Vad har era vurpor kostat?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Det vore kul att höra lite vad som gått sönder och vad det kostat er att reparera era hojar när ni har vurpat. Som nybörjare funderar jag hur mycket jag ska försöka undvika att vurpa. Grejen är den att jag räknar med att vurpa men har jag inte råd att köra mer resten av säsongen kanske man får hålla tillbaks lite i början tills man känner att man fått någon slags valuta för all satsad kosing.

De flesta vurpor, är det lowsiders där man pajar lite kåpor, styren, fotpinnar osv? Hur vanligt är det att reparationerna uppgår till mer än säg 5000? 10000? Jag vet, det går inte att säga generellt men dela gärna med er av egna erfarenheter.

Det vore kul att höra lite vad som gått sönder och vad det kostat er att reparera era hojar när ni har vurpat. Som nybörjare funderar jag hur mycket jag ska försöka undvika att vurpa. Grejen är den att jag räknar med att vurpa men har jag inte råd att köra mer resten av säsongen kanske man får hålla tillbaks lite i början tills man känner att man fått någon slags valuta för all satsad kosing.

De flesta vurpor, är det lowsiders där man pajar lite kåpor, styren, fotpinnar osv? Hur vanligt är det att reparationerna uppgår till mer än säg 5000? 10000? Jag vet, det går inte att säga generellt men dela gärna med er av egna erfarenheter.

Snäll Lowsider = Inte många kronor!
Elak Highsider = Hej då motorcykel !

en bruten rygg,en bruten hand,två kassa axlar,ett brutet lillfinger........mm

clipon rör som blir krokiga, kåpglas varannan gång!, smärre lackskador men det finns ju bättringsfärg och lite skrapade fotpinnar.

Kostnad i snitt femhundring ungefär.

La omkull en ninja -97a för två år sedan. I ca 20 km i timmen. Kostade 30 000 att laga upp, som tur är hade man helförsäkring.

Vurpade två gånger på Knudan och båda gångerna var den igång efter lite tvätt och pill. Kostnad 0:-
På Anderstorp gick bakram, bakkåpa, clip-on, framfälg, motorkåpa. Bakramen laga jag aldrig, fälgen kosta 1500:- att rikta, clip-on 800:-, motorkåpa 1000:-, kåpan tejpa jag ihop och använde på träningar.

Swedie på Åsen kostade multum....

Alltså beror det på vurpans karaktär och hur mycket delar du köpt beggat, lagat upp, fått bra rabatt på o.s.v.

Vurpade två gånger på Knudan och båda gångerna var den igång efter lite tvätt och pill. Kostnad 0:-
På Anderstorp gick bakram, bakkåpa, clip-on, framfälg, motorkåpa. Bakramen laga jag aldrig, fälgen kosta 1500:- att rikta, clip-on 800:-, motorkåpa 1000:-, kåpan tejpa jag ihop och använde på träningar.

Swedie på Åsen kostade multum....

Alltså beror det på vurpans karaktär och hur mycket delar du köpt beggat, lagat upp, fått bra rabatt på o.s.v.

Men det verkar ju iaf som att man kan vurpa utan att bli helt utfattig, även om det givetvis kan kosta betydligt mer. Det var det jag ville höra, då ska jag vurpa snart. Satsar på att gå in hårt i kurvan och lowsida. Jag har fan inte börjat med rr för att inte vurpa...

Några kåpor, styrändar, fotpinnar etc. Inga dyrare grejer iaf.
Dyrast har nog vart skinnställ och hjälmar. Samt kroppsdelarna..

Men det verkar ju iaf som att man kan vurpa utan att bli helt utfattig, även om det givetvis kan kosta betydligt mer. Det var det jag ville höra, då ska jag vurpa snart. Satsar på att gå in hårt i kurvan och lowsida. Jag har fan inte börjat med rr för att inte vurpa...
Håll dig borta från att vurpa. Det är bara fjortisarna som kan vurpa sig snabba. ;)
Ett stukat självförtroende är inget att sikta på.

Håll dig borta från att vurpa. Det är bara fjortisarna som kan vurpa sig snabba. ;)

Gustav vet vad han pratar om - han har provat själv :)

Jag har klarat mig bra från dyrare vurpor. Brukar kosta nån tusenlapp eller två. Ofta ser ju hojen ut som skit men det mesta går att lappa ihop. :)

Min vurpa på Gelleråsen var det värsta jag gjort. Bytte allt utom ram och motor... allt.

Det var framhjulssläpp i runt 200... gled gled gled... och sen smack så börja hojen volta. Jag hittades inte ens batteriet till hojen.

2877456 Gustav vet vad han pratar om - han har provat själv :)

Jag har klarat mig bra från dyrare vurpor. Brukar kosta nån tusenlapp eller två. Ofta ser ju hojen ut som skit men det mesta går att lappa ihop. :)
Precis. Två för mig exakt likadana framhjulsläpp i samma kurva första och andra gången jag körde hojen gjorde ju inte att man fick bättre självförtroende. Men nu är det på topp igen, nästan. :5sure

Haha du har nog rätt. Ok då tränar jag mig snabb istället :)

Tänkte helt och hållet strunta i att köra i regn. Risken att lägga hojen är mycket större i regn och det verkar inte ens kul. Köra i regn blir intressant först när man siktar på att vinna en hel serie. Därför har jag monterat av regndäcken och har alltid nya slicks med mig på extrafälgarna, så slipper man hela kränga-däck biten som verkar rätt dryg.

Precis. Två för mig exakt likadana framhjulsläpp i samma kurva första och andra gången jag körde hojen gjorde ju inte att man fick bättre självförtroende. Men nu är det på topp igen, nästan. :5sure

Kalla däck?

Last edited:
Billiga vurpan kostade en kraschpuck och lite polyester
Dyra vurpan kostade en hjälm, ytterligare en kraschpuck och mycket mer polyester.

Tänkte helt och hållet strunta i att köra i regn. Risken att lägga hojen är mycket större i regn och det verkar inte ens kul. Köra i regn blir intressant först när man siktar på att vinna en hel serie. Därför har jag monterat av regndäcken och har alltid nya slicks med mig på extrafälgarna, så slipper man hela kränga-däck biten som verkar rätt dryg.

Ska du tävla??

Edit: Regn är för övrigt jäkligt kul när man fått bort fjantspärren i huvudet!:tummenupp

Min vurpa på Gelleråsen var det värsta jag gjort. Bytte allt utom ram och motor... allt.

Det var framhjulssläpp i runt 200... gled gled gled... och sen smack så börja hojen volta. Jag hittades inte ens batteriet till hojen.

Var det i regn vid inbromsning efter start/mål?

Ska du tävla??

Edit: Regn är för övrigt jäkligt kul när man fått bort fjantspärren i huvudet!:tummenupp

Jajemen jag ska tävla! Siktar på dubbla B-race på Sviesta och Gelleråsen med SM 8-9/9. Sedan verkar det som det finns ytterligare B-race på Gelleråsen, om jag förstått det hela rätt. Stordebutant eller något liknade tror jag det hette.

Last edited:
Haha du har nog rätt. Ok då tränar jag mig snabb istället :)

Köra i regn med bra regndäck är bra underskattat av många faktiskt. Jag tycker det är kul med regnkörning och har vurpat mer i torrt än i regn.

Tja du. Alldeles för styv framgaffel, bromsar som låg på för mycket och kalla däck. Kanske. det är just det som är problemet för jag vet inte vad som gick fel utan det är antaganden och spekulationer vilket för mig bäddat för ifrågasättande av min egen förmåga vilket ju är en bra grogrund för snababre varvtider, not.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...