Alla kamphundar är aggressiva och i grunden onda. Avliva rubbet.Hoppas verkligen att det bara gäller hundar som är AGGRESSIVA och inte hundar som råkar vara av de raserna som omfattas o begreppet "kamphundar"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alla kamphundar är aggressiva och i grunden onda. Avliva rubbet.Hoppas verkligen att det bara gäller hundar som är AGGRESSIVA och inte hundar som råkar vara av de raserna som omfattas o begreppet "kamphundar"
Kolla här då:
"Kamphundar förbjuds hos Svenska Bostäder, landets största bostadsbolag. Och det Stockholmsbaserade"
Så jävla bra, äntligen. Inte för det hjälper mig men det är en bra början, nu blir det plötsligt mer legitimt för även BRF att skriva in sådana regler.
Ropa inte hej förrens du är över bäcken. Du blir så blöt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=642282
"För Svenska Bostäder är det inte själva rasen som avgör vad som är en kamphund.
Vi har en definition som finns i djurskyddsförordningen. Det är ingen speciell ras. Enligt definitionen ska en hund uppfylla ett antal kriterier för att kallas för kamphund, säger Malin Quick Oljelund, informationschef på Svenska Bostäder, till TT.
Enligt henne handlar det om exempelvis stor kamplust, att hunden är lättretad och biter och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.
Vi hindrar ingen från att flytta in med en hund oavsett ras. Tycker man att man har kontroll över sin hund ska man få bo hos oss, säger hon.
Om hunden däremot skulle angripa någon kan detta vara skäl för vräkning, enligt henne.
Vet man före man skriver på kontraktet att man har en hund med sådana problem ska man inte skriva på.
Förbudet infördes efter sommaren 2006. Hittills har Svenska Bostäder inte vräkt någon vars kamphund ställt till problem. "
http://www.svebo.se/NewsPage____53573.aspx
![]()
Hur vet man i förväg vilka hundar som är farliga då?
Ska Svenska Bostäder ansälla en expert som testar alla hundar som flyttar in?
Tidigare i den här tråden har jag skrivit om ullegullhundar som varit så snälla så men som utan förvarning fått fel i huvudet och attackerat.
Tidigare i den här tråden har jag skrivit om ullegullhundar som varit så snälla så men som utan förvarning fått fel i huvudet och attackerat.
Inga problem, bara att kolla på ägaren...:
Förbjud skiten! har aldrig fungerat och kommar ALDRIG någonsin att göra heller. Vill dessutom inte höra att golden och labradorer är lika farliga pga fler "bitattacker", skillnad på ytliga sår och köttslamsor.
Jag måste nog dessvärre instämma där. De blir vanligare och vanligare. Jag ser minst en om dagen nuförtiden. Iofs kanske inte antalet attacker ökar, men jag tycker att det är små äckliga grisar till hundar som saknar existensberättigande.
Funderar på att utrusta mig med en stungun.
Måste tyvärr hålla med där, här i stan har just Pitbulls ökat kraftigt i popularitet.Jag ser minst en om dagen nuförtiden
Vem ska bestämma vilken "sorts" människor som ska vräkas och inte?Tycker att det var ett utmärkt förslag. Underlättar man vräkningar av de här människorna så försvårar man ägandet av dylika äckelhundar.
Du vill inte bo granne med en "kamphundsägare" och ja kanske inte vill bo granne med dig för du tex är polack från början, ska jag ha rätt att få dig vräkt då?![]()
Nee precis det argumentet håller ju inte!
Bra jämförelse hund med människa![]()
Kamphundar är en fara för allmänheten, det är inte polacken, greken och juggen (bara ett fåtal).
Kamphundar är farliga...men det är en MINORITET som används för detta syfte..och vi FÖRESPRÅKARE för dessa hundraser tycker att kampande är vidrigt. Så kan ni inte ta o sluta kalla alla dessa hundar för kamphundar...se skillnaden..snälla.
Alla hundar är farliga.
Vi människor glömmer ofta bort att hundar är djur och inte människor. Bara för att en del hundar uppfattas som söta/snälla/trötta/tröga betyder det inte att de inte kan bitas om rätt förutsättningar ges.
I många fall där hundar biter någon är den bakomliggande orsaken att en människa har påverkat hunden på något sätt. Medvetet eller inte.
Vidare kan vilken hund som helst kan användas som kamphund.
En hunds uppförande återspeglar oftast ägarens kynne och uppträdande.
En lugn och självsäker ägare ger en lugn hund och helt i analogi med det ger en stirrig och osäker ägare en nervös och ofta direkt farlig hund.
Vet man hur man tränar/har tränat sk. hangarhundar inom försvaret så förstår man att en hunds psykiska välbefinnande är viktigt.
Förstår inte riktigt varför en del människor köper de hundar som kräver väldigt mycket av sina ägare när de oftast inte vet så mycket om hundar innan köp.
I dessa fall rekomenderar jag att de köper en labrador eller någon annan lättarbetad hund. Eller helst ingen alls i vissa fall.
Tycker att det är självklart att hundar skall tas från olämpliga ägare.
Jag håller helt med dig Lasse..tycker bara att det blir en häxjakt på just dessa raser när många ÄR ansvariga ägare och har stor kunskap om vad som krävs för att uppfostra sina hundar. Tycker att det är självklart att hundar skall tas från olämpliga ägare. Men att förbjuda som många här vill..bostäder, raser etc är ingen lösning. Tillslut har vi inga hundraser kvar för folk kommer att anpassa sina sjuka behov till andra raser iallafall.
Var vänlig och definera LÄMPLIG ägare. Vad är det för egenskaper som gör en ägare lämplig att ha en kamphund? Hur bedömma en lämplig ägare? Dvs, vilka kriterier ska ställas.
Stoffes egenskaper är uteslutet väl?
Varför ska överhuvudtaget en potentiell köpare av kamphund, utan någrasomhelst restriktioner ha rätt att köpa en kamphund. Vilket syfte fyller en kamphund för ägaren bortsett från Stoffes syfte?
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|