supermoppe
Men i min värld...
Nu har jag precis fått lite tips om att ändra oljemängden i gaffeln, måste testa och se hur det blir.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har du shimsat om så bör du nog inte köra med 10w olja. Tyvätt måste man nog säga att det inte är så många fixare typ Kumlins som vet så mycket om motardsätting. Men hopas att det blev bra.supermoppe skrev:2631934Fortsätter och mumlar på lite i den här fjädringstråden. I somras hade jag in shimsstackarna till framgaffeln till kumins och då blev bara den snabba kompressionen hård. Har nyligen haft in innanmätet också så nu är även den långsamma kompen hårdare när man gungar på hojen. Så nu känns den seg och bra precis som det ska vara. Visar sig väl till våren när man får börja köra ordentligt igen hur den kommer kännas.
Nä nu kör jag med 5W olja bara för att OKQ8 säljer 1-litersdunkar för 77 kr.Stoffy skrev:2631969Har du shimsat om så bör du nog inte köra med 10w olja.
Sådär får du ju inte säga, nu blir man orolig att det inte har blivit braStoffy skrev:2631969Tyvätt måste man nog säga att det inte är så många fixare typ Kumlins som vet så mycket om motardsätting. Men hopas att det blev bra.
Många riktigt duktigt vi snackar VM elit kör med mjuka gafflar, jag kanske inte enduro stuk men när du lär dig slida riktigt bra så får du inte samma belastning på gaffeln. De är ute efter att få gaffeln att tryckas ihop myckat för att få en brantare gaffelvinkel och därigenom kunna svänga snävare.
Bak har de ofta äckligt mycket retur.
.Stoffy skrev:Många riktigt duktigt vi snackar VM elit kör med mjuka gafflar, jag kanske inte enduro stuk men när du lär dig slida riktigt bra så får du inte samma belastning på gaffeln. De är ute efter att få gaffeln att tryckas ihop myckat för att få en brantare gaffelvinkel och därigenom kunna svänga snävare.
Bak har de ofta äckligt mycket retur.
rejser skrev:2632229Ja det syns ju när icke-slajdare bromsar och hojen står på näbben och bakjädringen är helt utfjädrad. När man slajdar känns ju hojen mkt neutralare iaf, klart det trycks ihop fram men det känns inte som det är så mkt.
supermoppe skrev:2631997Nä nu kör jag med 5W olja bara för att OKQ8 säljer 1-litersdunkar för 77 kr.![]()
Sådär får du ju inte säga, nu blir man orolig att det inte har blivit bra.
Dom i VM... är deras gafflar ungefär som en crossgaffel?
Skulle nog kunna tänka mig att en Motardgaffel är hårdare till en början av fjädringsvägen medans crossgaffeln är mer följsam.supermoppe skrev:2631997
Dom i VM... är deras gafflar ungefär som en crossgaffel?

Ta dig en funderare om du vill sätta snabba varv eller göra snygga stoppies.Jahapp! Idag blev första körningen med motardhjul och nya moddningen i framgaffeln. Förrut körde jag med 15w-olja i framgaffeln och nu med moddningen så kör jag med 5w-olja. Problemet är att jag tycker den är ungefär som den var förrut, dvs. att dämparen åker ner i botten om man tex. gör en stoppie.I service-boken är den rekomenderade oljemängden 9-15 cm från övre kanten med fjädrarna ur och dämparen ihoptryckt. Jag kör just nu med 13 cm. Vad tror ni om att byta till 10w-olja (eller 15) och sen öka volymen till 9 cm. Komer detta ge nån betydande skillnad tror ni eller behöver det shimsas ännu mer?
![]()
Ja det är just för bana den ska vara anpassad. Tog stoppien som ett exempel bara för att beskriva gunghästeffekten.Ta dig en funderare om du vill sätta snabba varv eller göra snygga stoppies.
Har du fixat fjädringen för motad ska du inte ha i tjockare olja än den som anges. Höjer du oljemängden i gaffeln kommer den bara att bli mer progresiv i slutfasen av dämpningen.
Du är så duktig på stoppies så jag tycker du ska koncentrera dig på att sätta snabba varv på bana. Kom till Örebro i påsk och träna vetja. Vi har träningshelg då söru.
Ska man verkligen kunna få en bra kittad och rätt inställd motarddämpare att bottna genom man bromsar snabbt och hårt? |
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |
|