WR450 fjädringsintällning

Nu har jag precis fått lite tips om att ändra oljemängden i gaffeln, måste testa och se hur det blir.

Fortsätter och mumlar på lite i den här fjädringstråden. I somras hade jag in shimsstackarna till framgaffeln till kumins och då blev bara den snabba kompressionen hård. Har nyligen haft in innanmätet också så nu är även den långsamma kompen hårdare när man gungar på hojen. Så nu känns den seg och bra precis som det ska vara. Visar sig väl till våren när man får börja köra ordentligt igen hur den kommer kännas.

supermoppe skrev:
2631934 Fortsätter och mumlar på lite i den här fjädringstråden. I somras hade jag in shimsstackarna till framgaffeln till kumins och då blev bara den snabba kompressionen hård. Har nyligen haft in innanmätet också så nu är även den långsamma kompen hårdare när man gungar på hojen. Så nu känns den seg och bra precis som det ska vara. Visar sig väl till våren när man får börja köra ordentligt igen hur den kommer kännas.
Har du shimsat om så bör du nog inte köra med 10w olja. Tyvätt måste man nog säga att det inte är så många fixare typ Kumlins som vet så mycket om motardsätting. Men hopas att det blev bra.

Många riktigt duktigt vi snackar VM elit kör med mjuka gafflar, jag kanske inte enduro stuk men när du lär dig slida riktigt bra så får du inte samma belastning på gaffeln. De är ute efter att få gaffeln att tryckas ihop myckat för att få en brantare gaffelvinkel och därigenom kunna svänga snävare.

Bak har de ofta äckligt mycket retur.

Stoffy skrev:
2631969 Har du shimsat om så bör du nog inte köra med 10w olja.
Nä nu kör jag med 5W olja bara för att OKQ8 säljer 1-litersdunkar för 77 kr. :tungan

Stoffy skrev:
2631969Tyvätt måste man nog säga att det inte är så många fixare typ Kumlins som vet så mycket om motardsätting. Men hopas att det blev bra.

Många riktigt duktigt vi snackar VM elit kör med mjuka gafflar, jag kanske inte enduro stuk men när du lär dig slida riktigt bra så får du inte samma belastning på gaffeln. De är ute efter att få gaffeln att tryckas ihop myckat för att få en brantare gaffelvinkel och därigenom kunna svänga snävare.

Sådär får du ju inte säga, nu blir man orolig att det inte har blivit bra :gnissla.

Dom i VM... är deras gafflar ungefär som en crossgaffel?

Stoffy skrev:

Ja det syns ju när icke-slajdare bromsar och hojen står på näbben och bakjädringen är helt utfjädrad. När man slajdar känns ju hojen mkt neutralare iaf, klart det trycks ihop fram men det känns inte som det är så mkt.

rejser skrev:
2632229 Ja det syns ju när icke-slajdare bromsar och hojen står på näbben och bakjädringen är helt utfjädrad. När man slajdar känns ju hojen mkt neutralare iaf, klart det trycks ihop fram men det känns inte som det är så mkt.

Kan vara kul och kolla när de kommer ut från gruspartiet och sedan ska tokbromsa fram i första asfaltssvängen :3freak :D

supermoppe skrev:
2631997 Nä nu kör jag med 5W olja bara för att OKQ8 säljer 1-litersdunkar för 77 kr. :tungan

Sådär får du ju inte säga, nu blir man orolig att det inte har blivit bra :gnissla.

Tror du köpte 0.46orna av mig, lämnade av dom vid Aurorum nån gång förra året. Ett litet tips som inte alla känner till är att du kan ha en orginal 0.42 i ena benet och 0.46 i andra så motsvarar det 0.44. Men det kanske inte är aktuellt i det här fallet...

supermoppe skrev:
2631997

Skulle nog kunna tänka mig att en Motardgaffel är hårdare till en början av fjädringsvägen medans crossgaffeln är mer följsam.
Men jag tror inte att det skiljer så myckete som man skulle kunna tro när det gäller gaffeln. Bakdämparn är det större skillnad på. Framförallt myckt mycket mer retur.

Fjädringsvägen är ju kortare så du får inte lika mycket rörelse en motardgaffel sen vill du ju inte ha lika mycket häng men det finns så många teorier som det finns förare.

Jahapp! Idag blev första körningen med motardhjul och nya moddningen i framgaffeln. Förrut körde jag med 15w-olja i framgaffeln och nu med moddningen så kör jag med 5w-olja. Problemet är att jag tycker den är ungefär som den var förrut, dvs. att dämparen åker ner i botten om man tex. gör en stoppie. :confused: I service-boken är den rekomenderade oljemängden 9-15 cm från övre kanten med fjädrarna ur och dämparen ihoptryckt. Jag kör just nu med 13 cm. Vad tror ni om att byta till 10w-olja (eller 15) och sen öka volymen till 9 cm. Komer detta ge nån betydande skillnad tror ni eller behöver det shimsas ännu mer? :va

Mer olja gör gaffeln hårdare vid kompression.
Det låter väl precis som vad du behöver?!
Börja med att höja till 11cm. Räcker inte det prova 9cm. Räcker det fortfarande inte så prova byta olja och gå tillbaka till 13cm, eller 15cm.
Kan kan även blanda 5w och 10w fiftyfifty till 7.5w.

Man vill inte ha en styvare fjädring än nöden kräver.

Jahapp! Idag blev första körningen med motardhjul och nya moddningen i framgaffeln. Förrut körde jag med 15w-olja i framgaffeln och nu med moddningen så kör jag med 5w-olja. Problemet är att jag tycker den är ungefär som den var förrut, dvs. att dämparen åker ner i botten om man tex. gör en stoppie. :confused: I service-boken är den rekomenderade oljemängden 9-15 cm från övre kanten med fjädrarna ur och dämparen ihoptryckt. Jag kör just nu med 13 cm. Vad tror ni om att byta till 10w-olja (eller 15) och sen öka volymen till 9 cm. Komer detta ge nån betydande skillnad tror ni eller behöver det shimsas ännu mer? :va
Ta dig en funderare om du vill sätta snabba varv eller göra snygga stoppies.
Har du fixat fjädringen för motad ska du inte ha i tjockare olja än den som anges. Höjer du oljemängden i gaffeln kommer den bara att bli mer progresiv i slutfasen av dämpningen.

Du är så duktig på stoppies så jag tycker du ska koncentrera dig på att sätta snabba varv på bana. Kom till Örebro i påsk och träna vetja. Vi har träningshelg då söru.

Ta dig en funderare om du vill sätta snabba varv eller göra snygga stoppies.
Har du fixat fjädringen för motad ska du inte ha i tjockare olja än den som anges. Höjer du oljemängden i gaffeln kommer den bara att bli mer progresiv i slutfasen av dämpningen.

Du är så duktig på stoppies så jag tycker du ska koncentrera dig på att sätta snabba varv på bana. Kom till Örebro i påsk och träna vetja. Vi har träningshelg då söru.
Ja det är just för bana den ska vara anpassad. Tog stoppien som ett exempel bara för att beskriva gunghästeffekten. :tungan Ska man verkligen kunna få en bra kittad och rätt inställd motarddämpare att bottna genom man bromsar snabbt och hårt? :confused: Står man still och "torr-gungar" på hojen så känns den inte alls lika stum som många andra. Provade tex på en vanlig YZ 07:a och den är ju tvärstum i jämförelse. Vill ju att hojen ska uppträda på ett bra sätt på bana.

Får se om man kan ta sig till er bana till påsken. Har tänkt att försöka komma och gasa så mkt som möjligt i sommar.

Last edited:
Lånar tråden lite och frågar vart man ska vända sig i Örbrotrakten om man vill få lite hyffs på fjädringen?
Fanns det nån snubbe i Kga som fixade sånt billigt?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN