Vista - Vill någon verkligen ha det?!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Microsoft lists Vista high points

Comment This one is a laugh riot

By Charlie Demerjian: fredag 02 februari 2007, 11:19
Click here to find out more!
ONE OF THE most damning condemnations of the shiny DRM infection masquerading as an OS is on Microsoft's own site, its paid for list of reasons why Vista roX0rz or something. It is really a good laugh.

This article is sheer marketing pabulum, but you would think Microsoft could have at least figured out something worth a damn to crow about in its own propaganda piece. Rather than fib about what Vista brings to the table, it told the truth, and that is why things are so sad.

So, what does it bring? 7.5 things, none of which are worth the time it takes to install, much less the money or the rights Vista takes from you. Let's go down the list shall we?

1) IE 7: The number one thing as they say is not exclusive to Vista, nor is it anything other than a warmed over virus and spyware vector. Use Firefox or pay the price, botnet herders want your box. So far 0/1.

2) Windows Sidebar: Be still my beating heart, widgets that every other OS in the world has had since about, oh, 1983, but done more intrusively. Luckily it sucks resources and screen space. Handy tip, if you are experiencing heavy CPU load at idle, turn off the clock, you may get 1/3 of your CPU time back. This pile was tested for how long? 0/2.

3) Aero: Ok, they are right it is pretty. 1/3.

4) Mahjong Titans: If you don't have anything real to talk about, why not tout fluff. (Read this next part as me feigning excitement) Holy sh*t, Mah-fscking-jong!!! Way cool. I was only expecting a database filesystem and middleware layer four years ago, but Mahjong just blows me away. Now I understand where all those years, programmer-decades and billions of dollars went, certainly not flushed if you get Mahjong Titans! Damn grrl. Can you imagine if you could get this kind of awesomeness on the web for free, or at any of 17 billion freeware sites? Never happen, would it? 1.000007/4

5) Start Menu Search: This is a feature? Ummmm, this is better than Google Desktop Search how? Oh yeah, it is on the start menu not the start bar so it takes an additional click. Whoopty-fscking-do0. MS should be ashamed of this one, like the start menu on the bottom where it ergonomically blows to avoid accusations of cloning Apple. Hint to MS: Apple put it there for a reason, it was the right thing to do ergonomically, and the bottom is not. Hint to MS 2: Google put it there for a reason, it was the right thing to do ergonomically, the menu is not. 1.000004/5.

5.5) Stay Start Menu: Wow, it would take an MS employee to put their name on liking the 'advances' of the XP start menu over the older one. More clicks are better, and even a troll would know bigger is better. It is also green, what more could you want? Anyone with half a brain kills that monster as one of the first things on the must do list after installing XP. Advances from there are low hanging fruit indeed. That said, I think they deserve the .000003 points back for that, going to 1.000007/5.5.

6) Control Panel Search: WTF? The reason they need a search for the control panel is because they dumbed it down to the point of unusability. How stupid are they? The non-moron interface, aka classic mode, worked just fine, if you wanted to adjust your fonts, you clicked on fonts, user accounts, you clicked on user accounts. You never had to guess which one of 4 big icons might have the thing you wanted, if any of them did. One really has to wonder if MS is run by wizards, not the term of endearment, but little applets that don't let you do anything while frustrating the hell out of you and leaving you more borked than when you started. This is clearly a case of 19 steps backward followed by another 3 back trying to make up for it. Dumb dumb dumb.-1.999993/6.5 with an added 'idiots'.

7) Windows Photo Gallery: Yay, Microsoft finally realised Picasa is a threat, so it is forcing a bloated app down your throat. Not having tried it, and being a kind person who really likes Microsoft, I will give it full credit here. -.999993/7.5.

So, as you can plainly see in this scientific look at the high points of Vista from MS itself, Vista adds negative value to your computer. There is no denying the numbers, it is there in black and white using only MS paid for spin.

Vista is shiny and its maker can't even come up with a decent list as to why you should care. May I suggest you take your $400 and pick a new hobby using this as seed money? You won't get a DRM infection, you won't sell your soul to licensing agreements, and you will have a computer that is actually more functional. What more do you want? µ


Källa #1: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37394

Källa #2: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/help/639a0593-b990-4f53-82be-857fcea5a5061033.mspx
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
"Dyrt, ofärdigt och sämre än föregångaren XP, lyder domen.
- Jag vill varna från att köpa Vista, säger Expressens teknikreporter Fredrik Granlund"

....
"När datortidningen PC för Alla testade 46 populära program för hemanvändning var det nästan hälften som inte fungerade alls eller gav stora problem"

http://expressen.se/index.jsp?a=869814
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2755127 "Dyrt, ofärdigt och sämre än föregångaren XP, lyder domen.
- Jag vill varna från att köpa Vista, säger Expressens teknikreporter Fredrik Granlund"

....
"När datortidningen PC för Alla testade 46 populära program för hemanvändning var det nästan hälften som inte fungerade alls eller gav stora problem"

http://expressen.se/index.jsp?a=869814
Själv tycker jag att det inte är så konstigt att många program inte fungerar. Man måste ju ge det lite tid innan företagen hinnar ändra koden eller vad dom nu gör.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Själv tycker jag att det inte är så konstigt att många program inte fungerar. Man måste ju ge det lite tid innan företagen hinnar ändra koden eller vad dom nu gör.

Du menar att det är okej att ta betalt för mjukvara som inte ens fungerar?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2755387 Du menar att det är okej att ta betalt för mjukvara som inte ens fungerar?
Nä, det är sant! Tänkte inte så långt..

Men det är väl iofs inte microsofts fel att vissa program inte fungerar?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Du menar att det är okej att ta betalt för mjukvara som inte ens fungerar?

Nu har jag ju fått licensen gratis, men jag tycker nog man kan säga att Vista fungerar. Att det skulle vara bakåtkompatibelt med alla XP-program har man väl inte riktigt utlovat vad jag vet(?), så man borde ju vara medveten om det när man köper Vista. Om det däremot gäller Vista-program som inte funkar i Vista är det ju en annan sak.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
2755482 Nu har jag ju fått licensen gratis, men jag tycker nog man kan säga att Vista fungerar. Att det skulle vara bakåtkompatibelt med alla XP-program har man väl inte riktigt utlovat vad jag vet(?), så man borde ju vara medveten om det när man köper Vista. Om det däremot gäller Vista-program som inte funkar i Vista är det ju en annan sak.
kan inte du fixa en licens till mig med då.. du får en tia :D
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nä, det är sant! Tänkte inte så långt..

Men det är väl iofs inte microsofts fel att vissa program inte fungerar?

Jo, det är MS fel att de programmen som finns i XP/Vista/2000 osv inte funkar.

Freeware är en annan femma, det får man ta med en nypa salt. Det fina med FW är dock att när ett prog blir poppis så är det många nördar utan liv om förbättrar koden eftersom källkoden just är öppen (free). Därav är många fria program ofta stabilare än licensierad SW. T.ex. Linux. :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

Freeware är en annan femma, det får man ta med en nypa salt. Det fina med FW är dock att när ett prog blir poppis så är det många nördar utan liv om förbättrar koden eftersom källkoden just är öppen (free). Därav är många fria program ofta stabilare än licensierad SW. T.ex. Linux. :)

Jag har provat ett par olika Linux-distributioner, men inte orkat ha kvar någon av dem speciellt länge. Det dyker ganska snart upp problem, med t.ex. drivrutiner till grafikkort eller liknande som jag inte får att funka riktigt. Och visst, det hänger säkert ihop med att jag är van vid hur saker görs i Windows men om en Linux-variant inte kan vinna över en inbiten Windows-användare så tror jag inte att den kommer att kunna bli speciellt framgångsrik.
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Jo, det är MS fel att de programmen som finns i XP/Vista/2000 osv inte funkar.

Freeware är en annan femma, det får man ta med en nypa salt. Det fina med FW är dock att när ett prog blir poppis så är det många nördar utan liv om förbättrar koden eftersom källkoden just är öppen (free). Därav är många fria program ofta stabilare än licensierad SW. T.ex. Linux. :)

Du syftar på open source, och inte freeware. Freeware betyder enbart att du kan använda programmet gratis. :tummenupp
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Våga Vägra Vista!.
Så länge det någonsin går ska jag iallafall stå emot.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
vista knäcker, uppgradera era datorer era snåla as :arsele som vanligt finns det barnsjukdomar och saker som MS förr eller senare kommer att ändra/fixa till men det är bara att ni inser att Vista kommer att dominera fortare än ni tror. :tummenupp
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Ja inte tycker jag att vista är kasst, dock så förespråkar jag linux i dom flesta fall, men det är min högst personliga åsikt och baserat på vad jag använder datorn till. Har dock testat vista i 2 veckor snart på min bärbara och är positivt överaskad. Sen vetefan var pc för alla har fått sin lista med program ifrån för ett flertal av dom proggen som uppges att inte funka i vista kör jag problemfritt i min installation av vista.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
vista knäcker, uppgradera era datorer era snåla as :arsele som vanligt finns det barnsjukdomar och saker som MS förr eller senare kommer att ändra/fixa till men det är bara att ni inser att Vista kommer att dominera fortare än ni tror. :tummenupp

Precis. Vista kräver lite av burken. Många som gnäller sitter väll med samma grejor dom hade i sin burk när Windows 2000 gällde.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Och, sålänge maskinen fyller kraven MS ställer ska det rulla...
Problemfritt! :rolleyes:

Nej givetvis inte, men måga gnäller ju över att Vista är så segt.

Men jag har inte stöt på några problem med Vista faktiskt, är förvånad faktiskt. har du? Sen kan ju mycket ställa till det för folk som inte har rätt drivrutiner m,m.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
För mig är Vista och andra operativsystem som MS släppt i jämförelse med att köpa en bil där du tex. inte får öppna motorhuven för att se hur olika lösningar ser ut.

Du får tex. inte heller byta däck eller byta trimma motorn.
Man kan också se det som att 99.99% av alla bilnycklar som finns på marknanden passar just ENBART till denna bilmodell, alltså din grannes bilnyckel passar fint även till din bil.
Det jag pratar om är förstås virus, maskar och Spyware där 99.99% är riktat till produkter från Microsoft.

Vem vill tex. sedan ringa till biltillverkaren och be om en ny nyckel till bilen så fort du har bytt tex. olja eller tändstift. Jämför alltså med att byta hårdvara i din dator, hur kul är det att ringa Microsoft varje gång du bytt någon del i datorn ?


Helt otänkbart för mig personligen att välja en sådan lösning.

Därför så väljer jag hellre ett operativsystem där utvecklarna gärna visar hur de har skapat systemet och gör det mycket enklare för mig att förändra systemet efter eget önskemål.
 
Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Nej givetvis inte, men måga gnäller ju över att Vista är så segt.

Men jag har inte stöt på några problem med Vista faktiskt, är förvånad faktiskt. har du? Sen kan ju mycket ställa till det för folk som inte har rätt drivrutiner m,m.

Nej jag personligen har inte stött på problem med vista då jag kör Mac OSX :D
Åandra sidan finns det en del problem att läsa om på webben som är relaterade till vista. Men det mesta har säkert löst sig till SP2 :tungan
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top