Vista - Vill någon verkligen ha det?!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag verkar vara en av få som ser fram emot Windows Vista och det av samma anledning som att jag använder windows över huvud taget, nämligen spel!
Det är bara Vista (vad jag vet) som kommer ha stöd för DirectX 10 och efter att ha sett screenshots från Crysis så är jag inte direkt mindre sugen.

Kommer nog snart en SP3 eller liknande till XP så att vi andra kan köra DX10, jag är verkligen inte sugen på att skaffa Vista. I så fall ska det vara en knäckt version - bara för att.

Om inte annat är det bara att hoppas att de fixar emulatorer som typ Cedega till XP.

Å andra sidan kanske alla våra farhågor är falska - precis som den att det bara skulle gå att spela WMA-filer och inte MP3 i WinXP... Men det här med att kolla maskinvaran tycker jag är vidrigt. Snacka om att spä på monopolet. As.
 

s9d8as0vjk

Guest
Vista är det enda rätta för företag som vill satsa lite långsiktigt. Dvs större företag bör börja kika på Vista redan nu så dom är redo att börja installerade det om ca 1 år. Mainstream support för XP upphör nämligen om 2 år och då börjar det kosta flis ... men som privatperson är det väl ingen panik kanske.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
VISTA blir nog bäst för jobb till en början men sen kommer nog DRM att hackas och både VISTA och hårdvara bli bättre och då kan det antagligen även bli riktigt bra även för home.

Hur många företag som nu konverterar. Min arbetsgivare är en stor och tung Windowsanvändare, och vi uppgraderade typ nyligen till XP. Från NT 4.0.

Vista sätter knappast sin fot här inom överskådlig framtid, däremot tittas det en del på Linux och tillhörande applikationer i våra utlandsbolag. Generellt vill vi (och satsar pengar på) bort från allt beroende av MS Office och dess högnivåspråk.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
de ska ju nämligen käka kraft har ja hört

Jodå, Aero käkar säkert lite extra minne och CPU-resurser, men skulle man tycka att det går segt är det ingen större förlust att köra Vista utan Aero.

EDIT:
Den enda fördelen rent funktionsmässigt med Aero som jag kunde hitta var den där man kan bläddra mellan fönster med Win-tangenten+tab. Förutom att det ser snyggt ut så fortsätter saker att "leva" i fönstren man bläddrar mellan, så att man kan snabbt och lätt kan se hur det går för t.ex. olika downloads.
 

Bifogat

  • Untitled1.jpg
    Untitled1.jpg
    89.6 KB · Visningar: 128
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
DRM skyddet i Vista är redan hackat såg jag i en länk jag fick från en kompis och i denna länk sas det också att Microsoft hade börjat knorra..
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
såg att det fanns på svenska i 32bit version på tti.nu
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag körde Vista RC2 (Release Candidate 2) lite i höstas, och visst var stötte man på problem lite då och då eftersom det inte var riktigt färdigt, men jag kan inte säga att jag upplevde det som långsammare än XP på min budget-laptop. Jag skulle med andra ord vilja påstå att det är en myt att Vista skulle kräva snabbare dator än XP, såvida inte något nytt i den färdiga versionen av systemet skulle sega ner det hela.

Det är ju så att det blir ett shim (.net) till mellan programvaran man kör och hårdvaran i Vista.

Det är för att programvara man utvecklar skall vara porterbar mellan alla platformar som stöder detta shim.

Dessutom använder sig Vista av managed programming det vill säga att OS direkt säger ifrån omman försöker göra något dumt.

Sen har Vista betydligt mer onödigt lul-lul. På dombeta som vi testat kunde det somtur va stängas av (Classic).

Det ovan tar kraft. Hur mycket får man se när Vista är klart och provats på olika hårdvara.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
En sak jag tycker verkar bra med Vista är alla inställningar för användare man kan göra. Man kan ställa in att sin son på 12 år endast får använda datorn mellan den och den tiden (slipper man ha en som sitter vid datorn hela tiden) och man kan även ställa in att han inte ska få spela spel som har PG15-18 eller något sådant, inte kunna besöka snusksidor och det går att fixa så det loggas vilka sidor han besöker så att han inte på något sätt smyger förbi det där. En bra sak för att få lite säkerhet på surfningen och allt för sina barn t.ex.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
2728450 En sak jag tycker verkar bra med Vista är alla inställningar för användare man kan göra. Man kan ställa in att sin son på 12 år endast får använda datorn mellan den och den tiden (slipper man ha en som sitter vid datorn hela tiden) och man kan även ställa in att han inte ska få spela spel som har PG15-18 eller något sådant, inte kunna besöka snusksidor och det går att fixa så det loggas vilka sidor han besöker så att han inte på något sätt smyger förbi det där. En bra sak för att få lite säkerhet på surfningen och allt för sina barn t.ex.
det jobbiga är att samma saker kan användas mot dig
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Japp, det gjorde jag.

Samma här, upplevde nästan Vista lite snabbare än XP faktiskt.
Men det var en hel del program som inte funkade + att rätt vad det var så kopplade det ner internet, och enda sättet att komma ut på nätet igan var att starta om burken :huvet
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
En sak jag tycker verkar bra med Vista är alla inställningar för användare man kan göra. Man kan ställa in att sin son på 12 år endast får använda datorn mellan den och den tiden (slipper man ha en som sitter vid datorn hela tiden) och man kan även ställa in att han inte ska få spela spel som har PG15-18 eller något sådant, inte kunna besöka snusksidor och det går att fixa så det loggas vilka sidor han besöker så att han inte på något sätt smyger förbi det där. En bra sak för att få lite säkerhet på surfningen och allt för sina barn t.ex.

Det värsta är att sonen på 12år kan mer än pappan om datorer så vips har han hittat lösningen på att gå runt detta :tungan
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Någon mer än jag som kör Vista än? Jag fick tag i en licens gratis genom skolan, och är riktigt nöjd såhär långt. Även med Aero-gränssnittet känns systemet faktiskt lite kvickare än XP på min medelmåttiga laptop. Tydligen kommer man ganska långt med 512 Mb i RAM, trots att det är minsta rekomenderade.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Någon mer än jag som kör Vista än? Jag fick tag i en licens gratis genom skolan, och är riktigt nöjd såhär långt. Även med Aero-gränssnittet känns systemet faktiskt lite kvickare än XP på min medelmåttiga laptop. Tydligen kommer man ganska långt med 512 Mb i RAM, trots att det är minsta rekomenderade.

Japp kör vista på alla mina datorer för tillfället, tycker det känns rappare än xp till och med, och ja Aero på alla med.....fast en är en sunkig XP2000+ så funkar vista minst lika bra på den som xp.
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Måste jag ta bort xp själv eller installerar vista över det automatiskt i installationen?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Måste jag ta bort xp själv eller installerar vista över det automatiskt i installationen?

Du kan installera över det gamla. Alla gamla mappar finns kvar efteråt, men det är bara att plocka bort dom då.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top