WR450 fjädringsintällning

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
WR450 dämparintällning

Har en WR450 och tänkte styva upp fjädringen lite, behöver inte vara som en stenhård Race-motard men bara så att den blir lite hårdare (min vikt är 66kg). Vill ha nån budgetlösning bara. Har ännu inte kollat hur dom går att justera (hojen står 90 mil bort) men tänkte skaffa YZ-fjädrar (vilken hårdhet ska jag ha?) och tjockaste oljan i framgaffeln. Bakfjädern går att justera en bra bit till mot vad den är nu men vet inte hur mycket det gör. Även dämpningen bak borde vara hårdare, vet inte exakt hur shimsen fungerar och det kanske inte är det första man ger sig på. Går det att fixa själv (jag lär mig gärna), eller klarar man sig med bara den hårdare fjäderinställningen? Vad kostar annars bara en omshimsning för bakdämparen?

Last edited:
supermoppe skrev:
Har en WR450 och tänkte styva upp fjädringen lite, behöver inte vara som en stenhård Race-motard men bara så att den blir lite hårdare (min vikt är 66kg). Vill ha nån budgetlösning bara. Har ännu inte kollat hur dom går att justera (hojen står 90 mil bort) men tänkte skaffa YZ-fjädrar (vilken hårdhet ska jag ha?) och tjockaste oljan i framgaffeln. Bakfjädern går att justera en bra bit till mot vad den är nu men vet inte hur mycket det gör. Även dämpningen bak borde vara hårdare, vet inte exakt hur shimsen fungerar och det kanske inte är det första man ger sig på. Går det att fixa själv (jag lär mig gärna), eller klarar man sig med bara den hårdare fjäderinställningen? Vad kostar annars bara en omshimsning för bakdämparen?

Kolla med Kumlin. Han vet säkert vad som behöver/kan göras.

Kumlins motor

Jag heter Lasse skrev:
Kolla med Kumlin. Han vet säkert vad som behöver/kan göras.

Kumlins motor
Eller inte :hihi

supermoppe skrev:
Kasta i en ny gaffelolja med 15 viskositet.
Ändra frihänget bak till ca 15mm och fram till ca 20-25mm
Gör lite uppstick i gaffeln dra upp kronorna lite. Höjer du styret kan du göra mer uppstick.
Byter du fjädrar ska det vara linjära fjädrar. Dom du har idag är förmodligen progresiva men det fungerar nog ok ändå. Du är ganska så lätt så det kanske räcker med 0.46 fjädrar fram. Bak är jag osäker men gå upp några hack.
Ring springzz han har rätt fjädrar åt dig och så kan du få några tips.
Tel 08 6230303. Han har bla fixat Ola Eifrems och Martin Linds fjädring.

Stoffy skrev:
Eller inte :hihi

Gör lite uppstick i gaffeln dra upp kronorna lite. Höjer du styret kan du göra mer uppstick.
Byter du fjädrar ska det vara linjära fjädrar. Dom du har idag är förmodligen progresiva men det fungerar nog ok ändå. Du är ganska så lätt så det kanske räcker med 0.46 fjädrar fram. Bak är jag osäker men gå upp några hack.

Vi lär märka i Spanien. :hihi

Avlyssnat på en dansk krog i helgen:
-När är min fjädring bra Perikles och kommer det verkligen funka bättre med sjutvå:or än 5W?
-Vergang Stefan, vergang.
-Dåså, då kan du korka upp en till bärs danskjävel, vi har sju krogar till att besöka... :rofl

Jag heter Lasse skrev:
Vi lär märka i Spanien. :hihi

Avlyssnat på en dansk krog i helgen:
-När är min fjädring bra Perikles och kommer det verkligen funka bättre med sjutvå:or än 5W?
-Vergang Stefan, vergang.
-Dåså, då kan du korka upp en till bärs danskjävel, vi har sju krogar till att besöka... :rofl

He he så var det!
Tror inte att jag kan köra med 7.2 w olja med min skimsning.
Henke Karlsson kom 6a I MOTARD SM 2004 med crossfjädring och 15w olja i gaffeln. Körde yamma 450!

Jag tror på 16,5" fälg, för att få bort allt chatter.....hatar chatter...

Stoffy skrev:
He he så var det!
Tror inte att jag kan köra med 7.2 w olja med min skimsning.
Henke Karlsson kom 6a I MOTARD SM 2004 med crossfjädring och 15w olja i gaffeln. Körde yamma 450!

7.2% var det nog snack om.
Kanske kan Tuborg sponsra dig? :hihi

Stoffy skrev:

Ska ta och ringa sprinzz och höra vad dom säger. Om bakfjädern räcker till för att justera så att hänget blir 15 cm, då behöver jag väl inte byta fjäder? Behöver den shimsas om eller duger det bra som det är? Vill ha så att hojen känns som en YZ i fjädringen ungefär, möjligtvis lite hårdare, blir de bra med 0,46 fjädrar då fram som du skrev?

supermoppe skrev:
Ska ta och ringa sprinzz och höra vad dom säger. Om bakfjädern räcker till för att justera så att hänget blir 15 cm, då behöver jag väl inte byta fjäder? Behöver den shimsas om eller duger det bra som det är? Vill ha så att hojen känns som en YZ i fjädringen ungefär, möjligtvis lite hårdare, blir de bra med 0,46 fjädrar då fram som du skrev?

15mm ska det vara. Och då är det hur mycket hojen sjunker när du inte sitter på.

supermoppe skrev:
Ska du bara köra motard med hojen så skulle jag inte tveka en sekund innan jag skickade den till Springzz. Då kortar han slaglängden, shimsar om och stoppar i linjära fjädrar med rätt hårdhet.
Det jag skrev till dig tidigare är bara en kopromisslösning och resultatet kan inte jämföras med att lämna grejorna till Springzz.

Jag heter Lasse skrev:
15mm ska det vara. Och då är det hur mycket hojen sjunker när du inte sitter på.
Jasså, läste lite fel samtidigt som jag trode det va när man satt på som du märkte, tänk vad man kan tolka saker olika. :hihi

Stoffy skrev:
Ska du bara köra motard med hojen så skulle jag inte tveka en sekund innan jag skickade den till Springzz. Då kortar han slaglängden, shimsar om och stoppar i linjära fjädrar med rätt hårdhet.
Det jag skrev till dig tidigare är bara en kopromisslösning och resultatet kan inte jämföras med att lämna grejorna till Springzz.
De är just en kompromiss jag är ute efter och förstår absolut att det inte går att jämföra mot en inlämning hos sprinzz men jag tänkte att dom kanske säljer ett par bra och lagom framfjädrar till just min kompromis. Vill kunna köra det mesta samtidigt som jag är student = låg budget.

Stoffy skrev:

Hjälpte inte på nån av Vertisarna, fast Jimmys var bättre än min.
Fick inte ordning på det fast jag lade ner så många timmars slit på test och träning :rolleyes:

rejser skrev:
Hjälpte inte på nån av Vertisarna, fast Jimmys var bättre än min.
Fick inte ordning på det fast jag lade ner så många timmars slit på test och träning :rolleyes:
Tja Per, ska inte du med till Öhlins den 1/3. Jimmy och jag ska dit och lyssana på teori och få en blick in i framtiden.
Tänkte att det vore bra för dig som har skruvat och testat så mycket ;)

Stoffy skrev:
Tja Per, ska inte du med till Öhlins den 1/3. Jimmy och jag ska dit och lyssana på teori och få en blick in i framtiden.
Tänkte att det vore bra för dig som har skruvat och testat så mycket ;)

Jag fick ju ingen inbjudan av Öhlins :mad:
Undra vad Jimmy gjort som fick det egentligen...hmmm...och han kör ju med WP fjädring dessutom!

rejser skrev:
Jag fick ju ingen inbjudan av Öhlins :mad:
Undra vad Jimmy gjort som fick det egentligen...hmmm...och han kör ju med WP fjädring dessutom!

Det finns platser kvar.
Bara att betala in tror jag.
Skicka ett mail till motospeed för att vara på den säkra sidan.

Ringde och pratade med någon på sprinzz och han rekomenderade 5.4 kg bak och 0.44 fram. Rinde även yamaha center och tog reda på vad det är original på YZ och WR och dom har:

Yz fram 0,46 kg
Bak 5.3 kg

Wr fram 0.42 kg
Bak 4.9 kg

Känns lite knepigt att veta när jag blev rekomenderad ett snepp högre bak än YZan och ett snäpp lägre fram än YZan. Har knappt hunnit åka på WRn så har inte testat riktigt än hur den känns framtill men eftersom original ligger så nära det jag blev rekomenderad så kanske jag inte behöver byta fram? Bak skilljer det rätt mycket så det kanske blir till att byta den istället och det är även där där den känns mjukast. Frågade om det inte bara är att spänna bakfjädern istället för att skaffa en hårdare men han sa att det inte gick och förklarade varför men då hängde jag inte med riktigt, men men, får se vad som händer. Shimsen va inte heller så dyra så går det bara ta reda vad som kan va lämpliga mått på shimsen så kan kan man ju byta dom också.

supermoppe skrev:
Frågade om det inte bara är att spänna bakfjädern istället för att skaffa en hårdare men han sa att det inte gick och förklarade varför men då hängde jag inte med riktigt, men men, får se vad som händer.

Spänner du på fjädern massvis så får du inget häng på den och fjädringen kommer bli studsig och okänslig. Men lite konstigt att de tyckte du skulle ha en sån hård fjäder bak ändå, du är ju ingen tungviktare direkt.

rejser skrev:
Spänner du på fjädern massvis så får du inget häng på den och fjädringen kommer bli studsig och okänslig. Men lite konstigt att de tyckte du skulle ha en sån hård fjäder bak ändå, du är ju ingen tungviktare direkt.

Hmmm, utveckla gärna lite mer. Skaffar man en hårdare fjäder, blir det då häng samtidigt som den är hård medans en spänd mjuk fjäder får för lite häng men är ändå mjuk? Förstår jag rätt? Tycker också det känns som en 5,4 kg fjäder låter lite hårt. Kanseke en 5,2, blir det bra? Funderar som sagt att shimsa själv, ger man sig in på alldeles för djupt vatten då mån tro?

supermoppe skrev:
Hmmm, utveckla gärna lite mer. Skaffar man en hårdare fjäder, blir det då häng samtidigt som den är hård medans en spänd mjuk fjäder får för lite häng men är ändå mjuk? Förstår jag rätt? Tycker också det känns som en 5,4 kg fjäder låter lite hårt. Kanseke en 5,2, blir det bra? Funderar som sagt att shimsa själv, ger man sig in på alldeles för djupt vatten då mån tro?

Om du spänner din mjuka fjäder kommer den bli hårdare i början av fjädringsrörelsen, lite studsig...nervös kan man säga kanske.
Men vid större rörelser kommer den fortfarande att vara för mjuk och slå igenom, gunghäst liksom.
En hårdare fjäder med rätt häng är mer följsam från början men håller ändå emot bättre.

Lyfter min tråd.

Har efter några om och men lämnat inte dämparna till kumlins. Bakdämparen lämnade jag in som den var och den är jag väldigt nöjd med, rätt hårdhet på fjäder och går att justera så den blir precis så seg som man vill ha den. Till framgaffeln lämnade jag bara in shimsstackarna som dom shimsade om. Har sen förrut bytt originalfjädrarna som är på 0,42 till dom som sitter i nu på 0,46. Har 10w olja i dom. Problemet är att man knappt märker skillnad mot förrut, känner inte att dom är nå segare, hur man än ställer dom så känns dom likadana men vid snabbare stötar så blir dom hårda. Bromsar man hårt så sjunker gaffeln ner i botten. Vad ska jag göra? Byta fjädrar till ännu hårdare och fylla i 15w olja istället? Eller bara köra som den är?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN