SMC Jesper på SVT nu om olyckor

vi bör propagera för byggande av flera banor på flera ställen i landet dit man kan åka och köra skiten ur grejerna.

Det gäller bara för oss att motivera dom !

/H

tills dess, kör mer vettigt speciellt inom stadsgränserna (30 & 50kmh)

Vad är det för dojor Jesper har med sig? Såg ut som ett par väldigt gedigna touringdojor? Kan det vara något från Bmw? Han hade ju med sig deras ryggskydd såg jag.

En sak jag ser dagligen och tycker är bedrövligt ur säkerhetssynpunkt är trasiga vajerräcken. Kör till jobbet på E18 mellan Västerås och Köping, ofta har folk kört in i räckena och böjt till ett par pinnar. Dessa pinnar står sedan som spjut i riktning mot endera hållet, beredda att spetsa till exempel motorcyklister. Så kan de stå i flera veckor. Det tycker jag är alldeles bedrövligt.

tycker hela vajjer historien är helt galen.

Last edited:
Snacka om att dom ljög med graferna.

Körde absolut värde på antalet motorcyklar och lade upp bruten på antalet dödsolyckor vilket fick det att se ut som att dödsolyckorna ökar snabbare än antalet motorcyklar vilket självfallet är helt fel..

Snacka om att dom ljög med graferna.

Körde absolut värde på antalet motorcyklar och lade upp bruten på antalet dödsolyckor vilket fick det att se ut som att dödsolyckorna ökar snabbare än antalet motorcyklar vilket självfallet är helt fel..

Ja, och staplarna för antalet motorcyklister hade inte heller samma skala hela vägen från 0 - 250k.

36 döda på 100k motorcyklister 1996, 55 döda på 250k motorcyklister 2006.

Last edited:
Ja, och staplarna för antalet motorcyklister hade inte heller samma skala hela vägen från 0 - 250k.

36 döda på 50k motorcyklister 1996, 55 döda på 250k motorcyklister 2006.

Nä, strax över 100k motorcyklister var det väl 1996.... var åtminstone det dom sa och det man har hört i andra sammanhang...

har sporthojkurser på bana och att många som gått dom väljer att busa på bana i första hand, men polisen insinuerade att den kunskapen används på väg i stället

Polisen verkar korkad!!:va

"polisen insinuerar att den kunskapen används på väg istället".Är det inte det den skall?? Dom kurserna är väl till för att öka kunskapen om hur man hanterar en sporthoj. Det måste väl för f*n vara en fördel för alla inblandade på våra vägar, eller???? Vet man genom körande på bana var gränsen på ens cykel går så är ju detta en fördel inte en nackdel...

36 döda på 50k motorcyklister 1996, 55 döda på 250k motorcyklister 2006,Nä, strax över 100k motorcyklister var det väl 1996....

Oavsett vilket så dör fler idag rent antalsmässigt men mindre rent procentuellt. Allting kan förvrängas med statistik, tyvärr.

Nåja, alla skall vi dö! Bara frågan om när och hur:kryckor

Vad är det för dojor Jesper har med sig? Såg ut som ett par väldigt gedigna touringdojor? Kan det vara något från Bmw? Han hade ju med sig deras ryggskydd såg jag.

Daytonastövlar, Uvexhjälm och Knoxryggskydd var det han visade upp.

Stövlarna skyddar mycket bra och används flitigt av rr-förare, att de ser touring ut beror på att Daytona anser att spännen, puckar osv monterat på utsidan riskerar att haka i och ge skador på fot/ben vid marksyning.

Ryggskyddet verkar vara ett av de bästa på marknaden just nu: det täcker stor yta och är gjort av bra material mht stötupptagningsförmåga.

Hjälmen har jag inte kraschtestat själv men den är prisvärd för att vara av kolfiber och väga under kilot i min storlek.

Daytona och Uvex säljs av tex Event-MC (Som annonserar här till vänser).
Knox säljs bla av MC-Boden.

Bra produkter från bra handlare. :tummenupp

Daytonastövlar, Uvexhjälm och Knoxryggskydd var det han visade upp.

... Bra produkter från bra handlare. :tummenupp

Sen var det handskar från Held med Stingray skinn som tåler 20.000 nötninger i mottsättning till "känguro" som paller 4.000! Denn handske som jag rev sönder (om det nu kom med!) var en 300 kroner touring vante!

Det svarta ryggskydd var en dainese safety vest - så inga BMW pryler alls.
Uvex hatten är carbon, vikt 990 gram och koster 4.800 ;)

Återkommer med några ilska kommentarer på det som var det viktiga innehåll - som jag kan se i tråden att endast få har förstått :va

Polisen verkar korkad!!:va

"polisen insinuerar att den kunskapen används på väg istället".Är det inte det den skall?? Dom kurserna är väl till för att öka kunskapen om hur man hanterar en sporthoj. Det måste väl för f*n vara en fördel för alla inblandade på våra vägar, eller???? Vet man genom körande på bana var gränsen på ens cykel går så är ju detta en fördel inte en nackdel...

Det finns forskare som påstår att om man bara lär sej hantera sin hoj så använder man kunskapen till att köra fortare. Precis som när det blir halt på vintern så kör man jätteförsiktigt med sommardäck. När man sen sätter på vinterdäcken så använder man inte deras grepp till att öka marginalen vid samma fart som med sommardäcken utan man kör fortare med lika liten marginal som man hade innan...

Om man bara lär sej att använda hojen så kör många fortare i trafiken. Om man åker på en kurs där man lär sej att hantera hojen men också riskbedömning och trafikförståelse, så är den kunskapen till hjälp på gatan. Om vi skall vara ärliga så inte f-n är det kunskap för att köra fortare som den generelle sporthojsknutten behöver, eller?:)

När man ser vissa förare wheela på en 50-sträcka, eller blåsa ur sin effektstinna räcer vid ett rödljuse så folk blir rädd, ungar skriker och hundar skäller.... Ligger i 200 blås i vänsterfil, ja, då har jag full förståelse för att folk blir arga, misstror motorcyklister och att opinionen vänder sig mot oss.
/H

Här har vi väl egentligen kärnan till problemet. Det är det svinaktiga beteendet som samhället reagerar på i hög grad. Säkerhetsaspekten blir i det läget en bra ursäkt för de ´MC-negativa´ att ge sig på oss. Det är enkelt för media att sälja 'nyheter' av typen 'MC-döden på våra vägar' när 'alla' vet att motorcyklister kör som idioter.

Men denna image är ju skapad av oss själva, eller hur?. Barnfamiljen vid övergångsstället blir inte imponerade när man passerar förbi på slangen. Asta,60 år jublar inte heller när man kör om hennes Nissan Micra i 180 blås, med en halvmeters marginal(nytt slip on- system på förstås). Är det så svårt att förstå?

Kan vi inte lägga av med de här dumheterna? Måste vi wheela på Sveavägen utanför MCD? Måste vi köra som fan i tätort? Kan det inte vänta tills vi hunnit ut på tom landsväg? Så långt bort är det inte ens i Sveriges större städer.

Om ny lagstiftning så småningom kommer, så blir det omgivningens ilska som lagstiftarna egentligen kommer att reagera på. Säkerheten blir bara en bra ursäkt för att få slå till mot MC-kollektivet.

Det blir inte bättre för sporthojsförare än vad vi gör det till.

Kritiken är inte helt obefogad tyvärr.

Ape - du rammer fullkomligt rätt :tummenupp

Jag tror inte att dom fleste gör sig begreb om vad som liggar av elända efter en trafik olycka. och SH olyckorna är i stort fullkomligt meningslösa.

Kapten Blåskägg, om du fixer en klubbstuga, tar jag Hans Nilsson med och han kan berätta om allt som händer med kontakter med anhöriga, efter man har tagit sig rätten att köra sig själv (och andra) ihjel. Sen kanske jag ska berätta lite om dom skäbnar som jag sittar med i SMCs skadefond!

I morse slapp ni bilden av en sporthoj med 187 km/t förbi fartkameran i en korsning med vänstre svingande bilister. Dom har INGA chans att se och unvika en sådan! Dvs ALLA SMCs argument om att få förbättringar i vägmiljön får ett väldigt spinkelt fäste..

Wheelande sporthojer i stan var samtals ämne i smikrummet, innan vi sku på.
Justieministern, som var på annat interview, frågta oss va man ku göra åt MC olyckorna? Glöm inte att olyckorna i år har gått upp på alla sätt i förhållende till samma tid 2006. Och 2006 var en ökning på alla sätt i förhållende till 2005 - sorry, men så är det.

Justieministern hållt med om att förbud inte är en lösning på problemen. men, håller vi på att öka - finns det snart inga argument kvar.

Och inga argument börjer det bli för att unvika nya tragikförsäkringen, så som det körs! Personligen är jag livrädd för steg 2 i reformen.
På mina möten med flera försäkringsbolag förre veckan kom det upp att skallskadorna (olyckor i hög hastighet, även med bra hjälmor) snart står för hälften av försäkringskostnaden på personskadedelen.
Förskräckligt att lyssna på f-bolagens sakar med svärt skadade och dom kostnadsbilder som hör till.

På SMC har vi börjad lobba mott GPS-boxe som reggar hur du kör. Sök och Läs på DN om hur det redan fungerar i England. Vi kommer aldrig att kunne försäkra en sporthoj med en sån grej ombord. Dvs att ett varv på Slingrebulten koster dej 3.500 kr..
Kör du 10 km/t under hastighetsgränsen är det kostnadsfritt!
Jag tror att det kommer bli "facts of life" om inte vi själva tar itu med problemen och öndrar attityd.

Kanske bra att veta oxå att polis Hans Nilsson, själv är inbiten motorcyklist, och det är till stor del hans förtjänst i Samverknadsgruppen, att vi får +10 stuntkväller i Stockholm.

Jag börjer nästen snart att tröttna på att stå upp för sporthojs kollektivet :va
Tror inte att någon fattar hur mycket kraft vi på SMC läggar in på att den ska finnas kvar. Lika pinsamt som det är att gena i en kurva, för man kör över sin förmåga - lika pinsamt är det inte att vara med i SMC..
Innanom 2 veckor skickar Infrastruktur Ministern ett brev underskrivit av ministern, vägverket och SMC till kommuner och landsting. I detta brev som SMC har författad upmanas man att se till att det finns bantillgång för SMCs bankörningar.

Nå - nog för nu... Hoppas ALLA är med att demonstrera på lördag...

Glöm inte att olyckorna i år har gått upp på alla sätt i förhållende till samma tid 2006. Och 2006 var en ökning på alla sätt i förhållende till 2005 - sorry, men så är det.

Innanom 2 veckor skickar Infrastruktur Ministern ett brev underskrivit av ministern, vägverket och SMC till kommuner och landsting. I detta brev som SMC har författad upmanas man att se till att det finns bantillgång för SMCs bankörningar.

vad det verka hetsas om sporthoj/mc, är inte insatt i fördelningen men många senare olyckor verkar vara också äldre förare och andra typer av mc än bara sh

intressant veta hur många i statistiken som ex. är drogpåverkade

edit: kolla på inslaget, verkade sakligt och inte speciellt gnälligt

Last edited:

1. vad det verka hetsas om sporthoj/mc, är inte insatt i fördelningen men många senare olyckor verkar vara också äldre förare och andra typer av mc än bara sh

2. intressant veta hur många i statistiken som ex. är drogpåverkade

3. edit: kolla på inslaget, verkade sakligt och inte speciellt gnälligt

1. YES. det blir sånt, specifikt även för att VV har problem att nå målen generellt i 0 visionen. Faktum kvarstår att MC olyckor i stort ökar, och att sporthopjerna synas väsentligt i statistik och gatubilden med sina mycket höga hastigheter.
ex. hörte jag om typ 10 oolyckor på Bogesund på en och samma dag för någon vecka sedan. Bl. a kom ambulanser till 2 olika olyckor samtidigt.

Dom äldra har gått upp. men vi pratar om 2 olyckor extra.

2. Alkohol och droger håller bilden någonlunda jämnt - ca. 25%. Att det är icke ägare som kör - är också en klar trend. Syns i år så vitt jag kommer ihåg på 2 av 5 döda.

3. Oxå min uppfattning, även jag inte har set det än.

Du skötte dig bra i debatten Jesper, varför det kanske kändes lite lamt är väl för att man ju hoppas på nån mirakel ide´som ska fixa det hela.

Förstår också att du börjar ledsna på att försvara sporthojåkare när olyckorna bara ökar, inte lätt att ändra attityder.

Själv kanske man hade hoppats att dom enorma försäkringarna på sista generationens sporthojar i alla fall skulle göra att endel av dom yngre (och säga vad man vill, men yngre har inte samma omdöme eller förståelse för trafiken och vad som kan hända vid en olycka som dom som kört ett antal år)
Men det verkar ju inte hjälpa.Och vem vill egentligen ha hög premie som lösning:näsblod

Finns det inga drastiska förslag om hur man skulle kunna minska olyckorna?
hur ser dom ut i så fall ?

"edit" tog bort endel som inte hörde hemma i denna debatt

Last edited:
Skulle vara intressant att göra en poll om de förare som gått SMC:s SH-kurser ändrat sitt körsätt efter kursen men jag kan inte klura ut svarsalternativen :gnissla

Bra debatt

Jag tyckte inte alls debatten var så onyanserad. Mycket av åsikterna kunde man förstå. Det är farligt att köra hoj och vårt kollektiva beteende i trafiken ger effekt.
Att köra sansat handlar inte så mycket om "torrhet" eller att man tråkig. Det kan lika mycket handla om mognad och att ta ansvar. Håller nog med de flesta inläggen på denna tråden. Bra att få raka svar och ett SMC som ställer upp för hela mc-kollektivet. Det är inte sporthojsåkare versus touringgäng. Vi är alla hojåkare när det kommer till kritan.:)

Skulle vara intressant att göra en poll om de förare som gått SMC:s SH-kurser ändrat sitt körsätt efter kursen men jag kan inte klura ut svarsalternativen :gnissla

SMC har ett forskningsprojekt på gång med VTI (Vägtrafik Inspektionen) och NTF.

SMC har ombett att man dröjer 1 år innan att man sammanställer resultaten. Vi har även talad om att man kommer troligen inte se nått bra resultat på dom befintliga data som vi har.
Anledning; Vi lyckadas att få tag i dom med sporthojsprojektet som verkligen var den största riskgrupp. Flera av dessa kör idag inte längre på landsväg, eftersom dom tycker det är för farligt. Därför blir det en tuff uppgift att hitta en likvärdig referens grupp :va

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025