga att jag inte sett inslaget det talas om, utan vädrar bara ur mig mina personliga åsikter och reflektioner.

Det är få, om ens någon, annan än vi själva som kan åthjälpa den bild som ges av motorcyklar och motorcyklister.

Det är hur vi beter oss i trafiken som gör skillnad. Det är vårt beteende som speglar sig i en allmän opinion.

Statistiken över okyckor är faktum. Den finns där. Den går tyvär inte att sudda bort, men vi kan försöka få ner den.

"Men har man båge så gillar man att gasa" är ett ganska vanligt argument har jag märkt. Ja, men samtidigt som du tar ditt mckort så får du en utbildning, och då får reda på vilka regler som gäller. Du lär dig hantera din motorcykel på ett trafiksäkert sätt och du lär dig hantera en situation i form av undanmanöver och bromsning. Men det du lär dig är under förutsättning att du håller dig inom ramen för vad som är trafiksäkert.

När man ser vissa förare wheela på en 50-sträcka, eller blåsa ur sin effektstinna räcer vid ett rödljuse så folk blir rädd, ungar skriker och hundar skäller.... Ligger i 200 blås i vänsterfil, ja, då har jag full förståelse för att folk blir arga, misstror motorcyklister och att opinionen vänder sig mot oss.

Jag vet att det finns oerhört skickliga förare "out there". Tyvär finns det mångdubbelt fler mindre skickliga förare (dit räknar jag mig själv) som av någon anledning tror dom är bäst, eller inte kan acceptera att dom inte är lika bra som roadracingförarna. Och jag tror inte att en skicklig roadracingförare ens närmelsevis skulle försöka köra likadant på vanlig väg som på bana med tanke på hur mc-ovänliga många av våra vägar är (vajrar, skitiga rondeller, grus, knäppa kurvor etc).

Och det spelar ingen roll hur mycket vi än sitter här och gnäller över vilka moralister icke motorcyklister och myndigheter är och hur lite dom egentligen vet. Vårt gnäll här kommer aldrig att hjälpa, det kommer aldrig att göra skillnad. Det enda som kan göra skillnad är vårt eget beteende när vi befinner oss ute i trafiken.

Jag kan höra ungefär den här diskussionen hemma hos Svensson
"jahaja, ännu en mc olycka"
"ja, och du, det är då inte så konstigt. Idag vid rödljuset så....."
"jaha, jo, men DOM åker ju på bakhjulet genom området här också, så det är ju inte så konstigt."
"DOM borde förbjudas"
"Bra att dom höjer skatten så DOM försvinner..."

Det är få motorcyklister som verkligen beter sig som svin, låter illa och är respektlös. Men det är tyvär dom som märks och drar skit över dom som inte beter sig på det sättet. Min mor höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag tog mckortet, utan att ens fråga mig det minsta lilla hur jag kör, vad jag tycker eller tänker, vad jag köpt för båge, eller nåntingt. Det enda bild hon såg framför sig var den av dom motorcyklister som hon sett och hört. Dom som beter sig bra syns och hörs sällan.

Folk som tar för stora risken kör ihjäl sig, förr eller senare (eller iallafall väldigt nära några gånger).
Sätter man sig på en MC tar man en större risk än om man sätter sig i en bil, och om man dessutom beter sig som en förvuxen bäbis som inte har stake/mussla nog att erkänna sin litenhet och att man inte är Rossi så kommer det att hända olyckor.

Ibland händer det: En bil svänger ut fast han/hon har väjningsplikt. Krocken är ett faktum. Men i hur många procent av dessa fall tror ni mc-föraren hållit laglig (som bilföraren räknar med) hastighet? Jag tror det är få. Även om detta inte rättfärdigar bilförarens agerande så måste vi själva hjälpa andra trafikanter att ta rätt beslut.....

Hornen växer... absolut självklart. Det hör till. Men leta upp nånstans där det är mindre trafik, där ingen hör eller ser. Och KÖR SÄKERT.
Vill ni köra osäkert och ta den där extra lilla risken så tycker jag personligen att banan är rätta stället.
Hjälp till att hålla nere statistiken över olyckor
Hjälp till att få folk att se oss som frihetsälskande individer och inte som idioter.

Sedan finns fler aspekter. Vägverket måste verkligen ta till sig av den kritik som SMC lägger fram ang hur våra vägar ser ut. Det är helt bedrövligt. Tillockmed nyare vägar saknar avåkningsområden, dom har otrevliga pinnar eller vajrar, "strategiskt" placerade träd i kurvor etc. Det finns jättemycket att göra där som också skulle spara liv. Vägverket har ju inte ALLS hängt med i den utveckling som skett på MC-sidan.

vi bör propagera för byggande av flera banor på flera ställen i landet dit man kan åka och köra skiten ur grejerna.

Det gäller bara för oss att motivera dom !

/H

Fortsättning

fralle1 = YES !!!! :yoparty :rock :klappar

Yesbox, du rammar klockrent in.. Och på samtlige punkter jobbas det med positiv ton...[/QUOTE

Vad roligt att fler tycker som jag - det är alltid trevligt.....
Det är bra att dessa frågor vädras och framför allt arbetas med i en central organisation, eftersom vi i våra soffor och under våra hjälmar kan svära till vi blir blå och ingenting händer.

