Husa som kanske nypt?! (korspost)

Borde det inte vara spån i oljan då?!

/F

Spån i oljan? Inte om den stannar så fort som du beskrev, men man brukar ha några sekunder på sig att stänga av.

Jag tycker av din beskrivning att dömma att det kan vara en ventilfjäder som gick av. Dessvärre så startade du den och troligtvis lyckades du då kröka en ventil som gjorde att motorn blev stum. Min gissning.

Men det är skitsvårt att gissa, bättre att ta isär och titta. Det är inga problem att hitta felen då. Bifogar en bild, hände andra dagen i Spanien. (Hade med reservmotor.) Motorn gick på fullvarv när jag hörde ett nytt ljud, jag drog in kopplingen och tryckte på dödarknappen direkt. Jag trodde det var ramlagerna som gick på lunch. Men det var det inte, kunde blivit dyrare om man kört någon minut till. Nu klarar man sig med ny vevstaks-sats. (Vanligt fel på tidiga 04or, åtgärdades under året.)

Så stäng av direkt om ni tycker er höra något som inte har varit förut. Tusenlapparna sticker fort.

Tala om sedan vad det var för fel. Om jag gissade rätt. :)

Bifogat

• DSC01504.JPG
    DSC01504.JPG
    120.2 KB · Visningar: 174
  • DSC01503.JPG
    DSC01503.JPG
    122 KB · Visningar: 120
Last edited:
En massa taxt..

hehe oki. jag har inte så stor koll kan jag avslöja :tummenupp
Jag hoppas på att det är något lätt å billigt..
men odsen e väl inte så höga på det.

ska plocka ur motorn ur ramen ikväll..
var ska jag börja skruva på sen?!
finns det nå lätt ställe att börja kika på?

/Freddan
Snart fattig..

Last edited:
hehe oki. jag har inte så stor koll kan jag avslöja :tummenupp
Jag hoppas på att det är något lätt å billigt..
men odsen e väl inte så höga på det.

ska plocka ur motorn ur ramen ikväll..
var ska jag börja skruva på sen?!
finns det nå lätt ställe att börja kika på?

/Freddan
Snart fattig..

Låt motorn sitta kvar... Lyft av topplocket först

Ok kommer man åt att göra det när den sitter kvar?!:confused:

Tar tacksamt emot tips å trix :)

/F

På ett sätt kan det vara bra att motorn är kvar i ramen. Den sitter stadigt om toppen ska bort. För att få bort toppen måste du kapa kamkedjan. (En del har kedjelås.) Men börja med och ta bort ventilkåpan. Kolla ventilfjädrar. Om någon är av så kan man se det. Det går att byta ventilfjäder utan att lyfta toppen. Men kanske ändå är dax för ramlagerbyte med mera. då måste ju motorn ur ändå. Ta bort motorn är inte särskilt svårt heller, sen är det ju bara att sätta upp den i jiggen som ju alla har, som skruvar motorer. För en lös rullande motor på bänken är inte någon hit.

På ett sätt kan det vara bra att motorn är kvar i ramen. Den sitter stadigt om toppen ska bort. För att få bort toppen måste du kapa kamkedjan. (En del har kedjelås.) Men börja med och ta bort ventilkåpan. Kolla ventilfjädrar. Om någon är av så kan man se det. Det går att byta ventilfjäder utan att lyfta toppen. Men kanske ändå är dax för ramlagerbyte med mera. då måste ju motorn ur ändå. Ta bort motorn är inte särskilt svårt heller, sen är det ju bara att sätta upp den i jiggen som ju alla har, som skruvar motorer. För en lös rullande motor på bänken är inte någon hit.

Ok då tar jag och börjar där då..
Om nu en fjäder är av och en ventil har trillat ner..
kan det bli precis hur dyrt som hellst då eller?!

Motorn har gåt ca 21 h. så det borde ju inte vara dax..
om det nu inte var defekt..
Det är en tidig 05:a jag har

det är ingen som röstar på att primärdrevet eller vad de nu heter har skramlat loss å låst något?!

/F

Last edited:

Men det är skitsvårt att gissa, bättre att ta isär och titta. Det är inga problem att hitta felen då. Bifogar en bild, hände andra dagen i Spanien. (Hade med reservmotor.) Motorn gick på fullvarv när jag hörde ett nytt ljud, jag drog in kopplingen och tryckte på dödarknappen direkt. Jag trodde det var ramlagerna som gick på lunch. Men det var det inte, kunde blivit dyrare om man kört någon minut till. Nu klarar man sig med ny vevstaks-sats. (Vanligt fel på tidiga 04or, åtgärdades under året.)
Oj,det där såg bekant ut.Bild på min 450 -04

Bifogat

• vevaxel.jpg
    vevaxel.jpg
    70.2 KB · Visningar: 98
Ok då tar jag och börjar där då..
Om nu en fjäder är av och en ventil har trillat ner..
kan det bli precis hur dyrt som hellst då eller?!

Motorn har gåt ca 21 h. så det borde ju inte vara dax..
om det nu inte var defekt..
Det är en tidig 05:a jag har

det är ingen som röstar på att primärdrevet eller vad de nu heter har skramlat loss å låst något?!

/F

Tyvärr så är det så, det kan bli hur dyrt som helst. Husaharry fick ett ras som skulle kosta 38 tusen i reservdelar. vevstaken gick av. 38k!! :skrämd Behöver jag tillägga att han köpte ny motor.

Primärdrevet? Den borde inte poffa till då och dö. Sen brukar det höras bra länge innnan kilen på axeln går av. Men det kan vara så, det är ett vanligt fel att muttern lossar. Om primärdrevet lossar så kröker du ventiler även då om man har otur. Muttern ska dras med 110 Nm och låsas med Loctight 270 (grön). För att orka dra så hårt och hålla emot så är det en klar fördel om motorn sitter kvar i ramen, eller i jigg. Och ta ett gammalt avkapat kugghjul med rätt kuggdelning och ha som mothåll i dreven. Det som syns i överrkant på bild. (Känner du igen din motor Eric?) :)

Men ta isär så får du svar. Lättast och minst kladd med att börja med ventilkåpan.

Bifogat

• Picture 001.jpg
    Picture 001.jpg
    75.9 KB · Visningar: 81
Last edited:
Tyvärr så är det så, det kan bli hur dyrt som helst. Husaharry fick ett ras som skulle kosta 38 tusen i reservdelar. vevstaken gick av. 38k!! :skrämd Behöver jag tillägga att han köpte ny motor.

Primärdrevet? Den borde inte poffa till då och dö. Sen brukar det höras bra länge innnan kilen på axeln går av. Men det kan vara så, det är ett vanligt fel att muttern lossar. Om primärdrevet lossar så kröker du ventiler även då om man har otur. Muttern ska dras med 110 Nm och låsas med Loctight 270 (grön). För att orka dra så hårt och hålla emot så är det en klar fördel om motorn sitter kvar i ramen, eller i jigg. Och ta ett gammalt avkapat kugghjul med rätt kuggdelning och ha som mothåll i dreven. Det som syns i överrkant på bild. (Känner du igen din motor Eric?) :)

Men ta isär så får du svar. Lättast och minst kladd med att börja med ventilkåpan.

Hehe 38 tusen :näsblod som hittat.
Hoppas att det inte blir så saftigt..
vad kostar en ny motor cirkus då?

Var ut å skruva en massa idag iallafall.
nu sitter bara skruvarna i framkant och svingen sen är den lös.
skruvade bort transmitionskåpan å kika runt lite där.
(lyckades naturligtvis ha sönder clipset till vattenpumpen :D)
Allt ser bra ut enligt mig.
skruvade av ventilkåpan och kikade å kände.. men det sitter fjädrar där.

Ska försöka få ur den helt imorgon.
måste palla upp den bara.. å inte grisa ner polarnsgolv.

Tack för alla tips.

/F

Lite bilder.

Oljepluggen.. det är nåe svartkleggit på den.

oljan.. ska den vara så här mörk?! den har varit i ca 3-4 h.

Innan för transkåpen.. en massa prylar.

Bifogat

• trans.JPG
    trans.JPG
    116.6 KB · Visningar: 108
  • olja.JPG
    olja.JPG
    78.6 KB · Visningar: 68
  • oljeplugg.JPG
    oljeplugg.JPG
    51.3 KB · Visningar: 82
Den var änna jävligt svart den oljan...
Har du rivit toppen med?

jupp svart är den..

Nix ska få ur motorn ikväll.
ska bara trycka i mig lite mat så man inte blir sur :)

Hehe 38 tusen :näsblod som hittat.
Hoppas att det inte blir så saftigt..
vad kostar en ny motor cirkus då?

Var ut å skruva en massa idag iallafall.
nu sitter bara skruvarna i framkant och svingen sen är den lös.
skruvade bort transmitionskåpan å kika runt lite där.
(lyckades naturligtvis ha sönder clipset till vattenpumpen :D)
Allt ser bra ut enligt mig.
skruvade av ventilkåpan och kikade å kände.. men det sitter fjädrar där.

Ska försöka få ur den helt imorgon.
måste palla upp den bara.. å inte grisa ner polarnsgolv.

Tack för alla tips.

/F

Det går att hitta motorer för runt 25 tusen, beggade för 15 och uppåt. Harry behövde köpa nya motorblock bla, och dom kostade 15k. vevparti, balansaxel osv. Bara växellådan var hel på hans motor då vevstaken gick av. Det sticker iväg, du kommer nog klara dig betydligt billigare undan.

Ventilfjädrarna kan gå av men ändå syns det inte. Om man inte tittar riktigt noga. Så titta igen.

Det var lite väl mycket spån på magneten, har den gått längre än oljan eller blev den rengjord för 3-4 timmar sedan när oljan byttes senast?

God morgon..

Känns lite bättre efter att Mr. Freddie hjälpte mig plocka isär hela motorn igår.
Det var det ena ramlagret som tröttnat på livet..
Tur i oturen hade jag oxå. allt verkar ha klarat sig:banana

Nu ska vi (humm ja eller Freddie :pannkyss) bara få ihop allt oxå.

Tack för alla idér och förslag :)
och ett supertack till Freddie.:tungan

Lite bilder e bra..
1. Hur man tar isär en motor..
2. Lagret som ser lite trött ut.
3. Roligt måste man ju ha åt något oxå:D

Bifogat

• freddie.JPG
    freddie.JPG
    103.6 KB · Visningar: 85
  • lager.JPG
    lager.JPG