Effekt 125 och 250GP

Den går väl först uppför och sedan nerför så summan är lika med noll. ;)
Nja, går den verkligen först uppför i början? Jag har inte kört där men jag har varit där och tittat. Tyckte att det såg ut att den gick utför hela vägen även om lutningen tilltog på andra halvan.

Av det man kan se på on-boardvarvet på www.motogp.com så ligger kurvan ut på rakan i en svacka så det börjar uppför och sedan går det plant eller nerför för att gå upp för ett krön precis där det går som fortast, Nakanos krasch, innan de bromsar in i lite nerförslut innan första kurvan.

Av det man kan se på on-boardvarvet på www.motogp.com så ligger kurvan ut på rakan i en svacka så det börjar uppför och sedan går det plant eller nerför för att gå upp för ett krön precis där det går som fortast, Nakanos krasch, innan de bromsar in i lite nerförslut innan första kurvan.
Hmm, det är möjligt att det är så men det är inte mycket till svacka i ingången, om man skall tro sina ögon. Jag kan dock försäkra att utgången från rakan ligger på en lägre nivå än ingången. Om inte ögat luras allt för mycket så ligger banans lägsta punkt just i högern ut från rakan.

Som jag skrev ovan går det både uppför och nerför. Om man avslutar högre än man börjar vet jag inte men jag tror det, din text bekräftar ju det också.
Tokarna i länken har kört banan i fel riktning!

Kolla bilden, det är knappast uppförsbacke efter start/mål linjen, som ligger på mitten av rakan.

Edit: la till bilden på San Donato, högern efter rakan. Där börjar stigningen upp mot Borgo San Lorenzo, som är banans högsta punkt.

Bifogat

• traguardo.jpg
    traguardo.jpg
    33 KB · Visningar: 44
  • s_donato.jpg
    s_donato.jpg
    28 KB · Visningar: 45
Last edited:
En 250 brukar väl ha runt 270Km/h i toppfart och i dom farterna börjar det nog bli rejält tungdrivet pga luftmotståndet.Det behövs nog mer än +10 hk för att göra någon större skillnad på toppfarterna gissar jag.

I farter runt 200 riktiga km/h (inte gissade) kostar 1km/h högre fart ungefär 1 hästkraft.

I farter över 300km/h krävs det mycket mera effektökning vs hastighetsökningen. MotoGP hade ju med 990cc ca 80hk mer än en 500cc men på typ Mugello ca 20km/h högre toppfart.

Högsta toppfarten med en 250GP är från Mugello 1999 med en Honda. 289,544km/h körde Stefano Perugini på det racet då.

Det lustiga är att på resultaten på motogp.com står det 297,5km/h. :näsblod Men det kan inte vara annat än ett fel på deras sida. Litar bättre på den andra uppgiften jag hittade i ett program från ett race.

Ujj! Va McWilliams aprilia från det året så snabb! Har haft den hojen hemma hos mig. Låg i några resväskor under min våningssäng.. :D

Bifogat

• 297,5.JPG
    297,5.JPG
    133 KB · Visningar: 52
Last edited:
I farter runt 200 riktiga km/h (inte gissade) kostar 1km/h högre fart ungefär 1 hästkraft.

Det är ett alltför kategoriskt uttalande som knappast kan appliceras på 125 och 250. De snabbaste 125:orna gör över 240 klockade och de långsammaste wildcardsen cirka 220, alltså långt över 200, alltså borde det vara en 30 hästar mer i de snabbaste hojarna, det är det inte, snarare 10, eller knappt det.

I farter över 300km/h krävs det mycket mera effektökning vs hastighetsökningen. MotoGP hade ju med 990cc ca 80hk mer än en 500cc men på typ Mugello ca 20km/h högre toppfart.

Högsta toppfarten med en 250GP är från Mugello 1999 med en Honda. 289,544km/h körde Stefano Perugini på det racet då.

Det lustiga är att på resultaten på motogp.com står det 297,5km/h. :näsblod Men det kan inte vara annat än ett fel på deras sida. Litar bättre på den andra uppgiften jag hittade i ett program från ett race.

Ujj! Va McWilliams aprilia från det året så snabb! Har haft den hojen hemma hos mig. Låg i några resväskor under min våningssäng.. :D

Uj, de toppfarterna är de inte i närheten av idag, fabrikarna på den tiden var verkligen vrålsnabba. Kan ju ha varit bra förhållanden förvisso, men toppfarterna längre ner i fältet talar inte för det.

80 hk mer i en 990cc än en 500 låter mycket. 50, möjligen 60 om man får tro tillverkarna själva.

Last edited:
Den går väl först uppför och sedan nerför så summan är lika med noll. ;)

Jag stod och hängde över depåräcket i somras och vad jag minns så var det så här:

Den går först lite nerför, sen lite uppför, san platt en bit och precis där de knickar lite höger/vänster så går den upp igen.

Den går först lite nerför, sen lite uppför, san platt en bit och precis där de knickar lite höger/vänster så går den upp igen.
Dessa två bilder talar för att det är så. Att det går uppför i slutet är alldeles uppenbart på TV.

Om Ducati kommer behålla sitt övertag i toppfart blir Mugello snudd på skrattretande. Capirossi/Stoner kommer ligga först in i första kurvan varje varv så länge de inte är längre än 30 meter från ledaren vid utgången på rakan.

Edit: vem har längst ihållande svit av segrar på Mugello? Min gissning är Doohan.

Bifogat

• attachment.php.jpg
    attachment.php.jpg
    9.6 KB · Visningar: 158
  • mgp_mugello.jpg
    mgp_mugello.jpg
    51 KB · Visningar: 31
Dessa två bilder talar för att det är så. Att det går uppför i slutet är alldeles uppenbart på TV.
Den undre bilden visar inte slutet på rakan. Kolla på byggnaden i bakgrunden. Den ligger ungefär vid slutet av rakan, lite till vänster om.

Det som ser ut som slutet är ett "krön" innan det bär av utför igen.

Jag stod och hängde över depåräcket i somras och vad jag minns så var det så här:

Vad säger du då, som också varit där. Ligger början eller slutet av rakan högst?

Last edited:
Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att.
Ett bredare effektregister påverkar varvtiden mer, till det bättre. Än vad högsta möjliga toppeffekt medför.

Bättre att ha +10km/h, 30 meter efter utgången på 7 kurvor än.
+ 4km/h, på 1 raka

Den undre bilden visar inte slutet på rakan. Kolla på byggnaden i bakgrunden. Den ligger ungefär vid slutet av rakan, lite till vänster om.

Det som ser ut som slutet är ett "krön" innan det bär av utför igen.

Vad säger du då, som också varit där. Ligger början eller slutet av rakan högst?

Eftersom jag inte såg slutet på rakan så är det svårt att svara på, men om jag bara hade sett den rakt av utan att veta någon fakta så hade jag sagt att den ligger högre upp.
Den första svackan var dessutom tillräckligt djup för att förarna skulle försvinna ur synhåll några sekunder.

Last edited:
Det är väl bara att köra banan i gp500 eller i motoGP på ps2/xbox/pc för att ta reda på? ;)

Det är ett alltför kategoriskt uttalande som knappast kan appliceras på 125 och 250. De snabbaste 125:orna gör över 240 klockade och de långsammaste wildcardsen cirka 220, alltså långt över 200, alltså borde det vara en 30 hästar mer i de snabbaste hojarna, det är det inte, snarare 10, eller knappt det.

.

Det är lite förenklat, men mätt med loggningsutrustning på ett flertal hojar.

Annat som påverkar är val av utväxling, och att ha ett vettigt register så den orkar driva en tyngre utväxling som kan ge högre fart.

Ta samma hoj, mät toppfarten/slutfarten och sätt den sedan på en dyno i depån. Justera lite, byt cylinder eller någonting och mät effekten igen. Så många mer hästar du mäter upp kommer du få mer toppfart på ett ungefär.

Och matematikkunskaperna verkar behöva putsas lite på.

Följer inte hastighetsökningen en kvadratisk formel ( eller vilken det nu är och heter) gentemot effektökningen?

Följer inte hastighetsökningen en kvadratisk formel ( eller vilken det nu är och heter) gentemot effektökningen?

MJO...

Luftmotståndet växer med kvadraten på hastigheten så dubbel hastighet kräver 4ggr mer effekt för att övervinna luftmotståndet vilket får anses vara den absolut största faktorn för att begränsa toppfarten...

EDIT: Så räknar man med ChrisAsh exempel där de långsammaste gör 220 och de snabbaste 240 i 125 klassen så betyder detta att de snabbaste ung har 9hk mer än de långsammaste.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck