Plattskärm - förslag

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Jag behöver en ny skärm till datorn och vill ha en enligt förjande kriterier:

Minst 19"
Max 4500 kr
Ska användas för 90% program,surf, o.s.v. och 10% spel.
Helst svart.

Har ni några tips?

LG har en 20.1" för under 3500:- så den kan ju vara värd att kolla på. Jag har beställt en men tyvärr inte fått hem den ännu.

Airborne skrev:
2488360 Attan, Dell hade precis en kampanj förra veckan/helgen på sina skärmar. Köpte två stycken 20" för 4375kr styck till jobbet. Prova och ring ändå, ofta är de rätt flexibla om man pratar med rätt försäljare..

Länk till skärm:
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1&sku=59214

Den här då?
http://accessories.euro.dell.com/sn...y_id=6198&cs=sedhs1&first=true&l=sv&sku=59215

Ni som köpt en wide, blir det bra eller trycks allting ihop som på en widescreen tv som tar emot 4:3?

Last edited:
Jag kör en 24" wide hemma, allt blir bra. Kollar på en del film från alla möjliga format. Har även en PS2 inkopplad som fungerar utan att bilden deformeras det minsta..

Joe Schmoe skrev:
2488826 Den här då?
http://accessories.euro.dell.com/sn...y_id=6198&cs=sedhs1&first=true&l=sv&sku=59215

Ni som köpt en wide, blir det bra eller trycks allting ihop som på en widescreen tv som tar emot 4:3?
Sitter på wide, det är upplösningen som styr hur din skärm ser ut så det trycks inte ihop.

Om vi tar Excel som exempel så kan jag se kolumnerna A till och med T i min normala upplösning på 1680x1050. En vanlig skärm skulle jag kanske ha 1280x1024 på. Så som du ser är det ungefär samma höjd men större bredd, dvs "verklig widescreen", inte bara en utsmetad variant av en 4:3.

Eftersom du använder datorn till 90% till vanliga program så skulle jag absolut rekommendera WS. I Photoshop är det extra utrymmet i sidled guld värt.

SSB skrev:
2488900 Sitter på wide, det är upplösningen som styr hur din skärm ser ut så det trycks inte ihop.

Om vi tar Excel som exempel så kan jag se kolumnerna A till och med T i min normala upplösning på 1680x1050. En vanlig skärm skulle jag kanske ha 1280x1024 på. Så som du ser är det ungefär samma höjd men större bredd, dvs "verklig widescreen", inte bara en utsmetad variant av en 4:3.

Eftersom du använder datorn till 90% till vanliga program så skulle jag absolut rekommendera WS. I Photoshop är det extra utrymmet i sidled guld värt.

Ok, låter kanon. Då blir det till att leta WS.

Och ta reda på vad det sitter för panel i skärmen. Eftersom du inte ska spela så mycket skulle jag definitivt råda dig att välja en skärm vars panel kan visa 16.7M äkta färger (m.a.o 24 bitars färgdjup).

Kapar tråden litegrann.

Letar också efter en ny skärm, kravet är att den ska klara av 1600x1200 och helst i så många Hz som möjligt, dock så säger "folk som vet" att man inte riktigt behöver ställa samma krav på Hz antalet i en platt skärm som på de gamla CRT skärmarna. Någon som vet något om detta? Sitter nu och kör 1600x1200 med 85 Hz, men alla platta skärmar verkar bara komma upp i 60 Hz.

Hur många ms, eller snarare hur få ms bör man ha för att inte uppleva någon eftersläpning vid spelande? 16ms? Eller ännu lägre?

Hazzeman skrev:
2490652 Kapar tråden litegrann.

Letar också efter en ny skärm, kravet är att den ska klara av 1600x1200 och helst i så många Hz som möjligt, dock så säger "folk som vet" att man inte riktigt behöver ställa samma krav på Hz antalet i en platt skärm som på de gamla CRT skärmarna. Någon som vet något om detta? Sitter nu och kör 1600x1200 med 85 Hz, men alla platta skärmar verkar bara komma upp i 60 Hz.

Stämmer. Anledningen till att uppdatgeringsfrekvensen inte är viktig på en tft är att den har konstant bakgrundsbelysning, i motsats till crt där bilden ritas upp och blinkar till varje gång elektronstrålen sveper över skärmen. En tft kommer aldrig nånsin flimra oavsett uppdateringsfrekvens.

Hazzeman skrev:
Hur många ms, eller snarare hur få ms bör man ha för att inte uppleva någon eftersläpning vid spelande? 16ms? Eller ännu lägre?

Det är individuellt, men i regel kan man säga att eftersläpningar inte är något problem på de flesta moderna skärmar specade till 8 ms eller lägre. Jag har en gammal 20" som är specad till 16 ms, men jag har inga problem alls med eftersläpningar.

Ok, nu är Dell 2007WFP beställd. Behöver jag ett nytt grafikkort också?

I specen på mitt gamla Leadtek A350 står det "On-board DVI support up to 1600x1200 resolution". Kan jag inte köra 1680x1050 då?

Bra val, har köpt många Dell skärmar, på jobbet (företagskollektiv) är det bara Dell skärmar och än har ingen gnällt över dålig kvalitet, döda pixlar osv.

Det borde gå att köra 1680x1050, det är ju mindre upplösning än 1600x1200. Skulle tro att du får automatiskt rätt upplösning att välja när du kopplar in skärmen..

5ms är riktigt bra, övriga siffror är också ok.. verkar ett bra köp. Jag skulle själv undvika LG, har läst för många trådar med "Jag söker en platt skärm, allt utom LG" så jag har påverkats en del.. Men har ingen egen erfarenhet av märket!

Joe Schmoe skrev:
2494670 Med 3 dagars toksurfande som enda kunskapskälla så verkar folk avråda ifrån TN-paneler.

Jag har inte toksurfat nånting än, så vad är en TN-panel? Och vad är det som är dåligt med dom?

Starstriker skrev:
2494674 Jag har inte toksurfat nånting än, så vad är en TN-panel? Och vad är det som är dåligt med dom?

TN är en typ av panel som sitter i tft-skärmar, panelen är det som sitter mellan dig och bakgrundsbelysningen i skärmen och innehåller de flytande kristallerna som släpper igenom ljus och bygger upp bilden. Det finns ett par olika sorter men det som är utmärkande för TN-paneler är att de endast jobbar med 18 bitars färgdjup per pixel (dvs 6 bitar per subpixel - röd, grön och blå) mot normalt 24 bitar, och att betraktningsvinklarna är jämförelsevis dåliga.

TN-paneler brukar specas till 16.2 miljoner färger, men det är bara halva sanningen. Alla som kan räkna binär ser ju att med 18 bitars färginformation så kan varje pixel anta exakt 2^18 = 262144 olika lägen, vilket är rätt långt ifrån de påstådda 16.2 miljonerna. Därför används en teknik som kallas för dithering för att få skärmen att visa fler färger, t ex kan två närliggande pixlar visa två olika nyanser för att lura ögat att se en annan färg, eller så växlar pixeln snabbt mellan två färger för att uppnå samma effekt. Betraktningsvinklarna har blivit bättre men är fortfarande sämre än övriga paneltyper. Detta beror på sättet som kristallerna vrids innuti pixlen, man har offrat lite av betraktningsvinklarna för att få ner responstiden.

Dock: Detta är, egentligen, bara detaljer. TN-paneler funkar utmärkt till vanligt hemmabruk, och de har fortfarande den lägta responstiden på marknaden och lämpar sig därför bra till snabba spel. De är dessutom rätt billiga.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage