Ung lovande 125cc förare sökes av tyskt team för tävlande i IDM

Man får köra iIDM 125 från man är 13 år. Tror man måste vara A-förare dock för att få köra där?

Vad kostar det att köra för teamet ?
Som Nordgren skriver får föraren stå för en del av kostnaden.

Det gick bra för Niko att komma ner på sin juniorlicens när han körde där

Hm.. När man läser reglementet så fattar jag det som att det enda en B-förare duger till där i IDM-klasserna är som burkslav till en sidvagnsåkare.. :va :näsblod

Men när du säger det så kommer jag ihåg att du sagt det om Niko innan. :) Han kanske lyckades slinka igenom? Eller så räknas våra B-licenser annorlunda mot en Tysk.

Vad kostar det att köra för teamet ?
Som Nordgren skriver får föraren stå för en del av kostnaden.

Vet inte vilket team detta var för, men jag vet vad Team Sachsenring vill ha för en säsong i 125cc. Det är mer än vad dom flesta i PRO-SBK skulle kunna slanta upp med.. :näsblod

Last edited:
Hm.. När man läser reglementet så fattar jag det som att det enda en B-förare duger till där i IDM-klasserna är som burkslav till en sidvagnsåkare.. :va :näsblod

Men när du säger det så kommer jag ihåg att du sagt det om Niko innan. :) Han kanske lyckades slinka igenom? Eller så räknas våra B-licenser annorlunda mot en Tysk.

Kan inte säga säkert för Tyskland men vi ska vara glada för SVEMO och vår försäkring.

En b-licens i Sverige är INTERNATIONELL licens, om det inte utryckligen frågas efter A-licens så gäller B.

I många länder får du inte internationell licens om du inte har a-licens....

Väldigt många tyskar kör på tjeckisk licens, undrar varför?

Ah! Där var nog förklaringen då! :tummenupp

En Tysk med B-licens får alltså bara vara burkslav till en sidvagnsförare. Medans en Svensk B-förare får lov att köra i alla klasserna i IDM (SBK, Supersport, 125) för att den Svenska B-licensen är en "Internationell licens" och det är det som är kravet för att få köra i deras mästerskapsklasser.

Ah! Där var nog förklaringen då! :tummenupp

En Tysk med B-licens får alltså bara vara burkslav till en sidvagnsförare. Medans en Svensk B-förare får lov att köra i alla klasserna i IDM (SBK, Supersport, 125) för att den Svenska B-licensen är en "Internationell licens" och det är det som är kravet för att få köra i deras mästerskapsklasser.

mja
kan ju knappast vara så att en svensk B förare kan åka en A tävling för att han/hon har en internationell licens.
Men mkt väl ett B race utomlands.

mja
kan ju knappast vara så att en svensk B förare kan åka en A tävling för att han/hon har en internationell licens.
Men mkt väl ett B race utomlands.

Men det verkar som de inte har A eller B tävlingar på samma sätt som i Sverige, och har du en internationell licens så får du köra deras mästerskapstävlingar etc även om det är en internationell B-licens du har.

Men vissa länder/mästerskap kör hårt med just A-licens och ibland måste du dessutom vara meriterad...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...