Bygga min första dator.

Ser väl ut som han har valt en annan cpu-fläkt där redan iofs?

Fläkt:
Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU- Fläkt, Socket 478/775/754/939/940

Den har jag med, funkar kalas. Tyst å fin.

rad1.jpg

Och du kör på vad för frekvens?

Och vad har du för tempspec?

Ingen OC alls. Jag monterade in skiten och tryckte på start :) Windows startade faktiskt hjälpligt, trots att jag bytt moderkort, cpu, grafikkort, nätagg, samt minneskretsar. Fast det såg rörigt ut när den hittade en miljard nya hårdvaruenheter så jag formaterade om skiten.

När behov kommer, kan jag börja rota med OC, men f.n. finns inget behov. Jag kör WoW (det jag använder datorn till mest) i hög upplösning med max kvalité utan problem så jag ser ingen anledning att fippla med OC än.

För tillfället lutar jag åt följande paket:

Moderkort
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Processor
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Minne
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Låda
Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg)
Nätagg
Seasonic S12 Nätaggregat 430W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, PCI-E, 20/24pin
Diskar
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM
Kylning
Ovanstående går på sju å sju.

Några kommentarer?
- Vad bör jag byta ut, mot vad, och varför?

Till detta skulle jag behöva ett grafikkort i prisklassen 800-1200:- Vad välja?!
Vad ska man egentligen ha?! Förr i tiden var alla insnöade på GeForce men vari ligger skillnaden mot Radeon?
Är detta något att ha, för en tusing?!
Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail

Varför finns det inte bara typ fem kort för?! :) Typ:
- minsta nödvändiga
- budgetvarianten
- det hyffsade
- för den som vill spela mycket
- för den fanatiska gamern som inte känner någon utanför sin klan.

För tillfället lutar jag åt följande paket:

Moderkort
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Processor
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Minne
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Låda
Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg)
Nätagg
Seasonic S12 Nätaggregat 430W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, PCI-E, 20/24pin
Diskar
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM
Kylning
Ovanstående går på sju å sju.

Några kommentarer?
- Vad bör jag byta ut, mot vad, och varför?

Till detta skulle jag behöva ett grafikkort i prisklassen 800-1200:- Vad välja?!
Vad ska man egentligen ha?! Förr i tiden var alla insnöade på GeForce men vari ligger skillnaden mot Radeon?
Är detta något att ha, för en tusing?!
Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail

Varför finns det inte bara typ fem kort för?! :) Typ:
- minsta nödvändiga
- budgetvarianten
- det hyffsade
- för den som vill spela mycket
- för den fanatiska gamern som inte känner någon utanför sin klan.

Ser ok ut tycker jag. Angående geforce kontra radeon så är det en gigantisk diskussion, men man kan summera det ungefär som såhär: Geforce är generellt lite svalare, lite tystare och lite långsammare än ett motsvarande radeonkort. Radeon har aningens bättre bildkvalitet, men det är marginellt. Detta gäller segmentet strax under de absoluta värstingmodellerna. Kortet du valt där är helt ok för en tusing, men tänk på att det är passivt kylt - bra luftflöde genom chassiet är ett plus.

Anledningen till varför det inte bara finns fem kort är enkel: Detta är inte Sovjetunionen. :p

Skulle på rak arm dra ett höftskott på att ATI's motsverighet till 7600 GS är något vassare.

Skulle väll passande nog vara mitt "gamla" kort. X1650pro 256mbDDR3

http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=589&model2=530&chart=228

Om du tittar i charten så får ATI's kort 2424 points medan Nvidias får 1860.
X1650 ligger överst i 2/3 olika tester.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324858
Finnes här. Måste dock kolla lite mer i den här tråden vad du hade tänkt dig för typ av prestanda.

Min erfarenhet av kortet:
Lord of the rings: Return of the king - Kanon
Fable - Bra
Black&White 2 - Mjää..
Warcraft 3 - Långt mer än tillräckligt
Dual screen - Kanon

Nu har jag inte läst hela tråden, eftersom jag har lite bråttom. Men jag vill bara påpeka att ett ESD-armband INTE ska jordas i element eller liknande. Ett ESD-armband ska alltid kopplas in i chassit, detta för att få samma jordpotential som chassit.

Och på tal om det någon sa om jidder med XP på satadiskar: Jag själv har aldrig i någon dator haft några som helst problem med satadiskar.

Varför inte ett ATI x1950 kort? kostar från ca 1500kr och ska vara ruskigt bra för pengarna..?

Jag litar på dig. Kortet är i rätt prisklass så jag har bytt ut det valda mot det du rekomenderade.. Det skiljde bara 30kr men "ditt" hade ju en massa flashiga symboler och utmärkelser! :)
Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out,2xDVI-I,Lite-Retailf

Jag tar alltid reda på asamycket innan jag tjöper! :fakta

Och på tal om det någon sa om jidder med XP på satadiskar: Jag själv har aldrig i någon dator haft några som helst problem med satadiskar.

Inte jag heller. Dock har jag ingen bra röst i detta då jag kört mina i IDE-läge för att jag helt enkelt inte orkat bry mig om hårddiskjidder.

Varför inte ett ATI x1950 kort? kostar från ca 1500kr och ska vara ruskigt bra för pengarna..?

Mjo. Det är jävligt mycket mer prestanda där. Men frågan är om korgubbe är down with it. Hade jag köpt dator idag så hade jag kört på X1950. Det är helt enkelt en kostnadsfråga. Behöver han mer/hur ser hans ekonomi ut?
Det vet jag inte. Jag utgick från hans ursprungliga val och tipsade om en mer prisvärd ersättare. Sen vad han behöver är helt upp till honom.
Jag tycker vi frågar honom.

Hörrö, Gröngrisen! Vad hade du tänkt? Vill du ha möjlighet till ditten eller vill du spara pengar på grund av datten?

Det är ett par hundralappar mer änjag hade tänkt lägga på grafikkort. jag kommer inte spela särskillt mycket så jag tror inte att jag kommer sakna prestanda när det kommer till grafik.

Egentligen skulle jag klara mig med en "vanlig" kontorsdator men har för avsikt att börja redigera lite filmer. Därav valet av C2D och dubbla diskar...Övriga påster vill jag egentligen spara in på utan att för den skull bli dumsnål.

Jag hade tänkt hamna på max 9000:- för burken.

Hörrö, Gröngrisen! Vad hade du tänkt? Vill du ha möjlighet till ditten eller vill du spara pengar på grund av datten?

Jag har råd med väldigt mycket dator men vill inte kasta pengar i sjön på prestanda jag inte utnyttjar. Jag har inte spelat dataspel på säkert två år och lär nog inte spela så väldigt mycket mer framöver.

Av vad jag förstått så ställer inte videoredigering så mycket krav på grafik men däremot mycket på minne och diskar o.s.v. Stora datafiler packas upp, konverteras, bearbetas och till slut sparas som en annan stor fil....

Last edited:
Tycker det ser bra ut nu :tummenupp Det enda jag gjort annorlunda är att jag faktiskt kör med den boxade originalfläkten till min E6300. JAG anser att den gör sitt jobb och är tillräckligt tyst för min smak (mina 4 hårddiskar överröstar den) men jag är medveten om att de som följer med processorn inte är de allra bästa. Om jag ska börja överclocka o.d. så kommer jag troligen att byta ut den dock.

Tycker det ser bra ut nu :tummenupp Det enda jag gjort annorlunda är att jag faktiskt kör med den boxade originalfläkten till min E6300.

Ok.. kan ju kompletera med en extra fläkt vid ett senare tillfälle om jag märker att det behövas. Bort med den så länge..

Vad är det mer som jag behöver komplettera med. Är det något krimskrams som man lätt glömer?! Sladdar / kablage?!

Dagens cpufläktar är tysta. Byter endast för kylningens skull vid överklockning.

Alla kablar följer med moderkortet, kolla så det följer med strömkabel till nätagget eller chassit.

Förstår inte varför du lägger 1350kr på nätagg+chassi, finns betydligt billigare, och andra saker som man hellre lägger pengar på. Men om du ville komma undan billigt hade du beställt cpu/mobo/minne på ebay.

Ok.. kan ju kompletera med en extra fläkt vid ett senare tillfälle om jag märker att det behövas. Bort med den så länge..

Vad är det mer som jag behöver komplettera med. Är det något krimskrams som man lätt glömer?! Sladdar / kablage?!

Glöm inte DVD-brännare... lite svårt att installera windows och bränna sina filmer annars :) Diskettstation används ju inte alls nuförtiden så det behöver du inte lägga pengar på. USB-minne > diskett om man behöver kopiera och flytta filer.

Förstår inte varför du lägger 1350kr på nätagg+chassi, finns betydligt billigare, och andra saker som man hellre lägger pengar på. Men om du ville komma undan billigt hade du beställt cpu/mobo/minne på ebay.

Chassi finns förvisso för någon hundring billigare men det valda chassit verkar vara väldigt bra och prisvärt.

"this case is a clear cut winner at its price point"
http://www.motherboards.org/reviews/hardware/1634_6.html

...detsamma verkar gälla nätagget...

Jag kan säkerligen spara någon hundring eller två på ebay men som gammal och bekväm föredrar jag tanken på att beställa idag, hämta i morgon och därefter garantier och folk i sverige att gnälla på om något är trasigt...

Så jag försöker alltså hitta det prisvärdaste paketet här hemma.

Glöm inte DVD-brännare... .

DVD-brännare är givet men de är så "billiga" och likvärdiga att jag inte ville ta upp er tid.

Jag har två externa hårddiskar och ett USB-minne samt en iPod så att flytta filer blir mitt minsta problem! =)

Du nämde Win XP med SATA-stöd..... Är det någon särskilld utgåva som krävs då!?

Last edited:
Det finns särskilda utgåvor som har sata-stöd inbyggt (dvs drivrutiner), ja. Den jag använder mig av heter

Windows XP PRO SP2 SATA SV

och jag har för mig att jag hittade den på TPB. Det är en OEM-version vilket innebär att du inte heller behöver knappa in något serienummer. Nackdelen är att det kan vara lite riskfyllt att köra windows update, eftersom det är en inte helt laglig version, så det gör jag inte.

Edit: Men skulle tro att om du hämtar hem någon av de "senaste" windowsversionerna (det ges kontinuerligt ut nya releaser som är uppdaterade med de senaste hotfixarna) så bör sata-drivrutiner finnas med.

Last edited:
Ska du gå Intel-vägen spelar det nästan ingen roll om du väljer en e4300 eller e6300. Klockpotentialen med de inte allt för snabba minnena sätter förmodlingen gränsen vid en fsb på 400MHz med 1:1 på minnena (som default går i 333MHz) och vDDR på 2.3v. e6300=400x7=2800MHz. e4300=400x9=3600MHz.

<edit>Samsungs SATA-brännare SH183-eller-vad-den-nu-heter funkar smutt, jag har den i mina burkar</edit>

Last edited:
1) Bör jag välja en SATA-brännare?

2) Ska tänka på det! :tummenupp

1) Har ingen erfarenhet av det. Det finns mig veterligen bara ett fåtal SATA-brännare, och jag kan tänka mig (nu gissar jag lite) att ett potentiellt problem är att få BIOS till att boota från den (för att boota från windows-skivan). Så jag skulle nog kört safetyplay med IDE för brännaren.

2) PM vid intresse

Ska du gå Intel-vägen spelar det nästan ingen roll om du väljer en e4300 eller e6300. Klockpotentialen med de inte allt för snabba minnena sätter förmodlingen gränsen vid en fsb på 400MHz med 1:1 på minnena (som default går i 333MHz) och vDDR på 2.3v. e6300=400x7=2800MHz. e4300=400x9=3600MHz.

Du får nog översätta det där till svenska för en novis som jag?! :va

<edit>Samsungs SATA-brännare SH183-eller-vad-den-nu-heter funkar smutt, jag har den i mina burkar</edit>

Så i valet mellan en 299kronors IDE och en 349kronors SATA hade du valt SATAn? Inga probz med den när man ska komma igång första gången och installera allt?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025