Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Ägt den i tre dagar. Fel ägare i detta fallet då, struntprat.

Snarare nån snurr i skallen på hunden. Förbjud kamphundar istället.

Kanske därför hunden blev som den blev av att flytta runt och inte ha ett varaktigt hem kan ju ha varit hos 4-5 ägare innan denna ägarn va ju inte någon valp direkt. Dock är det aldrig ok att en hund hugger någon.

Eftersom många av er anser att det var djurplågeri, kan man inte annat än dra slutsatsen att ni anser att poliserna sprejade hunden på skoj. Hur ska man annars tolka era resonemang och påstående?

Nej, jag anser inte att det var överdrivet. De fösökte undvika att avliva hunden i görligaste mån. Men oavsett hur de hade agerat kommer det ju hatinlägg från förståsigpåare som talar om för dem hur de skulle ha skött sitt jobb.

* Om de skjutit hunden direkt, hade ni sagt att "klåpare, de kunde väl försökt få kontroll först med pepparsprej"
* Om de skjutit hunden efter första försöket med pepparsprej hade ni sagt att "klåpare, de kunde väl försökt lite längre att få kontroll innan de skjuter den stackaren"
* Eller som nu - "klåpare, de kunde väl skjutit hunden direkt så hade den sluppit lida"

Inget att fånga den med? Nej, kanske inte det. Men de kunde ju knappast låta den springa lös medan de kör och hämtar koppel/bur, ringer jägare/veterinär med bedövningspilar eller annat användbart. Det var en nödsituation och de försökte handla utifrån medborgarnas säkerhet så snabbt som möjligt. Nästa gång är det dig eller dina barn en lösspringande galen hund angriper. Vad säger du när polisen ber dig att "ta det lugnt så länge, vi ska bara åka och hämta en bur och ett koppel så att vi inte behöver använda pepparsprej eller avliva den stackars hunden."

:Bugar

Och varför är det då så konstigt att väldigt många förespråkar att man förbjuder de som ställer till störst skador de gånger de flippar?!

Jag tror de flesta accepterar ett par bett och nån stelkrampspruta utspritt över landet varje år som kostnad för att låta mäniskor ha hund som husdjur.

Däremot är det nog inte riktigt lika uppskattat med de extrema skador som visa hundraser åsamkar när de väl flippar.

Ska vi förbjuda allt som ställer till störst skador då.
Bort med stora bilar de är farligare än en nissan micra.
Bort med stora hästar de sparkar hårare än en ponny.
Bort med stora människor bara dvärgar här. Vi stor vuxna människor slår hårdare

Ska vi förbjuda allt som ställer till störst skador då.
Bort med stora bilar de är farligare än en nissan micra.
Bort med stora hästar de sparkar hårare än en ponny.
Bort med stora människor bara dvärgar här. Vi stor vuxna människor slår hårdare

Ja, det är ju den självklara slutsatsen man bara måste dra! :rolleyes:

Sen är det ju bara onödigt att tänka i banor som att det hade dött fler i trafiken om alla körde Nissan Micra eller om man sagt att "aggresiva hästar i bostadsområdena" inte är ett så stort problem. :rolleyes: :)

Tycker helt klart den viktigaste frågan är när kommer HUNDKÖRKORT.
Det är där de stora felet ligger. För vilken ras ska man förbjuda. Den rasen som attackerade han i malmö vettifan va de kan va för nåt. Är juh ingen riktigt pibull direkt. Utan nåt inavelsdjur som säkert är korsat med massa olika raser.

Ja menar om Farbror björn gör sin dotter på smällen som sedan får en son som ligger med farbror björns fru. O så forsätter den där inavels processen. Tror inte farbror björns barn kommer må så bra då

Tycker helt klart den viktigaste frågan är när kommer HUNDKÖRKORT.
Det är där de stora felet ligger. För vilken ras ska man förbjuda. Den rasen som attackerade han i malmö vettifan va de kan va för nåt. Är juh ingen riktigt pibull direkt. Utan nåt inavelsdjur som säkert är korsat med massa olika raser.

Ja menar om Farbror björn gör sin dotter på smällen som sedan får en son som ligger med farbror björns fru. O så forsätter den där inavels processen. Tror inte farbror björns barn kommer må så bra då

Håller med om hundkörkort, en del hundraser är fan farligare än skjutvapen, eftersom de kan attackera på eget bevåg, pistoler och gevär hittar inte saker på egen hand iallafall.
Fast tyvärr kommer ju de här nissarna som tvunget ska ha kamphund för att kompensera för nått annat att skita i nått tillstånd, men det borde bli lättare att ta hundarna ifrån dom. Idag kan man ju inte göra nått förren hunden redan gjort skadan. Blir man lämlästad får man stå för sjukvårdskostnaden själv, hundägaren får inga straff alls:va , så länge han/hon inte medvetet busat på hunden, som fallet var i Kristinehamn

Tycker det är sunt jävla förnuft att hundägaren ska stå för skador som hunden orsakar, men inte i Sverige. Är likadant med hästägare, som diskuterats i en annan tråd.

Ja men va ska du ta bort för ras om vi utgår från de här fallet. Antar att hunden är korsad med massa olika kanske shäfer rottweiler mm. Då måste du förbjuda alla de hundarna.

O återigen tycker jag poliserna skötte de hela skit dåligt. Även vittnen håller med
http://sydsvenskan.se/malmo/article223961.ece

Mhm, jag kan skicka dig en SäkiF (säkinstr. för försvarsmakten) sen läser du kapitlet om stenbunden mark.
Nej, det behövs inte, jag har bokserien Nya Jägarskolan från Jägareförbundet, det räcker fint för mig.

Eftersom det var orekat ... Detta är fakta och det beaktas aldrig eller sällan av andra myndigheter med skjutvapen än just militären ... Skulle en vanlig jakt uppfylla Säki krav skulle den aldrig bli av.
Så med den logiken så ska man i princip aldrig öppna eld om man inte i förhand och i detalj rekognicerat marken där kulan kommer att slå ned? Det kan vara marigt för jägare, jävligt svårt för poliser och herrejössesvårt för militärer i en skarp situation. För att parafrasera på dig så kan man ju säga att om militären följde sin egen SäkIF i skarp situation så skulle vi aldrig ha några krig.

även om som sagt polisens avlivning var....skall vi säga "icke yrkesmannamässig" för att vara snälla.
Ändra "skall vi säga" till "skall jag säga", för det där är vad du säger, jag tycker tvärtom att polismannen gjorde ungefär det som gick att göra i den situation som han befann sig i.

Vad alternativet varit? Ja, i dagens flata sverige där polisen inte får ha två typer av am, samt hagelbrakare med sig så finns inga alternativ tyvärr.
Eh, precis. I rest my case.

Det är roligt grabben har haft hunden i 3 dagar!!!! 3 dagar!!!
Vad kan man förvänta sej?
Hunden kanske var dåligt uppfostrad från tidigare ägare.
Nuvarande ägare gjorde nått som inte hunden var van vid, försökte ta kontroll.
Då säger dom flesta hundarna ifrån!
Och då ska man vara jävligt tuff och få bukt på problemet.
Märker en hund att dom bestämmer så gör dom det.
Jag och min tränare har sett det här tusentals gånger på kurser, det är inget ovanligt bland någon hund!
Och vissa hundar är mer förarveka än andra.
En golden är mer förarvek och en pitbull är inte det.
Och därav behöver mer träning.
Inte ägas av en slyngel som bara haft en ödla innan!

Sen varför skjuter dom en hund som springer undan och rymmer?
Säg inte att det var befogat!
Hunden var BLIND av pepparspray!
Hur kan den utgöra ett hot?

Snart kommer "herre på teppan" göra en kommentar och resten av "hundvetarna" följa efter grattis till er som inte kan nått annat än att gissa.

Och då ska man vara jävligt tuff och få bukt på problemet.

Måste vara tuff för att vara kamphundsägare. Jahopp

Sorry, men kunde inte hålla mig från att ge en kommentar. Men det säger ju faktiskt en del av karaktären på kamphundarnas psyke

Ja, men kräver lite jägarkunskap. Vilket du har mer eller mindre visat genom din berättelse att ni saknar. Så i ert case gjorde ni väl ert bästa :pannkyss

Du har uppenbarligen inte en jävla aning om vad du snackar om. Personen som var med och dessutom avlossade pistolen äger flera hektar jaktmarker, innehar jägarlicens sedan urminnes tider, är aktiv inom hemvärn och sånt skit och har utbildning på de flesta tänkbara vapen du får äga i Sverige, och har dessutom undervisat poliser i skytte. Till råga på allt så är även han en mycket stor djurvän.
Så jag vet inte varför du springer omkring med K**en i näven och fumlar i mörkret.

För övrigt så får jag mer och mer vatten på min kvarn som säger mig att hundägaren inte verkar ha alla popcorn i skålen. Vem fan tar över en vuxen hund och dessutom en hund av denna karaktär? Det luktar pundarhund i lång väg (alltså bus som äger hunden).

Du har uppenbarligen inte en jävla aning om vad du snackar om. Personen som var med och dessutom avlossade pistolen äger flera hektar jaktmarker, innehar jägarlicens sedan urminnes tider, är aktiv inom hemvärn och sånt skit och har utbildning på de flesta tänkbara vapen du får äga i Sverige, och har dessutom undervisat poliser i skytte. Till råga på allt så är även han en mycket stor djurvän.
Så jag vet inte varför du springer omkring med K**en i näven och fumlar i mörkret.

Va, innehar jägarbevis sen 20 år men varit med längre än så
Jägarlicens vetefan vad du har fått ifrån. Om du menar Jaktlicens är det något helt annat.

Att han då valde en 9 mm pistol, samt bränner av fyra skott tyder bara på en riktigt skjutglad jävel.

Jägarlicens vetefan vad du har fått ifrån. Om du menar Jaktlicens är det något helt annat.

Att han då valde en 9 mm pistol, samt bränner av fyra skott tyder bara på en riktigt skjutglad jävel.

Jägarbevis, jaktlicens, fattar du inte vad jag menar så är du dummare än jag tror.
Jag vet att jag har rätt så jag diskuterar inte mer.

Hur kan den utgöra ett hot?

Den kunde sprungit ut i vägen och orsakat en bilolycka t.ex.
Det är aldrig tragiskt när ett djur avlivas förutom för den med relation till det.
Tusentals djur avlivas idag gissar jag, imorgon också. Och i övermorgon.
Varför är det mer synd om det där djuret än de som står på kö utanför Swedish Meats för tillfället?

Sant, jag överreagerade lite :krama , eller rättare: Jag använde ditt inlägg som språngbräda för att manifestera att det ALDRIG finns giltiga orsaker att en hund (av vilket slag den månde vara) att anfalla en människa.
Oprovocerat får jag tillägga.

Givetvis inte! Hade jag ett marsvin som bet mig oprovocerat i fingret så skulle han bli jordgubbe inom kort.

F.ö tror jag den här diskussionen aldrig kommer bli utbenad på detta forumet. Men för all del, fortsätt .:)

Tycker du att djuret far illa om man skjuter det med 4 skott i huvudet istället för bara 1?

Så med den logiken så ska man i princip aldrig öppna eld om man inte i förhand och i detalj rekognicerat marken där kulan kommer att slå ned? Det kan vara marigt för jägare, jävligt svårt för poliser och herrejössesvårt för militärer i en skarp situation. För att parafrasera på dig så kan man ju säga att om militären följde sin egen SäkIF i skarp situation så skulle vi aldrig ha några krig.

Ändra "skall vi säga" till "skall jag säga", för det där är vad du säger, jag tycker tvärtom att polismannen gjorde ungefär det som gick att göra i den situation som han befann sig i.

Jägarmulleboken räcker ju då alltså inte enligt mig, (jo jag har läst kursen och böckerna ja) där säkerheten på ett jaktpass består lite generaliserat i
"Kalle, du står här, och får skjuta mellan de där käpparna...sikta inte så högt, ja du vet... och ropa i radion om det är nåt, hej då, lýcka till..."
Inte för inte skjuts det ju av en och annan gubbe varje år på jakter...

Sen att du ironiserar över hur saker och ting förväntas gå till är bara löjligt, och visar att du inte vill vara seriös. Det fattar vem somhelst att ingen rekar innan, men har man (som militären) ofta gjort detta innan så får man oxå en maggropskänsla för vad som går och vad som inte går. Och ingen jag känner hade nog öppnat eld i den situation vi såg på filmen, med helmantlad am och de skottvinklar som förelåg, och sedan med gott samvete kunnat sagt att ingen fara för tredje man förelåg.

Och herrejössessvårt ÄR det ja, om man skall uppfylla säkerheten, men aldrig under min tid lade säkerheten krokben för häftiga övningar, snarare tvärtom. Rätt utnyttjade så kan man öppna eld överallt, när man som jag sa, har en feeling för vad som går an.
Och ja, SäkI gäller även i krig!

Men - som i polisen och hunden: Verkan går före skydd, och man FÅR tulla på reglerna när inget annat funkar.
Men KAN man uppfylla säkerhetsreglerna i krig skall detta alltid ske.
Går det inte får man ta till snålare vinklar för krig. Går inte det så får man säkerställa verkan iaf.

En rimlig våldstrappa, där medvetenheten hela tiden finns med om säkerhet.
Inte som en jägare med en .223 med instabil toppfågelkula som siktar i 30 graders elevation, och inte har en blekaste aning om var kulan landar vid en miss...
Skandalöst att det ens är tillåtet.
Vet jägare hur långt ett kulvapen skjuter? Nej.
Och kan de överblicka det området? Nej.
Vet de att deras lättare kulor kan avvika runt 60 grader vid träff i kvistar tunna som lillfingrar? Nej.

Men ändå vet nog jägarkåren trots allt mer om ballistik och skottverkan än de flesta andra legala vapeninnehavare samt mydighetsutövande verk.
Men det jag sett under åren är iaf undermåligt vad avser just säkerhet mot tredje man under eldgivning.

Last edited:
Tycker du att djuret far illa om man skjuter det med 4 skott i huvudet istället för bara 1?

Inte poängen, bara att Dee_catis polare är en ramboamatörjägarwannabekjutgladjävelsomintevetettskithurmanavlivavilt. Ironiskt nog försvara Dee_cati detta, vilket gör det lite komiskt, men det är väl bara brist på något annat.

En rimlig våldstrappa, där medvetenheten hela tiden finns med om säkerhet.
Inte som en jägare med en .223 med instabil toppfågelkula som siktar i 30 graders elevation, och inte har en blekaste aning om var kulan landar vid en miss...
Skandalöst att det ens är tillåtet.
Vet jägare hur långt ett kulvapen skjuter? Nej.
Och kan de överblicka det området? Nej.
Vet de att deras lättare kulor kan avvika runt 60 grader vid träff i kvistar tunna som lillfingrar? Nej.

Men ändå vet nog jägarkåren trots allt mer om ballistik och skottverkan än de flesta andra legala vapeninnehavare samt mydighetsutövande verk.
Men det jag sett under åren är iaf undermåligt vad avser just säkerhet mot tredje man under eldgivning.

Ligger en hel del i det du skriver. Speciellt bland de äldre stötarna.

Måste vara tuff för att vara kamphundsägare. Jahopp

Sorry, men kunde inte hålla mig från att ge en kommentar. Men det säger ju faktiskt en del av karaktären på kamphundarnas psyke

Jasså när sa jag att det bara gällde en så kallad kamphund?
Svara på det är du snäll!
Eller så sätter du på dej läsglasögonen.

Den kunde sprungit ut i vägen och orsakat en bilolycka t.ex.
Det är aldrig tragiskt när ett djur avlivas förutom för den med relation till det.
Tusentals djur avlivas idag gissar jag, imorgon också. Och i övermorgon.
Varför är det mer synd om det där djuret än de som står på kö utanför Swedish Meats för tillfället?

Du e rolig du, var den ute i vägen eller?
Jag tycker mer synd om den hunden för det var någons husdjur till skillnad från slaktdjur!
Förstår du inte den skillnaden eller?
Om du inte gör det så behöver du ju inte skriva nått mer i den här tråden.

Sen är det ju fint hur tv media alla målar upp "kamphundar" som mördarhundar.
Det gör dom mer populära hos idioter, samt att dom som seriöst tycker om dessa hundar och bryr sej om dem blir utmålade som idioter!

Det kan ju liknas med att politiker vill förbjuda sporthojar, bara för att dom inte vet ett skit utan bara går på vad okunniga skithuven säger.

Säger inte att det är samma sak men nästan.

Last edited:
Jasså när sa jag att det bara gällde en så kallad kamphund?
Svara på det är du snäll!
Eller så sätter du på dej läsglasögonen.

Tidigare
Och vissa hundar är mer förarveka än andra.
En golden är mer förarvek och en pitbull är inte det.
Och därav behöver mer träning.
Inte ägas av en slyngel som bara haft en ödla innan!

Tolkade det som kamphund när du skrev pitbull. Jaja, kommer väl mer av dig angående raser. Men du är någorlunda förståndig när det gäller kamphundar har jag sett i några trådar.

Den här tråden har ju potential att bli en riktigt pajkastningstråd.
personliga påhopp sker, för och emot ngt. Samt den viktiga ingridiensen kamphund:tungan

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026