SMC Jesper på SVT nu om olyckor

Tack för upplysningen.

Men hann bara se 4 min sedan blev det nyheter. Något intressant som de tog upp innan du postade och fram till 7.56.

Rätt tamt inslag men Jesper gjorde bra ifrån sig.
Bra att bilisternas bristande hänsyn togs upp och vi SH åkare får återigen kritik. För många supersporthojar är inblandade i olyckorna och vi kör alldeles för fort.
Tror inte det dröjer så länge förrän vi har en effektrestriktion på sporthojar i Sverige om vi inte ändrar vårt beteende. :(

SVT jävla sida är ju helt f***ed up. Någon som ha länk till klippet?

Tack för upplysningen.

Men hann bara se 4 min sedan blev det nyheter. Något intressant som de tog upp innan du postade och fram till 7.56.

Nä lamt, jesper påpekade att SMC bla, har sporthojkurser på bana och att många som gått dom väljer att busa på bana i första hand, men polisen insinuerade att den kunskapen används på väg i stället:näsblod

Förutom att poliser är lika insnöade och färgade på den typ av brott de själva sysslar mest med som en egenföretagande snickare är på problemet med byggarbetare från Baltikum är det trams.
Han har ju jobb och en anledning att skylla på detta när han inte orkar ta tag i kvinnomisshandel och annat annat.

Ortopederna är säkert glada åt att få tälja i relativt fräsch vävnad och hålla sina kunskaper vid liv och ambulansförare på småorter med kurviga vägar får behålla sina jobb.

Ca 1300 pers tar livet av sig i Sverige varje år och många anhöriga har försökt få hjälp från diverse myndigheter länge innan det händer.

Enda anledning till att Vägverket får så mycket medel och publicitet jämfört med TILL EXEMPEL psykvården måste bero på att trafikolyckor ofta drabbar folk i arbetsför (alltså skattebetalande) ålder medan TILL EXEMPEL självmorden oftast drabbar sjukskrivna (och därmed betungande ur samhällssynpunkt).

SMC:s kampanjer är bra, Polisen ska fortsätta jaga och bötfälla oss men resten ska de låta bli. Fixa till avåkningszoner och rensa upp kanterna så man köra om med fri sikt istället.

Jo det lilla jag hann se, så verkade polismannen rätt het på att skylla på att motorcyklar kör för fort. Med ett fett streck draget över alla.
Det där försökte ju Galne Dansken förklara med nåt i stil med "motorcyklisten generellt kör nog långsammare än bilisten" men han håller med om att vi med sporthoj (10% av hojåkarna) kör för fort.
Svårt att säga emot honom.

Jag tycker inte polismannen var särskilt onyanserad.

Och tycker någon, helt ärligt, att kritiken mot sporthojskollektivet är helt omotiverad?
Måste ju till skygglappar av gigantiska proportioner i så fall.

Och tycker någon, helt ärligt, att kritiken mot sporthojskollektivet är helt omotiverad?

Oh nej, den kritiken är är till största del fullkomligt befogad när det gäller sporthojskollektivet.

Jag kan erkänna att jag bytte ner mig från sporthoj till motard av den anledningen att jag ville få ner farten.

Vi kör fort på fel ställen, vi beter oss i trafiken på ett sätt som är väldigt olämpligt, vi lever om o s v. Allt detta sticker i ögonen på allmänheten och vi skapar ju själva grogrunden för kritiken så vi skall inte försöka skylla ifrån oss. Läs MC-Ola till exempel, vid 9 av 10 mötesolyckor mellan MC och bil så är det hojen som är på fel sida av vägen, oftast beroende på för hög fart...

Visst var han polisen i inslaget lite trubbig men han har ju också tyvärr rätt...

Jag tycker Jesper gjorde bra ifrån sig och förklarade fint vad Smc vill och frösöker gjöra för att få bättre förare i trafiken.

Sen att man kör för fort med en sporhoj är väl inte nått nytt, man köper väll inte en sporthoj för att köra 90 km/h!

Bar att dom tog upp att man får köra på Barkarby, men resten av landet då?!

Skulle finnas fler ställen att leka på!

Jag missade tyvär inslaget... vad sades om Barkarby?
Får man åka där?

Kan inte se realplayer media på jobbet tyvär :(

/H

Jag tycker Jesper gjorde bra ifrån sig och förklarade fint vad Smc vill och frösöker gjöra för att få bättre förare i trafiken.

Sen att man kör för fort med en sporhoj är väl inte nått nytt, man köper väll inte en sporthoj för att köra 90 km/h!

Right. Att det inte finns någonstans att åka intill Göteborg är en ren skandal.

:arsele till alla trafikmoralister och bullerklagare.

Alltså, jag blir förvånad om folk blir förvånad !

Först vill jag säga att jag inte sett inslaget det talas om, utan vädrar bara ur mig mina personliga åsikter och reflektioner.

Det är få, om ens någon, annan än vi själva som kan åthjälpa den bild som ges av motorcyklar och motorcyklister.

Det är hur vi beter oss i trafiken som gör skillnad. Det är vårt beteende som speglar sig i en allmän opinion.

Statistiken över okyckor är faktum. Den finns där. Den går tyvär inte att sudda bort, men vi kan försöka få ner den.

