Bygga min första dator.

Finns chassin med nätagg för hälften av priset, resten är "designpengar"
Tusen kronor kan du spara bara på minnet+cpu inkl frakt. (ebay)
Men visst, det är en viss chansning.

Jag köpte en Samsung Writemaster som är en SATA brännare, funkade bra. Inga som helst problem att installera xp med.

Alla modernare moderkort, typ från 2003 och frammåt stödjer CD-boot från SATA. Välj det billigaste alternativet. Alla moderkort med SATA har även minst en IDE-anslutning.

Nu har jag fått hem alla saker och huvudkliandet har börjat.

Några frågor:
1) Är det en Ferrit-ring som följer med chassit?! Var bör jag sätta den isåfall?!
2) Jag tyckte mig se att alla sata-portar var avslagna by default på moderkortet. Har jag fattat det rätt?! Kan jag plugga in diskarna ändå och sedan aktivera dem i bios första gången jag drar igång burken eller är det några switchar eller pins som skall flyttas för att aktivera dem?
3) Bör jag köra Win Xp 32 eller Win XP 64?44(edit: det blir nog 32bitars men frågan kan stå kvar för eventuella svar och förklaringar är ändå av intresse)

Edit:
4) Ska jag försöka mig på att köra en RAID-konfiguration med diskarna?! Finns det några fördelar?

Last edited:

Edit:
4) Ska jag försöka mig på att köra en RAID-konfiguration med diskarna?! Finns det några fördelar?

Kör du raid 0 så får du, i teorin, dubbla prestandan ur dina diskar. I verkligheten märks det knappt, dessutom löper du dubelt så stor risk att bli av med din data eftersom en raid 0 array inte kan återskapas om en av diskarna rasat.

Kör du raid 1 så speglar du dina diskar, så du kan tappa en disk utan att förlora någon data. Bra om du är nervöst lagd.

Ferritringen kom iaf på plats efter lite googlande! :)

Mina ligger tryggt förvarade i.. öh.. nånstans i lägenheten. :)

Last edited:
Kör du raid 0 så får du, i teorin, dubbla prestandan ur dina diskar.

Kör du raid 1 så speglar du dina diskar, så du kan tappa en disk utan att förlora någon data. Bra om du är nervöst lagd

Då kör jag på som jag gör nu oraidat.. Borde det inte vara bättre att dessutom ha en disk där man låter allt ursprungsmaterial ligga samtidigt som man använder den andra disken för att skriva den fil som skapas när man klipper ihop flera filmer till en.....

Upptäckte f.ö. en liten "feature" igår när jag skulle komprimera ett litet klipp från ursprungsformatet (13gb per timme) till asf för att få en "mail-bar" fil.....
...Den lilla featuren innebar att "starta-konverterings-knappen" plötsligt förvandlades till en strömbrytare... :näsblod
Jag hade nog inte lyckats stänga datorn snabbare om jag så hade ryckt ut strömsladden.

Någon som har bra tips på program/codecs för att komprimera filmer?! Är det DivX som gäller?

Borde det inte vara bättre att dessutom ha en disk där man låter allt ursprungsmaterial ligga samtidigt som man använder den andra disken för att skriva den fil som skapas när man klipper ihop flera filmer till en.....

Japp, stämmer bra det. :tummenupp

Jag körde raid 0 i många år och var nöjd med det, men sen rasade en av diskarna nu vid nyår och jag tappade 160 gb spel och film. Inget som inte går att få tag på igen, men jag har inga planer på att köra raid igen såvida det inte blir läge att bygga en backup-burk med raid 1. :gnissla

Last edited:
Jag kör 2 x raid-1 i min burk och torskade två diskar (de primära på båda speglarna) när mitt nätaggregat brann och behövde bara byta agg och diskar så var systemet uppe och rullade igen som förr på mindre än 24 timmar, ingen dataförlust. Kom bara ihåg att koppla spänningen till diskarna i speglarna från separata 12-volts matningar från agget. Agg och diskar fick jag nya på garantin från tricom.se. Booten kör från en separat hårddisk som kopierar "c:\documents and settings" till en speglad disk klockan 4 på morgonen. Program etc struntar jag i, sånt går ju att installera om.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show