Kvällstidningarna=journalistdagis?

Jag är dock inte enig i din lite nedlåtande hållning till den stora grupp svenskar som trots allt läser tidningarna.

Inte jag heller, det är lite trendigt att säga "Kolla vad duktig jag är, jag läser minsann inte kvällstidningar eller kollar på dokusåpor, alla som gör det är dumma eller förledda".

Varför skulle det vara någon skillnad på kvällstidningsläsare och icke-kvällstidningsläsare? Jag tror det finns enormt många stolpskott som inte läser kvällstidningar samtidigt som det givetvis finns väldigt många intelligenta och kritiskt reflekterande människor som läser dem.

Det är ju trots allt inte så att man måste fästa någon större vikt vid vad som står i dem. Jag kan läsa Spindelmannen och urflippad propaganda av alla de slag samtidigt som jag kan läsa böcker som är resultatet av seriös forskning utan att det blir någon sorts kortslutningkonflikt i hjärnan på mig.

Skvallret må hända... det jag ogillar mest är all jävla skrämsel för allting. Ska man tro på aftonbladet så gör man bäst i att sitta hemma i sin soffa hela livet för precis allt är farligt.

Det farliga är att det spridit sig, till och med Svd hade en fullständigt onyanserad bilaga om "Klimathotet", ungefär 2% av bilagan uppläts till en balanserad vetenskapsman medan resten var domedagsprofetior ungefär.

Det farliga är att det spridit sig, till och med Svd hade en fullständigt onyanserad bilaga om "Klimathotet", ungefär 2% av bilagan uppläts till en balanserad vetenskapsman medan resten var domedagsprofetior ungefär.

hur tror du att en liknande bilaga i Aftonblaskan/Expressen hade sett ut?

KYLAN GJORDE ALMA, 77, FÖRKYLD
Carolina Gylling: Det hände mig oxå!
Sida 4-26

Det ämne som här behandlas är helt enkelt en av nackdelarna med en marknadsekonomi, där det enda som styr är tillgång och efterfrågan. Tack och lov så finns det lagar och förordningar som i alla fall till viss del sätter ett ramverk för vad tidningarna får göra, även om de tyvärr många gånger gömmer sig bakom yttrandefriheten och tryckfriheten, två grundlagar som knappast skapades för att Aftonhoran och Sexpressen skulle kunna tjäna pengar på andra människors misär. Men...

...frågan är vad som är mest skrämmande, att det finns journalister som skriver om det, eller att flera hundra tusen varje dag köper dessa blaskor. Tyvärr är det ju som så, att så länge det finns en efterfrågan om att läsa om andra människors olycka, så länge kommer dessa tidningar existera. Detsamma gäller högkvalitativa tv-produktioner som Big Brother och Baren.

När man tänker efter, det här med demokrati kanske är inte så smart i alla fall... Tänk att vi lägger vår framtid i händerna på dem som baserar sin verklighetsuppfattning på det som skrivs i kvällspressen, var högsta dröm är att få sexa offentligt aspackad i Big Brother, som tror att en interpellation är en ordklass, som lärt sig bidragsfuska från Expressens "Så undviker du att betala skatt-special", som provar varje bantningskur i Aftonbladet, och blir lika förvånad när denne inte gått ned 7 kilo utan UPP 2 efter att ha köpt de dyra pillren (ok, jag åt en eller annan semla, men det ska väl inte spela någon roll), och som använder sig av Aftonbladets singelsajt, och undrar varför det gång på gång visar sig att den "tilltänkte" partnern visar sig vara ett stjärthål...

Men det var bara en parentes

Last edited:
hur tror du att en liknande bilaga i Aftonblaskan/Expressen hade sett ut?

KYLAN GJORDE ALMA, 77, FÖRKYLD
Carolina Gylling: Det hände mig oxå!
Sida 4-26

Jag har faktiskt sett deras bilagor också, de består av fotomontage av hur domedagsprofeterna tror att jorden kommer påverkas av påstådd uppvärmning, bl.a. några fånar som ska föreställa flyktingar som flyr Sverige för det är så mycket vatten här, eller vad det var. JeTTe LesKiTT liksom.

Tyvärr hängde även Svd och DN med på Al Gores personvalskampanj.

Jag vet inte, men jag har svårt att avgöra vilka som har märkligast verklighetsuppfattning, de som uppfattar kvällstidningar som ett hot mot demokratin eller de som har svårt att förhålla sig kritiska till dem.

"Normupplösning" och dekadens bland dagens ungdom, det var redan de gamla grekerna inne på.

Men visst är det rätt, som någon var inne på, att dessa produkter är den fria marknadens baksida, men om man studerar alternativet blir man inte direkt uppmuntrad.

När man inte tror att de kan bli dummare så överaskar de!! :huvet

"Motion onödigt för viktnedgång"
Artikeln innehåller inget överaskande men när de däremot pekar på "vetenskapliga studier" och nämner det "onödiga" i att motionera så är det väldigt lätt att folk luras till att tro att motion är meningslöst om de inte är kritiskt tänkande.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1006848,00.html
"Forskarna använde sig av en grupp på 35 överviktiga män och kvinnor för att göra studien. Under sex månader fick tolv av dem minska sitt kaloriintag med 25 procent, medan ytterligare tolv under samma period minskade kaloriintaget med 12,5 procent, och ökade sin träning med 12,5 procent. Övriga elva testpersoner började varken träna eller banta."

Ja, samma resultat om man ENDAST tittar på viktnedgången. Men hur ser välbefinnandet ut om mans er på de båda gruppperna?! Två personer, 10 kilo lättare där den ena fått hårdbanta medan den andra fått äta mer men å andra sidan motionerat och på så vis fått muskler och kondis.
Vem mår bäst?!
Vem sover bäst?
Vem har bäst koncentrationsförmåga?
Vem har bäst blodcirkulation?
Vem orkar leka mest med sina barn?
Vem löper minst risk att drabbas av förslitningsskador?!

Bland de bästa löpen måste ju vara när Kicki Danielsson äter en falukorv inlagd i en limpa, och beklagar sig om något nytt som man ska tycka synd om henne för...

Fatta vilka normala liv Kicki, Linda Rosing, Fadde, Gudrun Schyman och alla andra presskåta syns-jag-inte-finns-jag-inte-individer skulle leva om det inte vore för blaskorna....

Jag fattar inte varför folk på detta forumet är så irriterade på kvällstidningarna. Dert är bara en kvällstidning, inte "the end of the day" precis att folk läser dem. De skriver sådant som söljer och det är väl ganska smart om man vill göra vinst. Att det sedan kanske inte är en IQ-test att läsa dem är en annan femma. Ni har både rätten och friheten att skaffa information på annat håll om ni ogillar dem.
Vidare är väl trenden inte ett dugg bättre på tv, där program som Let´s Dance, Big Brother, Cops och Fotbollskväll drar storpublik medan dokumentärer o.lik. förpassas till utmarkerna.

Sedan tycker jag dessutom att det ofta luktar "eget beröm" över klagandet. :7peta

Så mitt råd: Fatta att det bara är kvällstidningar, inte vetenskapliga eller objektiva tidskrifter, och behandla dem och deras artiklar utfrån det.

Personligen tycker jag dessutom att de kan vara trevliga att läsa när jag reser, sitter på toa eller bara vill få tiden att gå, men jag tar allt i dem med en nypa salt. Ungefär som jag även gör när jag läser Larson...

Hehe, med risk för att låta lite taskig men...kan förstå att psykologer inte har några problem med att förkovra sig i lite halvsanningar. Det hör liksom till.

Sry. Kunde inte låta bli.

/Olzki

Läser både expressen samt aftonbladet, kalas bra tidningar när man vill att arbetstiden ska gå. Allt som är gratis är bra:tummenupp

Och bli upprörd övrer ingenting eller dummare för att man tror på något som inte är sant. Därtill glömmer du alla stackare som blir uthängda av ena eller andra anlendingen. Men ha kul du.

/Olzki

Last edited:

Det är ju trots allt inte så att man måste fästa någon större vikt vid vad som står i dem. Jag kan läsa Spindelmannen och urflippad propaganda av alla de slag samtidigt som jag kan läsa böcker som är resultatet av seriös forskning utan att det blir någon sorts kortslutningkonflikt i hjärnan på mig.

Nu ska Olzki förklara, även om du faktiskt inte lät helt övertygad själv i vad du skrev:

1) Spindelmannen gör inte anspråk på att vara ett nyhetsmedia och avspegla verkligheten. Således kan även de svagsinta förstå att Spindelmannen är på låtsas.

2) Spindelmannen säljer inte lösnummer genom att hänga ut eller terrorisera människor i sin omvärld.

Det gör Aftonbladet och Expressen, för att tjäna pengar.

/Olzki

...kan förstå att psykologer inte har några problem med att förkovra sig i lite halvsanningar.
Eller som i det här fallet:
Försjunka ner i vanföreställningar och försöka övertyga sin omgivning om rimligheten i ens vansinne.

Så jag är enig i delar av din kritik, men, som sagt, i en demokrati får vi nog acceptera att tidningar kommer att skriva det som säljer. Å människor älskar att läsa om våld, sex och elände på ett enkelt och glättigt sätt. Tyvärr... Men det är lättare än att engagera sig i problemen.

Jag är dock inte enig i din lite nedlåtande hållning till den stora grupp svenskar som trots allt läser tidningarna.

Trevligt att läsa att du delar min kritik i stora delar :tummenupp.

Vad gäller demokratin och kvällstidningar. Problemet är egentligen inte kvällstidningarna utan konsumenterna av dem. Kvällstidningarna skulle inte föra den sensationsjournalistik de gör om den inte genererade klirr i kassan.

Men när kritiskt tänkande är en bristvara är det inte bra med kvällstidningar som tar aktiv ställning i frågor istället för att endast rapportera om dem. Jag kommer exempelvis att tänka på ett sexualbrott mot en ung flicka i Borlänge (har jag för mig) där hovrätten bl.a. frikände två tilltalade som hade blivit dömda i tingsrätten. Kvällstidningarna tog aktiv ställning mot domen, publicerade domarnas namn och bild i tidningen och piskade upp stämningen rejält (domarna mottog många hot - tom mordhot). Varför ta ställning i frågan (kvällstidningsjournalisters juridiska kompetens är suveränt dålig dessutom) och varför publicera namn och bild på domarna?

Jag kommer även att tänka på ett fall (förra året har jag för mig) där hovrätten sänkte det av tingsrätten utdömda skadeståndet för en flicka som blivit utsatt för sexualbrott. Kvällstidningarna gjorde samma visa återigen... namn och bild på domarna och tog aktiv ställning mot domen.

Kommer även att tänka på en bostadsrättsförening i norrland som ville vräka en medlem där kvällstidningarna tog aktiv ställning i frågan istället för att bara rapportera. De hängde även ut föreningens ordförande med namn och bild vilket är än mer anmärkningsvärt med tanke på att det oftast är "vanliga människor" som är styrelseledamöter i bostadsrättsföreningar helt oförberedda på ett vidrigt mediadrev.

Detta är några fall jag bara tagit ur minnet... jag ska nog börja föra anteckningar om kvällstidningarnas svinerier så att jag kommer ihåg dem alla. Kanske borde börja blogga om det... är ju populärt nuförtiden =).

Det är egentligen ett demokratiproblem när kvällstidningarna utan någon som helst saklig grund hjälper till att sänka förtroendet för rättssystemet för att vinna läsare. Och det är ett samhällsproblem när kvällstidningarna hänger ut människor.

Jodå, jag är äcklad av mig själv, bl.a för att jag läser Aftonbladet!:zpy

Hehe, det är ju inget fel på din humor iaf! :pannkyss

Edit: ändrade några ord som hade fel innebörd.

Last edited:
Inte jag heller, det är lite trendigt att säga "Kolla vad duktig jag är, jag läser minsann inte kvällstidningar eller kollar på dokusåpor, alla som gör det är dumma eller förledda".

Vet inte varför du blandar in dokusåpor i sammanhanget? De har ju knappast några effekter som kan liknas vid kvällstidingarnas vad jag kan se.

Jag är inte av samma uppfattning som du när det gäller trenden, men jag välkomnar definitivt en trend där vanliga Svenssons tar avstånd från kvällstidningarna. Jag skulle till och med kunna tänka mig att vi inför en speciell dag på året då vi firar de som inte stödjer kvällstidningarna :).

Varför skulle det vara någon skillnad på kvällstidningsläsare och icke-kvällstidningsläsare? Jag tror det finns enormt många stolpskott som inte läser kvällstidningar samtidigt som det givetvis finns väldigt många intelligenta och kritiskt reflekterande människor som läser dem.

Jag håller med dig om att det finns många stolpskott som inte läser kvällstidningarna... det framstår som mycket troligt. Däremot är jag tveksam till ditt påstående om att "väldigt många intelligenta och kritiskt reflekterande" människor läser dem. Men det handlar väl kanske om hur mycket man lägger i orden "väldigt många".

Men det finns väl i princip ingen som far illa av att du köper stålmannen? Man stödjer ju aktivt kvällstidningarnas arbete ekonomiskt när man köper tidningen eller surfar in på siten och då genererar underlag för kvällstidningarnas reklamintäkter.

Jag tror dock att det finns en del som läser kvällstidningar för att hänga med i vilken information kvällstidningskonsumenterna får. Exempelvis om det företag man jobbar på/bransch man jobbar i är i fokus osv. Det är ju naturligt.

Varför ta ställning i frågan (kvällstidningsjournalisters juridiska kompetens är suvärent dålig dessutom) och varför publicera namn och bild på domarna?

Redaktionerna i Sverige är politiska och de har en rad åsikter om än det ena och än det andra, ser inget särskilt upprörande i det om än man kunde önska sig lite större spridning.
Och att publicera namn och bild på domare, är det upprörande? Tycker det vore mer upprörande om de inte gjorde det.

Men det finns väl i princip ingen som far illa av att du köper stålmannen? Man stödjer ju aktivt kvällstidningarnas arbete ekonomiskt när man köper tidningen eller surfar in på siten och då genererar underlag för kvällstidningarnas reklamintäkter.

Men det här handlar ju mer om ställningstaganden än om kritisk granskning av den "fakta" kvällstidningar presenterar. Vilket var vad jag åsyftade i mitt inlägg. I marknadsekonomin där du betalar för varor och tjänster finns det givetvis de som i högre grad än andra nagelfar sina köp och ser symbolvärdet eller ställningstagandet bakom dem. Jag har säkert köpt tusen saker som gjort att människor far mer illa än kvällstidningar, många av mina kläder jag haft i mitt liv är förmodligen sydda av någon asiatisk barnarbete på 14-timmarskift. Elen jag köper kommer från kärnkraftverk vars uran bryts i gruvor där arbetarna dör som flugor etc etc. Som levande i en välfärdsstat med allt vad det innebär har man mycket mänskligt lidande på sitt samvete om man ser alla köp som ställningstaganden.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, den fria marknadens, och även yttrandefrihetens, baksida. ....

Visst är det! Men om nu även du anser detta, varför då irritera sig över att folk kallar Aftonbladet och Expressen för just vad det är....nämligen skräp.

Finns en massa skit som kommer med grundläggande demokratiska rättigheter som yttrandefrihet. Men denna skit bör ju samhället också verka för att minimera. I fallet Aftonbladet och Expressen genom upplysning. Ju fler som inser hur fult deras journalister jobbar och omfattningen på desinformationen och osanningen i tidningarna desto bättre.

/Olzki

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...