Det blir inte bättre för sporthojsförare än vad vi gör det till.
Kritiken är inte helt obefogad tyvärr.
Ape - du rammer fullkomligt rätt
Jag tror inte att dom fleste gör sig begreb om vad som liggar av elända efter en trafik olycka. och SH olyckorna är i stort fullkomligt meningslösa.
Kapten Blåskägg, om du fixer en klubbstuga, tar jag Hans Nilsson med och han kan berätta om allt som händer med kontakter med anhöriga, efter man har tagit sig rätten att köra sig själv (och andra) ihjel. Sen kanske jag ska berätta lite om dom skäbnar som jag sittar med i SMCs skadefond!
I morse slapp ni bilden av en sporthoj med 187 km/t förbi fartkameran i en korsning med vänstre svingande bilister. Dom har INGA chans att se och unvika en sådan! Dvs ALLA SMCs argument om att få förbättringar i vägmiljön får ett väldigt spinkelt fäste..
Wheelande sporthojer i stan var samtals ämne i smikrummet, innan vi sku på.
Justieministern, som var på annat interview, frågta oss va man ku göra åt MC olyckorna? Glöm inte att olyckorna i år har gått upp på alla sätt i förhållende till samma tid 2006. Och 2006 var en ökning på alla sätt i förhållende till 2005 - sorry, men så är det.
Justieministern hållt med om att förbud inte är en lösning på problemen. men, håller vi på att öka - finns det snart inga argument kvar.
Och inga argument börjer det bli för att unvika nya tragikförsäkringen, så som det körs! Personligen är jag livrädd för steg 2 i reformen.
På mina möten med flera försäkringsbolag förre veckan kom det upp att skallskadorna (olyckor i hög hastighet, även med bra hjälmor) snart står för hälften av försäkringskostnaden på personskadedelen.
Förskräckligt att lyssna på f-bolagens sakar med svärt skadade och dom kostnadsbilder som hör till.
På SMC har vi börjad lobba mott GPS-boxe som reggar hur du kör. Sök och Läs på DN om hur det redan fungerar i England. Vi kommer aldrig att kunne försäkra en sporthoj med en sån grej ombord. Dvs att ett varv på Slingrebulten koster dej 3.500 kr..
Kör du 10 km/t under hastighetsgränsen är det kostnadsfritt!
Jag tror att det kommer bli "facts of life" om inte vi själva tar itu med problemen och öndrar attityd.
Kanske bra att veta oxå att polis Hans Nilsson, själv är inbiten motorcyklist, och det är till stor del hans förtjänst i Samverknadsgruppen, att vi får +10 stuntkväller i Stockholm.
Jag börjer nästen snart att tröttna på att stå upp för sporthojs kollektivet
Tror inte att någon fattar hur mycket kraft vi på SMC läggar in på att den ska finnas kvar. Lika pinsamt som det är att gena i en kurva, för man kör över sin förmåga - lika pinsamt är det inte att vara med i SMC..
Innanom 2 veckor skickar Infrastruktur Ministern ett brev underskrivit av ministern, vägverket och SMC till kommuner och landsting. I detta brev som SMC har författad upmanas man att se till att det finns bantillgång för SMCs bankörningar.
Nå - nog för nu... Hoppas ALLA är med att demonstrera på lördag...