Är en Ducati Monster 600 för klen??

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Tjenare,
jag håller som bäst på och kollar annonser på olika monster-objekt...Jag är redan klar över att det är den modellen som jag vill ha men funderar om 600:an är för klen...

Självklart är svaret på denna fråga beroende på hur man vill köra med cykeln och jag kommer tidigare från en GSX 750 och kör med passagerare till och från...Det som lockar mest med 600:an är ju självklart priset på cykeln samt försäkringspremien. Om det bara vore de två premisserna som styrde köpet skulle cykeln redan stå hemma, men nu är det ju även en stor dos känsla som jag vill ha med i "paketet"...

Så, kort sagt: Är en Ducati 600 för klen?

Tack på förhand,
/oskar

Nej den är inte för klen för vanligt åka.
Många som använder den till det och inte har problem.

Tjenare,
jag håller som bäst på och kollar annonser på olika monster-objekt...Jag är redan klar över att det är den modellen som jag vill ha men funderar om 600:an är för klen...
/oskar

Du ska ha 620 eller 750. 600 har jag nog aldrig hört någon vara nöjd med.

Jag har själv en 750 som jag trivs finfint med. Självklart finns det folk som vill ha mer pulver men för mig räcker 750 mer än väl..

620 är väldigt lik 750 när det gäller effekt.

600 däremot är trött.

Först och främst: vilken Monster avser du? Den första modellen, M600, ska du INTE köpa, en riktig surhink till motor som dessutom var av dålig kvalitet.

620ie är en helt annan motor som nästan gör Monsterns fina chassi rättvisa...men bara nästan. Jag tycker den (och även 750n) är i klenaste laget, framförallt på lite högre varv. Det saknar kraft och temperament. Jag skulle hellre lägga pengarna på en beggat Monster 900 än en nyare 620ie.

Sen finns ju nya 695 (eller är det 675?) men den har jag inte testat.

Å andra sidan beror det på dina preferenser. Och är effekt inte allt. På en krokig väg är det helt underordnat chassi och förare.

Provkör, det är egentligen det enda sättet att veta.

Om jag minns rätt är väl 620'n i monstret den luftkylda ducati-motor som har högst effekt/cylindervolym?

Ja, 620 har så gott som samma effekt som 750 hade.
600/750/900 blev ju istället 620/800/1000.

620 blev så gott som identisk med 750 effektmässigt. 600 som alla hade tråkigt med försvann.

Först och främst: vilken Monster avser du? Den första modellen, M600, ska du INTE köpa, en riktig surhink till motor som dessutom var av dålig kvalitet.

Helt rätt. Köp en 620ie, den har ett bra pris och har en billig försäkring!!

Om du vill köra på alla asfalterade vägar utan att tröttna så köp en 900.

Jag tyckte Monster 900:an var lite klen. Å andra sidan bytte jag ner mig från en Aprilia Mille med 128 hp och 105 Nm så skillnaden blev rätt uppenbar, 50 hästar och 20 Nm mindre, det märks. Men den var liten och smidig, sjukt kvickstyrd när man fått upp farten lite, vändradien var riktigt racig, inget styrutslag alls... ;)
Kan du köra den bekvämt så är det en kanonhoj, schysst med botten och helt ok toppeffekt. Monster 900 pratar jag om då, det enda monstret jag kört.

Tjenare,

Självklart är svaret på denna fråga beroende på hur man vill köra med cykeln och jag kommer tidigare från en GSX 750 och kör med passagerare till och från...Det som lockar mest med 600:an är ju självklart priset på cykeln samt försäkringspremien. Om det bara vore de två premisserna som styrde köpet skulle cykeln redan stå hemma, men nu är det ju även en stor dos känsla som jag vill ha med i "paketet"...

Tack på förhand,
/oskar

ta en titt i mitt garage eller sök den på blocket

tack för svaren...

Jag har snackat med folk utanför forumet och det är förvånansvärt många som beklagar sig över hur sega/slöa de mindre motorerna från Ducati är...visserligen är detta japs-förare som på sitt sätt är fruktansvärt insnöade :-) men man blir ju ändå fundersam då det är "så många" som ändå har samma åsikt...

Självklart är min enda lösning på frågan att provköra själv...

Man kan köra ihjäl sig med en Honda CB400 som man brukar säga.

Jag är toknöjd med mitt Monster.

Visst man blir frånåkt av varenda sporthoj, men dessa blir ju frånåkta av varenda JAS 39 Gripen som finns.

Frågan är vad ens ego pallar och vad man ska ha hojen till. Monstret är grymt lättkörd och om du leker lite i stan och på småvägar är det som att hantera en vanlig cykel.

köp köp köp (men 620 inte 600) :tummenupp

Har en 600 själv... den är helt klart tillräcklig för mig som bor i sthlm! Men det folk här inte fattar är att man ÄGER INTE EN DUCATI MONSTER FÖR ATT VARA SNABBAST!!!

Man äger den för att vara mest "BAD ASS" på vägen! Så är det...

Klart man skulle kunna ha mer motor men det kompenseras av den sköna fjädringen och grymma Brembo bromsar...

Man äger den för att vara mest "BAD ASS" på vägen! Så är det...

:rofl:rofl

Det är inte därför jag äger en Ducati monster, men okej, om du säger att det är så stämmer det säkert :tummenupp

Tjenare,

Tack på förhand,
/oskar

Jag är partisk men jag skulle hellre rekommendera att du kollade in sv650! Den är ett betydligt bättre alternativ en monstern

http://www.sv650.org/newbuyer/page19.htm

Om du nu ska ha en monster så är det bättre att kolla på 900´an istället

Hade en M600 till förra året, den är långt ifrån för klen om du ska ut o svänga på småvägar och fantastiskt skoj, kanske lite slö o mjuk med en böna på pallen. 620 har jag oxå hört mycket gott om och att skilnaden är stor mot 600.

lycka till

jag kommer tidigare från en GSX 750 och kör med passagerare till och från
.....
Om du kommer från en "vanlig" GSX750 (inte R) som väl har runt 90 hästar (GSX750F har ytterligare några fler) så kommer du garanterat att tycka att en Ducati 600 är klen, om du sen upplever den som för klen är det väl egentligen bara du själv som kan avgöra.

OBS! Detta baserar jag på min erfarenhet från att ha kört GSX750 och Monster 620ie, jag har aldrig kört en Monster 600 men alla här säger ju att den är ännu slöare än en 620 (tanken svindlar..).

Jo...eftersom i stor sett ALLA som jag har mailat/pratat med sågar 600:an (sorry alla 600-ägare :-) ) så har jag nu lyft blicken mot en 750 -01...Inget beslut ännu men den verkar ju vara en bättre kandidat..Återstår bara att proköra så man får se...

kanske lite offtopic, men förra säsongen lånade jag polarens Honda CBR XX och den var galen!! Helt underbart respons och jag har aldrig åkt så fort till och från jobbet :-) motorn och vxl-lådan lirade så underbart och det enda negativa som jag kan minnas var att den var i största laget för mig (längdmässigt alltså) samt att den inte på något sätt är lika SNYGG som en Ducati Monster!!

Detta tillsammans med att jag har så pass mycket självinsikt ang motoreffekten gör att jag INTE vill äga ett sådant "monster"...Hade jag en sådan skulle det bara vara länsman eller en elstolpe på sidan av vägen som skulle stoppa mig...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back