Det här med diagnoser efter olyckor.

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
En liten stilla undran. Efter min mc-olycka gav läkaren mig beskedet om att jag skulle få vänja mig med en arm. Testerna visade iofs total denervation på deltoideus och nerverna var utslitna ur ryggmärgen.

Nu efter endast 6-7 månader kan jag lyfta och röra armen som normalt (till 95 - 97 % ca) och min deltoideus som "skulle dö ut" har börjat synas igen och förmodligen är jag 98-99 % återställd om 1-2 år.

Jag vill gärna tro att all den hårda träningen jag har lagt ner är orsaken, att jag inte lyssnade på sjukgymnasten utan började köra hårt relativt tidigt. Men jag har en känsla bara att det är nerverna som växer långsamt.

Men även läkarna vet ju om det där, att det dessutom tar tid etc. Varför säger snubben då att man aldrig kommer bli bra, kanske liiite mer rörlighet som han uttryckte det.

En mindre envis person hade kanske lagt ner och gett upp bara, varför träna om man inte blir bättre?

:va

eeeeeeeeeeeeeeeh, var glad för att han hade fel????!:confused:

eeeeeeeeeeeeeeeh, var glad för att han hade fel????!:confused:

Jo men säger dem alltid så till folk som skadar sig: Du kommer aldrig bli bra, tjipp och hej.

Folk kan ju bryta ihop av mindre, tänkte mer på dem som kanske ger upp när lite kuk i röven var det enda dem behövde. :yoparty

De missbedömde väl skadan, den va inte lika allvarlig som dom först trodde. Det händer, och det händer åt andra hållet också. Då är det mycket tråkigare!

Har hört de där orden allt för många gånger.. de går inte...
Så funkar de inte...
Det kommer inte bli bra..
Men allt för många gånger har de fått fel..

En liten stilla undran. Efter min mc-olycka gav läkaren mig beskedet om att jag skulle få vänja mig med en arm. Testerna visade iofs total denervation på deltoideus och nerverna var utslitna ur ryggmärgen.

Nu efter endast 6-7 månader kan jag lyfta och röra armen som normalt (till 95 - 97 % ca) och min deltoideus som "skulle dö ut" har börjat synas igen och förmodligen är jag 98-99 % återställd om 1-2 år.

Jag vill gärna tro att all den hårda träningen jag har lagt ner är orsaken, att jag inte lyssnade på sjukgymnasten utan började köra hårt relativt tidigt. Men jag har en känsla bara att det är nerverna som växer långsamt.

Men även läkarna vet ju om det där, att det dessutom tar tid etc. Varför säger snubben då att man aldrig kommer bli bra, kanske liiite mer rörlighet som han uttryckte det.

En mindre envis person hade kanske lagt ner och gett upp bara, varför träna om man inte blir bättre?

Regel 1A för en neurolog är att aldrig ge patienten några falska förhoppningar men samtidigt sporra patienten att träna tillbaka så mycket rörlighet och funktion som är möjligt.Att säga att det är kört du får vänja dig vid din nuvarande rörlighet är direkt olämpligt såvida patienten nu inte har kapat ryggmärgen totalt vid en viss nivå, detta då man med dagens undersökningsmetoder inte med säkerhet kan säga hur bra en nervskada kommer att läka..

Det är bara att grattulera och önska dig lycka till med träningen.

Kanske för att en stor del av de som får en liknande skada bara ger upp och tycker synd om sig själva istället för träna som djur.

Det är ju en win-win situation. Går det åt pipsvängen så visste du ju det redan och går det bra så är det ju super.

Starkt av dig att inte ge upp:tummenupp :tummenupp :)
Din träning ger utdelning tror jag.
Såg en intressant dokumentär en gång . Var en liten tjej i USA som föddes med ej helt utvecklat nervsystem. Läkarna trodde alldrig hon skulle gå någonsin. Var ju inga nerver ihopkopplat med benen.
Föräldrarna gav alldrig upp fick träffa en läkare som gick efter tesen att nerver har minne. De tvingade benen att röra sig /cykla /gå med diverse hjälpmedel . Nerverna växte sakta sakta ut ner till benen. Läkarna var helt förbluffade av det här.

Man ska alldrig ge sig

Johan :pannkyss fan vad gött att läsa :krama.
Skall till Götet i sommar..då får du flexa mucklerna o visa :yoparty
Skitglad för din skull :)

Regel 1A för en neurolog är att aldrig ge patienten några falska förhoppningar men samtidigt sporra patienten att träna tillbaka så mycket rörlighet och funktion som är möjligt.Att säga att det är kört du får vänja dig vid din nuvarande rörlighet är direkt olämpligt såvida patienten nu inte har kapat ryggmärgen totalt vid en viss nivå, detta då man med dagens undersökningsmetoder inte med säkerhet kan säga hur bra en nervskada kommer att läka..

Det är bara att gratulera och önska dig lycka till med träningen.

Men när de gjorde EMG-röntgen så satt han och vispade med en lång tjock nål några centimeter ner i deltoideus som gav mig elstötar. För att känna av om det var någon kontakt sade han.

När linjen var totaldöd som ett streck över skärmen så försökte han då väcka nerverna med elstötar (upplevde CLEAR - *KABLAING* i miniformat) och det hände ändå inget.

- Ingen kontakt alls, och det är högst osannolikt att de hittar varandra igen.

Nästa gång jag besöker läkaren så säger han att; Det såg inte bra ut alls och då kom det där med att vänja sig med en arm etc. Och snart skulle jag inte minnas hur det var att ha två armar. :arsele

Men själva EMG-röntgen, hur pålitlig är den? Skall förövrigt dit i maj igen pga av de är intresserade och se förändringarna on screen.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...