Vilken plattskärm?

vadär det för prat om "s-panel" och "TF-panel" ? :va
skillnader? , för/nackdelar ?

vadär det för prat om "s-panel" och "TF-panel" ? :va
skillnader? , för/nackdelar ?

Det verkar främst handla om färgåtergivningen...
TN-paneler som sitter i de flesta billiga skärmar kan inte återge alla färger korrekt utan fuskar som du kan se en liten illustration av här nedan.... TN-skärmens fördel är å andra sidan att den tydligen har väldigt liten response-tid.
samsung970_dithering.gif

Tjöp alla skärmar de har och skicka tillbaka de du inte gillar :tummenupp

Det verkar främst handla om färgåtergivningen...
TN-paneler som sitter i de flesta billiga skärmar kan inte återge alla färger korrekt utan fuskar som du kan se en liten illustration av här nedan.... TN-skärmens fördel är å andra sidan att den tydligen har väldigt liten response-tid.
samsung970_dithering.gif

I den nedersta bilden så ser jag skillnaden i true 8 bit och 6bit +, betyder det att min skärm har 8 bitar? Skärmen borde inte kunna visa true 8 bit annars...
(Jag har en samsung 940Fn 19' som enligt def har 16,7 M, sant, eller?)

I den nedersta bilden så ser jag skillnaden i true 8 bit och 6bit +, betyder det att min skärm har 8 bitar?

Nej, illustrationen är inget "skärmtest".

Bilden är överdriven för att förklara skillnaden. I verkligheten är inte skillnaden så påtaglig. Som det står på bilden:
"The contrast is far exaggregated;this image is just meant to show you the sizes of the chessboardpattern"

..eller snabbt översatt.

"Kontrasten är ordentligt överdriven, bilden är bara till för att visa er storleken på 'schack-mönstret'".

Bilden visar alltså bara på hur en TN-skärm fuskar fram flera nyanser än den egentligen klarar av att hantera. Medan 24-bitars skärmen faktiskt kan visa olika nyanser på ALLA pixlar så måste en TN-skärm fuska och "ta hjälp" av pixlarna intill för att på så sätt lura betraktaren.

Nej, illustrationen är inget "skärmtest".

Bilden är överdriven för att förklara skillnaden. I verkligheten är inte skillnaden så påtaglig. Som det står på bilden:
"The contrast is far exaggregated;this image is just meant to show you the sizes of the chessboardpattern"

..eller snabbt översatt.

"Kontrasten är ordentligt överdriven, bilden är bara till för att visa er storleken på 'schack-mönstret'".

Jag menade den allra sista, lilla bilden
Edit: läste igen, fel av mig...

Last edited:
Jag menade den sista lilla bilden

Ja, men även den sista lilla biten är överdriven för att visa principen.

Den visar rätt storlek men kontrasten är överdriven så schackmönstret framträder mycket tydligare än de egentligen skulle göra.

Kan bara rekomendera

Fujitsu-Siemens L22-W3 (22" kostar ca 3000kr). W3 har både DVI och VGA!

5ms respons
1680*1050

Funkar klockrent till spel, video, film etc.

Bonus: 2 Stående A4 i Word i skala 1:1. (Alltså 2 stående sidor BREDVID varandra i fullformat. )

Bästa köpet idag på bra stor plattskärm.

ok, finns bättre skärmar i samma stl (apple cinema display ex). Men dessa kostar inte 1000kr eller 2000kr mer utan MYCKET mer...

För 3000 spänn är den brutal. Upplever den iaf som likvärdig eller bättre än Samsung 205W som kostar lika mkt men "bara" är på 20".

El-Kjöp (motsvarande svenska el giganten) här i Fredrikstad hade nån fet 22" widescreen med 2 ms (_kanske_ var 5 ms) för endast NOK 2.700:-
Polaren köpte en, fan att man inte gjorde det själv.. :stupid

El-Kjöp (motsvarande svenska el giganten) här i Fredrikstad hade nån fet 22" widescreen med 2 ms (_kanske_ var 5 ms) för endast NOK 2.700:-
Polaren köpte en, fan att man inte gjorde det själv.. :stupid

Du pysslar en del med fotoredigering antar jag, iom att du verkar ha ett stort fotointresse. Då skulle jag rekommendera en skärm med 24 bitars färgdjup (dvs s-ips- eller *va-panel) istället för en skärm med snabb TN-panel och bara 18 bitars färgdjup, som den din kompis köpte. Färgåtergivningen hos en TN-panel duger helt enkelt inte om man vill hålla på med seriös fotoredigering.

Den nya burken har inte dött än så länge men nu behövs en skärm.

Mitt budgettak när det kommer till skärmar ligger på 3000kr och för det vill jag ha både storlek och bra upplösning...
Så vilken ska jag välja?!

För tillfället är jag inne på någon av dessa två:
http://tftskarmar.testvinnare.se/index.php?function=tests&productId=3238&productName=HP F2105

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=127608

Fler förslag? Åsikter, erfarenheter?

BENQ is the shit !

Lyfter denna tråd o hoppas på lite hjälp ifrån "expertisen" här på forumet...
Står inför köp av en ny 19 tums TFT och har LUSLÄST denna tråd.
Har några få krav på skärmen:
* 19 tum som tidigare nämnt
* Hyfsad snabb respons då jag spelar en del
* DVI ingång
* 5:4 format

Är öppen för idéer o förslag, har själv kikat lite på Samsung Syncmaster 931 BF samt HP LP1965...
Vilken av dessa kandidater är "bäst"...?

TACK på förhand!
:tummenupp

Är det verkligen INGEN som har en åsikt och kan uttala sig om de två nämnda skärmarna...?!?
:confused:

Jag hade kört på LP1965. Sitter och kollar upp paneltypen på den men det är lite svårt att hitta bra info tycker jag. Siffrorna tyder på att det inte är en TN iaf, vilket är bra.

Ställer även själv en fråga då jag ska byta ut min mkt fina crt SyncMaster 957p.

- 19" i vanligt format (5:4?)
- låg responstid (då det blir lite spelande).
- Ska vara fina färger, en klar bild helt enkelt. Alltså vara surfvänlig och kunna hålla på med viss bildredigering.
- helst svart.

Någon som har lite tips, vet inte riktigt vilka spec. man ska kolla på då.

En annan sak, kanske är vanesak eller ej. Men jag tycker min CRT har så klar och fin bild. När jag sätter mig på en platt skärm så tycker jag jämt det är så suddiga...? Dock tycker jag CRT:n är ansträngande för ögonen, speciellt när man surfar och läser text.

Har kollat på dessa skärmar, är de något att hänga i granen?:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=105691

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=131266

Vad är skillnaden mellan dessa? Kom gärna med andra förslag om det behövs! :)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...