Jag tycker personligen att det är dags att driva frågorna ytterligare ett steg längre och ställa frågan: "Om vi motorcyklister, (och bilister), ska betala en förhöjd "skatt" för att vi ska betala våra skador - hur är det med rökare, alkoholister, idrottsutövare, överviktiga, stress-sjukskrivna mfl? Alla dessa kategorier utsätter sig för förhöjda risker medvetet men inte får de betala en förhöjd skatt för att de ska få vårdas på sjukhus? Jag är för vårt Svenska skattesystem där vi hjälper människor i NÖD men nu får det vara nog. Vi ska själva betala extraskatter så fårt vi sticker ut lite i mängden men ändå ska skatten betalas. För vad? Vägarna blir sämre och sämre, här i skåne är de under all kritik, sjukvårdsköerna längre och sämre hjälp för de som behöver det.

Jag vet inte hur exempelvis SMC's arbetsplan är men jag skulle förorda en lite mer "aggresiv" insats med tyngd bakom argumenten, inte bara insamlingar. Jobba för att ta fram riskanalyser, riskvärderingar, jämförelse med de ovan nämnda grupperna där samhällskostnaden jämförs. Jag tror att vi motorcyklister inte kostar i närheten av vad alkoholism och rökning gör.

Vi kanske behöver gå så långt så vi funderar på ifall detta inte är att välja ut en grupp människor och behandla dem annorlunda jämfört med den stora massan?? Om vi hojåkare skulle kunna kalla oss "folkgrupp" så kanske en storskalig stämning för hets mot folkgrupp??:D

Som sagt: jag vet inte vad som görs på smc men ni gör säkert ett bra jobb så Keep up the good work.

Som sagt: jag vet inte vad som görs på smc men ni gör säkert ett bra jobb så Keep up the good work.

ex. i veckan som gick:

Lördagen gick med kortege körning med hundradtals MCs i Gävle. Inför tal på torget om tragikförsäkringen. Totalt har mera än 5.000 MCs deltagit i liknande protester runt hela Sverige.

Måndagen var det möte i SIS gruppen, vart bl. a VV deltar. Mötet var hett om utveckling av MC-vänliga räcken. Här deltog bl. a en en del producenter av (vajer) räcken. SMC fick här stor stödja av VV, som vill ha att producenter jobbar på att ta fram MC vänliga räcken.

Tisdag förmiddag, hade Maria och jag från SMC ihopp med Försäkringsforbundet företräde i Skatteuttskottet i Riksdagen. SMC la här alla argument på bordet i försäkringsfrågan. Eftersom att SMC personligen har skickad brev till alla medlem uttskottets medlem med kloka argument, är det nog så att man är tvungen att lyssna på oss - motorcyklisterna. Att vi sedan har +52.000 naminsamlingar och mera än 5.000 motorcyklister som pressar på lokala politikere är en stor hjälp.

Tisdag kväll, var det körning på MC med Riksdagens Trafikuttskott - som vi fraktade till Tuvängens Gokartbana, vart man fick smakpröv på att åka trafiksäkerhets övningar på bana. Politikerna som själv ville åka MC, lånte hojer av Stockholms MC varuhus. En mycket lyckad kväll.

Onsdag, möte med styrelsens AU - och diskussion om hur vi kan få en mera stabil ekonomi, så vi har råd att kriga synbart och samtigt ha fortsat access till ministern..

Torsdag, var SMC igen i Riksdagen och föredragende i "expert-panelen" om konsekvenserna i trafikförsäkringsförslaget. Glöm inte här att 32% skatten, inte behöver tas med 32% på varje fordon. Dvs att försäkringsbolagen kan välja att gamla dansken ute på landsbyn kanske bara ska ge 5% extra i skatt, mens galningen i stor stan får ge f. ex. +50%..

Fredagen, var justeringar med Vägverket om gemensamt brev från Infrastruktur ministern - VV & SMC till kommuner och landsting om att ge SMC hjälp med access till banor. Jobb med datastyrning av kursdeltagre i forskningsprojekt om kursernas minskande effekt på olyckor!

Lördagen, presentation om instruktörs utbildning i en större märkesklubb...

Och nu är det söndag natt - och en ny vecka i Mora har börjad igen... :tummenupp

Jag vet inte hur exempelvis SMC's arbetsplan är men jag skulle förorda en lite mer "aggresiv" insats med tyngd bakom argumenten, inte bara insamlingar. Jobba för att ta fram riskanalyser, riskvärderingar, jämförelse med de ovan nämnda grupperna där samhällskostnaden jämförs. Jag tror att vi motorcyklister inte kostar i närheten av vad alkoholism och rökning gör.

En regering som ger sig på spriten eller rökat blir inte långlivad. Dom blir helt enkelt bortröstade eftersom majoriteten av folket endera boosar lite då och då eller röker/snusar.

MC-förare är en ganska "liten" folkgrupp, även om vi blivit fler. Slå på oss, och vi skriker, så hörs det knappt i den stora massan. Det är snarare så att den stora massan tycker det är BRA att vi MC-förare får det lite besvärligt. "Ni kör ju som idioter iallafall".

Vore det inte för SMC skulle vi knappt synas i offentliga sammanhang.

Det jag tycker är synd är att av 100% mc-förare så kör säkert 90% snyggt och prydligt. Hörs inte, syns inte. Det är dom sista 10% som ställer till det. Förmodligen är det flera av dessa 10% som sitter här på sporthoj och gnäller också.

/H

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...