Med eller utan ABS?

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Många nya hojar har ABS som tillval, ska man köpa ABS? sett olika priser på ABS 5000-10 000 kr, skulle ni välja ABS? finns det några tester som visar att det är bra? jag har aldrig kört med ABS på hoj så har noll koll.

Många nya hojar har ABS som tillval, ska man köpa ABS? sett olika priser på ABS 5000-10 000 kr, skulle ni välja ABS? finns det några tester som visar att det är bra? jag har aldrig kört med ABS på hoj så har noll koll.

Visst är det bra för de flesta,om man inte har närvaro att släppa bromsen innan man står på näsan.
Själv hatar jag skiten.....:huvet

( och,om du vill lägga omkull cykeln genom att låsa bakbromsen,så går inte det )

Last edited:
Se där, har själv inte lyckats bromsa omkull mig än så jag har lite svårt för ABS, någon som har positiva erfarenheter av ABS?, på BMW kan man stänga av ABS.

Japp på tex R 1150 GS kan du stänga av det,men om du inte gör det och vill stanna tvärt,låt oss säga att nån framför dig panikbromsar,så är intervallen på abs:en så lång att i alla fall jag själv har fortsatt rakt ut i korsningen med hackande bromsverkan...

På många områden är hojar långt efter bilarna. Hur många ifrågasätter ABS på bilar?

intervallen på abs:en så lång att i alla fall jag själv har fortsatt rakt ut i korsningen med hackande bromsverkan...

Det där låter mindre bra, själv har jag jag i det närmaste slagit över framlänges vid panikbroms med hoj utan ABS, ABS:en kan väl inte bromsa effektivare än så?

Det där låter mindre bra, själv har jag jag i det närmaste slagit över framlänges vid panikbroms med hoj utan ABS, ABS:en kan väl inte bromsa effektivare än så?

Visst sånt undviker man ju så klart,men hur många ovana mc-köpare som valt abs som tillval för at det är så bra,håller kvar handtaget indraget och litar på systemet,när hela hojen börjar `skaka och låta´som en rädd kund uttryckte det.

( abs är bra,ingen tvekan om det,men man måste också lära sig hur hojen uppträder när det jobbar )

Last edited:
Jag har pratat med några mycket erfarna mc förare som åker BMW hojar med ABS hela dagarna och dom tycker det är grymt bra! Behöver man bromsa så är det bara att klämma så hårt man orkar tills man är nere på rätt hastighet och då är det bara släppa och ge på igen.
Odramatiskt och man kan slippa fokusera på bromsningen och kan tänka mer på kommande kurva osv..

Har själv inte provat.. Men jag hade tänkt att försöka ta en tur på nya BMWn i sommar, den med både ABS och antispinn. Har hört att den ska va riktigt lekande lätt att pressa på gränsen.

På gat/touringhoj så skulle jag lätt vilja ha ABS, dock så är jag inte intresserad av sådana hojar.

Jag ifrågasätter ABS på bilar men det finns ju inte nån ruta
i tillval där det står demontera ABS systemet:D

Intressant!
Hur kan man ifrågasätta ABS till bilar? Ge mig något negativt med det!?

Last edited:
Intressant!
Hur kan man ifrågasätta ABS till bilar? Ge mig något negativt med det!?[/QUOTE]

Inget negativt med det om man lär sig hur det fungerar i en nödsituation.
Hade förra veckan en kund som haft sin bil i tre år och som hävdade att så fort det blir kallt så tar inte bromsarna.
Tog en sväng med honom och förklarade att det bara var ABS:en som jobbade.
Va...va e det blev svaret.
Som sagt,bra om man vet om det :tummenupp

Prova förresten en BMW 650 Scarver i regn,och dra in handaget allt va du pallar.......rycker nästan av fingrarna.

Last edited:
sportbike skrev:
Inget negativt med det om man lär sig hur det fungerar i en nödsituation.
Hade förra veckan en kund som haft sin bil i tre år och som hävdade att så fort det blir kallt så tar inte bromsarna.
Tog en sväng med honom och förklarade att det bara var ABS:en som jobbade.
Va...va e det blev svaret.
Som sagt,bra om man vet om det :tummenupp

Ja, men det fungerar ju fortfarande lika bra även om han inte vet om det? Hänger inte med i resonemanget...

"Om man inte vet om hur ABSsystemet fungerar i sin bil är det bättre att ha en utan ABSsystem, då blir bromssträckan kortare."

Om ovanstående är mycket korkat och jag verkligen är trög, beror det på förra kvällens strapatser.

Finns det några nackdelar med ABS öht?

Last edited:

Prova förresten en BMW 650 Scarver i regn,och dra in handaget allt va du pallar.......rycker nästan av fingrarna.

Pulserar det i handtaget på hojen när man har ABS?, kan ju slå fel så man släpper bromsen istället för att bromsa ifall man inte är van med ABS.

Första gången jag körde med ABS, tänkte inte på att det fanns på bilen, och det var snorhalt ute så trodde jag att hela framvagnen hade pajat, var tvungen att stanna och gå ut och kolla :D

Nja,vad jag menade var att en del stampar pedalen i botten,men när det börjar låta illa och rycka i pedalen,så finns det faktiskt dom som släpper bromsen i rena förskräckelsen.

Pulserar det i handtaget på hojen när man har ABS?
Inte på alla,men på bmw scarver blir man bara irriterad på det.
Provkör och bilda dig en egen uppfattning,jag har ju redan min :D

Last edited:
Jag har pratat med några mycket erfarna mc förare som åker BMW hojar med ABS hela dagarna och dom tycker det är grymt bra! Behöver man bromsa så är det bara att klämma så hårt man orkar tills man är nere på rätt hastighet och då är det bara släppa och ge på igen.

Låter bra, svårt bestämma sig då, är ABS olika bra på olika fabrikat, Yamaha, BMW osv.?

Nja,vad jag menade var att en del stampar pedalen i botten,men när det börjar låta illa och rycka i pedalen,så finns det faktiskt dom som släpper bromsen i rena förskräckelsen.
Ja men det finns dom som släpper ratten och blundar när däcken börjar skrika vid en panikinbromsning utan ABS...

Problemet är inte ABS utan att det finns folk som kör hela sitt liv utan att ens prova att träna på en hård inbromsning... Det borde va kriminellt om något

Låter bra, svårt bestämma sig då, är ABS olika bra på olika fabrikat, Yamaha, BMW osv.?

Ingen aning har som sagt inga större erfaranheter själv av hojABS.

Men jag vill minnas att jag läste ett test i någon utrikisk tidning för inte så länge sedan... Ska se om jag hittar en länk...

Last edited:
ABS systemet aktiveras ju inte förrän du får "slip". Så om du inte är en väldigt bra förare och kan ligga och bromsa i "slip" segmentet är ABS bra för dig. Det är först när du bromsar förmycket och riskerar en låsning av hjulet som ABS systemet går in och ser till att det inte blir en låsning av hjulet. Det för att du inte skall tappa kontrollen över fordonet eller köra omkull.
ABS systemet ger en längre bromsträcka när det aktiveras än om du gör en bra inbromsning. Så man skall alltså inte medvete t aktivera ABS systemet genom att nypa åt bromsen hårt om man vill ha en kort broms sträcka.
Har själv haft ABS på en hoj och tycker det var bra.
Tror dom flesta förare har bättre odds att inte köra omkull då viltet hoppar fram.
Dom som tittar på det här med mc olyckor tror att ABS bromsar skulle vara bra för minska mc olyckorna då en av dom vanligaste mc olykorna är att man bromsar på sig i ingången av en kurva.
Finns en del att läsa på vägverkets hemsida.
Sen finns det en tråd här på SH.
Men det här är bara sånt jag lärt mig och kanske inte alls sant.

Finns valet är svaret givet, ABS i alla lägen!

Om någon säger något annat vet vederbörande inte vad han/hon pratar om. Vid normala förhållanden märks inte systemet alls, det träder bara i funktion vid hjullåsning och räddar situationen. Undantaget är gruskörning där man kanske vill ha möjligheten att ställa upp.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back