Text...
Vad karaktiserar och utmärker en lämplig ägare, saknar det i din argumentation.
Egenskaper...nja, Det har väl varit allt från söt till något påhittat såsom "gaminess". Övertygande? knappast.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Text...
Vad karaktiserar och utmärker en lämplig ägare, saknar det i din argumentation.
Egenskaper...nja, Det har väl varit allt från söt till något påhittat såsom "gaminess". Övertygande? knappast.
men ni är ju inte intresserade av att varken lära er eller försöka förstå..ha ett bra liv
En sak fattar jag inte och hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Varför väljer man speciella hundraser till kamp/skydd om det nu är så att dessa raser INTE har egenskaper som i stress kan göra dem farligare än övriga raser?![]()
Och om de nu har dessa framavlade egenskaper, försvinner de med rätt ägare?
Måste tyvärr hålla med där, här i stan har just Pitbulls ökat kraftigt i popularitet.
Vem ska bestämma vilken "sorts" människor som ska vräkas och inte?
Du vill inte bo granne med en "kamphundsägare" och ja kanske inte vill bo granne med dig för du tex är polack från början, ska jag ha rätt att få dig vräkt då?![]()
Nee precis det argumentet håller ju inte!
Varför väljer man speciella hundraser till kamp/skydd om det nu är så att dessa raser INTE har egenskaper som i stress kan göra dem farligare än övriga raser?![]()
Det avlas på olika linjer i de olika raserna med tanke på ändamålet för hunden. .
Menar du att det alltså finns två typer av am. pitbull? En som är snäll och timid och en som inte är det, men som är lika i övrigt?Jag har upprepade ggr pratat om olika blodslinjer. För att jag ska kunna få er att förstå, kan vi ta BorderCollie som exempel.
Jag håller helt med dig Lasse..tycker bara att det blir en häxjakt på just dessa raser när många ÄR ansvariga ägare och har stor kunskap om vad som krävs för att uppfostra sina hundar. Tycker att det är självklart att hundar skall tas från olämpliga ägare. Men att förbjuda som många här vill..bostäder, raser etc är ingen lösning. Tillslut har vi inga hundraser kvar för folk kommer att anpassa sina sjuka behov till andra raser iallafall.
Men nu uttrycker du dig sådär luddigt igen..kamphundar? Menar du hundar som kampas med eller raserna som "omfattas" i media under det namnet??
Kamphundar skall inte ägas..punGT..INGEN borde få ha en kamphund..det är djurplågeri!! Men man kan inte anta att alla dessa hundar används till kamp...det är som att anta att alla människor över 65 har alzheimers, att alla kaniner bits när man lyfter dom, att alla som kör sporthoj kommer att köra ihjäl sig? Är det så? Nej..och alla dessa hundar används inte som kamphundar..en MINORITET används för det och det borde helt och hållet fördömmas från alla håll!
Och hade du läst vad jag har sagt förut så har jag inte sagt att vilken jeppe som helst skall få köpa en sån här hund. Jag tycket personligen att det kan vara positivt med någonslags koll på köparna så att dom är lämpliga!
Det är så förjäkla trångsynt att fråga vilket syfte hundarna uppfyller förutom det ni har hittat på till en låtsas adidaskrigare på nätet. Vi har ju gång på gång förklarat vilka egeneskaper dessa hundar har som tilltalar. Det ÄR inte mindre värda egenskaper än de egenskaper en Border Collie har eller en Papillon..
Det är rent utsagt en förloämpning att säga så som du gör..
Det avlas på olika linjer i de olika raserna med tanke på ändamålet för hunden.
Detta är en BorderCollie för er som inte vet.
Kamphundar är farliga...men det är en MINORITET som används för detta syfte..och vi FÖRESPRÅKARE för dessa hundraser tycker att kampande är vidrigt. Så kan ni inte ta o sluta kalla alla dessa hundar för kamphundar...se skillnaden..snälla.
Skaffa en normal hund istället, både utseende -och egenskapmässigt.
För er som inte riktigt greppat vad det är vi pratar om:
Du, köp dig en trampcykel![]()
Jag har upprepade ggr pratat om olika blodslinjer. För att jag ska kunna få er att förstå, kan vi ta BorderCollie som exempel.
BorderCollie är en arbetande hund från början. Den används främst till vallning. Det är en vallhund. Om denna hund skulle bo i en lgh skulle denna hund bli superstressad. Den vill arbeta, hela tiden. För att denna hund ska bli trött, måste den få arbeta. Om den inte får det, blir den stressad. Är alla på det klara med detta!?
Ok... Har ni någonsin träffat en BorderCollie som bor i ett hus eller lgh och som används som sällskapshund?! Den kanske får köra lite aguilety, men inte dagligen. Den får promenader som vilken annan hund som helst, och den tränar vardagslydnad. Denna hund har ni träffat, eller hur!? Jädrigt trevlig, lyhörd, går ofta lös...............
Problemet lär ju bli att definiera vad en kamphund är, och visst finns det kamphundar med duktiga hundförare som ägare som attackerat, men det är väldigt få fall. Jag tycker inte man ska förbjuda vissa hundraser för som polismannen sade så kommer det ändå avlas fram korsningar som blir agressiva. Jag tycker att man ska införa ett behörighetskrav för att skaffa hund oavsett ras, ett prov som man verkligen ska behöva lägga ner en del tid och energi på att klara, på det sättet kommer man sålla ut en hel del olämpliga hundägare, minska riskena för att folk skaffar hundar utan att tänka igenom det samt dessutom kommer nog en hel del av de som tänkt köpa en "kamp"-hund att inse att de inte har det som krävs för att kunna hantera dem på ett bra sätt.
För min egen del bryr jag mig inte om ifall man förbjuder kamphundar för jag hade ändå inte tänkt köpa någon sådan men de som avlar kamphundar kommer troligen istället börja avla fram nya "kamphundar" genom att korsa raser som i sig inte räknas som kamphundar. Korsar man den lugna men kraftfulla rasen rottweiler med en något smidigare hetisgare ras och använder de exemplar som visar skarpast tendenser kan man nog på ett par generationer få fram en ny hund som mer eller mindre kan jämställas med pitbullen.
Dessutom är det största problemet att de släpper sina hundar lösa inne i stan, man bör inte ha sin hund lös i parker och liknande eftersom det finns folk som är hundrädda.
Skaffa en normal hund istället, både utseende -och egenskapmässigt.
För er som inte riktigt greppat vad det är vi pratar om:
Hörrö..lunarstorm ringde..dom saknar dig..![]()
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|