Dyrt batteri!

Vet du från vilken årsmodell ISF det sitter AGM batterier som orginal, för på broderns Deuce 03'a har jag ett bestämt minne av att det stod GEL på batteriet som dog för evigt efter en vinterförvaring som tömde batteriet.

Efter det inhandlades en "HD" laddare, för några hundra mer än jag gav för min Ctek. :D

Den flyttas nu mellan två olika HD i ett välkoreograferat mönster hela vintern, medans jag inte hade laddat mitt gud vet hur gammla Suzuki blöt- batteri på hela vintern, men den tuffade igång ändå...
(insprutningen på HD verkar vara känslig på att spänningen inte får sjunka när startmotorn drar runt)

Från och med '00-'01 fick alla modeller nya AGM batterier så det verkar mystiskt med ett Gel batteri i en '03:a... Men det kanske inte är det som satt i från början? H-D körde med en annan typ av slutet batteri innan AGM batteriet i ett eller ett par år, vet dock inte om det var Gel men jag kan tänka mig det. Det kanske var ett sånt?

H-D's orginal larm drar en hel del ström så det är faktiskt därför det finns en Ctek laddare med H-D logga, det medföljer en sån med varje ny H-D i förebyggande syfte. Det är ju klart att det ska vara en specifik H-D laddare till en H-D!! :D
 
Från och med '00-'01 fick alla modeller nya AGM batterier så det verkar mystiskt med ett Gel batteri i en '03:a... Men det kanske inte är det som satt i från början? H-D körde med en annan typ av slutet batteri innan AGM batteriet i ett eller ett par år, vet dock inte om det var Gel men jag kan tänka mig det. Det kanske var ett sånt?

H-D's orginal larm drar en hel del ström så det är faktiskt därför det finns en Ctek laddare med H-D logga, det medföljer en sån med varje ny H-D i förebyggande syfte. Det är ju klart att det ska vara en specifik H-D laddare till en H-D!! :D

Den köptes sprojlans ny, så det borde vara orginal från fabrik, om inte handlaren bösat till det.
Dessutom följde det definitivt inte med någon laddare på köpet 03, det kanske också är handlarberoende?

Jo, vi har förstått att det är larmet som suger batteri, men det töms tokfort även om man avaktiverar det över vintern, så det gjorde vi bara en vinter, ett jävla bök var det.
Nu står ju båda med underhållsladd över vintern, Jag har min Ctek, Farsan har sin, brodern har sin "HD" laddare, grejen är den att jag lånade ut min förra sommaren och har inte fått igen den än, farsan använder sin till både gräsklippartraktor, båtbatterier, hobbybil, fyrhjuling och bilar.

Jag har räknat ut att vi måste investera i en helpall laddare i familjen om det ska gå jämt ut :huvet
 
Den köptes sprojlans ny, så det borde vara orginal från fabrik, om inte handlaren bösat till det.
Dessutom följde det definitivt inte med någon laddare på köpet 03, det kanske också är handlarberoende?

Jo, vi har förstått att det är larmet som suger batteri, men det töms tokfort även om man avaktiverar det över vintern, så det gjorde vi bara en vinter, ett jävla bök var det.
Nu står ju båda med underhållsladd över vintern, Jag har min Ctek, Farsan har sin, brodern har sin "HD" laddare, grejen är den att jag lånade ut min förra sommaren och har inte fått igen den än, farsan använder sin till både gräsklippartraktor, båtbatterier, hobbybil, fyrhjuling och bilar.

Jag har räknat ut att vi måste investera i en helpall laddare i familjen om det ska gå jämt ut :huvet

Näe, laddaren började vi med till säsongen '05 om jag minns rätt. Och till en 2003 ska det definitivt vara ett AGM batteri, det är jag 100% säker på. Så antingen gjorde handlaren en fuling eller så var det helt enkelt ett AGM batteri:)

Om ni säljer av alla hojar ni har men behåller laddarna och sen köper nya Harleys där ni får nya laddare så har ni säkert laddare så att det räcker:tummenupp

MVH
/Björn a.k.a Problemlösar'n :D
 
Varför inte ta bort batteriet och montera kickstart? Då blir man av med onödig vikt och slipper problem med batteriet.
:banana :banana :banana
:banana :banana :banana
:banana :banana :banana
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top