Dölja att mc gått som demo

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
Är det någon som råkat ut för att en säljaren försökt dölja att den gått som demohoj ?

Kan man ta reda på om en mc har gått som demo hoj
För köper man som andra person och säljaren inte berättar
Så är det väll inte så lätt att få reda på ?

Vill ju inte gärna råka köpa en demo hoj som har gått hårt från första milen

i alla fall inte utan att blivit informerad och lägga priset därefter

Vad finns det o dölja ?

Är det mil på mätaren och firman står som enda ägaren så har den provkörts, antagligen ganska så hårt.

Hur kan du bli lurad ?

Vad finns det o dölja ?

Är det mil på mätaren och firman står som enda ägaren så har den provkörts, antagligen ganska så hårt.

Hur kan du bli lurad ?

Om du som köper den blir 2,3, eller 4 ägaren från butik eller privatperson
Så är det väll inte så lätt att få reda på om den ursprungligen har gått som demohoj ??

Låter som att du ska se dig efter en NY hoj...

Oavsett vilken beghoj man köper så vet man ju aldrig om den varit provkörd av en huligan eller om den är bakhjulskörd osv...

Går hojen bra och låter fint från motorn etc,etc så ser jag inte problemet med att köpa den oavsett om man inte har koll på alla tidigare ägare och deras körsätt...

Mao om jag köper en beggad hoj av säg tredje ägare som är köpt sent på året när den var ny så kan den ju ha använts som demo av firman innan... Men är det då en nackdel att köpa en sent uttagen hoj som kanske gått mindre pga detta för att man misstänker att den gått som demo... Säljaren lär ju inte tala om det iaf...

Last edited:
Om man köper en demohoj så kan man väl också va rätt säker på att den servats ordentligt av firman medans den har gått som demohoj eller?:confused:

Om man köper en demohoj så kan man väl också va rätt säker på att den servats ordentligt av firman medans den har gått som demohoj eller?:confused:

Köpa en demohoj eller köpa en hoj som INTE gått som demo av en kille med Wheelieteam hooligans tryck på kepsen:D

Bara att välja:tummenupp

Köper hellre en demo än en hooliganwheelad om skicket å milen skulle vara lika.

En demo hoj från firma är servad , samt att du har garanti på en hoj köpt på firma...enkelt val.

Nu var det inge speciell mc jag tittat på
Utan undrade lite mer allmänt

Tex om en mc gått ca 100 mil hård demo
Dom säljer den till en privatperson som kör ca 100 mil
och sen säljer

Då har man ju ingen aning om att dom första 100 milen
Har varit allt annat än lugn inkörning

och sen säljer

Enligt en del gurus så är det ju dåligt för inslitningen av kolvringar att köra in den för lugnt...

och sen säljer

Finns ingen garanti för att en första ägare heller ska köra lugnt, det sägs ju att en sporthoj ska köras in hårt från början, dom går ju mycket bättre sen på bana....:rolleyes:

och sen säljer

100 mil hård demo, då är den ju rätt inkörd! :tummenupp

Frågan är ju om det spelar nån roll hur den är inkörd, så länge den är rätt insliten.

Som Gabor säger hade jag hellre köpt en demohoj än en begagnad hoj av "Wheelieteam Hooligans".

Enligt en del gurus så är det ju dåligt för inslitningen av kolvringar att köra in den för lugnt...

så fort en ny motor fått arbetstemperatur så ska den belastas...

detta för att slita in ringarna....

sen är väl en hoj till för att luftas...

tror inte att nån som provkör en hoj hinner plåga livet ur den...

Jag kan köra slut på en motor på 10-15 minuter, inga problem...1 an å full gas bara..till varvtalstoppet , i 7-8 minuter vilt plågandes på en parkering eller motorväg..i med tvåan. fullt, växla ner till ettan , tokövervarv, bara för att kolla om det går...å det gick....NOT...

Sen är skicket på mcn fortfarande som nytt....:D

och sen säljer

Du ska nog inte vara orolig.
Dagens maskiner,hojar tål en hel del och är gjorda för att gå hårt.
Där var nån trådar på sporthoj med länkar till engelska/amerikanska sajter på hur man kör in en hoj för att den sedan ska gå som bäst,effekt osv.
Kan lova dig att inkörningarna såg allt annat än vänliga ut och hojarna håller.
Likaså fanns nån länk om hojar som dom testkörde utan tillräkligt med olja,varmkörde osv dessa höll nog oxå ganska bra.

Last edited:
Jag kan köra slut på en motor på 10-15 minuter, inga problem...1 an å full gas bara..till varvtalstoppet , i 7-8 minuter vilt plågandes på en parkering eller motorväg..i med tvåan. fullt, växla ner till ettan , tokövervarv, bara för att kolla om det går...å det gick....NOT...

På det sättet så får du inte en ny sporthoj att ens gå på knä. Kanske en tjugo år gammalt härke men inte något bättre.
Åk till en handlare och testa, jag lovar att den inte går sönder.

På det sättet så får du inte en ny sporthoj att ens gå på knä. Kanske en tjugo år gammalt härke men inte något bättre.
Åk till en handlare och testa, jag lovar att den inte går sönder.

Ok, de har ett varvtals stopp i elektronikboxen. :rolleyes:
Så ventilsallad å sönderslagna kolvtoppar behöver man inte vara rädd för, för det går inte att åstadkomma....

Alltså kan man inte plåga sönder en demohoj hur man än kör.....då är det klarlagt, ingen behöver vara orolig för en demohoj eller en hårt körd sporthoj heller för den delen....

Min första hoj misstänkte jag hade gått som demo då den var uttagen året efter angiven årsmodell samt att 100 mila servicen var gjord innan datumet för första registrering och leveransdatumet.
Det var inget fel på den hojen 6500 mil när jag sållde den och den gick fortfarande hur bra som helst.

Efter ha läst mkt om inkörning så tror jag att köra in en hojj hårt är det rätta.
Fanns en sida med mkt nyttig info om det o den tror jag på.

Så jag hade gärna köpt en demokörd hojj.

Det som sliter värst är ju hård belastning av en kall motor, som inte har rätt temp på oljan å kanske inte ens olja överallt. Sen kvittar det om hojen är demokörd eller wheelad utanför mcdonalds. Folk verkar ju bara titta på siffror istället för det faktiska skicket, en hoj som har gått 200 mil under misshandel är mer slut än en väl omhändertagen hoj som har gått 2000 mil. Å en hoj som har gått på bana kan vara i mycket bättre skick än en hoj som har gått enbart 200 mil väg varje år, hur många bygger om oljepickupen innan dom wheelar?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back