Dyrt batteri!

magnolia

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Småland
Hoj
BMW K1300R
Hej alla,

Det har ju varit helt underbart väder denna veckan och ack vad man längtar efter att ta ut hojen, som ni ju redan vet...

Efter att ha konstaterat att batteriet är totalt urladdat och provat med ett antal misslyckade upplivningsförsök insåg jag att jag var tvungen att köpa ett nytt. Och det kunde väl inte vara så farligt dyrt tänkte jag men det kostar ju för bövelen 1700 kronor! :eek:

Är det någon som vet om något ställe som säljer bra batterier till vrakpriser? Biltema hade för 300,- men det var bara nästan rätt storlek och 8 Ah istället för 8,6 som det ska vara enligt boken. Är detta ett problem?

Vad göra? Betala och se glad ut eller finns det en lösning på detta *dyra* problem.

Tack...
 
Hej alla,

Det har ju varit helt underbart väder denna veckan och ack vad man längtar efter att ta ut hojen, som ni ju redan vet...

Efter att ha konstaterat att batteriet är totalt urladdat och provat med ett antal misslyckade upplivningsförsök insåg jag att jag var tvungen att köpa ett nytt. Och det kunde väl inte vara så farligt dyrt tänkte jag men det kostar ju för bövelen 1700 kronor! :eek:

Är det någon som vet om något ställe som säljer bra batterier till vrakpriser? Biltema hade för 300,- men det var bara nästan rätt storlek och 8 Ah istället för 8,6 som det ska vara enligt boken. Är detta ett problem?

Vad göra? Betala och se glad ut eller finns det en lösning på detta *dyra* problem.

Tack...

Har du kollat med Micro? Dom har bra batterier till vettiga priser
 
Köp biltemas dyrare Mc-batteri. Det med Gel.. Det kör jag med och det fungerar bra...
 
"Problemet" med batteriet från biltema är att det är 8% mer Ah i orginalbatteriet.
Det ska funka.
 
Om din hoj är en 2002'a så har vi följande batterier till den:

• Yuasa Batteri 1.395.00 kr
• Himura Batteri 795.00 kr

Det första är batteriernas batteri, GEL.

www.rollersdack.se
 
Med risk för att låta liiiite sarkastisk: det finns en uppfinning som heter batteriladdare. Köp en. Och använd den på ditt nya batteri. :tummenupp

(Kostar cirka 700 pix, billigare än att köpa nytt batteri varje eller varannan vår, va?
Ja, folk ringer 10 ggr om dagen och undrar varför batterierna i deras hojar är döda...)
 
...men det var bara nästan rätt storlek och 8 Ah istället för 8,6 som det ska vara enligt boken. Är detta ett problem?
Nej, just det är inga problem. 8Ah eller 8,6Ah kvittar - kolla så att polplaceringen är lika på batterierna så att batterikablarna du ska ansluta räcker till och att batteriet ryms i batterilådan. (Sen finns det något som heter CCA, men det kan du söka på i forumet - överkurs för det mesta).
 
Vet ej med moderna hojars laddning, men efter min erfarenhet får man kortare livslängd på ett batterie med för lågt amperetimantal (eller vad fan det heter).
Överladdar.
Men mellan 8 och 8,6 skiljer inte mer än att det borde funka.
Skiljer ju så pass i pris att man kan kosta på sig ett extra byte.
Själv letar jag efter det rakt motsatta!
Vill köpa dyrare batteri!
Men då skall jag få något för pengarna.
Hur mycket bättre är gelbatterier?
Finns det något ännu bättre?
Någon som vet?
 
Gel-batterier ger högre polspänning ut och håller längre än vanliga slutna om man sköter om dem - bara fördelar utom prismässigt.
 
Tack för bra och snabba svar :bow

Kollade lite på Micro där kostar det 895,- så det eller Biltema blir det nog.

RoLLER: Tyvärr är det en 2003:a.
Syss: Ja och hur tror du jag känner mig när jag har en batteriladdare byrålådan :huvet
 
Last edited:
(Kostar cirka 700 pix, billigare än att köpa nytt batteri varje eller varannan vår, va?
Kan tipsa om CTEK Zafir 90, som Clas O säljer kostar knappa femhundringen :tummenupp Är man riktigt duktig så skruvar man fast snabbkonktakten som följer med så är det bara att jacka in laddarn när man behöver ladda, man slipper gräva fram batteriet osv :tummenupp

Å sen röstar jag för Biltemas batteri också, mycket pang för pengarna :tummenupp Ett "märkesbatteri" är säkerligen bättre, men det håller inte 4 ggr längre! :fakta
 
Vet ej med moderna hojars laddning, men efter min erfarenhet får man kortare livslängd på ett batterie med för lågt amperetimantal (eller vad fan det heter).
Överladdar.
Men mellan 8 och 8,6 skiljer inte mer än att det borde funka.
Skiljer ju så pass i pris att man kan kosta på sig ett extra byte.
Själv letar jag efter det rakt motsatta!
Vill köpa dyrare batteri!
Men då skall jag få något för pengarna.
Hur mycket bättre är gelbatterier?
Finns det något ännu bättre?
Någon som vet?

Som jag förstått det hela så ska "värsting"-typen av batteri vara AGM batterier, Absorbed Glass Mat.
Dem har som namnet antyder en glasfiberfilm runt cellerna som elektrolyterna vilket gör att det blir en jämn och fin hinna överallt istället för att det ligger på botten av batteriet.
Googlade fram den här texten:
"Gelled electrolyte

Gelled batteries, or "Gel Cells" contain acid that has been "gelled" by the addition of Silica Gel, turning the acid into a solid mass that looks like gooey Jell-O. The advantage of these batteries is that it is impossible to spill acid even if they are broken. However, there are several disadvantages. One is that they must be charged at a slower rate (C/20) to prevent excess gas from damaging the cells. They cannot be fast charged on a conventional automotive charger or they may be permanently damaged. This is not usually a problem with solar electric systems, but if an auxiliary generator or inverter bulk charger is used, current must be limited to the manufacturers specifications. Most better inverters commonly used in solar electric systems can be set to limit charging current to the batteries.

Some other disadvantages of gel cells is that they must be charged at a lower voltage (2/10th's less) than flooded or AGM batteries. If overcharged, voids can develop in the gel which will never heal, causing a loss in battery capacity. In hot climates, water loss can be enough over 2-4 years to cause premature battery death. It is for this and other reasons that we no longer sell any of the gelled cells except for replacement use. The newer AGM (absorbed glass mat) batteries have all the advantages (and then some) of gelled, with none of the disadvantages.
AGM, or Absorbed Glass Mat Batteries

A newer type of sealed battery uses "Absorbed Glass Mats", or AGM between the plates. This is a very fine fiber Boron-Silicate glass mat. These type of batteries have all the advantages of gelled, but can take much more abuse. We sell the Concorde (and Lifeline, made by Concorde) AGM batteries. These are also called "starved electrolyte", as the mat is about 95% saturated rather than fully soaked. That also means that they will not leak acid even if broken.
AGM batteries have several advantages over both gelled and flooded, at about the same cost as gelled:

Since all the electrolyte (acid) is contained in the glass mats, they cannot spill, even if broken. This also means that since they are non-hazardous, the shipping costs are lower. In addition, since there is no liquid to freeze and expand, they are practically immune from freezing damage.

Nearly all AGM batteries are "recombinant" - what that means is that the Oxygen and Hydrogen recombine INSIDE the battery. These use gas phase transfer of oxygen to the negative plates to recombine them back into water while charging and prevent the loss of water through electrolysis. The recombining is typically 99+% efficient, so almost no water is lost.

The charging voltages are the same as for any standard battery - no need for any special adjustments or problems with incompatible chargers or charge controls. And, since the internal resistance is extremely low, there is almost no heating of the battery even under heavy charge and discharge currents. The Concorde (and most AGM) batteries have no charge or discharge current limits.

AGM's have a very low self-discharge - from 1% to 3% per month is usual. This means that they can sit in storage for much longer periods without charging than standard batteries. The Concorde batteries can be almost fully recharged (95% or better) even after 30 days of being totally discharged.

AGM's do not have any liquid to spill, and even under severe overcharge conditions hydrogen emission is far below the 4% max specified for aircraft and enclosed spaces. The plates in AGM's are tightly packed and rigidly mounted, and will withstand shock and vibration better than any standard battery.

Even with all the advantages listed above, there is still a place for the standard flooded deep cycle battery. AGM's will cost 2 to 3 times as much as flooded batteries of the same capacity. In many installations, where the batteries are set in an area where you don't have to worry about fumes or leakage, a standard or industrial deep cycle is a better economic choice. AGM batteries main advantages are no maintenance, completely sealed against fumes, Hydrogen, or leakage, non-spilling even if they are broken, and can survive most freezes. Not everyone needs these features."
Källa: http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm

MVH
Björn
 
RoLLER: Tyvärr är det en 2003:a.

Vi har självklart batterier till den också. 2002 va bara ett exempel för att jag inte visste vad du hade för årsmodell.

Det va samma pris till din hoj.

• Yuasa Batteri 1395.00 kr
• Himura Batteri 795.00 kr

Men testa Biltema. Blir du inte nöjd så vet du att det finns andra alternativ.
 
En lång och mycket bra redogörelse för olika batterityper

Men...

Du hade klippt texten från en sida som behandlar batterier i stora batteribanker för t.e.x solcellsanläggningar.
Nackdelarna och laddningsförhållandet (C/20) gäller för stora batterier, små MC batterier med gel kan man ladda hårdare än så, men dom tar lättare skada än traditionella, våta batterier.
Dessutom tål gel batteriern sämre att stå oladdade ett längre tag.

Ctek laddarna laddar/underhållsladdar gelbatterier på ett bra sätt, därför säljs den med HD logga just för att HD använder gelbatterier, och HD åkare kan ju inte använda något som inte har den loggan på¨:D
(utom då oviktiga detaljer som RevTech eller SS motorer, Baker växellådor, chopper-ramar, hjul, fjädring och tankar) :rolleyes:

Gel batterierna tål vibrationer bra och går att montera hur som helst, även upp och ner, vilket gör att man kan klämma in dom där det finns plats.
 
Men...

Du hade klippt texten från en sida som behandlar batterier i stora batteribanker för t.e.x solcellsanläggningar.
Nackdelarna och laddningsförhållandet (C/20) gäller för stora batterier, små MC batterier med gel kan man ladda hårdare än så, men dom tar lättare skada än traditionella, våta batterier.
Dessutom tål gel batteriern sämre att stå oladdade ett längre tag.

Ctek laddarna laddar/underhållsladdar gelbatterier på ett bra sätt, därför säljs den med HD logga just för att HD använder gelbatterier, och HD åkare kan ju inte använda något som inte har den loggan på¨:D
(utom då oviktiga detaljer som RevTech eller SS motorer, Baker växellådor, chopper-ramar, hjul, fjädring och tankar) :rolleyes:

Gel batterierna tål vibrationer bra och går att montera hur som helst, även upp och ner, vilket gör att man kan klämma in dom där det finns plats.

Ja jag såg att det var för större batterier men det var iaf ungefär dem siffrorna jag fick när jag gick våran batterikurs på AGM batteri (kommer inte ihåg alla siffror specifikt, det blir så j'vla lite plats kvar däruppe om man ska hålla på att memorera sånt:D )

Men du har säkert helt rätt i att mc-gel batterier är bättre än de större när det gäller laddning, jag är som sagt inget proffs (inte ens i närheten ;) )

Men dock så jobbar jag med H-D's så jag vet att det inte är Gel batterier utan det är just AGM batteri till dem, iaf orginal. Och det var på de kurserna som vi fick lära oss hur bra det är med glasfibermattorna. Det som tydligen ska vara bra är ju kortfattat att vid överladdning av batteriet så bildas det inga luftfickor vid kärnan, utan det lägger sig ovanför där det inte påverkar batteriets kapacitet. Tydligen så ska det på Gel batterier om dem överladdas kunna skapas luftfickor lite varstans som då om dem hamnar vid kärnan då skulle kunna leda till korrosion och dylikt vilket försämrar batteriet.

Sen var nästa stora grej som nämndes i kursen, och som man märker av som handlare, självurladdningen. Dem siffrorna vi fick var ungefär (återigen kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna, men det är principen jag syftar på...) att ett AGM batteri laddar ur sig med cirka 2-3% per månad medans ett "vanligt" batteri ligger nånstans mellan 10-15%. Gel kanske hamnar nånstans mittemellan?

Siffrorna kanske inte är helt exakta, dels pga minnet:näsblod Men också pga att vi ju blev utbildade på AGM batterier, då kan det ju finnas chans att man plockat fram de mest fördelaktiga siffrorna och statistiken....:D
Kommer ihåg när jag var på kurs hos Shell Oil där man fick känslan av att allt annat än Shell olja kommer resulterar i haveri:rolleyes:

Men eftersom det "värsta" batteriet efterfrågades så tänkte jag iaf nämna AGM batterier! Dem är i mina ögon bäst men sen kanske dem i för vissa bara är marginellt bättre, hur som helst så är dem iaf nämnda nu:)

MVH
Björn
 
Tack, Bullen!
Sånt skall jag leta reda på.
Har hört tidigare att det är noga med att använda rätt (svindyrt) batteri på HD, emedan billiga (vanliga) skakar sönder.
Ingen har dock tidigare redogjort för skillnaden.
Man lär sig något nytt var tredje månad.
 
.... 8Ah istället för 8,6 som det ska vara enligt boken. Är detta ett problem?

Vad göra? Betala och se glad ut eller finns det en lösning på detta *dyra* problem.

Tack...

det är bara o betala o se glad ut, måste va EXAKT samma såklart! annars kanske motorn sprängs och luften i framhjulet pyser ut!
lamporna kommer bli levande självdöda bävrar och solförmörkelse. (OBS FREDAGS IRONI!)

Ta det som passar och har 12v, är det 6 eller 14A spelar ingen roll

//håkan
 
Hej alla,

Det har ju varit helt underbart väder denna veckan och ack vad man längtar efter att ta ut hojen, som ni ju redan vet...

Efter att ha konstaterat att batteriet är totalt urladdat och provat med ett antal misslyckade upplivningsförsök insåg jag att jag var tvungen att köpa ett nytt. Och det kunde väl inte vara så farligt dyrt tänkte jag men det kostar ju för bövelen 1700 kronor! :eek:

Är det någon som vet om något ställe som säljer bra batterier till vrakpriser? Biltema hade för 300,- men det var bara nästan rätt storlek och 8 Ah istället för 8,6 som det ska vara enligt boken. Är detta ett problem?

Vad göra? Betala och se glad ut eller finns det en lösning på detta *dyra* problem.

Tack...

Vi kör på biltema batteri på EU moppe+ 125à + busa, kostar ju snudd på gratis , vem bryr sig om ett batteri är batteriernas batteri,,+ lite ampere hit o dit, tryck dit ett biltema gel som passar batterihållaren på bågen, alla våra 2hjulingar funkar och det är väl det som räknas !!. PS 1 amp upp eller ner är inte heller så viktigt.
 
Men dock så jobbar jag med H-D's så jag vet att det inte är Gel batterier utan det är just AGM batteri till dem, iaf orginal.

Vet du från vilken årsmodell ISF det sitter AGM batterier som orginal, för på broderns Deuce 03'a har jag ett bestämt minne av att det stod GEL på batteriet som dog för evigt efter en vinterförvaring som tömde batteriet.

Efter det inhandlades en "HD" laddare, för några hundra mer än jag gav för min Ctek. :D

Den flyttas nu mellan två olika HD i ett välkoreograferat mönster hela vintern, medans jag inte hade laddat mitt gud vet hur gammla Suzuki blöt- batteri på hela vintern, men den tuffade igång ändå...
(insprutningen på HD verkar vara känslig på att spänningen inte får sjunka när startmotorn drar runt)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top