Sjyst kärra (nyGT500kr) på g

HerreGud , du är ju verkligen Gud!!! du vet ju allting ...hästar o RR , formel1 , you name it!! Tack o lov har vi ValmerS här i forumet!!!! Han ÄR Gud!!!!
Och du är ett fucko som skiver inlägg som en fjortonåring.

Nej, det är 6,98 liter.

Visserligen, dock så underdrev man effektuppgifterna kraftigt då, så omräknat i DIN-hk så är man nog inte långt ifrån de effekterna trots allt.
Okej, jag ber om ursäkt för att jag avrundade siffran.

Snacket om att man 'underdrev' effektuppgifterna är nog mest en myt, som odlas flitigt av stötstångstalibanerna.

Last edited:

Okej, jag ber om ursäkt för att jag avrundade siffran.

Snacket om att man 'underdrev' effektuppgifterna är nog mest en myt, som odlas flitigt av stötstångstalibanerna.

Ursäkt godtagen.

Mjaa, det har väl påvisats ett flertal gånger genom bänkningar etc. att det faktiskt var mer effekt i dessa motorer. Dock kanske inte fullt så mycket mer som många vill få en att tro.

Nåväl, dåtid var dåtid vilket kommer så att förbli.

Var mest i SLUTET av -60talet som effektsiffrorna underdrevs.
Gick inte försäkra annars...
Inte med normal ekonomi i alla fall.
Har en kompis med en Camaro SS.
Kommer ej ihåg årsmodellen säkert, men tror -67.
Motorn original, renoverad.
På pappret: 230hk.
Mätt i bänk: 532hk.
Ur cirkus 5 liter.
Om jag inte är felunderrättad så är detta visserligen den hårdast trimmade motorn som lämnat chevrolet, men ändå...

Ur cirkus 5 liter.
Om jag inte är felunderrättad så är detta visserligen den hårdast trimmade motorn som lämnat chevrolet, men ändå...

Den motorn, antar att vi pratar om en 350cui, kan inte ha lämnat dom siffrorna med komponenterna som lämnade fabriken.

Möjligtvis om det satt en L88 i den, dock mycket ovanligt, och då är det en fabrikstrimmad 454cui som ligger på 7,4 L.

Diskussionen handlade om effekter från motorer som kom från fabrik, inget annat.

Ur cirkus 5 liter.

Dom här motorerna satt original i camaro 67:
(detta gäller ss)
RPO L48, L35 och L78 var alla SS tillval och bestod av följande delar:
RPO L48 = 295 hk/350 V8 (från och med september 1966) eller
RPO L35 = 325 hk/396 V8 ( från och med november 1966) eller
RPO L78 = 375 hk/396 V8 (från och med januari 1967)

Jag gissar att motorn du syftar på är en 350? Att en sån skulle ge 530 hästar original känns verklighetsfrämmande, för att komma upp i dom siffrorna måste den vara rejält trimmad.

Last edited:
Dom här motorerna satt original i camaro 67:
(detta gäller ss)
RPO L48, L35 och L78 var alla SS tillval och bestod av följande delar:
RPO L48 = 295 hk/350 V8 (från och med september 1966) eller
RPO L35 = 325 hk/396 V8 ( från och med november 1966) eller
RPO L78 = 375 hk/396 V8 (från och med januari 1967)

Jag gissar att motorn du syftar på är en 350? Att en sån skulle ge 530 hästar original känns verklighetsfrämmande, för att komma upp i dom siffrorna måste den vara rejält trimmad.

Ah, det satt aldrig någon 454 i dom nej. My bad.

Ok ni bad om det...

Motor: Ford 427 Cammer 1965
657 bhp @ 7500rpm, 550 lb-ft.

Dock så vägrade nascar att acceptera denna motor som normalproduktion.
Men den var från ford ORIGINAL. punkckt slyttttt

Annars kan man ju kolla på motorn som satt i bilen som jag tagit mitt nick från...

426 Hemi!!!
Den var väl om jag minns rätt specad till 425hk men jag har sett mkt material (och lösa rykten!) som påvisar att den motorn dragit mer än 500 häst i bänk.

dodge-superbee-1969a.jpg

Vem är ballast, killen i superbee 68:an eller nån slipsnisse i en audi?

LB-Audi_RS4_81932g.jpg

Last edited:
Ur cirkus 5 liter.

Jag antar att det är en 396:a du snackar om och en sådan har aldrig lämnat fabriken original med den effekten. Men du har rätt i att man underdrev i effektuppgifterna pga försäkringar, det är iaf ett ihärdigt rykte som säkerligen har konstaterats någon gång.

Och sen vettefan vad som är värst, ett Valmers-fucko som tror han är bäst (omöjligt då jag är det) eller ett fucko som skriver inlägg som en fjortis :va

Vi kan väl konstatera att båda har bra smak iaf, men att killen i Superbeen är aningen ballare än slipsnissen :D Sen kan man ju diskutera vem som har bäst ekonomi, Superbeen är ju som bekant extremt ovanlig i originalskick och kostar därefter.

/En som lackerar en 67'ans Firebird just nu, väntar på att lägga klarlack

Edit/ dubbelt

Last edited:
Z28ans 302 med hela tillbehörspaketet.
Men kan hålla med om att man kan ifrågasätta om det är en originalmotor.
Levererades dock med denna motor från fabrik.
Insug och förgasare byttes av återförsäljare innan leverans.
Skall höra efter mer nästa gång jag pratar med honom.
Är inte helt säker på uppgifterna.
Ägaren bor numera i Colorado, så vi har inte så mycket kontakt längre.

Ok ni bad om det...

Motor: Ford 427 Cammer 1965
657 bhp @ 7500rpm, 550 lb-ft.

Dock så vägrade nascar att acceptera denna motor som normalproduktion.
Men den var från ford ORIGINAL. punkckt slyttttt

Annars kan man ju kolla på motorn som satt i bilen som jag tagit mitt nick från...

426 Hemi!!!
Den var väl om jag minns rätt specad till 425hk men jag har sett mkt material (och lösa rykten!) som påvisar att den motorn dragit mer än 500 häst i bänk.

dodge-superbee-1969a.jpg

LB-Audi_RS4_81932g.jpg

Valet är lätt :) En audi är en audi, bara för att man sätter in en värre motor så är det fortfarande en "svensson" bil.

Jag hjälper min bror med att renovera hans GTX ´70 som han köpte från USA för nått år sen. Det är en oskruvad original bil med 440, tyvärr så har den stått sen ´82 så det är en hel del att göra.. Exakt så här kommer den att se ut när den är klar!

70GTX1.jpg

Tyvärr så är det några år bort men den som väntar på nått gott..

Lite OT .. sorry för det

Z28ans 302 med hela tillbehörspaketet.
Men kan hålla med om att man kan ifrågasätta om det är en originalmotor.
Levererades dock med denna motor från fabrik.
Insug och förgasare byttes av återförsäljare innan leverans.
Skall höra efter mer nästa gång jag pratar med honom.
Är inte helt säker på uppgifterna.
Ägaren bor numera i Colorado, så vi har inte så mycket kontakt längre.

Fick en liten misstanke sen att det var den motorn du menade. Man har hört att den skulle vara rätt så "hårig" med crossram insug o annat godis..

Sen om det är en myt eller inte, det kan man diskutera..

Last edited:
Valet är lätt :) En audi är en audi, bara för att man sätter in en värre motor så är det fortfarande en "svensson" bil.

Jag hjälper min bror med att renovera hans GTX ´70 som han köpte från USA för nått år sen. Det är en oskruvad original bil med 440, tyvärr så har den stått sen ´82 så det är en hel del att göra.. Exakt så här kommer den att se ut när den är klar!

Du har så rätt så :)

GTX är kanonfin!
Om man ska gå in på OT så kan jag medge att jag är lite sugen på en Mercury Cyclone 71´med cobra jet motorn, säger bara oooooh yeaah :)

Hur i HELVETE får man tyst på dig???:va ...är det ingen annan som tycker som jag att han är bara FÖR mck???Han ska rätta till varje skrivfel här iforumet , han vet allt om RR , han vet allt om motorer..o.s.v kan inte du söka dig till Svenska Akademin i stället att hänga här o rätta till varje inlägg....det här är ju väl mc-forum ...inte nån jävla språkforum ..eller har jag fel???:mad: :mad: :mad: :mad:

Hur i HELVETE får man tyst på dig???:va ...är det ingen annan som tycker som jag att han är bara FÖR mck???Han ska rätta till varje skrivfel här iforumet , han vet allt om RR , han vet allt om motorer..o.s.v kan inte du söka dig till Svenska Akademin i stället att hänga här o rätta till varje inlägg....det här är ju väl mc-forum ...inte nån jävla språkforum ..eller har jag fel???:mad: :mad: :mad: :mad:
:rofl

Valet är lätt :) En gjutjärns klump från andra sidan pölen har ju vägegenskaper som en bajsande ko och duger inte till något annat än att spinna däck utanför kiosken eller möjligen styrlåsracing....

Att sen audin inte ser ut som en jäkla julgran utan bara är tysk ingenjörskonst förpackad i ett skal som liknar en familjebils gör det ju ännu bättre, varför glida runt i något bullrigt stort och svulstigt som ändå inte presterar?

Ska man vara petig så är L-88an e 427a. LS-7an som kom -70 är en 454a.
:tummenupp

Jo, vi är rätt bra på att vara petiga på det här forumet. :hihi

Valet är lätt :) En gjutjärns klump från andra sidan pölen har ju vägegenskaper som en bajsande ko och duger inte till något annat än att spinna däck utanför kiosken eller möjligen styrlåsracing....

Att sen audin inte ser ut som en jäkla julgran utan bara är tysk ingenjörskonst förpackad i ett skal som liknar en familjebils gör det ju ännu bättre, varför glida runt i något bullrigt stort och svulstigt som ändå inte presterar?

Ja där fick du till en passande jämförelse..

Jag antar att det är som att hälla vatten på en gås om jag ska förklara varför, iaf jag, hellre åker omkring i t ex. en Camaro av den första generationen än en Audi som du åker till vilken bilhandlare som helst och köper.

Känslan att starta upp en bigblock på över 7l kommer du aldrig någonsin att "slå", oavsett hur mkt effekt du plockar ut ur en Audi åtta.

Sen är trimpotentialen gravt kraftigare i en jänkeåtta än i Audis motorer i den divisonen som dom, inte maxat, men du får nog plocka fram stora plånboken för att plocka ur mer effekt ur en sån snurra. Men sen köper man nog inte en Audi för att trimma heller så det kanske är aningen ovidkommande i sammanhanget.

Skillnaden är dock att jag förstår varför någon köper sig en Audi istället för "en bajsande ko", dock verkar gemene man ha verkligt svårt för att förstå motsatsen. :)

Last edited:

Ja där fick du till en passande jämförelse..

Jag antar att det är som att hälla vatten på en gås om jag ska förklara varför, iaf jag, hellre åker omkring i t ex. en Camaro av den första generationen än en Audi som du åker till vilken bilhandlare som helst och köper.

Känslan att starta upp en bigblock på över 7l kommer du aldrig någonsin att "slå", oavsett hur mkt effekt du plockar ut ur en Audi åtta.

Skillnaden är dock att jag förstår varför någon köper sig en Audi istället för "en bajsande ko", dock verkar gemene man ha verkligt svårt för att förstå motsatsen. :)

På samma sätt som jag köper Ducati för känslan förstår jag att folk kan vilja köra HD/jänkeV8, min passion ligger i racemässighet och teknik sen finns där dem som föredrar muller och bigblockfeeling.....

Som ingenjör blir jag dock lite mörkrädd när det kommer till den amerikanska MC/bil industrin, teknikmässigt har där inte hänt något sen 60-talet utan man förlitar sig på den konservativa amerikanska marknaden. Vilken europeiskt biltillverkare skulle överleva om de sålde bilar med värdelös finish på inredningen, bladfjädring och värdelös bränsleförbrukning?

Håller med om att stora jänke-åttor är fränt. Speciellt sena 60 och tidiga 70-tals musclecars. Men en nyproducerad bil med stel bakaxel är bara skrämmande! Att sedan motor m.m. knappt utvecklats alls de senaste 40 åren, ja vad ska man säga.
Nä då imponerar en audi-åtta mer på mig, konstigt vore det annars. Och vem köper en ny rs4:a för att trimma den? Inget man gör i carporten direkt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg