Kan det vara min CDI-box som spökar?

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Hej alla glada! :)
Jag har en Aprilia Rs 125 av årsmodell -00. Strax innan vintern började den krångla och ville inte starta men jag har inte haft tid att ta tag i det förrens nu. Jag får gnista, bensin och det finns komp men den vill inte starta. Jag har felsökt en massa tycker jag men det finns säkert mycket kvar att kolla! När jag försöker starta låter den inte som vanligt enligt mig, den låter mycket klenare och det låter inte som att den är ens påväg att starta. Hade jag inte sett att kolven går runt så hade jag gissat på att startmotorn var paj för den låter inte som vanligt.
Jag började få slut på idéer då en kille sa att det kunde vara CDI-boxen som hade pajat/skadats på något sätt. Därför kunde jag ändå få en gnista fast den kom vid fel tillfälle och därför startar den inte. Det känns som ett möjligt fel eftersom att min CDI-Box dessutom är "urgröpt" för att ta bort strypningen...

Så nu undrar jag, kan detta vara felet? kan man på något sätt mäta upp CDI-boxen eller är det bara att köpa en ny direkt? Har ni några andra bättre förslag på vad som kan vara problemet?

Tacksam för svar! :tummenupp
// Mayer

Du kan ju mäta resistanen över olika kopplingar i CDI:n med hjälp av en multimeter. Korrekta värden brukar stå i reparationshandboken, om du nu har en sån vill säga.

Du kan ju mäta resistanen över olika kopplingar i CDI:n med hjälp av en multimeter. Korrekta värden brukar stå i reparationshandboken, om du nu har en sån vill säga.

Hmm, okej. Men kan jag göra det i kontakten till själva boxen då? Den som har typ 8 ingångar, eller menar du att jag skall komma åt kretskortet? :va Fy fan vad jag är okunnig på el skall du veta :gnissla

Hej alla glada! :)
Jag har en Aprilia Rs 125 av årsmodell -00. Strax innan vintern började den krångla och ville inte starta men jag har inte haft tid att ta tag i det förrens nu. Jag får gnista, bensin och det finns komp men den vill inte starta. Jag har felsökt en massa tycker jag men det finns säkert mycket kvar att kolla! När jag försöker starta låter den inte som vanligt enligt mig, den låter mycket klenare och det låter inte som att den är ens påväg att starta. Hade jag inte sett att kolven går runt så hade jag gissat på att startmotorn var paj för den låter inte som vanligt.
Jag började få slut på idéer då en kille sa att det kunde vara CDI-boxen som hade pajat/skadats på något sätt. Därför kunde jag ändå få en gnista fast den kom vid fel tillfälle och därför startar den inte. Det känns som ett möjligt fel eftersom att min CDI-Box dessutom är "urgröpt" för att ta bort strypningen...

Så nu undrar jag, kan detta vara felet? kan man på något sätt mäta upp CDI-boxen eller är det bara att köpa en ny direkt? Har ni några andra bättre förslag på vad som kan vara problemet?

Tacksam för svar! :tummenupp
// Mayer

Nu har ju jag inte sett en 125:a på närhåll på ett bra tag... Men, jag skulle inte börja med de dyra/komplicerade gissningarna först

Om den inte låter normalt ifrån startmotorn, så låter det mer som dåligt batteri, dålig kontakt eller kass startmotor.
Har du testat att kicka (om det nu finns...) alt. springa igång den?
Om du har lyset på när du trycker på starten, slocknar ljuset mer än normalt?
Har du laddat batteriet, kollat vätskenivån?
Sitter kopplingarna ordentligt, både vid batteriet, och jordkabeln som ska gå till ramen/motorn nånstans?

Hmm, okej. Men kan jag göra det i kontakten till själva boxen då? Den som har typ 8 ingångar, eller menar du att jag skall komma åt kretskortet? :va Fy fan vad jag är okunnig på el skall du veta :gnissla

Jepp, du mäter mellan de olika ingångarna. Exakt vilka man ska mäta mellan brukar stå i reparationsmanualen till din hoj. (Gör så i min iallfall)

Last edited:
Nu har ju jag inte sett en 125:a på närhåll på ett bra tag... Men, jag skulle inte börja med de dyra/komplicerade gissningarna först

Om den inte låter normalt ifrån startmotorn, så låter det mer som dåligt batteri, dålig kontakt eller kass startmotor.
Har du testat att kicka (om det nu finns...) alt. springa igång den?
Om du har lyset på när du trycker på starten, slocknar ljuset mer än normalt?
Har du laddat batteriet, kollat vätskenivån?
Sitter kopplingarna ordentligt, både vid batteriet, och jordkabeln som ska gå till ramen/motorn nånstans?

Okej...men batteriet funkar nog som det skall! Jag har kollat nivån och laddat det för några veckor sedan och sen dess har det inte hänt nåt speciellt. Jag kan också se hur mycket kräm det finns i batteriet och det är inte ovanligt lågt. När jag trycker på starten så slocknar inte ljuset heller. Och att springa igång den testade jag i höstas och då ville den inte heller så det borde inte funka nu heller :huvet
Däremot så fick jag senast jag var nere i garaget för mig att kompet kändes lite klent...borde kanske mätas upp :rolleyes:
Tack för tipsen iaf!
// Mayer

Jepp, du mäter mellan de olika ingångarna. Exakt vilka man ska mäta mellan brukar stå i reparationsmanualen till din hoj. (Gör så i min iallfall)

Okej...usch vad jag hatar att mäta sånt :gnissla Kanske kör jag latstilen och frågar nån ellärare på skolan om dom kan hjälpa mig :D Får bara se om jag får tag på vad det skall vara för motstånd på en fungerande :)
Tack för hjälpen!
// Mayer

Last edited:
Eftersom du har en tvåtaktare så finns det inte så mycket som kan vara fel.
om vi börjar med gnistan så säger du att du har gnista. Men frågan är om gnistan är stark nog till att antända en gasblandning? (Minsta gnistan skall kunna hoppa är 10 mm (10Kv)) Detta kan mätas upp genom att hålla stiftet en cm från godset o blir det gnista kan du bocka av den punkten. (Har hört varningar om att detta skulle kunna skada cdi boxen om gnistan inte orkar hoppa över. har dock alldrig själv råkat ut för detta på bil eller mc)

Troliga fel. Kass tändspole, avbrott i tändkabel / stift, Svag pulls från Cdi boxen (Kass box eller dålig kontakt) Kass kondensator (Gäller endast brytarsystem)

om vi fortsätter på tändningen så kan nästa fel vara att den tänder vid fel tidpunkt. Då du har en elektronisk tändning som troligen använder sig av en hallefektsgivare. så har jag personligen svårt o kunna tänka mig detta som ett troligt fel. hadde du haft en två cylindrig motor med skilda tändspolar så hadde jag gissat på växlade kablar.

Du sa att stiftet blir blött. och att du har en RS. Här kommer vi till ett konstigt fel som inträffade på min brors RS. DEt som hände om den stod still en längre tid var att det var lögn i fan o få igång den. vi fick i gång den sen genom att ta ur stiftet dra runt den utan stift o låta den stå över natten. Detta återkom om han körde många korta sträckor. (under 500 m)

Sedan det som kan vara värt o kolla är.
Känner du några insugningspuller om du sätter ett finger i förgasaren?
Packningar runt förgasaren.
Insugningsmembranet (Kolla efter skador o läppar som inte sluter tätt)

Sedan finns det bara kvar o komp mäta.

Som jag nämde om min brors mc så funderade jag på om det inte hadde kunnat funka o dränera förgasaren (Finns en skruv för det) Ha avstängd soppakran så klart o försöka starta på startgas (Glöm inte o ge gas så han kan suga i sig startgasen)

Nu har jag slut på möjliga lösningar

En massa bra tips...

Måste bara börja med att tacka för alla dina förslag! :tummenupp

Till att börja med så var det gnistan...Jag har faktiskt kollat precis det du nämner om att den skall orka tända ca 10mm från t.ex. blocket och det gör den! Så detta borde inte vara felet (om det ändå vore så väl).

Att den tänder på fel ställe trodde jag att CDI-Boxen kunde påverka men så kanske det inte är? Eller? Det där med halleffektsgivare har jag ingen aning om vad det betyder så...:va

Att stiftet blir blött har jag aldrig sagt, endast att det kommer bensin in i förgasaren eftersom att jag ser och känner att det blir fuktigt där. Men att den får för mycket benson verkar inte vara problemet iaf.

Vad menar du med insugningspuller? Att den suger inåt kan jag känna ja, genom att t.ex. sätta handen för luftintaget på förgasaren, om det är detta du menar vet jag dock inte :rolleyes:

När du säger insugningsmembranet, det är väl samma sak som "reedventilen" va? Mellan förgasaren och cylindern eller hur? Isf känns det som dom åker tillbaks och sluter tätt om man känner efter försiktigt genom att bara pilla försiktigt på dem, hur kan man kontrollera dessa annars på ett bättre sätt?

Haha jag hoppas att du/ni orkar läsa och fortsätta ge förslag, det uppskattas! :tummenupp
// Mayer

Jag sätter en femma på att du har en pajad kolv/cyl

Jaså? Aja jag sätter inte emot men jag måste ju ändå fråga varför och be dig förklara vidare varför du tror att det är just det som är felet! :) Kolven går runt och det finns komp men vad menar du med att den är "pajad"? Vad skulle ha hänt?:va

Jaså? Aja jag sätter inte emot men jag måste ju ändå fråga varför och be dig förklara vidare varför du tror att det är just det som är felet! :) Kolven går runt och det finns komp men vad menar du med att den är "pajad"? Vad skulle ha hänt?:va

Att du skriver att den känns klen när du ska starta den.

Men det kanske fungerade bra innan vintern? I sånt fall borde det ju inte vara något sånt.

Att du skriver att den känns klen när du ska starta den.

Men det kanske fungerade bra innan vintern? I sånt fall borde det ju inte vara något sånt.

Nej den dog när jag körde den och min första tanke var ju att den hade skurit men det har den tydligen inte. Vad kan det annars vara som är fel med kolv/cylle? En packning kan gå och det blir dåligt komp, En kolvring kan paja och det blir dåligt komp men vad kan vara riktigt "paj" när det gäller kolv/cylle annars? Ge jättegärna mer konkreta exempel på vad exakt som kan ha pajat och om du dessutom vet ett enkelt sätt att kontrollera det på så mottages det gärna!:tummenupp

Sen måste jag också passa på att nämna att det inte lät annorlunda när jag kopplade bort CDI-boxen helt och bara testade en kortis, borde den inte låta annorlunda då egentligen?:va
// Mayer

Nej den dog när jag körde den och min första tanke var ju att den hade skurit men det har den tydligen inte. Vad kan det annars vara som är fel med kolv/cylle? En packning kan gå och det blir dåligt komp, En kolvring kan paja och det blir dåligt komp men vad kan vara riktigt "paj" när det gäller kolv/cylle annars? Ge jättegärna mer konkreta exempel på vad exakt som kan ha pajat och om du dessutom vet ett enkelt sätt att kontrollera det på så mottages det gärna!:tummenupp

Sen måste jag också passa på att nämna att det inte lät annorlunda när jag kopplade bort CDI-boxen helt och bara testade en kortis, borde den inte låta annorlunda då egentligen?:va
// Mayer

#Byt tändstift
#Testa att lyfta tanken och spruta ned startgas i snabeln på luftboxen
#testa att tömma förgasaren och se till att motorn inte får bränsle och testa med startgas igen. Tänk på att stiftet lätt blir blött.

Får du inte igång den tror jag du får riva cylindern och kolla hur det ser ut. När min aprilia hade skurit lät det som om startmotorn gick lätt men när jag hade 1an och och drog den framåt hade jag ändå komp.

Om inte förgasarrengöring och stiftbyte hjälper skulle det även kunna vara packboxen i vevhuset som gett upp. Borde isåfall vara den under svänghjulet.

Jo cdi boxen skall kunna påverka att han tänder vid fel tidpunkt men att detta skulle hända ser jag somm ytterst otroligt. då cdi boxens funktion är att räkna ut när den skall tända efter informationen om ÖD (Övre dödpunkt) som den får via en hallefekts givare.

Ja jag menade insugningspullser o dom känner du tydligen. o reddventilen var det jag menade. o hadde du inte haft några pullser hadde du troligen haft ett trasigt menbran.

Men det som däremot lät mera intresant var att du inte såg att stiftet blev blött.
Om du drar runt motorn 5 sekunder med choke o den inte startar så skall stiftet bli blött. om inte så är felet att den inte får soppa.

Är inte så inna på hurvida det sitter en solenoid ventil på rs förgasaren eller inte. (Används för att bryta soppe flödet när man stänger av motorn) Men den kan vara ett troligt fel.

annars skit i förgasaren. Luftbubbla (Låter otroligt men har varit ute för det på gammla bilar)

testa o bonna choka hojen. ta bort insugningsgummit så förgasaren är lättåtkomlig. dra runt motorn med full gas stick dit handen o blockera insuget. om inte tändstiftet blir surt av detta så får du riva i sär förgasaren.

Prova startgas oxå.

#Byt tändstift
#Testa att lyfta tanken och spruta ned startgas i snabeln på luftboxen
#testa att tömma förgasaren och se till att motorn inte får bränsle och testa med startgas igen. Tänk på att stiftet lätt blir blött.

Får du inte igång den tror jag du får riva cylindern och kolla hur det ser ut. När min aprilia hade skurit lät det som om startmotorn gick lätt men när jag hade 1an och och drog den framåt hade jag ändå komp.
Okej, jag skall testa med startgas! Men det där med att den har skurit men att ändå få komp, jag hade fått för mig att om en motor har skurit så innebar det att kolven hade kört fast, och då får man ju ingen komp?:va

Om inte förgasarrengöring och stiftbyte hjälper skulle det även kunna vara packboxen i vevhuset som gett upp. Borde isåfall vara den under svänghjulet.

Hmm, okej! Får hoppas att det inte är nåt sånt:näsblod

Last edited:

det där med solenoid ventil och så låter intressant, jag skall kolla om stiftet blir blött, om det funkar med startgas och rengjord förgasare.
Förresten, vad rycker ni om att den lät precis samma utan CDI-boxen inkopplad? Är det bara jag som tycker det verkar konstigt? :va

det där med solenoid ventil och så låter intressant, jag skall kolla om stiftet blir blött, om det funkar med startgas och rengjord förgasare.
Förresten, vad rycker ni om att den lät precis samma utan CDI-boxen inkopplad? Är det bara jag som tycker det verkar konstigt? :va

Enda stället du har en solonoid är till avgasporten

Har den nypt sitter kolven fast, har den skurit så har det blivit repat/förstört

Last edited:
Nu har jag varit ute i garaget en stund och bl.a. testat med startgas vilket inte funkade :huvet
Jag testade också att koppla in tanken och vrida på soppakranen, choka fullt och dra full gas medans jag försökte starta och stiftet blev inte nu heller blött :va Det var en massa bensin i förgasaren och vid insugningsgummit men stiftet blev inte blött :mad: Jag tog ur reedventilen men märkte inget konstigt med den så jag gissar på att det är för dåligt komp så den inte suger i sig bensinen för jag tycker också att det känns klent när jag håller handen för insuget på förgasaren. Kanske får inhandla en komp-mätare imorgon eller på måndag från typ biltema...Vad mäts kompet i och har någon nån vild gissning på vad det borde ligga på?
Suck, det är såna här dagar man bara vill att skiten skall funka, jag blir så frustrerad och vill helst slippa riva hela cylindern nu när våren närmar sig :(
// Mayer

Kan ju vara så att kolvringen har satt sig eller gått av, sätter en femma på att problemet ligger i dålig komp antingen kolv /ring / topplockspackning / eller skuren cyl.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back