Garagestatus

Fint besök i garaget. Mr Tracktimer var förbi och förärade mitt enkla garage med ett besök. Han fick med sig lite verktyg för att jobba på sin nya baby. Kinky stuff indeed.
 

Bifogat

  • Torkel.jpg
    Torkel.jpg
    76.6 KB · Visningar: 84
2827157 Inte hos Rollers däck i varje fall , OEM stift nippondenso nånting
Nä, vi klämmer bara ut 269 spänn stycket. Som hittat!

Teddy skrev:
Fint besök i garaget. Mr Tracktimer var förbi och förärade mitt enkla garage med ett besök. Han fick med sig lite verktyg för att jobba på sin nya baby. Kinky stuff indeed.

Vad har du alla dessa hinkar till?
 
Fint besök i garaget. Mr Tracktimer var förbi och förärade mitt enkla garage med ett besök. Han fick med sig lite verktyg för att jobba på sin nya baby. Kinky stuff indeed.
Jepp, tackar så mycket för det! Fortsättningen på historien är dock inte lika kul...
Jag åkte till garaget igår och såg till min besvikelse att den "lock-nut" jag måste få bort för att kunna klyva motorblocket var ca 2 mm mindre än den minsta nyckeln jag lånade. Så för att göra något tog jag fram avdragaren (också Teddys) och började gänga på den på svänghjulet (som inte liknar ett vanligt svänghjul på något sätt) och märkte att det satt som berget.
Jag höll i avdragaren med en stor nyckel och hade höger hand på T-korset i en lite dum vinkel... När jag tog i så hördes plötsligt ett högljutt "KRACK" och den "dumma vinkeln" blev ännu dummare väldigt snabbt... Läget nu är att höger tumme inte fungerar så bra till speciellt mycket, något i handleden gick sönder med andra ord.

Fast med ett litet rör på T-greppet så gick det att få bort svänghjulet till slut, det satt som berget. Om någon har den lilla "lock nut wrench" som behövs för att få bort balansaxelhel-etet och bor i närheten av Linköping så lånar jag gärna den, den jag beställt har jag fortfarande inte hört något leveransdatum på.

Allt flyter på så bra! :huvet
 
Jepp, tackar så mycket för det! Fortsättningen på historien är dock inte lika kul...
Jag åkte till garaget igår och såg till min besvikelse att den "lock-nut" jag måste få bort för att kunna klyva motorblocket var ca 2 mm mindre än den minsta nyckeln jag lånade. Så för att göra något tog jag fram avdragaren (också Teddys) och började gänga på den på svänghjulet (som inte liknar ett vanligt svänghjul på något sätt) och märkte att det satt som berget.
Jag höll i avdragaren med en stor nyckel och hade höger hand på T-korset i en lite dum vinkel... När jag tog i så hördes plötsligt ett högljutt "KRACK" och den "dumma vinkeln" blev ännu dummare väldigt snabbt... Läget nu är att höger tumme inte fungerar så bra till speciellt mycket, något i handleden gick sönder med andra ord.

Fast med ett litet rör på T-greppet så gick det att få bort svänghjulet till slut, det satt som berget. Om någon har den lilla "lock nut wrench" som behövs för att få bort balansaxelhel-etet och bor i närheten av Linköping så lånar jag gärna den, den jag beställt har jag fortfarande inte hört något leveransdatum på.

Allt flyter på så bra! :huvet

Hej!

Fan, det later ju forr djavligt det dar :gnissla . Aldrig skoj natt mysmeka nar allt bara strular!

Jag gjorde sa har for att fixa det verktyg som behovdes till muttern pa balansaxeln och likadant fast storre till lasmuttrarna pa svingaxeln och till motorfastena:

* Mat diametern pa lasmuttern ( i detta fallet om jag minns ratt ca 22mm)
* Tag en st. 1/2" sexkantshylsa med samma ytterdiameter
*Mat "klackarna" pa lasmuttern.
*Gor en liten ritning och tag med grejerna till din lokala gemytliga mekaniska verkstad och be nagon dar att kora ett par skar med en pinnfras i ett "kors"
over hylsans underkant. VOILA! Nu har du ett balansaxellasmutterborttagningsverktyg.

Borde kosta ca noll kronor att fa hjalp med.

MVH/L
 
Rolle ska fixa dit EGT:er på mina pipor och en Detonationssensor är på G från Danmark. Kan man inte köra fort kan man åtminstone dokumentera hur dålig man är. :hihi
Nu ska motorn få lite löööv i veckan. :kär
 
Ahhhh! Med icke försumbar hjälp av Snabb-Watz monterades äntligen veven i dag! Motorn fastsatt i ramen också och nu ska det bara dras åt lite prylar och sen "hälla" in växellådan (hur fasen det nu ska gå till?!).
Sen är det bara att hoppas på att mina cylindrar hinner hit innan Brno...
Att testa hojen innan avfärd den 11/4 känns mer och mer knepigt att få till, provstart blir det nog på sin höjd!
Två kåpset beställdes i förrgår och 22 mm offsetade clip-ons ska vara på väg från England.
Alltid ute i god tid! :näsblod
 
Mina gaffelben är också inne hos Watz för lite GP-massage. :D Linda ska nog bli klar med kåporna också hoppas jag.

Du behöver inte skära isär ramen, lasta den i bagagen på en Valiant och svetsa ihop den inför träningen i alla fall :D

Berätta mera! :)
 
Last edited:
Men det här var på "den gamla goda tiden", början på 60-talet. Det var en kompis till "gubben" som hade en Maico och skulle köra upp för licensen på Gelleråsen och han hade varken körkort eller bil :) Så gubbens Puch fick åka Duett med ytterligere en MC och chaufför + gassvets, Maicon skars ner och lastdes i bagagen på en lånad Valiant. Väl framme i Karlskoga lastades allt ur, ramen svetsades, cykeln gick igenom besiktningen och han fick sin licens. Regnade och blåste som f-n gjorde det också så de fick stå i den röda "ladan" och svetsa och skära isär den igen för hemresan :D
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top