"Men har man båge så gillar man att gasa" är ett ganska vanligt argument har jag märkt. Ja, men samtidigt som du tar ditt mckort så får du en utbildning, och då får reda på vilka regler som gäller. Du lär dig hantera din motorcykel på ett trafiksäkert sätt och du lär dig hantera en situation i form av undanmanöver och bromsning. Men det du lär dig är under förutsättning att du håller dig inom ramen för vad som är trafiksäkert.

När man ser vissa förare wheela på en 50-sträcka, eller blåsa ur sin effektstinna räcer vid ett rödljuse så folk blir rädd, ungar skriker och hundar skäller.... Ligger i 200 blås i vänsterfil, ja, då har jag full förståelse för att folk blir arga, misstror motorcyklister och att opinionen vänder sig mot oss.

Jag vet att det finns oerhört skickliga förare "out there". Tyvär finns det mångdubbelt fler mindre skickliga förare (dit räknar jag mig själv) som av någon anledning tror dom är bäst, eller inte kan acceptera att dom inte är lika bra som roadracingförarna. Och jag tror inte att en skicklig roadracingförare ens närmelsevis skulle försöka köra likadant på vanlig väg som på bana med tanke på hur mc-ovänliga många av våra vägar är (vajrar, skitiga rondeller, grus, knäppa kurvor etc).

Och det spelar ingen roll hur mycket vi än sitter här och gnäller över vilka moralister icke motorcyklister och myndigheter är och hur lite dom egentligen vet. Vårt gnäll här kommer aldrig att hjälpa, det kommer aldrig att göra skillnad. Det enda som kan göra skillnad är vårt eget beteende när vi befinner oss ute i trafiken.

Jag kan höra ungefär den här diskussionen hemma hos Svensson
"jahaja, ännu en mc olycka"
"ja, och du, det är då inte så konstigt. Idag vid rödljuset så....."
"jaha, jo, men DOM åker ju på bakhjulet genom området här också, så det är ju inte så konstigt."
"DOM borde förbjudas"
"Bra att dom höjer skatten så DOM försvinner..."

Det är få motorcyklister som verkligen beter sig som svin, låter illa och är respektlös. Men det är tyvär dom som märks och drar skit över dom som inte beter sig på det sättet. Min mor höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag tog mckortet, utan att ens fråga mig det minsta lilla hur jag kör, vad jag tycker eller tänker, vad jag köpt för båge, eller nåntingt. Det enda bild hon såg framför sig var den av dom motorcyklister som hon sett och hört. Dom som beter sig bra syns och hörs sällan.

Folk som tar för stora risken kör ihjäl sig, förr eller senare (eller iallafall väldigt nära några gånger).
Sätter man sig på en MC tar man en större risk än om man sätter sig i en bil, och om man dessutom beter sig som en förvuxen bäbis som inte har stake/mussla nog att erkänna sin litenhet och att man inte är Rossi så kommer det att hända olyckor.

Ibland händer det: En bil svänger ut fast han/hon har väjningsplikt. Krocken är ett faktum. Men i hur många procent av dessa fall tror ni mc-föraren hållit laglig (som bilföraren räknar med) hastighet? Jag tror det är få. Även om detta inte rättfärdigar bilförarens agerande så måste vi själva hjälpa andra trafikanter att ta rätt beslut.....

Hornen växer... absolut självklart. Det hör till. Men leta upp nånstans där det är mindre trafik, där ingen hör eller ser. Och KÖR SÄKERT.
Vill ni köra osäkert och ta den där extra lilla risken så tycker jag personligen att banan är rätta stället.
Hjälp till att hålla nere statistiken över olyckor
Hjälp till att få folk att se oss som frihetsälskande individer och inte som idioter.

Sedan finns fler aspekter. Vägverket måste verkligen ta till sig av den kritik som SMC lägger fram ang hur våra vägar ser ut. Det är helt bedrövligt. Tillockmed nyare vägar saknar avåkningsområden, dom har otrevliga pinnar eller vajrar, "strategiskt" placerade träd i kurvor etc. Det finns jättemycket att göra där som också skulle spara liv. Vägverket har ju inte ALLS hängt med i den utveckling som skett på MC-sidan.

vi bör propagera för byggande av flera banor på flera ställen i landet dit man kan åka och köra skiten ur grejerna.

Det gäller bara för oss att motivera dom !

/H

Jag håller med de flesta inläggen.
Det blir inte bättre för sporthojsförare än vad vi gör det till.

Kritiken är inte helt obefogad tyvärr.

Vad är det för dojor Jesper har med sig? Såg ut som ett par väldigt gedigna touringdojor? Kan det vara något från Bmw? Han hade ju med sig deras ryggskydd såg jag.

En sak jag ser dagligen och tycker är bedrövligt ur säkerhetssynpunkt är trasiga vajerräcken. Kör till jobbet på E18 mellan Västerås och Köping, ofta har folk kört in i räckena och böjt till ett par pinnar. Dessa pinnar står sedan som spjut i riktning mot endera hållet, beredda att spetsa till exempel motorcyklister. Så kan de stå i flera veckor. Det tycker jag är alldeles bedrövligt.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025