Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Nemesis skrev:
Men jag ska inte behöva försvara/förklara mig om varför jag valde en American Pit Bull Terrier eller bli förlöjligad och hånad av icke likasinnade.

Ska du inte? Det spelar nog ingen roll vilken ras du har, du kommer alltid få rättfärdiga (heter det så?) ditt val av hund iallafall. Det är min erfarenhet, och jag har det riktiga originalet av ulligullhundar (dvs papillon)!

Några exempel:

"Det där är ju ingen hund!"

"Skit i snöre" (... )

"Akta så du inte trampar ihjäl henne!"

"Hon kommer bryta de där små taniga benen!" (

"Varför vill man ha något som bjäbbar hela tiden?"

"Åh en leksak till min hund!

"vad f'*n ska man med en sån där till?" (attackera pensionärer och skrämma snorungar förstås)

"Åh vilken söt valp!" (Ronia 14 år)

"Va ful hon är." (jag önskar jag kunde säga det samma om dig)

"de där är en chihuahua va?"

"Vilken råtta!"

Tänk om jag hade blivit sur och arg för att folk kommenterar mitt hundval? Vad bitter jag vore nu isf.
Under 15 år med en "bjäbbig, ful leksak till din hund" har jag inte ångrat mig en sekund. Dock var köpet av henne kanska impulsivt då för snart 15 år sen, och jag skulle vara nogrannare idag och förmodligen inte lika lättlurad.

Dock ÄR det smidigare med en småväxt hund än en av större storlek. Dom är små, robusta, oftast lätta (!!), äter en inte ur huset, enkla att ha med sig, tar liten plats i soffan och sängen, lever läääänge, och älskar (min hund!) alla andra hundar (trots att hon blitt tuggad på)och människor, blir inte stressad av spring i huset eller vara med i roadracingdepån. Trots sin litenhet är de intelligenta, lättlärda sågottsom outtröttliga på promenad. Skällig eller inte är väl en uppfostransak även om tex pomeranian förmodligen kanske kan vara svårare att få att inte skälla. Samma sak med jakt. En del har det och en del inte.

Jag vill inte ha en bc igen, så länge jag inte blir frisk och skaffar djur. Jag vill heller inte ha en hund med mycket jakt i sig, då jag inte är det minsta jaktintresserad. Genom hundhotellet har jag blivit mer och mer glad i vinthundar, men tror inte heller det vore något för mig precis lika lite som en draghund eller någon hund av "kamp"-ras.

Dvärgras (gärna papillon förstås!) kommer troligen bli mitt val igen nästa gång det blir dags. Passar mig och min trasiga kropp. Småhundar är precis som stora hundar fast i smidigare förpackning.:)

Jag hör då förstås till en av dom som inte skulle kunna tänka mig en "kamphund". Jag har träffat både renrasiga och korsningar och kan för mitt liv inte förstå "trenden" som just nu är. Vid första anblicken är det ett stort huvud med nästan ännu större gap, också en liten kropp till det. Typ spermieform. (Bara om man redan är kär i den synen kan man vilja gosa, mysa och kela med den)
Att dessa hundar kan vara ulligulliga o söta och rara vet ni som har dom bäst, och jag tror er absolut på den frågan. Lika lite som ni vill ha en pälsboll på 2-3 kilo som jag har, lika lite vill jag ha en sån där ni har i kopplet. Enda orsaken är att vi har olika smak när det gäller hundar.

En sak jag inte kan låta bli att fråga; Varför "kamphund"? Det finns ju ett otal av andra raser som förmodligen har det mesta ni tycker att eran hund besitter, FÖRUTOM just kamplusten.

Och nej, jag är inte EMOT någon hundras, men förstår inte varför man vill ha vissa raser när det finns så många att välja på.

/Anneli

Ska du inte? Det spelar nog ingen roll vilken ras du har, du kommer alltid få rättfärdiga (heter det så?) ditt val av hund iallafall. Det är min erfarenhet, och jag har det riktiga originalet av ulligullhundar (dvs papillon)!

Några exempel:

"Det där är ju ingen hund!"

"Skit i snöre" (... )
*
*
*
*
* Osv, jätte många gånger...
/Anneli

Jag har aldrig sagt någonting sånt:pannkyss Bara att hon har dålig andedräkt:zpy meeen jag har aldrig haft en hund så det ska kanske vara så:näsblod

:rodnar Joo det är enkelt att döma/idiotförklara någon som inte delar ens åsikter.
Men jag ska inte behöva försvara/förklara mig om varför jag valde en American Pit Bull Terrier eller bli förlöjligad och hånad av icke likasinnade.
Behöver du förklara dina handlingar(lagliga)?

Mina 0,02€

//Jannis

Där har du rätt.
Och lite fel ;)

Visst måste man förklara sina handlingar - även om de är lagliga.
Ofta iaf.

Men jag förstår vad du menar, men generellt kan väl sägas att varje handling man utför måste motiveras på NÅGOT sätt.
Om än bara för en själv.
Men ofta ofta måste man ju motivera sina handlingar, mål och syften för ens omgivning.
Även om de är lagliga.

Du kanske vill köpa lakritsremmar för hela månadslönen, men det är säkerligen inte SÅ lätt att motivera för dina familjemedlemmar/nära och kära/whatever.
Detta trots att handlingen är fullt legal. Den påverkar någon annan negativt, de kanske inte får sin fredagspizza t.ex.

SÅ saker/handlingar behöver inte vara hedervärda/okej BARA för att de är lagliga.
Tvärtom, kan de t.o.m vara klandervärda.

Sorry om jag är väldigt generell, men principresonemanget kan appliceras på det mesta hoppas jag. T.ex inehav av kamphund.
Vem byter 40 Kg kamphund mot lakritsremmar? ;)

Sen kan vi ha långa utläggningar om moral och etik, sociala koder, och om vad som är rätt och fel i respektive befolkningsgrupp vi lever i osv.
Visa saker accepteras socialt i vissa skikt, andra saker inte.

Att skaffa kamphund är inte illegalt.
Däremot kan kamphunden som sådan (fenomenet) tyckas onödigt, ur många perspektiv. Iaf hos folk som inte tycker att de behövs.
Sen att det finns hur många exempel som helst åt båda hållen hur bra, eller dålig hundarna är - är såklart. Det ligger i sakens natur.

Vad är då "rätt" i den stora bilden?
Jag vet inte svaret, men:

Nåd brukar ibland gå före rätt, och "rätt" är det som "den breda allmänheten" för tillfället tycker. (detta är en enkel beskrivning av fenomenet demokrati)
Det ÄR alltså inte upp till den enskilde att avgöra om det som för denne är ok och kul, är rätt ur ett samhälleligt perspektiv.
Det avgör samhället.
Men - samhället, dvs vi alla, är tungfotade, och olika fenomen dyker upp, och vilket är olyckligt, hinner existera så länge, innan det kommer nån reaktion, så att det redan har hunnit att etablera sig.
Vilket i sin tur skapar än mer gnissel i maskineriet när allmänheten vill bli av med vad det nu är. Kamphundar, Polska svartjobbare, eller vadsomhelst. Samhället är en trög apparat.

Last edited:
Jahopp.

- Kamphundar är missförstådda. De är ullegullehundar, bara det finns "rätt" ägare. Är de renrasiga så är de ännumer ullegullehundar.
- Ingen kamphundsägare i forumet är dålig ägare, de känner heller inga dåliga ägare. De dåliga ägarna finns i hooden med adidaskläder som en grå massa. Kan heta Stoffe eventuellt
- Statistik är skitlöjligt. Även skador kamphundar ger är också störtlöjligt. Det är ju inte hundens fel. Utan ägarna som inte kan säga ifrån och bett från en kamphund är inte värre än en gammal grythund (tax t ex)
- Att ett flertal andra länder har rasförbud beror bara på missförstånd
- Att man skaffar en kamphund för dess karaktär som man uppskattar är inte för kamp utan för något annat. Vad det ska vara sägs aldrig utan är höljt i dunkel.
- Dåliga ägare ska inte ha kamphund. För de kan inte hantera ullegullekaraktären. Den dåliga ägaren Stoffe ska förbjudas. Men vem fan är Stoffe igentligen.:va

:D argumentationen är rätt förvirrande ibland ...

Kamphundar är missförstådda.
-Ja det är dom, det finns ingen ras som heter kamphund utan det är en handfull raser som har fått de samlingsnamnet.
De är ullegullehundar, bara det finns "rätt" ägare.
-Ja, de är "ullegullehundar" om de blir behandlade som sådana.
Är de renrasiga så är de ännumer ullegullehundar.
-Vet inte, du får kolla med någon på SKK.
Ingen kamphundsägare i forumet är dålig ägare, de känner heller inga dåliga ägare.
-Varje hundägare anser sig va en bra ägare, att jag inte känner dåliga ägare kan bero på att jag inte vill bli beblandade med avskum.
De dåliga ägarna finns i hooden med adidaskläder som en grå massa.
-Det är den bilden ni har fått av media.
Kan heta Stoffe eventuellt.
-Det är Starstrikers namn på olämplig ägare.
Statistik är skitlöjligt.
-Den går att påverka beroende på vilket resultat man vill ha.
Även skador kamphundar ger är också störtlöjligt.
-NEJ.
Det är ju inte hundens fel.
-Oftast så är det så, beror på hur den uppfattar situationen, känner den sig hotad så biter den ifrån(har inget med kamphundar att göra, det gäller alla raser).
Utan ägarna som inte kan säga ifrån och bett från en kamphund är inte värre än en gammal grythund (tax t ex)
-NEJ
Att ett flertal andra länder har rasförbud beror bara på missförstånd.
- Varför har inte ALLA länder de förbudet?Omöjligt att bara dom länderna har så smarta politiker!
Att man skaffar en kamphund för dess karaktär som man uppskattar är inte för kamp utan för något annat.
- Watson har svarat på den frågan. Kolla några inlägg innan ditt.
Vad det ska vara sägs aldrig utan är höljt i dunkel.
- De du söker är "Gameness" http://www.nyx.net/~mbur/apbtfaqfaq.html#q7
Dåliga ägare ska inte ha kamphund.För de kan inte hantera ullegullekaraktären.
-Om dåliga ägare är sådana som ska använda hunden till kamp med andra hundar så är svaret NEJ dom ska inta ha hund, kan dom inte behandla hunden som man ska så är svaret NEJ dom ska inta ha hund.
Den dåliga ägaren Stoffe ska förbjudas.
-Jahapp
Men vem fan är Stoffe igentligen?
-Fråga Starstriker.

EDIT: Ska bara lägga till att det är mina tankar och åsikter.

Last edited:

Men vem fan är Stoffe igentligen?
-Fråga Starstriker.

Det finns nog ingen som Stoffe, men det här skulle kunna vara han:

Stoffe är en lirare som bor i förorten, men han kan även bo i en HR på en ö mitt i stan. Han 20-30 år gammal. Han har tjöpt en fett keff kamphund eftersom det inger respeCkt.

När Stoffe vill vara snygg tar han på sig sina finaste mysbyxor och går en runda på stan tillsammans med sin hund. När folk går omvägar kring ekipaget känner han sig macho och tuff. Hunden har övergått från att främst vara ett trevligt sällskapsdjur till att vara ett imageattribut, men det här håller inte Stoffe med om.

När Stoffe skulle välja hund var kamphunden det enda rätta, för det var den enda rasen som passade in på hans önskelista med en hund som hade ett trevligt och stabilt psyke och klarade av att umgås bland folk.

Stoffe anser sig vara en bra hundägare eftersom han känner sin hund och vet att den aldrig skulle göra en fluga förnär. Dessutom kommer hunden från en seriös uppfödare. Stoffe betalade hela 5000.- för sin hund.

Det känns tryggt.

Det finns nog ingen som Stoffe, men det här skulle kunna vara han:

Stoffe är en lirare som bor i förorten, men han kan även bo i en HR på en ö mitt i stan. Han 20-30 år gammal. Han har tjöpt en fett keff kamphund eftersom det inger respeCkt.

När Stoffe vill vara snygg tar han på sig sina finaste mysbyxor och går en runda på stan tillsammans med sin hund. När folk går omvägar kring ekipaget känner han sig macho och tuff. Hunden har övergått från att främst vara ett trevligt sällskapsdjur till att vara ett imageattribut, men det här håller inte Stoffe med om.

När Stoffe skulle välja hund var kamphunden det enda rätta, för det var den enda rasen som passade in på hans önskelista med en hund som hade ett trevligt och stabilt psyke och klarade av att umgås bland folk.

Stoffe anser sig vara en bra hundägare eftersom han känner sin hund och vet att den aldrig skulle göra en fluga förnär. Dessutom kommer hunden från en seriös uppfödare. Stoffe betalade hela 5000.- för sin hund.

Det känns tryggt.

En lite elak generalisering och bild, iaf av den genomsnittlige kamphundsägaren. Men å andra sidan räcker det att 10% av alla kamphundsägare stämmer in någotsånär på denna besjrivning.
En jag såg idag gjorde det definitivt.
Maaaacho (uttalas långsamt på Italienska) kille kommer gående med två st (en ger respekt. två följdaktligen fett med respekt) Och han flinar tydligt när alla han möter går omvägar.
Givetvis har han långa ospärrade flexikoppel så hundarna kan röra sig fritt...
Smart!

ÄVEN om hunden är okopplad så skall den väl inte behöva springa och bita skallen av småhundar. De här hundarna har fel i huvudet.

Here we go again:huvet

Aldrig sett en st hund modell större gå på en st hund modell mindre och utgången blivit den att den mindre hunden fått sätta livet till?

Det är fler hundraser än pitt/staff som gör såna här saker ska vi förbjuda dom också då?

Nej. Jag har aldrig sett en större hund attackera en mindre så att den mindre fått sätta livet till.

Om du ser sånt här ofta så är det förmodligen för att du själv är kamphundsägare. Det finns ingenting normalt i det här.

INGEN hund skall attackera en annan så att den ena får sätta livet till.

Here we go again:huvet

Aldrig sett en st hund modell större gå på en st hund modell mindre och utgången blivit den att den mindre hunden fått sätta livet till?

Det är fler hundraser än pitt/staff som gör såna här saker ska vi förbjuda dom också då?

En lite elak generalisering och bild, iaf av den genomsnittlige kamphundsägaren. Men å andra sidan räcker det att 10% av alla kamphundsägare stämmer in någotsånär på denna besjrivning.
En jag såg idag gjorde det definitivt.
Maaaacho (uttalas långsamt på Italienska) kille kommer gående med två st (en ger respekt. två följdaktligen fett med respekt) Och han flinar tydligt när alla han möter går omvägar.
Givetvis har han långa ospärrade flexikoppel så hundarna kan röra sig fritt...
Smart!

Men det är ingen som förnekar att det finns fuckon som äger dessa hundar. Dock är det inte fuckon ni tjaffsar med här. Klart att det räcker med att 10% är som ovan för att det skall bli obehagligt men då är det fortfarande inte en lösning att förbjuda hundarna...förbjud idioter att HA hundarna.

Nej. Jag har aldrig sett en större hund attackera en mindre så att den mindre fått sätta livet till.

Om du ser sånt här ofta så är det förmodligen för att du själv är kamphundsägare. Det finns ingenting normalt i det här.

INGEN hund skall attackera en annan så att den ena får sätta livet till.

Men det händer! Och det är inte "kamphundar" som gör det enbart, som du tror..och sluta generalisera om människor du inte vet något om.

Last edited by a moderator:
DET SKA INTE HÄNDA. PUNKT!

Tänk om den lilla hunden är ett litet barn?

Det är INTE normalt att en hund hoppar på och dödar en annan.
Jag har aldrig sett det förut, och säkerligen inte de flesta andra heller. Enligt Slappa så verkar det hända lite titt som tätt. Han uttrycker det som om jag är konstig som inte sett en sån normal företeelse.

Om nu dessa kamphundar har (oförtjänt???) dåligt rykte ska ägarna se till att ha EXTRA pli på dom. Även om de går lösa (vilket de inte heller skall göra) så ska de inte nacka andra hundar.

"Det händer". ROFL.

Men det är ingen som förnekar att det finns fuckon som äger dessa hundar. Dock är det inte fuckon ni tjaffsar med här. Klart att det räcker med att 10% är som ovan för att det skall bli obehagligt men då är det fortfarande inte en lösning att förbjuda hundarna...förbjud idioter att HA hundarna.

Men det händer! Och det är inte "kamphundar" som gör det enbart, som du tror..och sluta generalisera om människor du inte vet något om.

DET SKA INTE HÄNDA. PUNKT!

Tänk om den lilla hunden är ett litet barn?

Det är INTE normalt att en hund hoppar på och dödar en annan.
Jag har aldrig sett det förut, och säkerligen inte de flesta andra heller. Enligt Slappa så verkar det hända lite titt som tätt. Han uttrycker det som om jag är konstig som inte sett en sån normal företeelse.

Om nu dessa kamphundar har (oförtjänt???) dåligt rykte ska ägarna se till att ha EXTRA pli på dom. Även om de går lösa (vilket de inte heller skall göra) så ska de inte nacka andra hundar.

"Det händer". ROFL.

Det HÄNDER att hundar ryker ihop..sade jag någonstans att det var normalt och att alla borde ha sett det?? Har man inte egen hund eller umgås med människor som har hundar så varför skulle man höra talas om det då? Skall du förbjuda alla Retrievers eller Schäfrar eller vad det nu var för hund som bet då med?
Man får bedömma varje hund indiviuellt..en häxjakt är ingen lösning.

Jag har hört talas om två små hundar som blivit ihjälbitna eller istortsett ihjälbitna av större hundar de senaste två månaderna..separata fall. Inget av fallen involverade kamphundar..och nej jag umgås inte med "STOFFE".

Dessutom stavas det punGt på SH :rolleyes:

Jag har en egen hund. En trött labrador. Jag håller honom kopplad. Jag har aldrig sett två hundar som ryker ihop så till den milda grad att en DÖR.

Men det kanske är vanligt i förorten. Sen om det beror på en överpopulation av kamphundar eller inte kan man ju spekulera i.

Det är inte enbart ägarens fel.

Det HÄNDER att hundar ryker ihop..sade jag någonstans att det var normalt och att alla borde ha sett det?? Har man inte egen hund eller umgås med människor som har hundar så varför skulle man höra talas om det då? Skall du förbjuda alla Retrievers eller Schäfrar eller vad det nu var för hund som bet då med?
Man får bedömma varje hund indiviuellt..en häxjakt är ingen lösning.

Jag har hört talas om två små hundar som blivit ihjälbitna eller istortsett ihjälbitna av större hundar de senaste två månaderna..separata fall. Inget av fallen involverade kamphundar..och nej jag umgås inte med "STOFFE".

Dessutom stavas det punGt på SH :rolleyes:

Tog mig friheten att leta upp lite fall där hundar visar aggressivitet. O det är inga kamphundar. Det här är texter från hundägaren själv.

Hej! Vi har fått problem med vår tik som är 1 år och 8 månader. Hon gör utfall mot besökande som hon inte känner = (Tibetansk spaniel)

De är så att våran fd hund (en större bladrastik ) var ute & gick m sin nya husse i koppel. När de kommer ut fr skogen så kommer de några tjejer m 4 hundar 2 av dessa är lösa. Båda springer fram mot tiken (min fd) men de får den ena att stanna men den andra hanhunden hoppar på tiken & satsar då mot strupen = (Schäffer)

Jaha, då blev våran lilla valp kanske inte attackerad utan snarare översprungen av en labrador = (Labrador)

Måste bara få skriva av mej lite och bearbeta vad som hände tidigare idag. När jag och min pappis var på väg ut på vår skogspromenad så blev vi attackerad av 2 lösa stora hundar, en boxer och en grand danoise.

Vill du ha mer exempel starstriker eller

Jag har en egen hund. En trött labrador. Jag håller honom kopplad. Jag har aldrig sett två hundar som ryker ihop så till den milda grad att en DÖR.

Men det kanske är vanligt i förorten. Sen om det beror på en överpopulation av kamphundar eller inte kan man ju spekulera i.

Det är inte enbart ägarens fel.

Eftersom detta är en mogen:rolleyes: konversation så bidrar jag med denna

klicka på bilden :rolleyes:

Bifogat

• stfu.gif
    stfu.gif
    34.8 KB · Visningar: 45
Man vaffaaan. Klart det finns arga hundar av alla raser.
Dock är kamphundsraserna överrepresenterade i statistiken med allvarligare skador. Tvinga mig inte att leta fram siffrorna IGEN.

Intressant även att det är hundägare med "snälla" raser som skriver in. Undrar varför inga kamphundsägare gör det? De kanske inte behöver, eftersom de är så exemplariska i sin hundägarrol. Eller så är det för att deras hundar är så ullegulliga och inte gör en fluga förnär. Eller så är det för att det VILL ha en argsint hund och inte ser några problem med det.

Tog mig friheten att leta upp lite fall där hundar visar aggressivitet. O det är inga kamphundar. Det här är texter från hundägaren själv.

Hej! Vi har fått problem med vår tik som är 1 år och 8 månader. Hon gör utfall mot besökande som hon inte känner = (Tibetansk spaniel)

De är så att våran fd hund (en större bladrastik ) var ute & gick m sin nya husse i koppel. När de kommer ut fr skogen så kommer de några tjejer m 4 hundar 2 av dessa är lösa. Båda springer fram mot tiken (min fd) men de får den ena att stanna men den andra hanhunden hoppar på tiken & satsar då mot strupen = (Schäffer)

Jaha, då blev våran lilla valp kanske inte attackerad utan snarare översprungen av en labrador = (Labrador)

Måste bara få skriva av mej lite och bearbeta vad som hände tidigare idag. När jag och min pappis var på väg ut på vår skogspromenad så blev vi attackerad av 2 lösa stora hundar, en boxer och en grand danoise.

Vill du ha mer exempel starstriker eller

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...