Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Hoppas några av åsiktsmaskinerna i detta ämne såg Argument på Svt ikväll där ämnet behandlades. Första, och förhoppningsvis sista, gången man håller med en kommunist. Det var Södertäljes vänsterpartistiska kommunalråd, Eskil Erlandsson och lite kreti och pleti som debatterade detta fenomen.

Du får det att låta som man kan få fram en specifik egenskap hos en hund med endast ett par generationer. Just Bordercollin är en ganska stabil ras och har jobbats på länge för dess endamål

Du har rätt i vad du säker om dessa hundar men kan inte du/ni lystna på en sak... Framavlade egenskaper får ofta andra biegenskaper som följd och bordien som anses vara bland de klart smartaste hundarna (dvs vilka vi människor har störst input på) har en hel del idiotegenskaper för sig som är om inte omöjliga så otroligt svåra att få bukt på.

För att svara på...

Jag menade absolut inte att en sådan avel jag beskrivit skulle få resultat efter bara att par generationer! Absolut inte! Avel riktad åt ett håll tar lång tid.

Staffen har avlats som registrerbara avkommor sen 1935. Då blev staffen en erkänd ras i england. Förarbetet till rasen vet jag inte hur länge det tog, men en och annan generation bör det väll vara. Om man räknar på att det föds 10.000 staffar om året i england, så är det nog en hel massa avelsmaterial som man kan slänga åt sidan och man inte gillar temperamentet.... Den svenska aveln bygger mycket på engelska linjer. En del irländska oxå, men de engelska linjerna är överrepresenterade.... Jag kan med säkerhet säga att det har skett en förändring i aveln av staffar sen de förbjöd hundkamp i england (1835).

/Carin

Vet jägare hur långt ett kulvapen skjuter? Nej.
Vet de att deras lättare kulor kan avvika runt 60 grader vid träff i kvistar tunna som lillfingrar? Nej.
.

Har inte läst hela tråden men det är lite konstigt om man som jägare inte vet det där, åtminstånde "Vet jägare hur långt ett kulvapen skjuter?" som är en ständigt återkommande fråga i teoriprovet för jägarbeviset.

Exempel på en fråga som fanns i mitt prov.

Hur långt kan en kula i kaliber 6.5x55 gå?

A) 500 meter
B) 1000 meter
C) 2000 meter
D) Flera kilometer

(D är rätt, man brukar säga ca 4 kilometer)

Vet de att deras lättare kulor kan avvika runt 60 grader vid träff i kvistar tunna som lillfingrar? Ja, det fick vi lära oss på kursen jag gick.

Sen finns det förståss en massa "gammla" jägare som inte vet detta, och det kanske är dem du syftar på?

Blip skrev:
Jag har fortfarande inte träffat någon Border Collie som är lugn och avslappnad och inte vill jobba hela tiden. Gissar att det är samma sak med kamphundar.. Triggar man dem aningens lite så är de igång.

Jag har haft en bordercollie som var helt underbar. Bara hon var med mig så var hon lugn och avslappnad. (det var å andra sidan hon som valde mig)Förutom vid jobb då :) .
Hon hade inga problem att bo med mig och min andra hund på 25kvm i centrum. Hon var faktiskt en riktig soffpotatis hemma och hade inga problem med att lata sig. Svårväckt tidiga mornar emellanåt.

Fast å andra sidan har jag aldrig träffat en bc som henne vare sig innan eller efter henne. :)

Jag menade absolut inte att en sådan avel jag beskrivit skulle få resultat efter bara att par generationer! Absolut inte! Avel riktad åt ett håll tar lång tid.

Staffen har avlats som registrerbara avkommor sen 1935. Då blev staffen en erkänd ras i england. Förarbetet till rasen vet jag inte hur länge det tog, men en och annan generation bör det väll vara. Om man räknar på att det föds 10.000 staffar om året i england, så är det nog en hel massa avelsmaterial som man kan slänga åt sidan och man inte gillar temperamentet.... Den svenska aveln bygger mycket på engelska linjer. En del irländska oxå, men de engelska linjerna är överrepresenterade.... Jag kan med säkerhet säga att det har skett en förändring i aveln av staffar sen de förbjöd hundkamp i england (1835).

/Carin

Jag tror att de skadliga egenskaperna hos hundar i dag till viss del framkommit pga förbud vilket lätt till att viss avel skett i "skymundan"...
Jag tro inte på förbud utan krav på ägare men även förståelse för vad det är för hund man har. Att säga att "Jag valde en pitbull JUST av den anledningen att den är den snällaste och stabilaste hunden att ha bland barn" då ska man nog tänka om. Det handlar inte bara om kamphundar, andra hundar kan vara nyckfulla och ha ostabilt temprament.

Förbjud dom. De behövs inte. Av någon (möjligtvis förorts-Stoffe då)
Vi behöver inte folk som kommer hit och äter sönder våran budget med sina brott och översvämmade fängelser, förbjud dom! ;)

Den jämförelsen haltar ju så mycket att det inte ens är värt att bemöta. Jämställ inte hundar med människor.
Du missade ironin som så vanligt är död på sh!
Men ska man få vräka en person pga sitt val av hund så kan man ju lika gärna vräka nån för att dom kör sporthoj, dom är ju trots allt farliga och skrämmer gamla människor! Störtlöjligt!!!!!!!!!!!!
Skaffa en normal hund istället
Skaffa en normal frisyr du som har koll på vad som är "normalt"!
slut på argument? byt inte ämne lillen.
Kasta inte handgranater i skyddsrum!:tummenupp

Har inte läst hela tråden men det är lite konstigt om man som jägare inte vet det där, åtminstånde "Vet jägare hur långt ett kulvapen skjuter?" som är en ständigt återkommande fråga i teoriprovet för jägarbeviset.

Exempel på en fråga som fanns i mitt prov.

Hur långt kan en kula i kaliber 6.5x55 gå?

A) 500 meter
B) 1000 meter
C) 2000 meter
D) Flera kilometer

(D är rätt, man brukar säga ca 4 kilometer)

Vet de att deras lättare kulor kan avvika runt 60 grader vid träff i kvistar tunna som lillfingrar? Ja, det fick vi lära oss på kursen jag gick.

Sen finns det förståss en massa "gammla" jägare som inte vet detta, och det kanske är dem du syftar på?

Jupp alla jägare som genomgått Jägarexamen vet båda dom grejerna som Dr.bike säger att vi inte vet =P
o dom flesta Gammla jägarna som inte behövt gå Jägar ex som jag känner har gjort det i efterhand när det blev krav på att få ta det. Sen finns det väll säkerligen ett par cowboys därute åxå men det är ju som med alla sysselsättnigar o annat finns Inkompetenta o som inte borde få hålla på med det dom gör Tex Äga hund, köra bil/mc eller äga ett könsorgan.

Vi behöver inte folk som kommer hit och äter sönder våran budget med sina brott och översvämmade fängelser, förbjud dom! ;)

Du missade ironin som så vanligt är död på sh!
Men ska man få vräka en person pga sitt val av hund så kan man ju lika gärna vräka nån för att dom kör sporthoj, dom är ju trots allt farliga och skrämmer gamla människor! Störtlöjligt!!!!!!!!!!!!

Skaffa en normal frisyr du som har koll på vad som är "normalt"!

Bra att vi har dig som höjer kvalitén på den här debatten. Vi kan juh lika bra släppa alla vapen fria eftersom det är juh inte vapnet i sig som dödar utan innehavaren. :tummenupp

Bra att vi har dig som höjer kvalitén på den här debatten. Vi kan juh lika bra släppa alla vapen fria eftersom det är juh inte vapnet i sig som dödar utan innehavaren. :tummenupp

Nu har du fel.
Det är faktiskt kular som orsakar skadan, varken skytten eller vapnet.:fakta

Kanske ska du passa på och slappna av lite i mustaschen också.:såjaponken
Den ser ju nästan fejkad ut.

Det är faktiskt kular som orsakar skadan, varken skytten eller vapnet.

Nä, det som dödar är väl ändå blodförlusten som uppstår på grund av skadan som kulan orsakat? Eller inte ens det egentligen, det är syrebristen i hjärnan eftersom inget blod kan transportera dit syre.

Nä, det som dödar är väl ändå blodförlusten som uppstår på grund av skadan som kulan orsakat? Eller inte ens det egentligen, det är syrebristen i hjärnan eftersom inget blod kan transportera dit syre.

Nu är vi nog :felämne men here goes...

Kulan orsakar skadan skrev jag, men vad som är dödsorsaken är en annan sak.
Det beror nog på var kulan/kulorna träffar.
Chockverkan kan även döda om man tex får en hagelsvärm på olämpligt ställe på kroppen. Eller så kvävs man av sitt eget blod om man fått en kula/kulor i lunga/lungar. Ja, syrebrist i slutändan. Du har så rätt så.

Jag säger bara det, vad skönt att det är fred på jorden, inga barn som svälter, inga sjukdomar eller naturkatastrofer alla har jobb, det är lycka och frid.......:rolleyes:

Att folk orkar lägga så mycket energi och kraft på ett i det stora hela så litet problem.

Jag vet inte när nån jämförelse gjorts med jägare och jag orkar inte bläddra tillbaks men jag förstår inte vad jägare vet har med kamphundar att göra? Sen om ni seriöst tror att jägare inte vet hur långt en kula skjuter så kan ni nog tänka till igen, vet ni hur fort en r1 går? Klart som fan ni vet även om ni inte äger en för det är erat intresse.

Man får inte förbjuda människor. Nazisterna gjorde ett försök, och de blev inte så poppis efter det. Vill du göra samma sak?

slut på argument? byt inte ämne lillen.

:)

Det var du som bytte ämne genom att lägga upp en Gremlin eller vad det nu var i tråden.

Annars har jag absolut inte slut på argument..man kan ju argumentera tills man blir blå i ansiktet men ingen vill lyssna eller förstå vad man säger. Så jag behåller mina argument till människor som kan se två sidor av en debatt..annars är det liksom ingen ide att ha en debatt!

Jag förstår folk med hundskräck och respekterar dom och skulle inte tvinga på min hund (när jag skaffar en) på någon, någonsin.
Pussis :kiss

Det var du som bytte ämne genom att lägga upp en Gremlin eller vad det nu var i tråden.

Annars har jag absolut inte slut på argument..man kan ju argumentera tills man blir blå i ansiktet men ingen vill lyssna eller förstå vad man säger. Så jag behåller mina argument till människor som kan se två sidor av en debatt..annars är det liksom ingen ide att ha en debatt!

Jag förstår folk med hundskräck och respekterar dom och skulle inte tvinga på min hund (när jag skaffar en) på någon, någonsin.
Pussis :kiss

Det var en hund om du inte såg det.

DU har rätt att ingen lyssnar, hopplös debatt om hopplösa hundraser.

:pannkyss

...man kan ju argumentera tills man blir blå i ansiktet men ingen vill lyssna eller förstå vad man säger.

Det är skillnad på att förstå och hålla med, jag förstår vartenda argument "ni" för fram (mer eller mindre) och håller med om många av dem också faktiskt, men tycker fortfarande att det väger tyngre med andra argument.

:hej

Det var en hund om du inte såg det.

DU har rätt att ingen lyssnar, hopplös debatt om hopplösa hundraser.

:pannkyss

Inget hopplöst med hundraserna bubben:pannkyss bara människorna
Vi pratar om hundraser som exsiterar, inte någon Jurassic Park variant som just kastat av sig vingarna från flygkråketiden och börjat sitt markliv.
Over and out

Det är skillnad på att förstå och hålla med, jag förstår vartenda argument "ni" för fram (mer eller mindre) och håller med om många av dem också faktiskt, men tycker fortfarande att det väger tyngre med andra argument.

:hej

Du är inte en av dom jag syftar på :):hej

Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...