Return of the Blobs

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=625301

USA går i bräshen och vi följer efter. Var tionde svensk är fet och kostnaden för alla tjockisar i form av sjukvård, sjukskrivningar o.s.v. beräknas uppgå mot tio MILJARDER. Endast sjukvården kostar över 3 miljarder.
Siffran uppgår till ungefär hälften av vad vi ger i studiestöd till alla som pluggar i sverige eller två och en halv gånger så mycket som vi lägger på miljö och naturvård...

Sporthoj.com är nog en av de forum där folk skriker högst när något drabbar deras plånböcker. Invandrare skall buntas ihop och skickas tillbaka på stört för de kostar för mycket. Sjukskrivna och bidragstagare skall granskas med lupp så de inte får en krona för mycket. Åtgärder skall tillsättas dIrÄKct för att alla parasiter skall sättas åt så de inte kostar skatt.

Men vad ska vi då göra med alla som äter för mycket?!
Så fort någon föreslår t.ex. högre moms på onyttiga, färdiglagade, frysrätter och dyligt blir det skrik åt andra hållet:
- Rör inte vårt käk! Vi får väl äta vad vi vill!!!

Hur ska vi göra?! Allt fler barn blir överviktiga och passiviserade. Forskarna är helt eniga när de säger att passiva barn oftare blir passiva(och tjocka) vuxna. Alltså är vi inne i en nedåtgående spiral. Fler tjocka, fler sjukskrivna, färre som jobbar.
Resultatet inom en snar framtid blir mindre skatteintäkter, mer tjockisutgifter och en djävla massa fett.

Hur ser ditt recept ut för att komma till rätta med ett, bokstavligt talat, växande problem?

fat-lady-on-top.jpg

Last edited:
Skolgymnastik!

De unga gossarna och flickorna ska leka kull, för skoj skull.
De skola sparka på bollar och lära sig jobba i grupp.
De skola även lära sig karaktärsdanande soloidrott, ända in i kaklet.

Sedan ska dom börja äta skolmat igen om dom har slutat med det. Klart.

Edit 1: Varför return of the blobs?

Edit 2: Utökad undervisning om mat/näringslära också. Många vet inte vad som är "bra" mat. Även dom som vet måste lusläsa innehållsförteckningar och energiinnehållstabeller och krångla för att hitta rätt.

Last edited:
Ja det är ju inte bra, snart kommer folk vara lika arg på mig som på bidragstagarna och invandrarna. Att göra dålig mat dyrare tycker jag är ganska dumt, däremot bättre mat billigare kanske vore nånting?

Jag drar mitt strå till stacken genom att skrika glåpord varje gång jag ser ett fläskberg. Att ge dem dåligt samvete kan fungera det med, då genom att stirra på dem när de käkar och ge dem motbjudande blickar och skaka sakta på huvudet.

Jag drar mitt strå till stacken genom att skrika glåpord varje gång jag ser ett fläskberg. Att ge dem dåligt samvete kan fungera det med, då genom att stirra på dem när de käkar och ge dem motbjudande blickar och skaka sakta på huvudet.

Ja jävlar...
Du tycker inte att du är onödigt taskig då? Dom vet nog redan om att dom är tjocka.

Ja jävlar...
Du tycker inte att du är onödigt taskig då? Dom vet nog redan om att dom är tjocka.

Antagligen inte för då skulle de väl sluta käka? Skämt åsido (även första inlägget var ett skämt) så är det jävligt tråkigt för de som är i den situationen.
Jag har en kompis som är KRAFTIGT överviktig och vi, hans kompisar, har försökt prata med honom om det i flera år men det går en vecka och sen är det som bortblåst. Det är först nu, för två veckor sedan, som det hela tog en vändning då han var på en häslokontroll. Naturligtvis var hans värden skyhöga och diabetes låg i startgroparna antar jag.
Nu käkar han piller som kostar 36:- styck! Men han får det via högkostnadsskyddet hoppas jag åtminstone. Men det är tråkigt att det ska behöva gå så långt som tabletter.
Till saken hör att hans far dog för tidigt men då inte enbart pga fetma men deet var nog en bidragande orsak.
Är det man inte vill vara med om så är det att se en av sina bästa vänner att dö av fetma, tro mig.

Vi som inte är överviktiga kan nog aldrig förstå hur det ligger till, inte ens de överviktiga själva förstår det.

Ja jävlar...

Inte vet de det och tycker sig göra nått åt det heller, såg det på "Outsiders" igår.

Nää, back to the schoolidrott, förnya den så att alla vill vara med. Samtidigt får föräldraansvaret gärna komma tillbaka.

"Näää lilla lisa vill inte sparka på en boll en gång var fjortonde dag, sedan får hon ju sin PMS och sedan gillar hon inte redskapsgymnastiken..." För helvete släng in flickstackarn så hon får röra på sig.

Skolmaten får rycka upp sig lite så folk äter där.

Bort med Big-Brother och kör en "Vasaloppskväll med Oskar Svärd" fem dagar i veckan så vi får riktiga förebilder i samhället istället för blonda bimbos som tror att lyckan går att söka i cigaretter, sprit och en miljon till nya bröst.

Fy Fan!

problemet är väl att socker är en kraftigare drog än de flesta tror (det plus att det är för mycket socker i all mat förstås)

äh subventionerade kromtabletter till alla som är överviktiga :tummenupp

problemet är väl att socker är en kraftigare drog än de flesta tror (det plus att det är för mycket socker i all mat förstås)

äh subventionerade kromtabletter till alla som är överviktiga :tummenupp

Som sagt, skolan har ett enormt samhällsansvar här eftersom knappast några "föräldrar" tar sig rollen att lära ut på allvar.

Hemkunskap på min tid var ett skämt, på sin höjd fick jag lära mig begreppet "redning", nu flera år senare behärskar jag tekniken, men tänk om de hade nämnt orden "energiintag" och liknande och faktiskt lärt ut att 100g mjölkchoklad är mellan 1/3-1/4 av dagsbehovet av energi...

Jag håller med om att få inser hur stort problemet är när det gäller mat. Socker och även fett påverkar våra belöningssystem på ett sätt som närmast kan jämföras med droger. Vi har instinkter som får oss att prioritera fet och söt mat framför nyttigare alternativ. Orsaken är att vi genom årtusendena lärt oss att välja energirika födoämnen, framför energifattiga dito, om tillfälle ges.

Instinkter förändras tyvärr bara en bråkdel så snabbt som vårat samhälle och vårt utbud av livsmedel. Dessutom är producenterna inte dummare än att de tillverkar livsmedel som tilltalar dessa primitiva instinkter. (på samma sätt som producenter som marknadsför sig mot grabbar använder lika primitiva grepp när de gör reklam. Bilar = halvnakna brudar, Corn Flakes = halvnakna brudar, rakapparater = halvnakna brudar)....

Det sunda förnuftet rår tyvär inte på instinkter när hunger och törst gör sig påmint. När man kliver in, vrålhungrig, på Kungshallen så är det knappast salladsställena som lockar. Reptilhjärnan för stegen till ställena med pommes, pizza eller annat flottdrypande.

Personligen är jag FÖR en moms på färdiglagad mat. INTE på restaurangmat men på färdiglagad mat som säljs i butiker.
Det är ganska klart fastställt hur näringsinnehållet bör se ut i en lämplig måltid. Max 30 energiprocen fett, inte för mycket socker, inte för mycket salt och dessutom en lämplig mängd fiber. För enkelheten skull borde man definiera en "stämpel" eller märkning som ersätter "gröna nyckelhålet" och som baseras på detta näringsinnehåll.

Alla rätter som är nyttigare än gränsvärdena får märkningen men får även reducerad matmoms.
Alla färdigrätter som INTE klarar gränsen får höjd moms.

Som ett exempel:
"Markus 400grams frysta FettoPizza med dubbla lager Mozarella och Halalkött"
Kostar 20 kronor exklusive moms men får den högre momssatsen vilket ger ett slutpris på 35kr

"Korvgubbes 400grams frysta SlimAndFit-Pizza med färska örter och annat gottgott"
Kostar 20kr exklusive moms men får den lägre momsen på 5 kronor vilket ger ett slutpris på 25kr.

För butikerna blir intäkten den samma.
För konsumenten blir skillnaden stor.
Troligen skulle vi se en förskjutning i vad folk köper för färdiglunch. VILL man äta fettokäket så får man betala extra för det.

Självklart skulle producenterna snabbt inse att de förlorar marknadsandelar om de enbart producerar fettomat och plötsligt blir näringsinnehållet en marknadsfördel.
Ju fler som konkurerar i det nya nyttiga segmentet desto mer skulle producenterna prioritera smaken och inom kort lär vi få nyttig OCH god mat.

Självklart ska man inte moms-straffa restauranger eller momsbelägga råvaror. Mitt förslag gäller enbart all den färdigmat som säljs i butikerna. Färdigmaten utgör trots allt en väldigt stor del av den mat alla tjockisar äter.

Dessutom är det bevisat att fetma och övervikt är klassbetingat. Ju fattigare, desto tjockare. Om man då gör att nyttig mat får prisfördelar så kommer man ju åt den grupp där problemet är störts, nämligen de fattigaste och därav priskänsligaste!

Last edited:
Som sagt, skolan har ett enormt samhällsansvar här eftersom knappast några "föräldrar" tar sig rollen att lära ut på allvar.

Hemkunskap på min tid var ett skämt, på sin höjd fick jag lära mig begreppet "redning", nu flera år senare behärskar jag tekniken, men tänk om de hade nämnt orden "energiintag" och liknande och faktiskt lärt ut att 100g mjölkchoklad är mellan 1/3-1/4 av dagsbehovet av energi...

det är nog många som inte tänker på det när de handlar en chokladkaka, ananrs kan man tänka på att ENDAST hamburgaren (självklart är det som är på burgaren inkluderat) big king xxl täcker 2/3 - 1/2 av en normal persons energibehov

Senast idag var jag och handlade på Willys. Jag gick förbli en tjej(kärring) som säkert vägde kring 130-140kg. När jag gick förbi så tittade jag ner i hennes vagn och såg 6X2Liter CocaCola, 4-5st bigpack Pizza,jäkla massa kakor, ett antal chipspåsar med olika smaker. Ingen frukt eller grönsaker.

Tycker jag synd om henne ?, knappast.
Hon får absolut skylla sig själv över att hon var så tjock.

Last edited:
det är nog många som inte tänker på det när de handlar en chokladkaka, ananrs kan man tänka på att ENDAST hamburgaren (självklart är det som är på burgaren inkluderat) big king xxl täcker 2/3 - 1/2 av en normal persons energibehov

Läsk är nog en större bov än hambrugare.

Jag har alltid varit bra på att äta frukost, lunch och middag. De är det väldigt många som gör.
Ett tag drack jag 4-5 läsk om dagen vilket många fortfarande gör även om jag dragit ned radikalt.

Det många inte inser när de äter tre måltider om dagen och samtidigt dricker så mycket läsk är att deras läskkonsumtion motsvarar ungefär 4 Big Mac & Co i veckan!!!!

Ingen skulle bli förvånad om de gick upp i vikt om de åt tre mål om dagen men dessutom började äta fyra Big Mac & Co i veckan.

När man däremot förklarar att deras läkskonsumtion motsvarar precis just det brukar de hajja till...

Jag håller med om att få inser hur stort problemet är när det gäller mat. Socker och även fett påverkar våra belöningssystem på ett sätt som närmast kan jämföras med droger. Vi har instinkter som får oss att prioritera fet och söt mat framför nyttigare alternativ. Orsaken är att vi genom årtusendena lärt oss att välja energirika födoämnen, framför energifattiga dito, om tillfälle ges.
<CUT></CUT>

låter som en bra ide det där med olika momssatser baserat på matens nyttighet. problemet är väl att ingen politiker vågar riskera politiskt självmord genom att ta upp förslaget.

Så resonerar de flesta som totalt och helt saknar kunskap om fetma och problematiken kring övervikt. :tummenupp

Om man äter den skit som låg i den vagnen så är det hennes eget fel, Ja.
I vuxen ålder måste man ta sitt ansvar. Troligen så kände hon till att det var skit hon köpte men gjorde det ändå.

Läsk är nog en större bov än hambrugare.

Jag har alltid varit bra på att äta frukost, lunch och middag. De är det väldigt många som gör.
Ett tag drack jag 4-5 läsk om dagen vilket många fortfarande gör även om jag dragit ned radikalt.

Det många inte inser när de äter tre måltider om dagen och samtidigt dricker så mycket läsk är att deras läskkonsumtion motsvarar ungefär 4 Big Mac & Co i veckan!!!!

Ingen skulle bli förvånad om de gick upp i vikt om de åt tre mål om dagen men dessutom började äta fyra Big Mac & Co i veckan.

När man däremot förklarar att deras läkskonsumtion motsvarar precis just det brukar de hajja till...

helt klart. en stor läsk (0.5L) är ju cirkus 200kcal (lite mindre kanske då "restaurangerna" är snåla) innan så tänkte jag inte på detta utan drack fortfarande läsk och slutade bara med sötsaker, men insåg att det inte fungerade så nu är det också hyffsat bortkapat

Eftersom skattehöjningar ska få bort farliga motorcyklister så borde skattehöjningar för fetton och dålig mat få samma effekt.

Höjd moms på socker och fett är väl ett bra alternativ.
Själv är jag rasande på all "inget-socker-mat" som är fullt med cancerframkallande sötningsmedel.

Ge mig socker i min saft! Det är mängden socker/fett vi äter i dag som det är fel på inte ingredienserna i sig.

Så resonerar de flesta som totalt och helt saknar kunskap om fetma och problematiken kring övervikt. :tummenupp

det stora problemet bör vara att de flesta saknar kunskap om näringslära. sen tror jag också att många saknar den riktiga viljan att göra något åt det, det är så lätt att äta gott och se på tv

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg