Kvällstidningarna=journalistdagis?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Expressen o Aftonbladet - Suck!

Bojkottade dem för länge sedan p g a den minst sagt urusla kvaliten.
Men...bara för att Melodifestivalen var så d-a dålig blev jag extra nyfiken
på vad dessa blaskor skulla skriva om eländet. Sagt o gjort ett ex av varje söndagsnummer inhandlades - o fy f-n. Nu är jag botad o återställd för lång tid framåt. Har de samma sk redaktion? och vad eller vem bidrar ekonomiskt till dessa missfoster år ut o år in?

Säg inte att ni anser de är de bästa tidningar som finns?

Jag anser att de är de bästa tidningarna som finns :mattias

Edit: Näe :3freak

för övrigt anser jag att aftonbladet bör förstöras...

eller på originalspråket =)
Ceterum censeo Aftonbladium esse delendam

Många på SH.....

Och i livet i övrigt också tyvärr...eftersom skräptidningarna finns.

Tycks vara så att många bara vill ha något att läsa som inte kräver allt för mycket intellekt eller samhällsnärvaro för att förstå. Trots att de kanske har en aning om att det är förvrängt eller till och med helt osant låtar de sig luras. Om och om igen. Trist faktiskt.

/Olzki

Jag har en teori om att det är en generationsfråga.

Folk före internetgenerationen läser kvällstidningar.
Där får man en lagom dos skvaller, nyheter, tv-program, en rolig seriestrip , och en sida där upprörda människor bloggar om Connex dåliga tidhållning eller vad fan som helst...

Mina föräldrar läste dagstidningar dagligen tills dom blev internetiserade, numera köper dom enstaka tidningar om dom ska vara borta från internet, eller om Löpet är tillräckligt smaskigt. (därav alla "Naken-chocker" och "Känd artist/idrottsman/politiker gör *****")

Annars hittar dom det dom vill på nätet.

EDIT/
Kvällstidningarnas siter på internet börjar allt mer att suga purjo, jag har helt slutat använda dom, Aftontrashet är värst, Expressen inte långt efter...

Last edited:
Jag fattar inte varför folk på detta forumet är så irriterade på kvällstidningarna. Dert är bara en kvällstidning, inte "the end of the day" precis att folk läser dem. De skriver sådant som söljer och det är väl ganska smart om man vill göra vinst. Att det sedan kanske inte är en IQ-test att läsa dem är en annan femma. Ni har både rätten och friheten att skaffa information på annat håll om ni ogillar dem.
Vidare är väl trenden inte ett dugg bättre på tv, där program som Let´s Dance, Big Brother, Cops och Fotbollskväll drar storpublik medan dokumentärer o.lik. förpassas till utmarkerna.

Sedan tycker jag dessutom att det ofta luktar "eget beröm" över klagandet. :7peta

Så mitt råd: Fatta att det bara är kvällstidningar, inte vetenskapliga eller objektiva tidskrifter, och behandla dem och deras artiklar utfrån det.

Personligen tycker jag dessutom att de kan vara trevliga att läsa när jag reser, sitter på toa eller bara vill få tiden att gå, men jag tar allt i dem med en nypa salt. Ungefär som jag även gör när jag läser Larson...

Läser både expressen samt aftonbladet, kalas bra tidningar när man vill att arbetstiden ska gå. Allt som är gratis är bra:tummenupp

Jag fattar inte varför folk på detta forumet är så irriterade på kvällstidningarna. Dert är bara en kvällstidning, inte "the end of the day" precis att folk läser dem. De skriver sådant som söljer och det är väl ganska smart om man vill göra vinst. Att det sedan kanske inte är en IQ-test att läsa dem är en annan femma. Ni har både rätten och friheten att skaffa information på annat håll om ni ogillar dem.

Vidare är väl trenden inte ett dugg bättre på tv, där program som Let´s Dance, Big Brother, Cops och Fotbollskväll drar storpublik medan dokumentärer o.lik. förpassas till utmarkerna.

Den stora kritiken mot kvällstidningar är knappast att de skriver om nöje eller sport. Kritiken ligger i sensationsjournalistiken framför allt. Kvällstidningsjournalister använder mycket fula metoder för att få sin artikel. Exempelvis att intervjua en ung flicka som precis blivit våldtagen och fått sin bästa kompis mördad. Det blåser kvällstidningarna upp på en helsida med bild och allt. Smörjer föräldrarna med några tusen för ett godkännande. Man blir förbannad... inte minst över läsare som sitter och gottar sig i artikeln. När det uppmärksammas att flickor från östeuropa luras in i slav-prostitution i Sverige åker kvällstidningsjournalister hem till flickornas familjer i hemlandet och intervjuar dem om deras hora till dotter (vilket givetvis otroligt försvårar flickornas chanser att hämta sig från övergreppen) osv.

Kvällstidningarna hänger ut personer med namn och bild titt som tätt trots att det är fullständigt onödigt och bortom allt allmänintresse. Det kan röra sig om enskilda myndighetspersoner som bara följer sina instuktioner (och då får Kvällstidningsläsarnas vrede mot sig), det kan vara misstänkta gärningsmän, dömda gärningsmän osv. osv.

Det jag skrivit ovan drabbar inte bara pappskallarna som finansierar kvällstidningarna (dvs de som surfar på sajten eller köper lösnummer) utan även de som inte har med kvällstidningarna att göra.

Dessutom bor vi i en demokrati med allmän rösträtt. Och naturligtvis politiker som lyssnar på opinioner. Därför oroar det mig väldigt mycket när kvällstidningarna har så många läsare. I nyhetsrapporteringen utelämnas ofta viktiga omständigheter, mycket stora vinklingar görs eller rena lögner. Dessutom tar ofta kvällstidningarna ställning i olika situationer istället för att bara rapportera sakligt (ofta rättsprocesser/behandlingar från myndigheter/företag etc.) och piskar upp stämningar,

Tro mig - att de blåser upp senaste Big Brother-storyn på löpet är en droppe i havet i jämfört med det svineri kvällstidningarna sysslar med i sin nyhetsrapportering.

Sedan tycker jag dessutom att det ofta luktar "eget beröm" över klagandet. :7peta

Så mitt råd: Fatta att det bara är kvällstidningar, inte vetenskapliga eller objektiva tidskrifter, och behandla dem och deras artiklar utfrån det.

Och du tror att den typiske Aftonbladet-läsaren klarar av att läsa rapporteringen med den kritiska hållning som krävs? Givetvis är det inte så. Och det oroar mig oerhört att folk får sin omvärldsbild genom bl.a. kvällstidningar. Inte minst med tanke på att dessa människor är många till antalet och vi har allmän rösträtt.

Personligen tycker jag dessutom att de kan vara trevliga att läsa när jag reser, sitter på toa eller bara vill få tiden att gå, men jag tar allt i dem med en nypa salt. Ungefär som jag även gör när jag läser Larson...

Jag hoppas att du innerst inne är äcklad av dig själv :mad:.

Last edited:
Skvallret må hända... det jag ogillar mest är all jävla skrämsel för allting. Ska man tro på aftonbladet så gör man bäst i att sitta hemma i sin soffa hela livet för precis allt är farligt.

Jag har en teori om att det är en generationsfråga.

Folk före internetgenerationen läser kvällstidningar.
Där får man en lagom dos skvaller, nyheter, tv-program, en rolig seriestrip , och en sida där upprörda människor bloggar om Connex dåliga tidhållning eller vad fan som helst...

:fakta Precis, dom tar det inte så allvarligt.

Det bästa är att käka på MAX för då får man DN gratis :) Där snackar vi en grym tidning som har ALLT. Kultur (kan vara skoj), ekonomi (finns ej i kvällstidning), senaste nytt samt lite serier. Sporten kan man ju kasta direkt förutom när det är hockey-säsong.
Och om ni klagar på aftonblaskan & company, läs de engelska medierna. Där snackar vi skvaller mm. Efter några resor i grekland så har det blivit att man har köpt dessa tidningar och hela upplägget stinker i minst två av dem, men det finns säkerligen seriösa även där.

Har slutat läsa kvällstidningarna, även nätupplagorna, av precis de anledningarna som Sandstrom nämner. Jävla ljugarblaskor, jag vill inte stödja sånt.

Kvällstidningsjournalister använder mycket fula metoder för att få sin artikel. Exempelvis att intervjua en ung flicka som precis blivit våldtagen och fått sin bästa kompis mördad. Det blåser kvällstidningarna upp på en helsida med bild och allt.

Kvällstidningarna hänger ut personer med namn och bild titt som tätt trots att det är fullständigt onödigt och bortom allt allmänintresse.

Dessutom bor vi i en demokrati med allmän rösträtt. Och naturligtvis politiker som lyssnar på opinioner. I nyhetsrapporteringen utelämnas ofta viktiga omständigheter, mycket stora vinklingar görs eller rena lögner.

Och du tror att den typiske Aftonbladet-läsaren klarar av att läsa rapporteringen med den kritiska hållning som krävs? Givetvis är det inte så. Och det oroar mig oerhört att folk får sin omvärldsbild genom bl.a. kvällstidningar. Inte minst med tanke på att dessa människor är många till antalet och vi har allmän rösträtt.

Jag hoppas att du innerst inne är äcklad av dig själv :mad:.
Faktum är att jag är relativt enig i din kritik. Journalistiken är dålig och jag tycker också att det är synd att så många tar det som står på löpsedlarna som sanningar, om än jag kanske inte ser det som ett demokratiskt problem.
Tyvärr lever vi nu i ett samhälle där allt ska gå fort och utan större personlig insats. Folk verkar slöa och vill ha enkla lösningar, det är ju bara till att se på trådarna här på SH. Hur många av dem uppfattar du att där är någon större intellektuell tyngd i? Inget ont i det, men det är ju lite som Aftonbladet här också. Folk kan tydligen inte köpa en ny mobil utan att kolla med andra först eller lever i en värld där alla problem skulle försvinna om vi t.ex. stoppade invandringen eller förbjöd kamphundar. (bara som exempel nu!) Men jag tror att kvällstidningarna, och SH, bara är ett symptom, inte orsaken till detta.

Så jag är enig i delar av din kritik, men, som sagt, i en demokrati får vi nog acceptera att tidningar kommer att skriva det som säljer. Å människor älskar att läsa om våld, sex och elände på ett enkelt och glättigt sätt. Tyvärr... Men det är lättare än att engagera sig i problemen.

Jag är dock inte enig i din lite nedlåtande hållning till den stora grupp svenskar som trots allt läser tidningarna.

Jodå, jag är äcklad av mig själv, bl.a för att jag läser Aftonbladet!:zpy

Tyvärr lever vi nu i ett samhälle där allt ska gå fort och utan större personlig insats. Folk verkar slöa och vill ha enkla lösningar, det är ju bara till att se på trådarna här på SH. Hur många av dem uppfattar du att där är någon större intellektuell tyngd i?

Förr var det religonen som gav lösningen, numera i diverse mediaforum. Lite roligare...

Läste aftonbladet på nätet för några veckor sedan, sedan för någon vecka sedan, igår och nu idag. SAMTLIGA gånger så var Britney Spears på förstasidan, anringen i storbild eller på någon mindre på höger sida.
Att de orkar skriva om jodrens största skabb HELA TIDEN!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg