Tor Poznan is da shit!

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nyss hemkommen från "träningslägret" på Poznan-banan i Polen. Vilken resa! Jag har nog inte haft roligare sedan.......nä, jag har nog aldrig haft roligare. Denna bana som var i toppskick var klart den bästa och roligaste jag någonsin åkt på. En hög snitthastighet (över 140 km/h) med otroligt härliga kurvkombinationer. Fyra dagar i solsken fick vi tillbringa här och med tanke på att man inte rört någon hoj på ett halvår samt att det gällde att vänja sig vid en helt ny hoj fick jag upp ett tempo som jag är väldigt nöjd med. (Någon sekund till hade ju givevis inte gjort något, men ändå..)

Jag skall villgt erkänna att jag hade väldigt tvivlande tankar när vi på söndag kväll passerade gränsen till Polen för att märka att dessa vägar (vi körde efter GPS, så vi skippade det "enkla" alternativet att köra runt Berlin) var från före kriget och det tog 1,5 timme innan vi kunde få upp ekipaget i över 80 km/h för att genast igen sänka tempot till 40 km/h. Jag tänkte för mig själv att är det ättlingar till dessa vägbyggare som byggt banan så kommer vi i alla tycka att Gelleråsen har en fantastisk beläggning när och om vi kommer hem.
Jösses vad fel jag hade. Banan var som sagt kanon, så också hela evengemanget och inte minst sällskapet. Kim Räs var som förmodat snabbast i gänget men bara strax efter på 1.43.9 kom Rolandsson (vem skall kunna hota denna man i Rookie 600!) och tight därefter kom den alltid snabbe Morgan Rejnäs på 1.44.3. Övriga killars tider har jag inte riktigt koll på, men dessa var de klart snabbaste. En tid som satte sig i skallen var nykomlingen från Kinds MK, Jesper Persson, som körde 1.48.7. (Kan kanske bero på att jag hörde detta 512 gång i bilen på vägen hem!) Själv lyckades jag till slut sänka strömtillförseln till laptimern att den gick så sakta att den kunde visa 1.45.3.
För övrigt är det skönt att säsongen kommit igång och det var kul att träffa alla igen. Mackes alltid lika fräscha kawa, Kim som efter att ha kört på mig! lite tveksamt bad om ursäkt men menade att så där skall jag inte köra i den kombinationen(!), Gottis som alltid har tusen ursäkter och snällt talade om för oss andra att man inte behöver bromsa efter den längsta rakan !!(det är bara att peta ner två växlar!?!?!)

Tack till alla som var med och främst ett stort tack till Racingsafari som anordnade detta, hoppas vi gör om det nästa år!

/Pelle Brandt #30 STK600

ja jävlar nu har du allt tagit klivet upp, utlands träning ny hoj. Vad blir nästa grej 24m trailer? Kul för dig att det gick bra men du vet ju inerst innne att du skulle fått pisk om jag följt med :D Hoppas vi syns snart så jag får bjuda på öl.

björn

Kan inte annat än att hålla med Pelle! :tummenupp

År sjukt nöjd med hela Polenresan!

Trots den helt vidriga polska trafiken, och värsta sjögången i mannaminne på vägen hem tog vi oss dit och hem levande... :D

Ett glatt gäng, mycket bantid, billigt, bra service, sjukt rolig bana, bra väder, och bra arrangemang... Kan inte bli bättre... Eller nja... Jag kunde ju kört fort så hade det varit ännu roligare... Ha ha.. :D

Framförallt grymma depågrannar som bjöd på lunch och kaffe.... :tummenupp

Finns lite rapporter och bilder på hemsidan....

www.mackegranstedt.com

Hur lång var det dit från Stockholm?

Beror väl lite på vägval osv.

Jag åkte ju via BR.Hörberg i Löddeköpinge så det blev ju typ 60mil i sverige, sedan färjan från Trelleborg till Rostock i Tyskland. Från Rostock till Banan i Poznan var det nästan 60mil också....

Kunde valt en närmare väg mellan Rostock och Poznan, men då fick man åka på små skitvägar. Blev kanske 10-15 mil närmare, men tog längre tid än att åka motorväg ner via Berlin och sen rakt in i Polen därifrån...
Polska småvägar är INTE bra, och trafiken är en mardröm...

Ska man åka från Stockholm så kan man ju säkert ta färjan från Nynäshamn eller nåt, så blir det ju bara 35 mil från Gdansk till Poznan...

Kan inte annat än att hålla med Pelle! :tummenupp

År sjukt nöjd med hela Polenresan!

Trots den helt vidriga polska trafiken, och värsta sjögången i mannaminne på vägen hem tog vi oss dit och hem levande... :D

Ett glatt gäng, mycket bantid, billigt, bra service, sjukt rolig bana, bra väder, och bra arrangemang... Kan inte bli bättre... Eller nja... Jag kunde ju kört fort så hade det varit ännu roligare... Ha ha.. :D

Framförallt grymma depågrannar som bjöd på lunch och kaffe.... :tummenupp

Finns lite rapporter och bilder på hemsidan....

www.mackegranstedt.com
Läste lite om det där med att inte bromsa innan sista böjen ut på start/mål, det funkar precis som Kim säger att peta ner två växlar och mata på genom böjen, det kräver dock massor av balls eftersom hjärnan inte alls vill att man ska göra så.

Sjukt snabb utgång på rakan ger dock panik om man inte flyttar bak bromspunkten innan nästa böj.

TOR Poznan är en helskön bana :tummenupp

ja riktigt kul och helt ok bana

men vart fanken är bilderna?

Riiiiiktigt, Riktigt bra!!! :)
Supertack till Adam och Björn på Racingsafari! :tummenupp
Gott att det redan är boka till nästa år och samma vecka :)
Hade man inte haft så vansinnigt mycket att förbereda inför Anderstorp så hade jag skrivit mycket mer men men....
Hoppas att vi hinner få upp bilder och mer snack efter SM-premiären...

.

Last edited:
nice, lägg upp på youtube eller nått..

hm.. tyst nu, en del tror ju fortfarande det ju :)
skulle inte du vart där?
Eftersom du vurmar om säkerheten så undrar jag vad du tycker om T.O.R Poznans säkerhet, har du några synpunkter om säkerheten på den banan, avkörningszoner, ambulanser o.s.v.

Ris eller Ros?

Eftersom du vurmar om säkerheten så undrar jag vad du tycker om T.O.R Poznans säkerhet, har du några synpunkter om säkerheten på den banan, avkörningszoner, ambulanser o.s.v.

Ris eller Ros?

Helt ok faktiskt, grovt sett.
visst finns det att göra, och då framförallt stenar och betongslagg som låg i en del sandgravar, riktigt stygga kotkrossare.
Avstånd till barriärer etc va klart godkända.
Beläggning och kurbs, klart godkänt.
Sen finns ju såklart, precis som i sverige, saker som höjdskillnad från asfalten ner till grus etc, på tok för hög på ett par ställen.

Betyg = ok

Ni hade annars kunnat teama ihop, en med en hel kropp och en med en hel båge...:hihi

Min fot är helt ok för hojåka nu, känner inte mkt alls på hojen, men efter..

och svejdy på min hoj, javisst, på med alla sponsorprylar bara :tungan
och buss har jag ju en :D

Last edited:
Helt ok faktiskt, grovt sett.
visst finns det att göra, och då framförallt stenar och betongslagg som låg i en del sandgravar, riktigt stygga kotkrossare.
Avstånd till barriärer etc va klart godkända.
Beläggning och kurbs, klart godkänt.
Sen finns ju såklart, precis som i sverige, saker som höjdskillnad från asfalten ner till grus etc, på tok för hög på ett par ställen.

Betyg = ok
Tack :tummenupp

hm.. tyst nu, en del tror ju fortfarande det ju :)
skulle inte du vart där?

jag var halvt bokat där japp. men hade ingen hoj då. samt hade jobb att göra. ajja.. har hyffsat mycket köra nu så bör kunna ta igen lite av det jag förlorat.

nice, lägg upp på youtube eller nått..

Här kommer ett fulklipp. Har inte haft tid till att sätta ihop mer, men det kommer.

Henrik visar att han egentligen är en MX-kille.
Jag tar en ytterrökare på tre pers i långhögern.
Tar rygg på John 'Proact' Holmberg.

[YOUTUBE-ID]SQObLNmE3Fk[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Här kommer ett fulklipp. Har inte haft tid till att sätta ihop mer, men det kommer.

Henrik visar att han egentligen är en MX-kille.
Jag tar en ytterrökare på tre pers i långhögern.
Tar rygg på John 'Proact' Holmberg.

Här är klippet
Ahhh fulklipp är mysigt, fan va Talpais hoj går fort på rakorna, är det tilt switchen som klipper tändningen i kurvorna :confused:

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...