Är en Ducati Monster 600 för klen??

Körde en 620 förra sommaren och tyckte att det var ordentligt med vibrationer i både fotpinnar och handtag.
Men värst av allt var att det var som att köra en slö moppe och då är jag ändå inget riktigt fart freak.
Men detta eviga växlande innan det händer någonting alls söög fett.
Montera en stor packväska och åka till ica för att handla en km bort duger den gott till.

Sorry men den är INTE bra...(620 dark)

/Dimman

Jo...eftersom i stor sett ALLA som jag har mailat/pratat med sågar 600:an (sorry alla 600-ägare :-) ) så har jag nu lyft blicken mot en 750 -01...Inget beslut ännu men den verkar ju vara en bättre kandidat..Återstår bara att proköra så man får se...

Tycker att du gör helt rätt i att skippa M600 planerna
Har själv kört M620 o det är inget effektmonster men riktigt trevlig att köra
o iom att den bara saknar 2hk mot M750 så är nog M750 ett bra val
Men tänk på att 620 har insprut medan 750 har förgasare
Jag kör själv MS4 med lite mer i motorn:D

För det första så är ju jämförelsen helt skev, att jämföra Ducatis instegsmodell mot en relativt vass mellanmaskin (beroende på årsmodell) blir det ju alldeles fel om man snackar effekt mot effekt.
Detta gäller ju även Monster 750 och kanske också förgasar-900´orna.
När vi snackar om en insprutnings-900´a så är säkert effekten väl jämförbar med din Suzuki men vad som kommer att överglänsa den är körglädjen som kommer i stora portioner med en Monster.

Körglädje är ett svårt begreppa att definiera.
Om du kör på motorväg är det svårt att hitta någon maskin som är särskilt kul (OBS, MIN bedömning!) men på dom krokiga småvägarna är Monstern väldigt underhållande, ju större desto roligare...och det är svårt att hitta någon maskin som är mer inbjudande till att luffa runt på vägar där hanterbarhet och stabilt uppträdande betyder mer än ren effekt.

På dom vägarna är även en 600 trevlig, 750´n roligare men en 900 med lite trix&fix är det ultimata att färdas på, då behöver det inte gå i 150 för att det skall bli kul att köra motorcykel...

Så här såg min 900 ut i somras när jag sålde den:
http://web.telia.com/~u41816991/

Också kört betydligt större maskiner när jag grenslade en M600 som provkörning - med skjuts dessutom. Den var trött. Lät fint som alla Duccar men inget vidare mos i fast då var man ju som sagt van vid att köra en +100hk mc och denna hade 50hk med två personer på.

Jag säger: M600-motorn är trött, speciellt om man är van vid större och mer effektstarka maskiner. Blir lite att jämföra äpplen med päron. Monster 620 är ett bättre alterantiv.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti