Bilfan startar inte

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En Mazda 323 från -91. Sedan modell. 1.6L.

Började med att den var svårstartad, tänkte att en helservice med nya tänddelar skulle göra skiten. Böt allt. (Biltema visserligen). Sen tänder den inte alls. Ingen (synligt) gnista. Provat med gamla och nya stift. Även direkt från spolen. Nada.

Har fått lite tips om att man bör se sig efter en ny tändmodul.
Några fler tips här?

(mazdaklubben.com hjälpte inte så mycket, SH - upp till bevis)

En Mazda 323 från -91. Sedan modell. 1.6L.

Började med att den var svårstartad, tänkte att en helservice med nya tänddelar skulle göra skiten. Böt allt. (Biltema visserligen). Sen tänder den inte alls. Ingen (synligt) gnista. Provat med gamla och nya stift. Även direkt från spolen. Nada.

Har fått lite tips om att man bör se sig efter en ny tändmodul.
Några fler tips här?

(mazdaklubben.com hjälpte inte så mycket, SH - upp till bevis)

Låter ju som ett klassiskt fall av glömd kabel.
(alt. kabelbrott i samb.m. demontering.)

Dra en kabel direkt från minuspolen till naken metall på cylinderhuvudet(toppen).
Har du tur så är det jordhärvan som gett upp i fukten, de håller inte hur länge som helst.

Leta upp jordhärvan och inspektera. Borde sitta i en balk i framvagnen, en fet kabelstam.

Last edited:
Bytt tändspolen? Har i princip samma problem på min bil dock har jag ström från tändspolen, men ingen gnista. (pegouet 205 gti -88)

Är det en gammal model med fördelare/tändspole eller nyare med hallgivare/slutsteg?

Kastat om ordningen på tändkablarna? Satt dom på fel stift alltså?

Gnista ska det komma även fast man satt tändhattarna fel. Ingen gnista kommer som sagt.

Är det en gammal model med fördelare/tändspole eller nyare med hallgivare/slutsteg?

Fördelar/tändspole.

Kan man mäta resistansen genom tändspolen och få reda på om den är paj på så sätt?

Last edited:
Testa min teori för helvet! Den är enkel och går fort! Om det inte funkar kan du testa nåt annat.

Testa min teori för helvet! Den är enkel och går fort! Om det inte funkar kan du testa nåt annat.

Ta det lugnt, inte den tonen!
Ska testa allt. Så fort min förkyling ger sig. Bekvämt att ha fler saker man kan testa när man väl får tummen ur.

Nu är du tyst!!!

Hur ska jag i min förtvivlan hålla koll på spolar och hattar...

Förlåt det var dumt, det ska inte ske igen. Man ska ju inte slå på den svage men ibland är det svårt att låta bli.
Men mitt tips är att du ber en polare vrida om nyckeln samtidigt som du slickar längst ut på tändkabeln, då ser du om den får gnista eller ej på ett korrekt sätt. Kittlas det så är det knas men om du vaknar upp på backen så är allt som det ska.

Men mitt tips är att du ber en polare vrida om nyckeln samtidigt som du slickar längst ut på tändkabeln, då ser du om den får gnista eller ej på ett korrekt sätt. Kittlas det så är det knas men om du vaknar upp på backen så är allt som det ska.

Du lovade att inte vara dum.

(vet inte riktigt vad du menar, kan inte du komma ner och visa. Jag kan vara kompisen).

Mät om du har kräm på spolen (duvet + o - , 12volt ;) Mät mellan + polen på spolen och chassie.

Har du det kan du mäta resistansmätning på - kabeln till spolen samtidigt som nån kör på starten.. då ska det vara pulserande ledning, avbrott.. 1 och 0 liksom! Ryck bort kabeln och mät mellan chassie och kabel.

har du ingen pulsering så är det något vaj i tändsystemet. Vet icke ingående hur den jobbar om det sitter hallgivare i fördelaren eller om den räknar på vevaxeln. Återkom gärna med info isf så ska du få se på gnista (heeehee)

njönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjönjö skitbil!!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg