Så med den logiken så ska man i princip aldrig öppna eld om man inte i förhand och i detalj rekognicerat marken där kulan kommer att slå ned? Det kan vara marigt för jägare, jävligt svårt för poliser och herrejössesvårt för militärer i en skarp situation. För att parafrasera på dig så kan man ju säga att om militären följde sin egen SäkIF i skarp situation så skulle vi aldrig ha några krig.
Ändra "skall vi säga" till "skall jag säga", för det där är vad du säger, jag tycker tvärtom att polismannen gjorde ungefär det som gick att göra i den situation som han befann sig i.
Jägarmulleboken räcker ju då alltså inte enligt mig, (jo jag har läst kursen och böckerna ja) där säkerheten på ett jaktpass består lite generaliserat i
"Kalle, du står här, och får skjuta mellan de där käpparna...sikta inte så högt, ja du vet... och ropa i radion om det är nåt, hej då, lýcka till..."
Inte för inte skjuts det ju av en och annan gubbe varje år på jakter...
Sen att du ironiserar över hur saker och ting förväntas gå till är bara löjligt, och visar att du inte vill vara seriös. Det fattar vem somhelst att ingen rekar innan, men har man (som militären) ofta gjort detta innan så får man oxå en maggropskänsla för vad som går och vad som inte går. Och ingen jag känner hade nog öppnat eld i den situation vi såg på filmen, med helmantlad am och de skottvinklar som förelåg, och sedan med gott samvete kunnat sagt att ingen fara för tredje man förelåg.
Och herrejössessvårt ÄR det ja, om man skall uppfylla säkerheten, men aldrig under min tid lade säkerheten krokben för häftiga övningar, snarare tvärtom. Rätt utnyttjade så kan man öppna eld överallt, när man som jag sa, har en feeling för vad som går an.
Och ja, SäkI gäller även i krig!
Men - som i polisen och hunden: Verkan går före skydd, och man FÅR tulla på reglerna när inget annat funkar.
Men KAN man uppfylla säkerhetsreglerna i krig skall detta alltid ske.
Går det inte får man ta till snålare vinklar för krig. Går inte det så får man säkerställa verkan iaf.
En rimlig våldstrappa, där medvetenheten hela tiden finns med om säkerhet.
Inte som en jägare med en .223 med instabil toppfågelkula som siktar i 30 graders elevation, och inte har en blekaste aning om var kulan landar vid en miss...
Skandalöst att det ens är tillåtet.
Vet jägare hur långt ett kulvapen skjuter? Nej.
Och kan de överblicka det området? Nej.
Vet de att deras lättare kulor kan avvika runt 60 grader vid träff i kvistar tunna som lillfingrar? Nej.
Men ändå vet nog jägarkåren trots allt mer om ballistik och skottverkan än de flesta andra legala vapeninnehavare samt mydighetsutövande verk.
Men det jag sett under åren är iaf undermåligt vad avser just säkerhet mot tredje man under eldgivning.