929-tråden

Byte av bromsvätska

Någon som har nåt litet bra knep när man byter bromsvätska?

Verkar som att det kan bli en sölig historia....
 
Så kan du ju inte säga för har man inget ventilspel lär det ju knappast rassla heller. Det är lite meckigt att komma åt och mäta men det kan vara värt att göra det själv för det är ju inte direkt svårt, man måste bara orka skruva lite. Märker man att ventilspelet är ok så sätter man ihop det, är det för tight och man inte vill plocka ur kammarna själv kan man lämna iväg det, och då har man ju redan gjort en stor del av jobbet = billigare.

Edit: Nu har jag kollat ventilerna på min, det tog en kväll att få isär och ihop utan att justera.

Har man bra öra för ventilslammer, då kan man bedömma själv, saknar du det lämna in=bondförnuft:tummenupp min har gått 3000 mil utan slammer, så jag fortsätter köra o är glad, givetvis med ett vakande öra. Och det kan ju vara justerat av tidigare ägare redan:va
 
Last edited:
Har man bra öra för ventilslammer, då kan man bedömma själv, saknar du det lämna in=bondförnuft:tummenupp min har gått 3000 mil utan slammer, så jag fortsätter köra o är glad, givetvis med ett vakande öra. Och det kan ju vara justerat av tidigare ägare redan:va

Och hur har du tänkt att du ska höra om en ventil är för tight?
 
Och hur har du tänkt att du ska höra om en ventil är för tight?

Det kanske man inte hör, men det lär väl höra till ovanligheterna att det tightar till sig, än att det glappar upp:va Det jag mest vill poängtera det är att många nästan slaviskt och maniskt måste fåt in hojen på ventiljusteringen vid 2400 mil, självklart är det bra att göra det mellan varven men att det inte promt måste ske "exakt" då, en del kanske t om blir rädda och backar ur en affär pga detta...det är ju inte så att maskinen dör om man inte gör det, eller att den vägrar och starta vid 2500 mil om man inte justerar.

Men sen o andra sidan, så finns det många "oärliga" mätare, vid det magiska 3000 mil, vad hjälper det att de säger att den är ventiljusterad vid 2400, men mätaren vid 3000 mil har varit urskruvad i flera år och hojen kanske passerat 1eller ett par ventiljusteringar igen, men trots allt så går den perfekt.
 
Någon som har nåt litet bra knep när man byter bromsvätska?

Verkar som att det kan bli en sölig historia....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=53

scrolla ner till 1043.(framhejdare)

Ha dotolja färdig, skruva upp i bromsburken(man får vrida ut den lite), se till att det finns olja i så det inte är dålig mängd i behållaren, ta bort locket till luftnippeln vid oket, fixa gärna genomskinlig slang som går ner i en petflaska med hål i loket och som passar över luftnippeln, gärna lite tajjt, så slipper du söl.

Pumpa så du har tryck i bromshandtag, håll fast, släpp nippeln, och vartefter det rinner ut och handtaget sjunker in en liten bit, dra åt nippeln igen, pumpa in bromshantaget igen, släpp nippeln, och upprepa proceduren!!

MEN se för all tid i världen att du vartefter den gamla olja rinner ut, att du fyller på ny dotolja i behållaren så du inte får luft i systemet, kan ta lång tid att lufta ur.. och upprepa denna procedur, tills det kommer fräsch olja i petflaskan!

Gör lika på andra sidan!
 
Vad ingår i 1800 respektive 2400 milaservice? Hittade prisuppgifter på Fottas mc:

1800-mil: 1 480:- inkl moms
2400-mil: Std.olja 4 930:-/Syntet 5 026:- inkl moms

Den på 2400 är ju rätt dyr så det är mest den jag undrar över. Ventiljustering kanske ingår. Undrar eftersom jag är rätt intresserad av en 929 runt dem miltalen.

Kolla i mitt garage där finns ett Service schema:tummenupp
 
Om man behöver ny skivor fram vart vänder man sig då?
Var är det billigast?

ebay, utan tvekan men tyvär kan det ta tid. Skrotar eventuellt, men tycker de sällan har prylar till modernare sporthojar, inte särskilt billigt åtminstone.
 
Ahh.. Äntligen har jag fått tillbaka min hoj efter 2400mila servicen..

Garatijobben var inte gjorda på min.. (köpte den i slutet av aug-06)

Men Honda hade auktionen fortfarande öppen..
Så nu är även det gjort..
Tummen upp för den trevliga killen på Honda i Kungsbacka!:tummenupp
 
Ja! då va jag tillbaka och denna gången letar jag efter ett regnummer till en 929 årsmodell -00 för att kolla försäkring inför ett förhoppningsvis framtida köp.
en fråga till är när 929 började göras? MVH David
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top